24" imac död, snälla hjälp :'(

Permalänk
Medlem

24" imac död, snälla hjälp :'(

Postar det här på swec också, har redan postat på 99mac men förhoppningsvis kanske här finns någon som ha lite svar.

Datorn är en 24" imac (den första 24-tummaren, vit) med geforce 7600 gt 256mb ram.

Har haft en hel del problem med min imac sen jag installerade Leopard. fått massvis med störningar (artefakter) i bilden när jag spelat World of Warcraft och dessutom en hel del hängningar som jag gissar hör ihop med det. Jag misstänker att detta beror på överhettning av grafikkortet och försökte lösa detta genom att använda mig av ett program för att öka hastigheten på fläktarna, detta löste problemet med artefakter i WoW, men de oregelbundna hängningara kvarstod (hängningarna kom dock alltid när jag hade WoW igång). Värt att nämna är att programmet jag använde för att styra hastigheten på fläktarna inte medger att användaren sätter fläkthastigheten under default-värdena, så jag har inte tabbat mig och råkat stänga av en fläkt eller något dylikt. Jag har dessutom hört att datorn låtit betydligt mer efter att ha gjort ändringarna så det rör sig heller inte om nått fel på programmet.

Idag hängde sig datorn under ännu en av mina WoW-sessions, jag gjorde som jag alltid varit tvungen, höll inne startknappen tills datorn stängde av sig, sen startade jag igen. Jag möts av start-ljudet, vit skärm med äpplet på följt av en förloppsindikator. Nästa skärm jag ser är helt svart, hör hårddisken arbeta lite, sen händer inget mer.

Detta har jag gjort:

Provat återställa PRAM (äpple + alt + p + r)

Dragit ut alla sladdar och låtit datorn stå avstängd ett tag (detta tips fick jag av Apple Support)

Försökt boota Leopard-skivan ( datorn typ hänger sig vid den vita startskärmen)

Försökt köra diagnos-programvaran från Leopard skivan (skärmen blir svart)

Försökt boota WinXP via bootcamp, får massor med blåa sträck över skärmen medan XPs laddnings-skärm står och tuggar, följt av svart skärm

Har ringt Apple Support, gav inte någonting direkt, fick massa nummer till service-centers i Malmö.

Vad jag undrar:

Är det någon som vet någon lösning på mina problem? Minsta lilla tips uppskattas!

Hur blir det med ev reparation? Om nu grafikortet är sönder kan det då bytas ut? Vem kommer få bekosta detta? Köpte datorn i slutet på 06 vill jag minnas, precis när 24-tummaren släpptes, valde minsta garanti-paketet :'(

Edit: Jag har nu provat en del andra knep

Provade tycka cmd + v under uppstart, fick då fram en massa text innan jag möttes av en svart skärm med en del vita störningar i sig. vet inte om man kan "pausa" mitt i texten som visas under uppstart (går för fort för att hinna läsa den), tyckte dock att jag kunde urskilja något om att landet var ändrat till NL, inte säker på detta.

Jag provade även att boota xp igen, denna gången valde jag VGA-läge och lyckades då starta xp, det ser dock ut såhär:
http://bayimg.com/FAjfiaABD

Blir mer och mer övertygad om att grafikkortet är kasst

Permalänk
Medlem

Är den köpt här i Sverige har du ju tre års reklamationsrätt. Kontakta Apple och reklamera den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Är den köpt här i Sverige har du ju tre års reklamationsrätt. Kontakta Apple och reklamera den.

Datorn är köpt på applestore.se, valde i köpet det minsta garantipaketet (30 dagar), kan jag reklamera den ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
Datorn är köpt på applestore.se, valde i köpet det minsta garantipaketet (30 dagar), kan jag reklamera den ändå?

Reklamationsrätten har du laglig rätt till

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Reklamationsrätten har du laglig rätt till

Fick detta svaret på ett annat forum nu:

"Om det är grafikkretsen som är trasig är det moderkortsbyte som gäller för iMac.
Köpte du den 06 har du ingen garanti kvar vilket gör att du får stå för reparationen.
Lär inte bli billigt. Tyvärr."

Hur bär jag mig åt för att reklamera?

Tycker att det är fullständigt sinnesjukt om jag ska behöva bekosta den här reparationen, har inte varit annat än löjligt pedant med den sen jag fick den. Sen är det inget annat än löjligt om grafkkortet dukat under pga värmen, det är trots allt en komplett lösning som serietillverkats, den borde mao inte kunna överhettas på detta viset. Det hade varit annorlunda om nån klämt in två geforce 8800 i ett hemmabyggt luftätt chassi, men nu är det verkligen en färdig produkt och då tycker man ju att sånt här inte ska kunna hända.

Tacksam för alla svar, var inte rädd för att skriva

Permalänk
Medlem

Hmm, om du kan bevisa att det var ett fabrikationsfel så har du väl alltid tre år på dig? Vilket det där borde räknas som, right?

Permalänk
Medlem

Kontakta Apple via telefon imorgon, säg att du har en dator inköpt i slutet av 2006 och att du vill reklamera den då den inte längre fungerar som den ska. Du har förmodligen inte åstadkommit felet, så det ska täckas av reklamationsrätten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Vägrar Tier1 så tjata dig till Tier3 och till Customer Services, sen kräver du en adress dit du kan skicka ett skriftligt krav på reklamation enligt Konsumentköplagen alt. att dom ska ta in den.

Hota med ARN om dom inte vill vara med på noterna, det brukar sätta igång elden under deras fötter.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Kontakta Apple via telefon imorgon, säg att du har en dator inköpt i slutet av 2006 och att du vill reklamera den då den inte längre fungerar som den ska. Du har förmodligen inte åstadkommit felet, så det ska täckas av reklamationsrätten.

Ska göra det så fort jag vaknar imorgon. Hoppas bara att jag kan hitta mitt kvitto, tror det sitter i en pärm som inte är så väldigt organiserad. Finns det någon möjlighet att skriva ut sitt kvitto från applestore-hemsidan? Fast egentligen kanske det inte behövs, modellen jag har lanserades för mindre än 2 år sen så det borde ju täckas ändå. Fast känns inte bra att inte veta var kvittot är, fan nu blev jag nojjig

Permalänk
Medlem

Apple Store brukar ju skicka kvittokopior via mail, så har du kvar mailet kan du ju printa det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Apple Store brukar ju skicka kvittokopior via mail, så har du kvar mailet kan du ju printa det.

Dum som jag var så använde jag hotmail och det verkar som om mailet blivit borttaget

Permalänk
Medlem

Hur gick det med reklamationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Hur gick det med reklamationen?

Jobbar just nu, men är hemma i eftermiddag och kommer ringa då. Har blivit lite lugnad över hela kvitto-grejjen, verkar som om det inte behövs då alla uppgifter finns reggade på datorns serienummer. Misstänker att jag kommer få prata med nån tekniker på Apple idag som helt kommer ignorera alla mina krav på åtgärder och att inget kommer att hända förrän jag lämnat in den och serviceverkstaden konstaterat exakt vad som är fel. Så börjar förbereda mig mentalt på att vara utan dator nu dem närmsta veckorna.

Tycker det är katastrof att det här ens har inträffat, en dator för över 20 000 ska hålla i mer än 18 månader. Så fruktansvärt rädd för att felet på datorn kommer skyllas på mig, man har ju hört alla historier om elgiganten och alla dessa fuktskadade mobiler

Vill tacka alla som skriver i tråden och delar med sig av sina erfarenheter och kunskap, det uppskattas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
Jobbar just nu, men är hemma i eftermiddag och kommer ringa då. Har blivit lite lugnad över hela kvitto-grejjen, verkar som om det inte behövs då alla uppgifter finns reggade på datorns serienummer. Misstänker att jag kommer få prata med nån tekniker på Apple idag som helt kommer ignorera alla mina krav på åtgärder och att inget kommer att hända förrän jag lämnat in den och serviceverkstaden konstaterat exakt vad som är fel. Så börjar förbereda mig mentalt på att vara utan dator nu dem närmsta veckorna.

Tycker det är katastrof att det här ens har inträffat, en dator för över 20 000 ska hålla i mer än 18 månader. Så fruktansvärt rädd för att felet på datorn kommer skyllas på mig, man har ju hört alla historier om elgiganten och alla dessa fuktskadade mobiler

Vill tacka alla som skriver i tråden och delar med sig av sina erfarenheter och kunskap, det uppskattas!

Sätt att komma ifrån vanliga supportagenten:

"Jag kräver reklamation enligt konsumentköplagen"

Dom måste enligt interna order då skicka dig vidare till åtminstone Tier2

Fortsätt säga samma sak tills du kommer till Customer Services och eller Tier 3 (du kommer behöva ta dig till Customer Services, Tier1 och Tier2 kommer antagligen inte få koppla dig dit).

Förbered dig på åtminstone 1 timmes samtal och många minuters väntan, det går inte alltid snabbt att bli slussad mellan olika delar hos Apple.

Kräv Case# av varje steg även om du redan har fått det sedan tidigare (som säkerhetsåtgärd).

Tjata eller skrik inte, utan var saklig och lugn. Du har KKL på din sida, referera till den så fort du får chansen. http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i] Du har KKL på din sida, referera till den så fort du får chansen. http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm [/B]

KoV version ang garanti

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Kan bli besvärligt att hävda garantifel

"Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln."

Finns det andra kända fall där de här skärmarna lagt av... ?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
KoV version ang garanti

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Kan bli besvärligt att hävda garantifel

"Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln."

Finns det andra kända fall där de här skärmarna lagt av... ?

Efter de 6 månaderna måste kunden istället bevisa att det inte är han som orsakat felet.

iMac:en är ju en ihopbyggd dator som man inte direkt är inne och fipplar i. Så sålänge kunden inte öppnat den så ska det ju inte vara biff.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Efter de 6 månaderna måste kunden istället bevisa att det inte är han som orsakat felet.

iMac:en är ju en ihopbyggd dator som man inte direkt är inne och fipplar i. Så sålänge kunden inte öppnat den så ska det ju inte vara biff.

Om Apple är på "dåligt humör" dvs aktieägarna måste ha mer pengar så
infinner sig direkt en situation där Apple kan krångla med detta.

Att saker går sönder efter en garantitid är ju något som bara händer.

Däremot om det finns fler kända fel på samma modell så har man mer
att argumentera med. mac.se ? andra mac-siter ?

Apple kan om de vill (efter att ha kollat skärmen) också troligen se i sin
repstatistik att det här borde lösas via "godwill".

Kör man som kund på med hot om ARN samt lagar så slår de förmodligen bakut....:)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Om Apple är på "dåligt humör" dvs aktieägarna måste ha mer pengar så
infinner sig direkt en situation där Apple kan krångla med detta.

Att saker går sönder efter en garantitid är ju något som bara händer.

Däremot om det finns fler kända fel på samma modell så har man mer
att argumentera med. mac.se ? andra mac-siter ?

Apple kan om de vill (efter att ha kollat skärmen) också troligen se i sin
repstatistik att det här borde lösas via "godwill".

Kör man som kund på med hot om ARN samt lagar så slår de förmodligen bakut....:)

Slår man på med hot om ARN och lagar så skickar dom det till Customer Services som brukar vara ganska medgörliga om man hotar med att dom ska få dålig PR

Jag har erfarenhet av det sen jag, 1 månad innan garantitiden tog slut, fått ringa in p.g.a. en trasig hårddisk i en Mac mini.

Dom ville ha betalt för supportsamtalet fast det var ett uppenbart hårdvarufel (den hittade inte hårddisken och hårddisken satt och sa klick-klick-klick...)

Del av Samtalet (ur huvudet såklart då det är ett år sen):

Citat:

Telefonsupport: Visar det sig vara ett hårdvarufel får du tillbaka pengarna
Jag: Men du sa ju själv att det var hårdvarufel?
Telefonsupport: Systemet tillåter mig inte att gå förbi utan kortnummer
Jag: Det gör det alldeles säkert, vi har ju redan konstaterat att det är hårdvarufel?
Telefonsupport: Det kostar inga pengar om det inte visar sig vara användarfel
Jag: Så det dras inga pengar alls förrän samtalet lett till det?
Telefonsupport: Nej, det gör det inte, inte om det visar sig vara hårdvarufel.
Jag: Ok, ta mitt nummer: xxxx yyyy zzzz wwww, giltighetstid blablabla och cvc-kod: qqq
Telefonsupport: Det blir fel här, säger att det inte finns tillräckligt med pengar på kontot.
Jag: Du sa ju att det inte skulle kosta något innan samtalet visat sig leda till användarfel?
Telefonsupport: ehm, öhm, (obekväma ljud).
(lite mer diskussion om att stackarn höll med mig om att det var uppenbart hårdvarufel och det egentligen var onödigt med kortnummer)

Blir efter det kopplad till Tier2 för att bli informerad om att dom kan skippa kortet och sedan också att de ville att jag antingen skulle betala inskicket av datorn själv, eller ta den på tåget i 11 mil och lämna in den till närmaste apple-återförsäljare.
För egen kostnad alltså, antingen typ 160kr i fraktkostnad eller lika mycket i tågbiljett alt. ännu mer i bensin.

Det höll jag inte alls med om detta då jag enligt KKL ska stå kostnadsfri vid inskick av defekt vara under reklamationstiden.

Efter en del tjat kopplar Tier2 mig till Tier3 där följande utspelar sig:

Citat:

Jag: Jag tänker inte betala frakt eller resa för en produkt som är defekt, det står i KKL att jag ska stå kostnadsfri vid reklamationsärenden.
Tier3: Våra avtal är konstruerade med hänsyn för svenska lagen
Jag: Det känns iallafall inte som det.

(Plus lite mer diskussion vilket leder till att han kopplar mig till customer relations där jag sitter i kö i 20 minuter.)
Killen (Tier3-teknikern) kommer tillbaka:

Tier3: Det är lång kö till CR, vill du fortsätta vänta
Jag: Japp, det vill jag, jag tänker INTE betala sånt här och tänker vänta så länge det krävs för att få en fraktsedel.
Tier3: Jag fixar så att du får en fraktsedel, dom kommer kontakta dig från LanMaster i Stockholm under dagen. Vad var ditt mobilnummer
Jag: xxx xxxxxxxx
Tier3: Tack så mycket, hejdå
Jag: Hejdå

Jag misstänker att han bara kopplade mig till nån skum loop och sen kom tillbaka för att se om jag veknat något...

EDIT: kom på att det heter customer relations och inte customer services.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har ringt nu, är lite försiktigt positiv just nu. Fick först tala med en tjej som inte verkade ha så mkt koll. När vi enades om att datorn behövde repareras så sa hon att jag var tvungen att lämna in den på en serviceverkstad och sedan stå för kostnaden själv. Jag replikerade blixtsnabbt och sa "då ska den reklameras" vilket visade sig vara de magiska orden, fick ett ärendenummer och kopplades vidare till en kille som ställde ungefär samma frågor som tjejen.

Han insåg med ganska fort att det rörde sig om ett hårdvarufel och instruerade mig att lämna in datorn ihop med orderbekräftelsen som jag fick när jag köpte den till närmaste serviceverkstad och förklara för dem att jag vill reklamera datorn. Skulle dem komma fram till att det är ett fabrikationsfel står Apple för hela kalaset, annars får jag betala en undersöknings-avgift och får därefter ett kostnadsförslag på en reparation. Jag frågade killen om han inte tyckte att det lät som ett fabriaktions-fel och han sa "det ser ganska ljust ut för dig" vilket gjorde mig på lite bättre humör

Jag ringde sedan Applestore och bad att få en kopia på orderbekräftelsen jag fick när jag köpte datorn, lite trist att det skulle ta 3-5 dagar dock

Var lite det här jag misstänkte, Apple står inte för nåt förrän en riktig serviceverkstad verkligen hittat felet. Inte helt oväntat och jag kan förstå dem.

Vet inte riktigt om jag ska ringa Macsupport i Malmö nu och höra vad en undersökning på datorn kan kosta ifall jag nu skulle bli tvungen att betala. Eller om jag ska vänta tills jag har fått orderbekräftelsen först.

Känner iaf en liten lättnad idag, var löjligt nere igår. Har för övrigt också insett vilket handikapp skånska är när man ringer telefonsupport

Tack för all erfarenhet som folk givit i tråden, uppskattas

Edit Ringde Macsupport nu, presiet för en undersökning hamnar kring 875 med moms, ett grafikkortsbyte skulle gå i runda slängar på 2500-3000 plus moms, en hel del mindre än vad jag trodde från början, så det är ju med positivt

Permalänk

Kul att det verkar lösa sig! Du borde klara dig undan kostnadsfritt om allt går rätt till

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Kul att det verkar lösa sig! Du borde klara dig undan kostnadsfritt om allt går rätt till

Mja, ringde Lanmaster i Malmö med, dem hade lite billigare priser (utifall att jag skulle vara tvungen att betala för allt själv), men oavsett om det hela skulle anses vara ett fabriksfel så skulle jag ändå vara tvungen att betala undersökningsavgiften. Vet inte om det var samma policy hos Macsupport dock. Verkar väldigt märkligt iaf, lite som "okej, det var vårt fel att datorn pajjade, men du får ändå betala för att få det konstaterat", känns lite skumt.

Killen jag snackade med på Lanmaster sa dock att han inte var säker på att det hela skulle anses vara ett fabriksfel, han berättade att dem gjorde en undersökning sen var det ändå Apple själv som beslutade hurvida jag skulle slippa betala eller inte. Han snackade även om att det kunde vara fel på logik-kortet och inte nödvändigtvis grafikkortet. Hoppas bara att allt löser sig snart, börjar redan få ont i ryggen av att sitta vid den här laptopen :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
Mja, ringde Lanmaster i Malmö med, dem hade lite billigare priser (utifall att jag skulle vara tvungen att betala för allt själv), men oavsett om det hela skulle anses vara ett fabriksfel så skulle jag ändå vara tvungen att betala undersökningsavgiften.

Svensk lag håller inte med. Saxat från Konsumentköplag (1990:932), $ 26

Citat:

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Om ditt suportombud faktiskt har koll på denna lag är det möjligt att de vill att du "köper" en diagnoseringstjänst av dem i och med att bevisbördan faktiskt ligger på dig. Hur man bemöter detta på bästa sätt vet jag inte riktigt, men det vore orimligt av näringsidkaren att kräva mer bevisning än vad som redan finns. (nämligen att hårdvaran är defekt och att alla plomberingar etc är obrutna och att datorn är fri från yttre skador, eftersom att detta mer eller mindre eliminerar möjligheten att du skulle ha pillat sönder något)

Edit; Alternativt skulle du kunna presentera följande scenario för dem; Du ber en tredje part (oberoende servicetekniker) att konstatera datorn är defekt och att defekten uppkommit utan din inverkan. Då skulle Apple antagligen totalvägra varje tillstymmelse till avhjälpan med motivationen att en icke-apple-auktoriserad tekniker öppnat datorn. Därmed har de också lagt all bevisbörda på sig själv. Moment 22.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Svensk lag håller inte med. Saxat från Konsumentköplag (1990:932), $ 26
Om ditt suportombud faktiskt har koll på denna lag är det möjligt att de vill att du "köper" en diagnoseringstjänst av dem i och med att bevisbördan faktiskt ligger på dig. Hur man bemöter detta på bästa sätt vet jag inte riktigt, men det vore orimligt av näringsidkaren att kräva mer bevisning än vad som redan finns. (nämligen att hårdvaran är defekt och att alla plomberingar etc är obrutna och att datorn är fri från yttre skador, eftersom att detta mer eller mindre eliminerar möjligheten att du skulle ha pillat sönder något)

Edit; Alternativt skulle du kunna presentera följande scenario för dem; Du ber en tredje part (oberoende servicetekniker) att konstatera datorn är defekt och att defekten uppkommit utan din inverkan. Då skulle Apple antagligen totalvägra varje tillstymmelse till avhjälpan med motivationen att en icke-apple-auktoriserad tekniker öppnat datorn. Därmed har de också lagt all bevisbörda på sig själv. Moment 22.

Jo, det känns sjukt skumt att jag kommer få betala en avgift fastän jag kanske bara fått ett måndagsex :S . Ska lämna in datorn nästa vecka tänkte jag, får hoppas att dem kommer fram till något som gynnar mig.

Känns bara så tråkigt, man lägger massa pengar på en dator som man tror kommer hålla i en massa år och rätt som det är får man hålla på att oroa sig för att man inte får den reparerad när den går sönder efter bara 1,5 år :S

Fick igång diagnos-programmet som finns på Tiger-skivan. Kan köra testet och klarar det utan att datorn hittar några fel. Är det nån som vet om diagnos-programmet har ändrats mellan Tiger och Leopard?

I diagnos-programmet så kan man kolla vad för hårdvara som är installerat, när jag väljer grafik står det att mitt grafikkort är okänt, den hittar dock att det har 256mb VRAM, vad står det för er andra som har en iMac?