Spelen som påverkar datorns effektförbrukning mest

Permalänk
Medlem

där ser man så gammalt CS är

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Kan tänka mig att UT3 drar mest. Eftersom den motorn verkligen använder allting av systemet på ett intelligent sätt för att få bästa prestanda är detta inget allt för chockerande. Att Crysis kommer tvåa bevisar inget mer än att CryTek gjort ett dåligt jobb på optimeringen. Crysis äter ju mycket GPU men ytterst lite CPU i jämförelse. Alltså pekar det åt dålig optimering och mycket jobb för lite prestanda.

Ja gud Crysis kom bara 2a, dom är verkligen kassa dom där CryTek på att optimera...

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Kan tänka mig att UT3 drar mest. Eftersom den motorn verkligen använder allting av systemet på ett intelligent sätt för att få bästa prestanda är detta inget allt för chockerande. Att Crysis kommer tvåa bevisar inget mer än att CryTek gjort ett dåligt jobb på optimeringen. Crysis äter ju mycket GPU men ytterst lite CPU i jämförelse. Alltså pekar det åt dålig optimering och mycket jobb för lite prestanda.

Ja, så måste det verkligen vara!!!111

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Vad jag syftade på var att ifall 2 olika applikationer använder 100% av klockcyklerna men att cpun går varmare under en av dem så måste det innebära att antingen så låter den ena applikationen cpun gå igenom några tomma klockcykler eller så använder den andra applikationen cpun mer optimalt.

I händelse av att en applikation endast använder 70% av klockcyklerna medans den andre använder 100% så går det ju inte att jämföra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om ett program är bra optimerat så kräver det mindre hårdvara för samma arbete som ett som inte är så bra optimerat.

jasså det va ju underligt att den inte vill använda all hårdvara som finns till hands det är ju lite slöseri med hårdvara då om inte ett spel kananvända all det som finns ????

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Vad ledsna alla blev när jag skrev att CryTek är dåliga på optimering?
Liten prestanda, liten CPU-användning och stor effektförbrukning talar väl ändå inte för att saker står rätt till?

Optimering gäller inte hurvida mycket effekt applikationer kan dra ur komponenterna utan snarare hur mycket prestanda man får per watt, om man nu räknar så. Där står sig Unreal 3-motorn jäkligt bra och effekten är befogad då prestandan likaså är exceptionell.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
jasså det va ju underligt att den inte vill använda all hårdvara som finns till hands det är ju lite slöseri med hårdvara då om inte ett spel kananvända all det som finns ????

Man skulle kunna programmera ett program så illa att all flyttalsberäkningar inte går via fpun i processorn och då förlorar man genast en helsikes massa prestanda.

Slöseri med hårdvara vet jag inte. Det är svårt att optimera saker.
Datorn är inte smart den gör bara vad du säger åt den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if