Fyrkärniga processorer till bärbara

Permalänk
Melding Plague

Fyrkärniga processorer till bärbara

För nästan exakt fem år sedan, mars 2003, introducerades Pentium M för bärbara datorer. Revolutionen var ett faktum och tre år senare var Intel i farten igen och släppte den första tvåkärniga processorn för bärbara datorer, Core Duo. Nu är det dags igen och till hösten är det tänkt att en fyrkärnig processor till bärbara datorer skall bli tillgänglig, QX9300.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tycker inte att den krafften behövs i en bärbara dator i utan jag vill ha smidighet i min bärbara dator så att man lätt akan ta den med sig och jobba med en 4 kärning CPU så kommer det bara att alstra mer värme och datorn kommer att bli mer otymplig men visst till dom som spelar så förstår jag men jag förstår inet att man kan sitta och spela på en bärbar dator

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Finns säkert en marknad för dessa också i stora 17" och i datorer där prestandan behövs...
Men personligen så föredrar jag en processor med lägra värmeutveckling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
tycker inte att den krafften behövs i en bärbara dator i utan jag vill ha smidighet i min bärbara dator så att man lätt akan ta den med sig och jobba med en 4 kärning CPU så kommer det bara att alstra mer värme och datorn kommer att bli mer otymplig men visst till dom som spelar så förstår jag men jag förstår inet att man kan sitta och spela på en bärbar dator

Finns faktist folk som använder bärbara datorer nästan som en stationär, de har den på jobbet och tar med sig den hem. Har man då ett jobb där applikationerna är rätt krävande kan det väl inte vara speciellt dåligt med en fyrkärnig processor. Folk använder laptops till olika syften, därav det finns så många olika utformningar och modeller.

Permalänk

Hm, hela min bärbara drar under 40w medans processorn drar 45.
Men nyheten är grymt härlig och det är just så här det skall vara. Ut med single och dual och implementera quad. Det kommer vara många som har nytta av det även om det inte regnar program som stödjer quad än så länge.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

45w är på tok för mycket... quad core i laptopen kommer för bli intressant när de åtminstonde kommer ner på samma nivå som nuvarande c2d

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna ha en laptop med bra prestanda, funderar att enbart köra på bärbart numera. Spelar inte som jag gjorde förr och gillar när det är stilrent.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Men det är ju bra för dem som vill vara framtidssäkrade! *ironi*

Permalänk
Medlem

45W är ju egentligen inte så fruktansvärt mycket jämfört med vanliga core2duo för laptops. De flesta om inte alla TXX00 har ju en TDP på 35W. Men bara för att de har en TDP på det så betyder det ju inte att datorn drar så mycket hela tiden. Min laptop med en T7100 med TDP 35W drar för tillfället 15.1W

Permalänk
Medlem

Är det tekist möjligt att plocka ur en prolle ur den bärbara i sådana fall och sätta i en stationär? Vore ju inga fel med en qx9300?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
45w är på tok för mycket... quad core i laptopen kommer för bli intressant när de åtminstonde kommer ner på samma nivå som nuvarande c2d

Jepp, 45W är för mycket.

Lyckligtvis så är den ändån inte i närheten av vad Pentium 4 M hade (~70W?). Alla jag känner som köpte bärbara runt 2002-2003 med Pentium 4 M i dem, fick överhettningsproblem så fort lite damm hade samlats i datorn. Så de kunde bara ha den på i några minuter.

För mig så ska en bärbar vara så strömsnål som möjligt. 1.5 GHz räcker gott och väl för min bärbara, då jag bara surfar och chattar med den. Eller i vissa fall kör äldre spel, så som Baldur's Gate.

Intels nya Atom processor är väldigt intressant för mig, men skulle gärna se att större bärbara så som 13" använde den. Och inte bara 7-10" som Intel vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Är det tekist möjligt att plocka ur en prolle ur den bärbara i sådana fall och sätta i en stationär? Vore ju inga fel med en qx9300?!

Om bara processorn sitter löst, dvs inte sitter fast i moderkortet så borde det väl gå. Sen måste den ju använda samma sockel också. Dock så blir det ju också en ganska dyr processorn då du måste slakta hela datorn, så jag skulle nog köpt en Q9650 för dom pengarna.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Är det inte minnena och hdd som drar ner prestandan på en bärbar, lite onödigt med en quad då kanske lr?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Är det tekist möjligt att plocka ur en prolle ur den bärbara i sådana fall och sätta i en stationär? Vore ju inga fel med en qx9300?!

Så vitt jag vet så finns det inga moderkort med rätt sockel. Varför vill du köpa qx9300 för över 1000 dollar, när du kan köpa till exempel Q9450 som är bättre för 340 dollar?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Så vitt jag vet så finns det inga moderkort med rätt sockel.

Det finns moderkort till stationära med sådan socket (s479). Utbudet är inte så stort, men det går att köpa på t.ex. datorbutiken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det finns moderkort till stationära med sådan socket (s479). Utbudet är inte så stort, men det går att köpa på t.ex. datorbutiken

De nyare körs antingen i Socket P eller socket B. Vad jag vet finns det inga moderkort med denna socket till just stationära.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
De nyare körs antingen i Socket P eller socket B. Vad jag vet finns det inga moderkort med denna socket till just stationära.

Aha, sorry, mitt misstag

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara utveckla processorer för bärbara fast ha dom i stationära datorer också.
Då blir dom ju så mycket svalare och drar mindre ström med tanke på miljön osv. .. och det borde bli billigare att tillverka/utveckla färre sorter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Varför inte bara utveckla processorer för bärbara fast ha dom i stationära datorer också.
Då blir dom ju så mycket svalare och drar mindre ström med tanke på miljön osv. .. och det borde bli billigare att tillverka/utveckla färre sorter.

Är det inte så att Intel just utvecklar utifrån bärbara, men sen placerar processorerna i olika fack beroende på vilka krav de ska klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Varför inte bara utveckla processorer för bärbara fast ha dom i stationära datorer också.
Då blir dom ju så mycket svalare och drar mindre ström med tanke på miljön osv. .. och det borde bli billigare att tillverka/utveckla färre sorter.

Läste någonstans förra året att Intel sa att de kommer göra det i framtiden någon gång.

I många år så har processorutvecklingen gått främst för stationära datorer och prestanda, och sedan förenklades lite snabbt för bärbara datorer.

Runt 2003 så startade de med Pentium M och sen dess så har det varit en hyfsad jämnvikt på dem. Försäljningen här i Sverige mellan bärbara och stationära ligger nu ungefär 50-50.

Men folk fokuserar mer och mer på bärbara datorer och ger bärbara mer centrum, så de tror att i framtiden att bärbara processorer kommer vara den dominerande processormarknaden.

Permalänk
Medlem

Monster snabb och bra prestanda för dom som behöver det bärbart.

Permalänk
Medlem

... allt för att kompensera för Vistas svulstiga prestandaförluster...

Permalänk

hmmmmm kylningen ??? hur kommer den att bli

e noob på bärbara datorer o dess kylning

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boxter400
hmmmmm kylningen ??? hur kommer den att bli

e noob på bärbara datorer o dess kylning

Med en maximal värmeutveckling på 35-45w, och med energisparfuntkioner aktiverade (..vilket sänker energiåtgång och värmeutveckling) behövs inte mer kylning än idag.

Annat var det då man satte riktiga Pentium 4, från desktopdatorer, i bärbart format. 90w värme är jobbigt att bli av med, även i en stationär dator.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hm, hela min bärbara drar under 40w medans processorn drar 45.
Men nyheten är grymt härlig och det är just så här det skall vara. Ut med single och dual och implementera quad. Det kommer vara många som har nytta av det även om det inte regnar program som stödjer quad än så länge.

Hela min laptop drar 18 watt. Det är säkert mindre än processorn i din laptop
Finns alltid nytta av en bredare marknad.