500gb intern SATA HDD - Vilken?

Permalänk

500gb intern SATA HDD - Vilken?

Vi kan säga att 800kr är maxpriset. Vilken bör jag köpa? Skulle vara ett plus om disken finns på webhallen, för då slipper jag beställa disken, utan kan köpa den direkt i butik.

Har tittat lite på webhallens sida, men jag vet inte vilken som är 'bäst'. Antar att alla borde vara ungefär lika bra, men det skadar ju inte att fråga.

btw, jag har en 40gb, en 200gb och en 400gb disk i min burk, kommer det att påverka den nya disken? Hur mycket hdd klarar Windows Vista Ultimate?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en tyst disk så rekomenderar jag Samsung.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=138265
Har egentligen samma fråga, men har väl nästan bestämt mig för denna, vad tror ni om den? Vill att den ska vara tyst... Men samtidigt inte kass förstås.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

^^ Den är tyst och har bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt svar:D Det var ungefär så jag också har förstått det, lite lustigt att den är bland de billigare 500gb jag har sett också, en bonus^^

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

rekomenderar varmt samsung disken har själv 2 sådana och dom är tysta och snabba har bara bra saker att säga om dom har aldrig kronglat häller och att dom är billiga gör ju saken bara bättre.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Men aktivera silentmode med hutil första ni gör, annars är den allt annat utom tyst. Överföringshastighet minskar knappt märkbart däremot höjs acesstiden 3-4ms, med det är helt klart värt det.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk

Har en Samsung spinpoint eller va den heter.. 500gb.
Tycker den är bra. har även en Segate 500 ES eller vad detn heter. Fast kör dom Externt. Men samsungen låter lite mindre. Har dom på skrivbordett o ingen av dom är nått man stör sig på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Men aktivera silentmode med hutil första ni gör, annars är den allt annat utom tyst. Överföringshastighet minskar knappt märkbart däremot höjs acesstiden 3-4ms, med det är helt klart värt det.

Vadå silentmode med hutil, hur gör man det? Behövs det för mina e redan tysta!?

Jag har 2st 500gb Samsungdiskar å dom är jätte tysta och snabba, jättenöjd.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Har själv 3 st likadana diskar, det behövs knappast aktiveras något "silentmode". Enligt mig är de redan de förmodligen tystaste diskarna i klassen och de fungerar hur bra som helst

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Nackdelen med Samsung är att dom har usel kvalite', många går sönder redan inom 2 år!! Jag rekommenderar Seagate!
Sen tycker jag att det är överdrivet att samsung går så tyst. Mina seagate diskar går då tystare än mina samsung diskar.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Har själv 3 st likadana diskar, det behövs knappast aktiveras något "silentmode". Enligt mig är de redan de förmodligen tystaste diskarna i klassen och de fungerar hur bra som helst

Vilka andra diskar jämför du med då? Utan aam upplever jag min western wd5000aaks som tystare än mina samsung. Samsungen är även känd för att vibrerara rätt friskt, det gjorde min också innan jag aktiverade aam. Med aam + silikon dämpare är nog samsungen min tystaste disk. Dock med inte så stor marginal wd´s aaks är förvånansvärt tysta diskar. (kan iofs vara att WD har aam aktiverat från fabriken har inte kollat upp det)

Det är ju inte omöjligt att vissa samsung har aam aktiverat från fabriken heller, ingen av mina 4 T166 som jag ägt hade det iaf.

Här aktiverar man Quiet mode:

Finns 3 lägen

Acoustic Noise: Fast>Middle>Quiet (Fast is the worst)

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/...

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nackdelen med Samsung är att dom har usel kvalite', många går sönder redan inom 2 år!! Jag rekommenderar Seagate!
Sen tycker jag att det är överdrivet att samsung går så tyst. Mina seagate diskar går då tystare än mina samsung diskar.

Instämmer!

Visa signatur

E8400 @3.6 (1.2v), P35-DS3P

Permalänk
Medlem

Jag köper endast Seagate numer. 5års garanti på ALLA diska och har aldrig haft problem med en Seagate på säkert 15år (det blir lite diskar det).

Senast köpte jag en av deras ES2-diskar och det är tyst och riktigt snabb samt har en skyhög MTBF. Lite snabbare än de vanliga .11-orna, och de är riktigt snabba till att börja med.

Köp inte billigt - köp bra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Hej

Är det billigare att köpa diskar i USA? Jag menar inte att beställa från USA, utan att gå in i någon datorbutik där och köpa en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nackdelen med Samsung är att dom har usel kvalite', många går sönder redan inom 2 år!! Jag rekommenderar Seagate!
Sen tycker jag att det är överdrivet att samsung går så tyst. Mina seagate diskar går då tystare än mina samsung diskar.

Någon som kan kommentera uttalandet?
vet någon förresten vad Samsung har för garantier ifall disken skulle gå sönder efter 3 år?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Någon som kan kommentera uttalandet?
vet någon förresten vad Samsung har för garantier ifall disken skulle gå sönder efter 3 år?

Av egna erfarenheter kan jag inte annat än hålla med lite. Två av mina T166 dog inom 2 månader innan jag fick en fungerande disk. Den tredje jag fick från garantiservice har nu fungerat i ca 4 månader(ingen bedrift iofs) och jag är helt nöjd med disken. Fast lite surt är det ju när man i princip förlorade ett halvår av garantin innan man fick en fungerande disk.

Söker man här på forumet på t.ex "klickande samsung" , "samsung fryser" dyker det upp en och annan tråd där de flesta har samma problem att den börjat klicka eller frysa hela datorn efter 1 vecka till 2månader. På prisjakts omdömen om T166 finns också en del kommentarer där folk haft liknande problem dvs. den dör inom 2 månader.

Dock bör man tänka på att rätt många här på swec har samsung vilket garanterat drar upp fel statistiken, så det är nog inte direkt bevis för säga att dom har dålig kvalité. Och det att största delen crashar just inom 2 månader, tyder på att diskarna förmodligen inte varit friska från första början.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Har tre olika Samsungdiskar i min burk, två PATA en SATA, och de äldsta är fyra respektive tre år, medans den T166 501lj, är ungefär året gammal, de har fungerat utan problem, använder nu SATA-disken till OS och hör inte att den används, så jag börjar undra ifall jag startat burken

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nackdelen med Samsung är att dom har usel kvalite', många går sönder redan inom 2 år!! Jag rekommenderar Seagate!
Sen tycker jag att det är överdrivet att samsung går så tyst. Mina seagate diskar går då tystare än mina samsung diskar.

Usel kvalité? Har du egna erfarenheter eller är det taget ur luften?

Jag har iaf 3 samsung 500gb och de fungerar klockrent sen ett bra tag tillbaka:)

Kommer att fortsätta på samsung då mina 2 seagate 320gb inte är några höjdare utan de är bara varma och jävliga

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nackdelen med Samsung är att dom har usel kvalite', många går sönder redan inom 2 år!! Jag rekommenderar Seagate!
Sen tycker jag att det är överdrivet att samsung går så tyst. Mina seagate diskar går då tystare än mina samsung diskar.

(Jag vet att tråden är lite gammal men måste ändå bestrida detta)

Det var det dummaste jag hört. Jag sitter med en spinpoint från i stort sett varje generation sedan fem år tillbaka, alla har suttit i sedan de köpts och ingen har någonsin visat tillstymmelse till problem. Den enda disken som strulat för mig är en maxtor, så sedan dess köper jag bara samsung (förrutom min fina Raptor).

Det är inte heller bara mina åsikter, titta runt på testsidor som silentpcrewiev eller andra hårddisktestsidor och du kommer se att de alla talar sig varmt för samsungs kvalitet.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Avstängd

Det finns ju en anledning till att Samsung-diskarna är billiga.
I den mån det betyder nåt har de bara halva MTBF jämfört med andra tillverkare.

Sen spelar det inte så stor roll om man har tre eller fem års garanti, pajar disken är risken stor att man förlorar data och då gör det mig inte mycket gladare att jag får en ny disk.
Personligen är jag nöjd ägare till 10 Hitachi diskar, varav 6 permanent sitter i datorn, inte ens en reallokerad sektor på nån av dem och de äldsta har nog en fem år på nacken.
De låter ungefär lika mycket som min Seagate och WD, något tystare än mina Maxtor-diskar.
Därmed säger jag inte att Hitachi är världsbäst.
Synd att ingen återförsäljare listar returfrekvens på HD, skulle varit kul att se.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag köper endast Seagate numer. 5års garanti på ALLA diska och har aldrig haft problem med en Seagate på säkert 15år (det blir lite diskar det).

Senast köpte jag en av deras ES2-diskar och det är tyst och riktigt snabb samt har en skyhög MTBF. Lite snabbare än de vanliga .11-orna, och de är riktigt snabba till att börja med.

Köp inte billigt - köp bra.

Billiga och jag har inte haft några problem till skillnad från mina gamla maxtor.
WD är bra men sämre garanti ger förmån till Seagate.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
(Jag vet att tråden är lite gammal men måste ändå bestrida detta)

Det var det dummaste jag hört. Jag sitter med en spinpoint från i stort sett varje generation sedan fem år tillbaka, alla har suttit i sedan de köpts och ingen har någonsin visat tillstymmelse till problem. Den enda disken som strulat för mig är en maxtor, så sedan dess köper jag bara samsung (förrutom min fina Raptor).

Det är inte heller bara mina åsikter, titta runt på testsidor som silentpcrewiev eller andra hårddisktestsidor och du kommer se att de alla talar sig varmt för samsungs kvalitet.

Håller med. Den enda disk jag haft som krashat var en Maxtor 500MB (ja, Megabyte). Sitter med 3 samsung-diskar i denna dator, varav 2 är T166 och de är de bästa diskarna jag haft. Är både snabba och tysta (sitter dämpat i mitt P180). Blir en Samsung F1 1TB snart. Min diskar arbetar ofta väldigt mycket varje dag, och har inte varit något problem än.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag är i nästan akut behov av en ny/till disk. Tänkte 500GB för det verkar prisvärdast, och vill inte ha samsung, då jag har en. Vet ju bara hur den är, och andra kanske är sämre, men vill testa andra.

Tänkte den här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SGB11-50...

Så?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Jag är i nästan akut behov av en ny/till disk. Tänkte 500GB för det verkar prisvärdast, och vill inte ha samsung, då jag har en. Vet ju bara hur den är, och andra kanske är sämre, men vill testa andra.

Tänkte den här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SGB11-50...

Så?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WD6400AA...

Den här är tom mer prisvärd per gb. Den är också förmodligen snabbaste 500gb+ disken förtillfället. Tystare än samsung F1 och snabbare i 7 av 10 test.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3269&p=2

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WD6400AA...

Den här är tom mer prisvärd per gb. Den är också förmodligen snabbaste 500gb+ disken förtillfället. Tystare än samsung F1 och snabbare i 7 av 10 test.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3269&p=2

Okej, men hur låter den tex. och det jag tänkte med den jag valde var de extra 16mb cache. Dessutom spelar inte några hundralappar hit eller dit någon roll. Jag vill ha en bra disk helt enkelt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Installerade en 6400aaks i mitt p182 för 2 dagar sen, så jag har inte så lång erfarenhet av den. Men kan säga den är tyst. Den är utan tvekan min tystaste när den söker, tycker det är omöjligt att jämföra ljudet idle.

De jag har att jämföra med är då b.la Samsung T166(med aam aktiverat), seagate 7200.10, raptor 36gb och WD5000aaks.

Körde just ett hdtune test, det är första disken som jag ägt när man inte hört tydligt att man kör testet. Om det säger något.

Men 7200.11 ska vara en bra disk. Tänkte själv köpa den istället för wd´n, men eftersom wd´n bara har 2 skivor på 320gb kände jag mig tvungen att pröva den.

Ett litet prestnda test, lite överraskad hur den nästan utklassar mina övriga diskar.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Avstängd

Ditt test säger inte så mycket om hårddiskarnas prestanda, utgår från att du har mer grejor på dina gamla diskar, kanske lite fragmentering, eller mycket, vad vet jag.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Medlem

Det visar iaf hur mina diskar presterar i min dator inget annat.

Alla diskar är fö. nydefragmenterade* och fyllda till 60-80% inklusive den nya wd6400aaks, ersatte 2 gamla diskar därför har jag hunnit fylla den redan.

*Kanske inte IDE seagate 120gb disken då, men räknade att den inte skulle komma nära de nyare diskarna för det.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Kanske satsa på en velociraptor på 300GB. Det vore nice, men jag vill ju även ha lagringsutrymme.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.