Officiella uppgifter om 9800 GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Om man tittar på skillnaden i prestanda mellan 7900GTX och 8800GTX, så är detta skrattretande.
Jag hade ifs tänkt att vänta till sommar/höst på en ny uppgradering, så för mig gör det inte så mycket.
Men jag kan tänka mig det är ganska störande ifall man är i skedet av en uppgradering...

aa 8800GTX har typ 40-60fps mer än 7900GTX i alla spel. Så sitter man på ett gammalt och utdött 7900GTX så kan det vara värt att uppgradera till ett 9800GTX.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Albin, kan du förklara hur nya Gtx presterar så extremt mycket bättre än Nvidias x2 i Sli? Det är samma kort i princip. Har dom strött magiskt pulver på det?

I call bullshit. Men vi får snart veta, kanske har jag fel.

Att två 9800GTX skulle prestera bättre än ett 9800GX2 är egentligen inte så konstigt. Lösningen om två ihopklappade kort är betydligt krångligare än vad många tror. Men detta är nog bara en tidsfråga därför jag ber andra coola ner sig lite innan dom hackar ner kortet.

Tittar man på 7950GX2 så presterade kortet uselt i början men med hjälp av några drivrutiner liksom för alla kort så börjar kortet prestera bra. 7950GX2 var helt klart prestandamonstret efter en kort tid med fix av drivrutiner. Jag tror detsamma gäller för 9800GX2. Nvidia vet vad dom sysslar med så jag tror de flesta kan vara lugna, även om det är en sämre lösning än ATis motsvarighet. ATi lyckades bra med 3870X2 om man tittar på själva lösningen men de har fortfarande mycket strul med drivrutinerna.

Men det är någonting med 9800GTX. Jag vet inte vad och jag försöker trycka klämma ut lite information från några stycken men de är som att skriva med en vägg just nu trots det att kortet har prestandatestats. Jag vill även veta varför 9800GTX har den avancerade strömförsörjningen, känns som jag är den ända som vill veta varför också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Offtopic: snygg pose Albin!

Haha, tackar och detsamma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
aa 8800GTX har typ 40-60fps mer än 7900GTX i alla spel. Så sitter man på ett gammalt och utdött 7900GTX så kan det vara värt att uppgradera till ett 9800GTX.

Jag vet inte hur du räknar just nu men 8800GTX presterar mer än 100% bättre än ett 7900GTX om vi tittar på de mer avancerade spelen och inställningarna. Ibland kan det skilja upp till 200-300% beroende på spel och upplösning samt ingame kvalité.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

jag säger som många andra, väntar tills nästa grymma serie kommer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Ett kort har ju alla.
Ett kort borde utgå från 0% för att ökningen med tre kort ger ju "bara" ca.150%

Om ett kort presterar 0 %, och tre kort extra ökar prestandan med 150 % så är prestandan fortfarande - avrundat uppåt - 0?

0 % * 150 % = 0 % (fortfarande avrundat uppåt).

Det är helt logiskt att ett kort presterar 100 % (av sig själv)?
Två kort kan maximalt prestera 100 % mer.

Byt ut 100 % mot 1 (som i ett kort), och då blir 200 % 2 (som i två kort)!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Visst det är kul med nya grafikkort det välkommnas alltid men namnsättningen är den enda som jag iorriterar mig på dessa korten annars verkar det som fina kort. Nvidia har säkert något i bakfickan denna gången med som när dom kom med 8800gtx kortet som spöade allt och alla

Fast 8800GTX spöade både på ritbordet, tabeller och realtime prestanda, medans 9800 serien har varit fula, usla till sin tid/prestanda och allmänt ingen skilnad förutom 65nm standarden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Om ett kort presterar 0 %, och tre kort extra ökar prestandan med 150 % så är prestandan fortfarande - avrundat uppåt - 0?

0 % * 150 % = 0 % (fortfarande avrundat uppåt).

Det är helt logiskt att ett kort presterar 100 % (av sig själv)?
Två kort kan maximalt prestera 100 % mer.

Byt ut 100 % mot 1 (som i ett kort), och då blir 200 % 2 (som i två kort)!

och sen när har ett sli system ökat med det dubla bara för ett kort... Nvidia få sluta med sina charts för de stämmer inte...
Nvidia kort som ägde för sin tid Geforce 4Ti, 7800GTX, 8800GTX.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Edit: Bort.

Permalänk
Medlem

Bort

Permalänk
Medlem

Största frågan är ju helt enkelt på vilken pris det hamnar på i sverige. det här kortet får ju bara några fps extra än 8800gts512 tex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Största frågan är ju helt enkelt på vilken pris det hamnar på i sverige. det här kortet får ju bara några fps extra än 8800gts512 tex.

Kanske 3000kr i introduktionspris, lite över till det Nvidia har sålt alla i lager och slutproducerat 8800 kort. Sedan sätter Nvidia ett pris på 9800GTX som innebär en säkning antar jag och därefter försöker ÅF sälja ut alla sina 8800 kort till de är slut och då sänks 9800GTX till ungefär samma pris som 8800GTS 512 kan jag tänka mig.

Jäkla lång mening det blev.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Kanske 3000kr i introduktionspris, lite över till det Nvidia har sålt alla i lager och slutproducerat 8800 kort. Sedan sätter Nvidia ett pris på 9800GTX som innebär en säkning antar jag och därefter försöker ÅF sälja ut alla sina 8800 kort till de är slut och då sänks 9800GTX till ungefär samma pris som 8800GTS 512 kan jag tänka mig.

Jäkla lång mening det blev.

Men fortfarande. 8800GTS 512MB består i grunden av ungefärligen samma teknik och prestanda som en 9800GTX. Att få slut på alla 8800-kort skulle väl bara betyda att 9800GTX blir obsolit då den presterar identiskt eller ytterst marginellt bättre? Att sälja 8800GTX billigt är ju viktigt för att bli av med alla gamla lager, men då ser vi ju en billig(are) Tri-SLi platform som är det enda 9800GTX har som inte 8800GT/S 512MB har.

Väldig rolig försälningsstrategi isåfall.