Distansavtalslagen?

Permalänk
Medlem

Distansavtalslagen?

Godkväll.

Jo som sagt, distansavtalslagen, hur ska jag tolka den i detta fall?

Jag kontaktar en person på en auktions-sida, pratar med hans på msn och kommer överens att han ska skicka en produkt till mig, en mobiltelefon, en jacka, vadsomhelst.

Får jag öppna paketet och se till att allt är i sin ordning INNAN jag betalar summan till kassören på posten/mackstation?

Har jag som konsument rätt till det?

MVH/A

Permalänk
Inaktiv

Rätta mig om jag har fel, men distansavtalslagen gäller väll bara när man handlar av ett företag?

Däremot får du nog öppna paketet på utlämningsstället och titta om det verkligen är sakerna du köpte som finns i paketet. Med ett vittne närvarande (Kassörskan, den som lämnade ut paketet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Rätta mig om jag har fel, men distansavtalslagen gäller väll bara när man handlar av ett företag?

Däremot får du nog öppna paketet på utlämningsstället och titta om det verkligen är sakerna du köpte som finns i paketet. Med ett vittne närvarande (Kassörskan, den som lämnade ut paketet)

Det är en privatperson jag ska handla av,ja.

H*n säger att h*n ska skicka X vara till min postaddress via postförskott, att jag ska betala när jag får varan.

Hur kan jag vara säker på att det är den produkt vi kom överens om på internet innan jag betalar summan?

Jag kanske betalar och sedan öppnar paketet och där ligger en groda, då har jag förlorat en summa pengar.

/A

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Det är en privatperson jag ska handla av,ja.

H*n säger att h*n ska skicka X vara till min postaddress via postförskott, att jag ska betala när jag får varan.

Hur kan jag vara säker på att det är den produkt vi kom överens om på internet innan jag betalar summan?

Jag kanske betalar och sedan öppnar paketet och där ligger en groda, då har jag förlorat en summa pengar.

/A

Som jag skre i slutet av inlägget.
Du kan ju öppna paketet med ett vittne närvarande. I detta fall
Den som lämar ut paketet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Som jag skre i slutet av inlägget.
Du kan ju öppna paketet med ett vittne närvarande. I detta fall
Den som lämar ut paketet.

Måste jag i detta fall, betala innan och sedan öppna paketet? Eller tvärtom?

/A

Permalänk
Medlem

Man får inte öppna paketet på posten innan man har betalat.

Permalänk
Medlem

Jepp du kan knappast öppna något innan du betalat, kan ju vara en tegelsten där inne man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Man får inte öppna paketet på posten innan man har betalat.

.

Varför inte?

När du endå är igång med att påstå detta, får du säga varför.

/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
.

Varför inte?

När du endå är igång med att påstå detta, får du säga varför.

/A

Det säger väl sig självt , paketet är inte ditt innan du betalat.
varför skulle du få öppna saker som inte är dina , brukar du öppna andra personers post och ryggsäckar?

varför skulle jag förklara något så uppenbart , om du inte tror mig så får du väl själv ringa posten och fråga.

Permalänk
Medlem

som tidigare nämnt gäller bara distansavtalslagen när det är företag mot privatperson. Handlar du av en privatperson och du får fel varae elelr en tegelsten skickad kan du inte luta dig mot den lagen.

Däremot kan du polisanmäla för bedrägeri.
Om du känner dig osäker angående detta på en gång, varför ens fortsätta affären då?

Får jag minsta varningsklocka i mitt huvud när jag ska handla från en privatperson (elelr ett mindre företag t om) så handlar jag inte där. Det har fungerat rätt bra hittils för mig.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Du säger att det är en auktion, kan det vara tradera eller ? saker du kan kolla på är hur länge säljaren varit medlem, är det en nyreggad snubbe som ska kränga grejer för tusentals kronor kan det vara lite misstänksamt, eller har han varit medlem några år och har ett par hundra i goda omdömen etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Du säger att det är en auktion, kan det vara tradera eller ? saker du kan kolla på är hur länge säljaren varit medlem, är det en nyreggad snubbe som ska kränga grejer för tusentals kronor kan det vara lite misstänksamt, eller har han varit medlem några år och har ett par hundra i goda omdömen etc...

'

Stämmer bra att det är Tradera.

Det är inga IT-prylar det handlar om utan vi kan säga att det är andra ting.

Jag har pratat med han på msn och så, och jag känner på mig att han är seriös och alla bilder jag har fått uppfyller mina krav.

MVH.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du känner på dig att han är seriös, varför denna tråd och oro isf?

Msn ger jag inte mycket för, skriva övertygande kan många. Ta det per telefon om du vill få någon möjlighet att bedöma personen. Mycket svårare att luras i direkt samtal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Konsumenträttsfrågor som inte direkt berör datorprylar hör hemma i Övrigt

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||