Geforce 8800 GT: 256 MB mot 512 MB mot 1024 MB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Men de borde ju fungera på samma sätt, right. Det är ju fortfarande minnen, fast i annan storlek, eller hur. Så därifrån kommer mina påståenden

De fungerar olika. Inte alls samma typ av minnen. Jag kan tyvärr inte förklara djupare utan att ge mig ut på djupt vatten. Cache är iaf byggt för att fungera tokigt snabbt, men det tar mer plats och läsning och skrivning fungerar helt olika. Därför troligt att latenser kan fungera olika också.

Permalänk

Jag har ocå en skärm på 24" (1920x1200) skall köpa ny dator, väljer mellan en ifrån komplett:
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

samt en ifrån DELL: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp... (den i mitten)

Den första ifrån komplett har ett GTS, den andra ifrån DELL har två st GT.

Vilken skall jag välja?

Kommer båda alternativen funka bra till min skärm?

Vilken upplösning skall jag välja om det inte flyter på så bra?

Permalänk
Avstängd

Dubbla 8800GT slår ju ett enkelt 8800GTS. Men sedan är frågan om man vill ha en dell.

Permalänk

Ok, tack. jg e lite noobig. Vad är dåligt med dell? Tror ni datorerna låter mycket? Vilken tror ni låter mest?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes34
Ok, tack. jg e lite noobig. Vad är dåligt med dell? Tror ni datorerna låter mycket? Vilken tror ni låter mest?

Dell är i allmänhet dåliga.
Dells datorer är ju inte "Dell" utan vanliga byggen med deras egna chassis. Alltså är det orimligt att deras datorer låter mer än vanliga byggen om det inte är så att de bygger med helt fel komponenter. I allmänhet tycker jag inte om färdigbyggen, det finns inget tråkigare än en färdigbyggd dator - speciellt då de är dyrare än delar.

Permalänk
Avstängd

Man kan få samma grejer som Dell erbjuder mycket billigare på komplett.
Och SLI är inget måste, jag föredrar utan sli då man slipper nVidias moderkort.

Men även kompletts dator kan förbättras. Man kan göra den mycket billigare om man vill också.

Förresten, har du redan windows XP eller något hemma? Då kan du slippa betala för nytt operativsystem, dessutom slippa Windows Vista om du vill.

Permalänk

Ok, som sagt är jag noob på dator-byggning.. Vet inte om jag skulle kunna bygga ihop den..

Ungefär hur mycket billigare tror du det blir ifall jag köper "Komplett-datorn" i delar respektive färdigbyggd?

Det släpps ju servicepack 1 till vista i morrn, blir inte vista bra då?

Vad skall jag göra? (lol, sista frågan lät bra..)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes34
Ok, som sagt är jag noob på dator-byggning.. Vet inte om jag skulle kunna bygga ihop den..

Ungefär hur mycket billigare tror du det blir ifall jag köper "Komplett-datorn" i delar respektive färdigbyggd?

Det släpps ju servicepack 1 till vista i morrn, blir inte vista bra då?

Vad skall jag göra? (lol, sista frågan lät bra..)

Då rekommenderar jag att du tar Kompletts paket, fast omkonfigurerat. Jag fick ned priset till 10500 med ungefär samma prestanda och utan att äventyra kvalité. Fortfarande med samma processor och moderkort och minne.
Och jag har inte räknat på det men man kan spara flera tusen genom att bygga helt själv.

Och angående SP1. Det blir nog inte bättre. För varje Service Pack microsoft släpper så stoppar de alltid in mer "funktioner" som spärrar dina valmöjligheter.
Jag är förbannat trött på att microsoft ska bestämma vad som är säkert och inte säkert. Massa dåliga "brandväggar" och skit som slammar igen datorn utan att på något vis göra den bättre.
Ta bara MSN t.ex. Jag får inte ta emot en MP3 fil från min kompis, microsoft säger att det är en osäker filtyp och tar bort den så fort den kommit fram, oavsett vad jag säger. Fullkomligt värdelöst, snäppet sämre är det faktum att den tar massa bandbredd och för över filen innan den säger nej. De kunde liksom spärrat den redan innan den tog upp bandbredd om jag inte ska få den eller hur?
Dessutom kan man inte föra över meddelanden som innehåller ".info". Meddelandet försvinner på vägen utan att jag eller mottagaren får veta att något hänt. Så om jag skickar ett meddelande där det står massa viktig information om styrelsemötet imorgon och avslutar meddelandet med en rolig off topic länk till flashback.info så kommer inget av meddelandet fram, och jag får inte ens ett meddelande om att microsoft raderat det.

Permalänk

ok.

ang, windows.. det finns ju servicepacks till xp oxå.. är xp fortfarande bättre?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes34
ok.

ang, windows.. det finns ju servicepacks till xp oxå.. är xp fortfarande bättre?

Personligen tycker jag det är mycket bättre. Men det är väl för att jag vill bestämma något själv. Bryr man sig inte, utan bara sitter och pekar och klickar vid datorn kan ju vista funka nästan lika bra. Förrutom inkompatibiliteten då.

Permalänk

inkompatibiliteten? menar du att vista inte hanterar gamla filformat eller att det inte finns drivrutiner till prylar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes34
inkompatibiliteten? menar du att vista inte hanterar gamla filformat eller att det inte finns drivrutiner till prylar?

Alla filtyper fungerar ju. Det är bara det att drivrutinsutbud är sämre, samtidigt kan en och annan drivrutin krångla, tror det var Crossfire eller SLI som inte gick helt som det skulle bland annat.

Fast prata gärna med andra på forumet för att få en mer nyanserad bild. Men jag tycker det är onödigt att lägga 1000:- på Vista om man har Xp hemma.

Permalänk

Ok, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Det är skoj att bygga dator!!

Kolla igenom lite guider osv, det är inte svårt. Ungefär som lego. Börja annars med att öppna en gammal och se lite hur det ser ut inuti. Planering är a och o. Se till att läs på!

Det värsta som kan hända om man är försiktig är nog att man felplacerar distanserna (de som man fäster moderkortsplåten i), då kan man i värsta fall få sig en kortslutning av moderkortet. Men det är lätt avhjälpt genom att bara räkna upp både distanser och skruvar i början. Som sagt: planering.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB