Intels nya processorarkitektur redan tredje kvartalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag undrar vad det ska ta för AMD att komma ikapp Intel igen, då core kärnan blivit en sådan succé som måste nog Intel floppa en kärna för att AMD ska få chansen och det lär inte hända igen....

Intel kommer vara prestandavalet i ett antal år framöver men om AMDs 45nm kärnor blir tillräckligt bra så kanske de med prissäkningar kan utkonkurrera intels budget och mellansegment som med tanke på den info vi hittills fått inte har möjlighet att bli så billigt då kärnan antagligen blir betydligt större. En quad utan L3 cache borde kunna gå att sälja väldigt billigt.

Shanghai och Bulldozer. Och på tala om succé så var K8 en ännu större succé när den utpresterade P4 i dubbla klockfrekvensen och 3-4 dubbla priset samt till en nästan en 3'e del av strömkonsumptionen. Det skulle jag vilja se Intel göra, men det kommer inte att hända. Skall nog se på Dirk Meyers/Alpha DEC teamet på AMD inte är att leka med, men man måste tänka på att det tar år innan ett [b]svar[/b] kommer tillbaka i form av en annan arkitektur då det tar långt tid. Det är en helt ny arkitektur och jag är 99% säker på att det är dom igengörer nämnda ovan som kommer sätta sina unika kunskaper i bruk denna gången:

- It all sounds pretty impressive on paper. But how fast will this 16-core chip be in practice? Well, according to AMD, Bulldozer is designed to be nothing less than "the highest performing single and multi-threaded compute core in history".

If AMD is to be believed, Bulldozer will improve upon every metric of CPU performance. From performance per watt to outright multi-threaded performance and old school single-threaded oomph, it's promised Bulldozer will be the new king."

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Till alla som säger om pappers releaser. Då Nehalem villar på en annan socket (ny socket) finns det inga tidigare produkter som kan konkurrera för den, alltså så kan dem släppa den utan att vara specielt oroliga för att folk inte köper dem "gammal" core2.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll om det är en ny socket. Folk väntar på en ny processor ibland, så är det bara. Det finns också en möjlighet att Intels strategi för att bli av med gamla processorer kan slå tillbaka. Jag kanske väljer att köpa än äldre processor till det sänkta priset istället för att vänta och köpa en mycket dyrare processor som Intel har större marginaler på. Om jag sedan inte uppgraderar på flera år så har Intel gått back på affären. Detta gäller så länge som marginalerna är större än kostnaden för att slänga den gamla processorn.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Shanghai och Bulldozer. Och på tala om succé så var K8 en ännu större succé när den utpresterade P4 i dubbla klockfrekvensen och 3-4 dubbla priset samt till en nästan en 3'e del av strömkonsumptionen. Det skulle jag vilja se Intel göra, men det kommer inte att hända. Skall nog se på Dirk Meyers/Alpha DEC teamet på AMD inte är att leka med, men man måste tänka på att det tar år innan ett [b]svar[/b] kommer tillbaka i form av en annan arkitektur då det tar långt tid. Det är en helt ny arkitektur och jag är 99% säker på att det är dom igengörer nämnda ovan som kommer sätta sina unika kunskaper i bruk denna gången:

- It all sounds pretty impressive on paper. But how fast will this 16-core chip be in practice? Well, according to AMD, Bulldozer is designed to be nothing less than "the highest performing single and multi-threaded compute core in history".

If AMD is to be believed, Bulldozer will improve upon every metric of CPU performance. From performance per watt to outright multi-threaded performance and old school single-threaded oomph, it's promised Bulldozer will be the new king."

källa till ditt "påstående" hoppas dom håller tiden:)

http://www.tech.co.uk/computing/upgrades-and-peripherals/moth...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Varför denna ständiga "hoppas inte AMD dör nu" - ståhejet? De kanske inte kan konkurrera i den absoluta toppen men som vi alla vet är också toppen väldigt liten. Många av AMDs nuvarande lösningar (framför allt 690G/790G och Radeons 3xxx serie) är faktiskt helt lysande produkter och väl värda att jämföra med Intels. Jag tror nog, om jag får spekulera, att 2008 kommer bli ett ganska trevligt år för AMD. Det är dock kul att Intel fortsätter att leverera nya produkter.

Permalänk

De största arkitekturförändringarna sedan pentium pro, har jag hört. Ett givet köp, IMO.

Hoppas den klockar lika bra som C2D....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
utpresterade P4 i dubbla klockfrekvensen

Nix, inte alls i dubbla frekvensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Nix, inte alls i dubbla frekvensen.

Vad babblar du om?

Kolla vilken AMD processor på 1.8GHz som ligger ovanför en 3.6GHz Prescott så får du se:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2275&p=10

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Nehalem kommer tidigast Q4 och AMD kommer som tidigast att få ut 45nm Opteron processorer Q2 först. Shanghai är enligt vad man vet en hel del bättre än dagens Barcelona. Den kommer förmodligen inte kunna konkurrera mot Nehalem prestandamässigt, dock ha mycket bra pris/prestanda/watt förhållande tills AMD's motsvarighet till Nehalem, [b]Bulldozer[/b] lanseras. Fördelen för AMD är att Shanghai är billig att tillverka jämfört med Nehalem. Nehalem lär vara en utmaning för Intel att tillverka på 45nm också, med tanke på att dom inte har tidigare erfarenhet av en så stor nativ fyrkärnig processor med såpass mycket cacheminne.

Glöm nu inte bort Sledgehammer att man inte ska ta rykten som fakta. Det är alltid svårt att sia om framtiden, och innom hårdvaruvärlden har vi varit med flera gånger att produkter inte lever upp till förväntningarna. Bara nu senast vid lanseringen av Phenom.

Permalänk
Medlem

LoL "kallar fortfarande 2good4you för Sledgehammer" ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Spelar ju ingen roll om det är en ny socket. Folk väntar på en ny processor ibland, så är det bara. Det finns också en möjlighet att Intels strategi för att bli av med gamla processorer kan slå tillbaka. Jag kanske väljer att köpa än äldre processor till det sänkta priset istället för att vänta och köpa en mycket dyrare processor som Intel har större marginaler på. Om jag sedan inte uppgraderar på flera år så har Intel gått back på affären. Detta gäller så länge som marginalerna är större än kostnaden för att slänga den gamla processorn.

Spelar stor roll om det är en ny socket, folk kommer att köpa dem gammla prollar iaf då dem inte kan köpa dem nya då dem blir tvunga att byta moderkort. Det är lång ifrån alla som vill bytter moderkort samtidigt som dem bytter CPU. Alltså så får Intel sålt sina gammla 775 prollar iaf, dem är inga direkta konkurenter till Nehalem.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ge mig en typ fort som den! Rykten inom branschen säger att det kommer att gå undan med dom här propparna. Dom kanske till och med kan veva runt Fista utan att det går segt.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Athlon må ha hängt med länge, fast "kraftfull" är den inte längre. Jo jag vet mycket väl hur Phenom 45nm kommer prestera, precis som Phenom 65nm. Skillanden kommer ligga i ökade klockfrekvensen, som enligt rycken inte tar sig över 3,0GHz i år, vilket AMD behöver för att konkurera med Intel.

Till och med Intel säger att Shanghai har högre IPC än Barcelona. Och AMD har haft det på sina roadmaps minst ett år att Shanghai skulle ha IPC improvments.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Nix, inte alls i dubbla frekvensen.

Jo, titta på länken du fick i inlägget ovan. Det är ändå inte helt rättvisande då skillnaden blev större ju högre frekvenserna blev. En P4 klockad till 5.2GHz, och därmed med bussar långt out of spec förlorade mot en oklockad Athlon FX i 2.6GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jo, titta på länken du fick i inlägget ovan. Det är ändå inte helt rättvisande då skillnaden blev större ju högre frekvenserna blev. En P4 klockad till 5.2GHz, och därmed med bussar långt out of spec förlorade mot en oklockad Athlon FX i 2.6GHz.

När vi ändå håller på så varför inte:

En Core2 i 2.4GHz mot en AMD i 3.6GHz skulle inte ens vara snabbare i detta fall, då förstog man vilket övertag AMD hade.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

AMDn är helt klart bättre trots lägre frekvens, men vem behöver över 500fps.

I 1600*1200 är det mindre skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
AMDn är helt klart bättre trots lägre frekvens, men vem behöver över 500fps.

I 1600*1200 är det mindre skillnad.

En av de mest puckade inläggen jag sett på länge. Du påstår att A64 inte alls är så mycket snabbare än P4, men när du får bevis på bordet så börjar du babbla om att man ska mäta i en högre upplösning. Problemet är att då mäter du inte processorns prestanda, utan snarare grafikkortets. Därför håller man sig en till en låg upplösning när man vill veta processorns prestanda.

500fps eller 60fps, är totalt irrelevant. Faktum är att A64 utklassar P4 trots en betydligt lägre frekvens. Du är helt enkelt överbevisad.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Så på ett trevligt sätt kan man konstatera att AMD brutalt körde om Intel med sin K8 jämfört med vad Intel kör om AMD med sin Core2 idag. Rent historiskt så ligger AMD bra till då dom hade många fina tider innan. Det kommer bättre processorer också, vänta bara... En processortillverkares svar tar tid då designen av en processorarkitektur kan ta ~5år+. AMD är förmodligen rätt aggressiva nu, dels med Shanghai, men med Bulldozer tror jag vi kan få se på blixtrande grejer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]