Permalänk

Problem med xp och amd phenom

Hi y'all!

Nu är det så att jag precis har fixat mig ett nytt modermodem och en ny processor (MSI K9A2 CF-F samt AMD Phenom 9600), men nu när jag skulle installera windows xp så tog den en jäkla tid (runt 20-25 min) när det skulle installera hårdvarorna eller vad det var och där fastnade den på 34 min i 20 min ungefär. Samma sak verkar jag råka ut för varje gång jag startar om datorn (och det blir ju tyvärr en hel del sådana omstarter när man skall installera drivrutiner, win update osv).

Att sitta och vänta i 20-25 minuter på windows skall startas vill man ju inte som ni kanske förstår. Finns det någon lösning på detta?

MSI K9A2 CF-F AMD 790X
AMD Phenom 9600 Quad-Core 2.3GHz 4x1MB
A-DATA 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz

Permalänk
Medlem

Det ska vara något problem med Phenom/AM2+ chipset som gör att det går så långsamt, tror det finns lösning på MS hemsida.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Har sökt runt lite på microsofts hemsida nu utan resultat, några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBjornar
Har sökt runt lite på microsofts hemsida nu utan resultat, några tips?

Har du kontrollerat så att alla delar är felfria? Kört memtest och hd-diagnostik på hårddisken?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Har du kontrollerat så att alla delar är felfria? Kört memtest och hd-diagnostik på hårddisken?

Jo, jag skall nog kanske köra memtest och andra tester men grejen är ju den va att hårddisken kan läsa och skriva som vanligt utan några större fel när jag är inne i operativsystemet så det kan ju knappast vara hårddisken.

Däremot så kanske minnnet kan strula, skall testa det.

EDIT:

Sådärja, nu har jag memtestat och hd-testat och inga fel där inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBjornar
Jo, jag skall nog kanske köra memtest och andra tester men grejen är ju den va att hårddisken kan läsa och skriva som vanligt utan några större fel när jag är inne i operativsystemet så det kan ju knappast vara hårddisken.

Däremot så kanske minnnet kan strula, skall testa det.

EDIT:

Sådärja, nu har jag memtestat och hd-testat och inga fel där inte

Testa med annan processor om möjligt?

Permalänk
Medlem

Testa annars att köra en Clear CMOS, gå in i BIOS och ladda "Optimized Defaults" och därefter inaktivera allt som du inte använder... floppy, serieportar, inaktiva ide/sata portar...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

bios flash

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

mm, jag hade problem med min dator.

dom orsakades av störda lan-drivrutiner :s.

men testa att nollställa bios?

löste iaf mitt problem

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2