Permalänk
Medlem

ubuntu server hjälp

Hejsan, Har nu laggt upp min server, håller på att konffa den fortfarande.

Behöver lite hjälp. Hur får man autostart på saker, cronetab har jag fått fram, crontab -e men vad skall man skriva där. det ska ju starta på bootup. Behöver hjälp med det.

På autostart skall "Counter-strike servern" och "Ventrilo servern" vara. Båda startar jag nu med att gå in i mappen o skriva ./ventrilo_srv & , samnt samma på cs servern, fast med lite konnf kommandom efter.

En enkel guide till Lamp eller dyl skulle uppskattas,
Även en guide till ftp.

Guldvärt om ni kan hjälpa med en eller flera av sakerna!

//Olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Howtoforge har guider kring det mesta

http://howtoforge.com/

Spelservrar har redan diskuterats i ett antal trådar i forumet...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Ska du autostarta saker när du bootar datorn är det bättre att lägga det i /etc/rc.local istället för crontab.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

KentRoyal, vad är skillnaden? Var in i #ubuntu @quakenet Dom sa att jag sku ta cronejog/tab

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
KentRoyal, vad är skillnaden? Var in i #ubuntu @quakenet Dom sa att jag sku ta cronejog/tab

Filen rc.local körs alltid vid boot. Crontab är mer inriktat för att schemalägga aktiviteter som att köra ett script varje måndag kl 12 o.s.v.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det då? Altså vad skall man skriva in?

är det något i stil med

./home/hlds/hlds_run -game cstrike +maxplayers 20 +map de_dust -port 27015 -sport 27010 -secure -pingboost 3 & ./home/ventrilo_srv &

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Hur fungerar det då? Altså vad skall man skriva in?

är det något i stil med

./home/hlds/hlds_run -game cstrike +maxplayers 20 +map de_dust -port 27015 -sport 27010 -secure -pingboost 3 & ./home/ventrilo_srv &

Ja du bara skriver in kommandot rakt upp och ner som ovan. Dock ska du inte ha . framför kommandot om det ligger i en underkatalog.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Får endast en massa felmedelanden när jag i rc.local skriver in

/home/hlds/hlds_run -game cstrike +maxplayers 20 +map de_dust2 -port 27015 -sport 27010 -secure -pingboost 3 & /home/ventrilo_srv &

Felmedelandena är:

/home/hlds/hlds_run: 424: ./hlds_amd: not found Add "-debug" to the /home/hlds/hlds_run command line to henerate a debug.log to help with solving this problem. (tid och dato) :Server restart in 10 secounds

Sen kör den ut det medelandet en gång var tionde sekund. på ventrilo servern står det:

unable to open configuration file 'ventrilo_srv.ini'. ERROR: unable to read configuration data. Exiting

Kan det bero på att den inte loggas in före det körs? Det är enda orsaken jag skulle komma på. Vad kan man göra för att fixxa det?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

skriv i crontab -e @reboot * * * * ./home/hlds.... nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem

Girgoo Det fungerade inte.. :/

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.