Backup - återskapa hela burken

Permalänk
Medlem

Backup - återskapa hela burken

Har en debianburk (40GB varav ca 3GB använt och allt i samma partition). Vad är bästa sättet att ta backup på denna så att jag kan återskapa allt snabbt vid en ev krasch?
dd verkar ju ta backup även på den outnyttjade delen av hdn. Vill helst att det ska gå att göra backup över nätverket, ncat eller ssh.
mkfsiso kanske?

En annan fråga:
Vilka kataloger bör man ta backup på för att kunna återskapa det mesta efter en ominstallation? Gissar på att /etc är en av dem.
Går det att slippa ladda hem paketen man hade installerat?

Permalänk
Medlem

Bland annat amanda och flexbackup kan göra det du vill.

På din andra fråga är /etc viktigast. I kombination med outputen på apt-show-versions så kan du antagligen återskapa det mesta, men det känns som en ganska onödig variant då du får plats med hela ditt filsystem på en dvd-skiva.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Om det fungerar till Unix system, så är Acronis väldigt enkelt och bra. Man kan ta backup på hela partitioner osv.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Re: Backup - återskapa hela burken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perund
Har en debianburk (40GB varav ca 3GB använt och allt i samma partition). Vad är bästa sättet att ta backup på denna så att jag kan återskapa allt snabbt vid en ev krasch?
dd verkar ju ta backup även på den outnyttjade delen av hdn. Vill helst att det ska gå att göra backup över nätverket, ncat eller ssh.
mkfsiso kanske?

A-planen, det absolut snyggaste är - i mitt tycke - CBMR (Cristie Bare Machine Recovery), den kostar dock pengar men löser en komplett backup/restore, t.o.m. till alternativ hårdvara ifall du vill migrera en befintlig maskin till en nyare/snabbare. Det sistnämda fungerar naturligtvis bäst för Windows men även en hel del större hårdvaruförändringar i Linux fungerar bra.
Den kan lagra sin image på en NAS burk, mot en UNC sökväg, lokal disk. Att kunna göra en restore av en maskin till "up'n'running" på mindre än 10 minuter + restoretid är faktiskt inte helt fel men som sagt då får man betala för sig. :-/
Jag kör denna å yrkets vägnar hos en del kunder, ibland för just backupen ibland för att det är ett tacksamt sätt att migrera maskiner med olika hårdvara (utan att behöva installera om dom)
CBMR körs under drift och kan snapshot'a i stort sett när som helst på näst intill vilka fs som helst..

B-planen hade i mitt fall varit att temporärt hänga på en andra disk, boot'a på livecd och dd'a hela disken till den tillfälliga disken, jacka ur extradisken och boot'a upp som vanligt. Fördelen är att det blir ännu snabbare än CBMR, nackdelen är att du inte kan köra regelbundna backuper som dessutom inte tål (större) maskinvaruförändringar.

C-planen är rimligtvis konventionell backup programvara; Bacula, Amanda (redan nämd) och KBackup borde kunna lösa biffen. Se bara till att exkludera det som exkluderas bör (/proc /mnt /lost+found osv)

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Det fina med *nix system är att du kan i stort sätt packa ihop hela systemet till en tar.bz2 eller något.

När olyckan är framme kan du bara boota upp med Live CD, partitionera upp disken, packa upp tarbollen, chroota och aktivera boot-loadern. Sen ska det fungera igen i stort sätt.

Permalänk
Medlem

använd dd

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det fina med *nix system är att du kan i stort sätt packa ihop hela systemet till en tar.bz2 eller något.

När olyckan är framme kan du bara boota upp med Live CD, partitionera upp disken, packa upp tarbollen, chroota och aktivera boot-loadern. Sen ska det fungera igen i stort sätt.

Kan du skriva en kort guide vore det bra.
Vill gärna kunna packa ihop hela systemet och samtidigt pipa över det till en annan burk(annars blir det väl en loop om hela disken är på samma partition). netcat eller ssh utan kryptering kanske.
Hur menar du men chroota? Jag vet vad chroot är. Hur aktiverar jag boot-loadern.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Ping, en Linux-baserad Ghost work-alike.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y