Mac OSX - bli medlem i AD-domän

Permalänk
Medlem

Mac OSX - bli medlem i AD-domän

Hej,

Försöker få en Mac OSX(Leopard)-dator att gå med i en AD-domän. Domänkontrollanten är en Windows 2003-server. Det är inga problem för Windowsdatorer att gå med i domänen, det funkar direkt.

Men när jag kör Verktygsprogram --> Katalogsverktyg ifrån Mac-datorn och matar in uppgifterna och OK:ar så får jag följande felmeddelande:

"Ett oväntat fel av tvp - 14093 (eDSAuthParameterError) inträffade".

Får ingen mer felinfo än så. Har testat att googla men hittar inte mycket. Dubbelkollat domänuppgifterna och domänadminkontot och det stämmer.

Var kan det vara för fel?

Tiläggas bör väl att jag är rätt så grön när det gäller Mac OSX.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla så det är en "toppdomän" och inte en "subdomän".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Kolla så det är en "toppdomän" och inte en "subdomän".

Är nyfiken på vad skillnaden skulle vara då? Borde ju rimligtvis inte göra någon skillnad ifall det är subdomän, eller?

Ex.
Jag har en skog med följande domäner

minskog.com_______________
\ \
egen.minskog.com jagi.minskog.com

Har jag då bara konto i jagi.minskog.com så bör jag ju utan problem kunna joina den.

Bara lite nyfiken på hur du menar.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

Eksamkt samma problem

Jeg har kun ETT domene, windows2003sp1. Jeg har eksakt sammeproblem som deg med mac ox x 10.5 eDSAuthParameterError.
Altså EN skog, ET domene.

Jeg har opprettet et testdomene og kopiert AD-sikkerhetsinstillingene i (GPO-instilingingene).

I testdomene fungerer alt perfekt!

Bare så du skal vite at du ikke er alene om problemet.

MAC'en min var patchet opp senest 4 april 2008

Permalänk
Medlem

Se till så era dnser har rätt reverse-adressen rätt. OS X vägrar göra det mest simpla grejer utan detta.
Kolla även så det används rätt auth-metod på båda sidor. Inte säkert att det är rätt default-inställningar på båda.