Nvidia vill köpa processortillverkaren VIA

Permalänk
Medlem

Nej!!!!!

Jag skiter fullständigt i finniga hemmasittande FPS-jagande gamers...

Jag gillar mina VIA system. Små, billiga, strömsnåla och svala. Må jävulen ta dem om de slutar upp med tillverka dem. Intel Atom är iofs. ett alternativ.. men kostnad?

Permalänk
Avstängd

Så rätt! AMD åt folket (Intel får en kaka om de är snälla).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Dödsstöten var skitsnack, men Diamondville har stora fördelar. Det jag inte visste var att Isaiah senare byter till 35nm vilket helt kan ändra det hela. Men dom behöver dualcore med tror jag.

Asked in the interview whether Asus might go with Atom -- previously code-named Diamondville -- or Via's rival Isaiah processor, Shen said Intel's offering was "the better choice, because it uses the 45nm processor [and] is very competitive". Via's Isaiah chip uses the 65nm manufacturing process. "In my planning I will continue to use Intel's Diamondville," continued Shen, adding that it had superior power management.

45nm gör Diamondville blligare att producera samt att dualcore kommer inom kort.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Dödsstöten var skitsnack, men Diamondville har stora fördelar. Det jag inte visste var att Isaiah senare byter till 35nm vilket helt kan ändra det hela. Men dom behöver dualcore med tror jag.

Asked in the interview whether Asus might go with Atom -- previously code-named Diamondville -- or Via's rival Isaiah processor, Shen said Intel's offering was "the better choice, because it uses the 45nm processor [and] is very competitive". Via's Isaiah chip uses the 65nm manufacturing process. "In my planning I will continue to use Intel's Diamondville," continued Shen, adding that it had superior power management.

45nm gör Diamondville blligare att producera samt att dualcore kommer inom kort.

Vad är det för prestanda på diamondville då? Tänk på att Isaiah är snabbare per klock än K8 (A64) och presterar snarare (per klock) som en Core2 eller K10 eller kanske bättre. Dock vet jag inte hur högt de klockar men 2 GHz ska de tydligen göra iaf. De är dessutom 64-bitarsprocessorer (x86-64). Mycket flyttalsprestanda hade den iaf.

Edit: Fast det är klart, asus kanske valde atom för att den hade lägre strömförbrukning. Det kan ju vara viktigare ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Vad är fördelen för CPU/GPU gentemot integrerad grafik i moderkortet? Kan man förvänta sig bättre prestanda och varför?

Framförallt platsbesparing. När minneskontrollern redan ligger i CPUn så försvinner nordbryggan helt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Atom kör huvudsakligen windows Vista, hastigheter uppemot 1,8Ghz. Värstingmodellerna med dualcore. Isaiha ska tydligen kunna driva Crysis hyfsat. Men det mesta klarar det om fysiken ställs ner.

Fråga är vem som vill köra Crysis på en Umpc eller ultraportable laptop. Skulle se lite konstigt ut med 8800Gtx i sli utstickandes.

http://www.umpcportal.com verkar mest ha intelvarianter kommande. Men Isaiha kommer väl först till sommaren tror jag.

Via säger att Isaiha är en vinna eller försvinna satsning, så det vore ju trisst om den sprack. 35nm låter i alla fall lovande när det kommer.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Via säger att Isaiha är en vinna eller försvinna satsning, så det vore ju trisst om den sprack. 35nm låter i alla fall lovande när det kommer.

Ja, det är alltid synd och se bättre teknik dö ut. Via eller nVidia måste få ut processorn på nåt sätt. Den har potential.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej!!!!!

Jag skiter fullständigt i finniga hemmasittande FPS-jagande gamers...

Jag gillar mina VIA system. Små, billiga, strömsnåla och svala. Må jävulen ta dem om de slutar upp med tillverka dem. Intel Atom är iofs. ett alternativ.. men kostnad?

Intel D201GLY2? Fås från 60€, Celeron 220, mini-ITX.
Räkna på att kommande "Little Falls" kommer i samma prisgrupp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Dödsstöten var skitsnack, men Diamondville har stora fördelar. Det jag inte visste var att Isaiah senare byter till 35nm vilket helt kan ändra det hela. Men dom behöver dualcore med tror jag.

Källa på 35nm? Allt jag hört tyder på att den skall krympas till 45nm som nästa.
Dualcoren skall t.ex. släppas med 45nm processen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Vad är det för prestanda på diamondville då? Tänk på att Isaiah är snabbare per klock än K8 (A64) och presterar snarare (per klock) som en Core2 eller K10 eller kanske bättre. Dock vet jag inte hur högt de klockar men 2 GHz ska de tydligen göra iaf. De är dessutom 64-bitarsprocessorer (x86-64). Mycket flyttalsprestanda hade den iaf.

Heh, källa på att den är snabbare än K8 per klock?
Det vore synnerligen lustigt om VIA skulle släppa en så pass energisnål processor som presterar så förbannat bra, snacka om att klå både AMD och Intel. VIA själva säger att den ska vara två till fyra gånger snabbare än C7an i samma TDP-klass. Och C7an är ju allt annat än snabb... (Allt är naturligtvis relativt.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Heh, källa på att den är snabbare än K8 per klock? Det vore synnerligen lustigt om VIA skulle släppa en så pass energisnål processor som presterar så förbannat bra, snacka om att klå både AMD och Intel. VIA själva säger att den ska vara två till fyra gånger snabbare än C7an i samma TDP-klass. Och C7an är ju allt annat än snabb... (Allt är naturligtvis relativt.)

Den fixar iaf mjukvaruavkodning av 1080p-film på blu-ray i 1,4 GHz (vet inget mer om det testet, dock). Det gör inte min A64 iaf. Crysis funkar bra på den har jag hört också.

http://www.via.com.tw/en/products/processors/isaiah-arch/

http://www.via.com.tw/en/downloads/whitepapers/processors/WP0...

http://en.wikipedia.org/wiki/VIA_Isaiah

Det ska vara en helt ny arkitektur från grunden enligt Via.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Dödsstöten var skitsnack, men Diamondville har stora fördelar. Det jag inte visste var att Isaiah senare byter till 35nm vilket helt kan ändra det hela. Men dom behöver dualcore med tror jag.

35nm låter konstigt. Det är väl TSMC som kommer producera dessa och jag tror de har 32nm som nästa steg efter 45nm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Den fixar iaf mjukvaruavkodning av 1080p-film på blu-ray i 1,4 GHz (vet inget mer om det testet, dock). Det gör inte min A64 iaf. Crysis funkar bra på den har jag hört också.

Det ska vara en helt ny arkitektur från grunden enligt Via.

Så du definierar "IPC" genom hur bra saker och ting är på att avkoda HD-material? Det gör ju t.ex. Sigma SMP8630-familjen snabbare per klock än alla x86-processorer på marknaden. Nej, jag tvivlar starkt på att Isaiah har nåt att sätta emot K8, och övriga, per klock i mer vanliga beräkningar.

Men ja, det är en helt ny arkitektur.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
35nm låter konstigt. Det är väl TSMC som kommer producera dessa och jag tror de har 32nm som nästa steg efter 45nm.

Ska vi nu vara petiga så är det väl ändå Fujitsu som producerar VIAs cpu:er