Permalänk
Medlem

MSN klient till OSX

Sitter här i OSX med Windows skitklient, d.v.s. 6.0 eller något i den stilen. Så trött på Microsoft och deras seeeeeeghet när det gäller nya versioner av MSN till Mac.. Men visst förstår jag deras strategi i detta fall.

Nåväl, finns det någon vettig MSN-klient utöver Microsofts (som inte är särskilt vettig, utan jävligt gammal)? Ett krav är att personliga meddelanden ska kunna visas, alltså texten efter namnet. Något som gång på gång verkar passera obemärkt förbi Adiumutvecklarna, så därför går denna klient bort, eller har jag missat denna funktion?
Ska jag behöva sitta fast med Micosofts klient eller finns det bättre alternativ?
Behöver inget webcamstöd, för det använder jag ändå inte, vore trevligt med support för smileys o.s.v. I övrigt har jag inte så mycket krav, men stör mig som sagt på att inte många klienter utöver Micosofts egna har stöd för personliga meddelanden efter namnet..

EDIT: Stöd för offlinemeddelanden är ett grymt stort plus också.. Grymt störigt när man öppnar upp MSN i Windows och inser att man har flera dagar gamla meddelanden som inte nått fram till klienten i OSX för att det inte har stöd för offlinemeddelanden.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: MSN klient till OSX

Citat:

Ett krav är att personliga meddelanden ska kunna visas, alltså texten efter namnet. Något som gång på gång verkar passera obemärkt förbi Adiumutvecklarna, så därför går denna klient bort, eller har jag missat denna funktion?

Får försvara Adium lite. Det är inte deras fel att den inte stödjer privata medelanden och offline msg. De anväder sig av ett bibliotek(mins inte vad det heter) för msn-protokollet. Så när de som utvecklar det paketet lägger till stöd frö pm och offline msg så kommer även adium att få det.

Själv så sitter jag med adium och startar bara upp amsn de gånger jag startar datorn för att se om jag har några offlinemsg.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar som vanligt aMSN. Vad gäller adium så används pidgins bibliotek om jag inte minns fel, så adiums msn-stöd är alltid identiskt med pidgins.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd

Re: Re: MSN klient till OSX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Får försvara Adium lite. Det är inte deras fel att den inte stödjer privata medelanden och offline msg. De anväder sig av ett bibliotek(mins inte vad det heter) för msn-protokollet. Så när de som utvecklar det paketet lägger till stöd frö pm och offline msg så kommer även adium att få det.

libpurple heter det.

Även jag kör Adium, samt Pidgin när jag tvingas sitta i Windows, och det är fan sugigt att det tar så lång tid för att lägga till stöd för offline och personliga meddelande.

Men MSN i sig är ju ett sugigt protokoll.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

på vilket sätt är msn ett sugit protokoll?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
på vilket sätt är msn ett sugit protokoll?

1. Det är ett stängt protokoll och försvårar därför portningen till andra plattformar än Microsofts egna.
2. (det obligatoriska) MICROSOFT SUGER!! AHAHAHAEEE EERARAR!!

Sådär, nu har jag fjantat mig och sagt #2, så slipper någon annan...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska köra in aMSN på Macen å se hur det går.. Har kört aMSN på Windows förut och då gick inte alltid alla meddelanden fram till mottagaren av någon weird anledning.. Har inte klurat ut riktigt varför än.. Men de kanske har löst sig, var något år sen jag körde det..
Ska bli intressant å testa..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har du inte behov av webcam eller snabb filöverföring så skulle jag ta adium före amsn vilken dag som helst.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Har du inte behov av webcam eller snabb filöverföring så skulle jag ta adium före amsn vilken dag som helst.

Läst första inlägget?

Citat:

Ett krav är att personliga meddelanden ska kunna visas, alltså texten efter namnet. Något som gång på gång verkar passera obemärkt förbi Adiumutvecklarna, så därför går denna klient bort, eller har jag missat denna funktion?

Permalänk
Medlem

Det fanns (finns?) en adiumversion som faktiskt klarar av att visa det, hittade den i deras forum för ett tag sedan.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Det fanns (finns?) en adiumversion som faktiskt klarar av att visa det, hittade den i deras forum för ett tag sedan.

Borde det göra, eftersom det går att kompilera in i pidgin (MSNP14).

Permalänk

http://www.fileshost.com/en/file/41857/Adium-zip.html

Den här versionen av Adium har enligt 99mac.se stöd för personliga meddelanden.