Bästa *nix desktop för familjen

Permalänk
Medlem

Bästa *nix desktop för familjen

Har nu 4 maskiner hemma som snurrar med windows på och ni som håller på med dessa vet ju hur klåfingriga småbarn är, behövs nästan en ominstallation varje månad efter att småbarnen suttit vid de och laddat ner/klickat på diversa spam/popups.

Så nu tänkte jag sätta stop för det och kommer en 5:te dator (min fd server) som jag bill köra någon form av os på allt utom windows såklart. Frågan är vilket är allra lättast/bäst för familjen de spelar inga graffikspel utan det är mest surfande, titta på film, lyssna på musik?

Några krav är då

*Någon form av msn
*Mp3 spelare enkel sådan typ winamp
*någon videospelare som stödjer strömmande media såsom wmp, .ram osv

Är själv inte så jätte insatt, installerade Debian dock till filserver för ett par veckor sen.

Är Ubuntu enda vettiga eller finns det något mer som är lätthanterligt för barnfamiljen :)?.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Debian eller Ubuntu är bra val. Bestämmer du dej för debian så tycker jag att du ska köra testing istället för stable(etch). då får du betydligt fräshare versioner på programvaran som du installerar.(Kör själv testing t.om på servern).

För msn kan du använda amsn.
2st bra winamp kloner är audacious och xmms.
Som videospelare kan du välja VLC eller mplayer.

Permalänk
Medlem

Ubuntu verkar väll vettigt, innehåller Pidgin för msn, musikspelare skulle jag installerat amaroK, den gillar jag iaf och standardvideospelaren fungerar fint tycker jag, vet dock inte riktigt hur det är med obskyra format såsom .ram osv.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Kubuntu, eller Xubuntu om datorn har kass hårdvara. Mycket enkla att komma igång med. Kan egentligen inte rekommendera nån annan dist då jag bara använt dessa, Debian och Arch.

Prova Kubuntu då KDE känns lite mer responsivt än Gnome.

Webbläsaren heter Konqueror och har inbyggd reklamblockerare. Dock så kanske det kan vara bättre att köra Firefox med Adblock plus så att man manuellt slipper blockera reklamen. (Så slipper ungarna klicka på en massa olämplig reklam. )

Som MSN alternativ finnes Kopete med från början.

Musikspelare - Amarok.

Video - KPlayer, Mplayer, VLC med mera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur funkar strömmande media med vlc?

Datorn är en

Msi neo-2 fx
Amd 3700+
2gb ram
radeon 9800pro
80gb os disk

Så nåt bör den väl duga till...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är extremt lätt för hela familjen att använda, både min farsa och min flickvän kunde göra allt det de ville när jag visade de.

Permalänk
Medlem

*Någon form av msn
aMsn (liknar msn)

*Mp3 spelare enkel sådan typ winamp
xmms (liknar winamp in på minsta detalj typ )

*någon videospelare som stödjer strömmande media såsom wmp, .ram osv
mplayer, vlc

Och som alla andra säger så testa ubuntu, mycket lätt. Så lätt så att min far kunde använda det efter att jag gett honom lite basic instruktioner.

Permalänk

varför inte köra in gentoo med någon hyfsad skrivbords miljö typ xfce eller någon windows liknande... med gentoo kommer du även åt mängder av program via kommandot emerge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
varför inte köra in gentoo med någon hyfsad skrivbords miljö typ xfce eller någon windows liknande... med gentoo kommer du även åt mängder av program via kommandot emerge

Varför?
Trådskaparen säger själv att han ej är insatt.
Debians paketsystem är dock kanske inte lika bra som portage , men jag tror det duger.

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem

Linux mint finns också.
Det är ubuntu men med ett annat utseende samt har bättre stöd för ofria format ifrån början.

Vill också rekommendera MediaPlayerConnectivity tillägg till firefox.
Den tillsammans med vlc klarar i princip alla webb-tvs (bara expressen jag inte fått och fungera)

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ett bra val... annars OpenSuse 10.3, gillar deras modifierade Gnome.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk

Mandriva 2008 är enkelt. Och enligt mig den bästa av dom mer användarvänliga varianterna.

Permalänk
Medlem

kör ubuntu på familje datorn här hemma. Kör med gnome och det har fungerat bra.

Vi har måhända inga barn här men föräldrar som klickar på allt.. ALLT! finns.

Amsn rekomenderar jag framför pidgin då det faktiskt är snyggt.
audacious är en bra winamp klon som är kompatibel med winamp sking (gamla typen).

Amarok, är en annan bra spelare som är lite mer åt itunes hållet.

Vet iunte hur det ligger till men störmmat materia men VLC klarar väl det mesta?

Klar du kan köra debian istället men du kommer nog få pilla mer med det.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ubuntu helt klart. Enklare kan det inte bli.

Mycket bra dokumentation och guider på hemsidan.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hegge
Varför?
Trådskaparen säger själv att han ej är insatt.
Debians paketsystem är dock kanske inte lika bra som portage , men jag tror det duger.

Nu blir jag lite nyfiken. Vad är det som gör debians paketsystem sämre?

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar dig som flera sagt att använda ubuntu..

msn = amsn
winamp = xmms
filmer, vlc borde fungera, finns stort utbud!
surfa o.s.v. har du ju firefox

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Håller med Ragin Pig, i dagsläget är det mer motiverat att rekommendera Audacious framför xmms om användaren är ute efter ett program liknande winamp som är hyffsat aktuellt. Antagligen rekommenderar många rent slentrianmässigt xmms eftersom det var en av de första musikspelarna de introducerades för till unix/linux på skrivbordet.

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem

strömma media = vlc
musik = vlc funkar förvisso även här, hävdar dock att xmms är helt ok med fräscha plugins.
msn= amsn är ju mest lik, senaste svn versionen är nice, pidgin är lite mindre logisk för en som är van med msn imo.

Skulle rek ubuntu eller kubuntu så slipper du allt bök

edit: ojdå, det var visst min kompis swec-konto som var inloggad för tillfället, ber om ursäkt zion

Permalänk

för film finns ju bara ett alternativ egentligen.. och det är ju att köra mplayer.

Permalänk
Medlem

eller vlc, för mig har dom fungerat precis lika bra

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
eller vlc, för mig har dom fungerat precis lika bra

Eftersom han har ett ATi kort borde han testa båda. Det är en heldel personer inklusive mig som har problem med att få igång xv (och i vissa fall opengl) i vlc.
Men som sagt: Testa båda och kolla vilken som fungerar bäst.

Permalänk
Medlem

ohfan, kände jag ej till. It will be noted in my log

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
ohfan, kände jag ej till. It will be noted in my log

Bara för att jag skrev att man hade problem i vlc så slutade xv fungera i mplayer nu också ><
Aja, det är väll bara att dra in vlc igen och kolla om den "hoppat" över dit

BTW: om du har problem med bilden när du använder xv kolla om du har senaste ati drivrutinerna 8.3 (8.471.3)

Permalänk
Medlem

Ofan det där med grafikkortet tänkte jag inte alls på... Nu i veckan kommer jag hämta hem burken som fortfarande står som server idag... blir nångång mitten av veckan kommer jag ge mig på linux (ubuntu).

Tack för alla goa tips återkommer om det uppstår annat knep :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Linux Mint tycker jag är bäst, för då slipper du installera flash, mp3, xvid med mera.
Så är det lite snyggare än ubuntu och har ett bättre menysystem.
Tycker också det funkar bättre med drivrutinerna för grafikkortet, då den hittade mitt 9800 pro utan att klaga och valde drivrutiner som funkade med Compis/Beryl och allt:D
Sedan har du ju fördelen att det nästan är identiskt med Ubuntu, så alla ubuntu repositories funkar.
http://linuxmint.com/

Permalänk
Medlem

Distrubution: Ubuntu
Musik: Audacious
Film: mplayer
Surfa: Opera
Chat: aMSN eller pidgin

Allt du behöver. Tycker du ska akta dig för VLC. Själv har jag dåliga erfarenheter av VLC i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boveang
Distrubution: Ubuntu
Musik: Audacious
Film: mplayer
Surfa: Opera
Chat: aMSN eller pidgin

Allt du behöver. Tycker du ska akta dig för VLC. Själv har jag dåliga erfarenheter av VLC i alla fall.

Akta? testa och stunta i att använda om det inte går bra menar du väl?

Kör själv kubuntu och är rätt grön på linux. Tycker att KDE är det skönaste gränssnittet hitils. Snabbare än gnome är det också!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Sådärja Ubuntu är uppe och rullar och det funkar skitbra, har installerat, vlc, amsn, flash, xmms

En grej jag saknar är Shockwave, lillgrabben är ute och köra på diversa barnsidor och den kräver shockwave, men jag hittar inte nånstans hur eller var man kan installera den.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Härligt att det blev av

Tröga Adobe har inte släppt någon Shockwave version till Linux .
Har för mig att jag läst att det går få igång med wine

Permalänk
Medlem

Ubuntu är det särklass användarvänligaste och komplettaste i nuläget skulle jag våga säga.