Hur bör min installation se ut och övriga funderingar.

Permalänk
Medlem

Hur bör min installation se ut och övriga funderingar.

Kör just nu endast Win XP igen (samma installation sen jag fick datorn, vilket iof inte var så jätte länge sedan ~Juli 07). Har även kört Ubuntu några gånger och dualbootat. Just nu ser partionerna ut så här:

disk1 (250gb):
15gb - Win installation + några program. 2,5gb ledigt
50gb - Win spel och prog. 15gb ledigt
resten(170gb~) - Några fåtal spel och program + lite lagring. 96gb ledigt (Föredetta lagringspartion, innan jag fick andra disken, sedan har ubuntu legat där ett par gånger)

disk2 (250gb)
Hela - Lagring. 33gb ledigt (Nu efter lite rensning)

Alla partioner är ntfs.

Saken är den att jag vill leka lite mer med Linux på lite större skala än vad jag gjort förut, dessutom så känner jag att jag inte har någon speciell användning för just Win som jag haft förut. Fast jag inser att i något läge senare kommer jag ändå använda win av någon anledning. (ex. om SC2 eller något annat nytt roligt spel sen inte funkar vettigt att köra på wine). Eller om jag tröttnar på något.

Har i en annan tråd här disskuterat lite om att använda en filserver för att lagra allt, fast det har inte blivit av än. I och med att jag inte fått tag på burk och inte har GB-LAN än.

Det jag undrar är - Var ska jag göra av allt och hur ska jag ändra det?
Känns vettigt att köra ext3 eller liknande på lagringsdisken, då vad jag hört det inte blir lika fragmenterat och vill helst inte pula med stöd för ntfs i Linux (Även om det kanske är jättesimpelt). Så en filserver känns som den bästa lösningen för mig.

Jag antar att det är bäst jag tar bort win xp helt och hållet då partioneringen är ganska rörig just nu, eller är det tillräckligt säkert att utöka partionen så att det är värt att testa?

1. Hur bör mina partioner se ut, rekommenderar ni att ta bort win xp och lägga in det senare om behov eller att spara och rensa och utöka så att det endast är en partion?

2. Vad för OS rekommenderar ni till filserver? Någon dedikerad NAS-lösning, eller knåpa ihop något i en linux-dist?

3. Något annat jag bör tänka på och göra?

[Off Topic] Mina fingrar luktar extremt mycket curry. [/Off Topic]

Permalänk
Medlem

1. Du behöver inte ta bort XP. Rensa först bort allt onödigt oc defragmentera sedan. Ubuntus installationsprogram kan krympa NTFS-partitionerna så du får plats för två ext3 partitioner och en swap för Ubuntu. 10 GiB ( / ) räcker för Ubuntu + program. Den andra ext3-partitionen reserverar du för /home och gör så stor som möjligt. Till swap räcker 1 GiB bra.

2. Godtycklig slimmad linux-dist, utan X

3. Linux har lässtöd för NTFS i kärnan och skrivstöd fås enkelt med NTFS-3g. Med ett hjälpprogram kan Windows läsa från och skriva till ett ext3-filsystem. Om du har en extern HD kan du tillfälligt lagra på den för att kunna göra partitioneringen så ändamålsenligt som möjligt. Ta i beaktande att HD:ns hastighet är störst i början så OS:en bör helst ligga i HD:ns första partition.

Om du väljer att ta bort XP skall du göra en backup av grub/lilo i MBR ( med dd) efter att ha installerat linux då Windows skriver över MBR utan att fråga vid installationen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

4G räcker för Ubuntu och en hel del extra program utöver standardinstallation. (men jag rekommenderar liksom fagerja 10 då det är lagom)

dock bör man minst göra separata /home och swap utöver / för bästa funktion och enkelhet vid ominstallationer och så.

så jag säger att dina 15G bör räcka bra om du inte planerar gå över helt till Linux. då ska du givetvis rensa ut hela altet och ge Widows en liten partition som du räknar ut storleken efter hur mycket plats de spel du kör för tillfället bör ta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Får bli att vänta någon dag tills Gentoo 2008.0 släpps, borde göra det snart. Finns det något annat bra program eller ska jag boota upp ubuntu-skivan och köra partioneringen som finns där?

Har nu lyckas få in allt som ska lagras på den andra disken. Bara at sätta igång sen?

Hur stor partion bör man ha till /home? Ska jag ta resten av disk utrymmet eller ska jag begränsa det till 20-50gb? Försig, går väl inte att ha fler partioner ändå, eller kan man ha mer än fyra partioner?

Usch vad jobbigt det är att avinstallera alla win saker

Permalänk

Till NAS rekommenderar jag FreeNas, istället för en linuxdist. Är enkelt att komma igång med så länge man har hårdvara som stöds av FreeBSD.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Hur stor partion bör man ha till /home? Ska jag ta resten av disk utrymmet eller ska jag begränsa det till 20-50gb?

Försig, går väl inte att ha fler partioner ändå, eller kan man ha mer än fyra partioner?

du ska ha så mycket du tror dig behöva för rena användardata såklart. själv har jag 276GB för /home just nu, men alla har olika diskar och/eller behov.

ja du kan ju göra fler med LVM eller gamla vanliga logiska partitioner. men 4 räcker perfekt för en mindre avancerad instsallaton ( /boot + / + /home + swap ) om man inte håller på och ändrar och har sig ofta. då kan LVM vara bra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint