Fläkt utan rörliga delar kan revolutionera kylning

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen sådan här prestanda i handdatorer, 2,4 meter per sekund?

Permalänk

Coolt undrar hur det kommer se ut i framtiden.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
Jättefint, dessutom drar det inget ström då? "...som drivs helt av värme, istället för elektricitet."

Roterande rotorblad känns som en väldigt dålig lösning, hoppas de byts ut snarast.

Inte denna fläkt som drivs av värme utan en som msi visade för ett tag sen

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om jonvindar redan förra året? Lr, det bör väl ha funnits ett par år antar jag. Minns iaf en liknande artikel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig ha sett denna bild för ett bra tag sedan , när den fortfarande var under utveckling....

Snacka om att stora såna skulle var asbra, flygplan med SSD motorer som drivs av solkraft etc. skulle kunna dra ner på bränsleförbrukningen rejält.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det låter helt underbart imo.

Fast det är det det inte ska göra...

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Ah, om nån nu bara kunde lösa problemet med damm, och behovet av strömkablar...

Strömkablar bort - http://science.slashdot.org/article.pl?sid=07/04/01/0421214
Så var det bara dammet kvar då...

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
2009 dem ljudlösa datorernas år? SSD och detta system för kylning slår igenom?

Dessa lär inte slå igenom mer än på laptopmarknaden närmaste året/åren. Sedan tycker jag hela snacket om SSD-hårddiskar är överskattat, en modern mekanisk hårddisk låter praktiskt taget ingenting alls. Jag har aldrig hört min sedan köpet dryga två månader sedan, och nej, min dator är inte särskilt högljudd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Strömkablar bort - http://science.slashdot.org/article.pl?sid=07/04/01/0421214
Så var det bara dammet kvar då...

Wireless Power Now A Reality
Posted by Zonk on Sun Apr 01, 2007 01:21 AM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
blev grymt sugen på att prova på o bygga en sånn där.

förstår dock inte helt hur det fungerar.

mellan givare och grunden så blir det ett starkt elektriskt fält som stöter bort luften.
Men i vilken riktning och hur? Blir det ungefär så att luften möter väggen och styrs tillbaka eller hur fungerar det hela?

Eftersom du får ett elektriskt fält mellan en positiv och en negativ sida kommer de negativa jonerna dras till den positiva sidan och samtidigt krocka med luftpartiklar som i sin tur följer med.

Jordar man bara bra är risken liten att det skapas urladdningar eftersom man i stationära datorer inte har fläktar där de är i direktkontakt med elektroniken.

Apropå ozon så är detta samma teknik som i joniserande luftrenare, och dessa har inte hälsovårdsverket förbjudit en så länge iallafall :). Så bara man har ett bra ventilerat rum så är det nog inga problem.

Har släkt i staterna och tänkte faktiskt försöka beställa en sådan strömdel för joniserande luftrenare de använder på inventgeek.com i deras andra uppfinning med joniserande fläkt :). Har spanat på det ett tag nu. I deras artikel får de ju med hjälp av en ssd-hårdisk och passivt aggregat en 0dB-dator

Permalänk
Medlem

Det lär lukta ozon om det där om man sätter igång en sådan "fläkt". Jag tror inte att det kommer bli någon succe, tekniken är inte så ny egentligen, man har försökt att få farkoster att flyga med hjälp av samma teknik, tyvärr verkar det behövas mycket starkare krafter för att man skall lyckas.

Jag tror inte på att produkten kommer att slå igenom överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

elbågar och skit, känns som den kommer dra lite ström och vara farlig att peta på, värsta med dagen fläktar är ju att en fingertopp ryker. få se om den är tyst, då kan den säkert vara något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hoppas man slipper få elektroniskt brummande som vissa elektriska produkter har istället.
Bra att forskningen går framåt (eller iaf att de försöker komma på nya sätt som är bättre)

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Finns redan folk som gjort detta, fast aningen större kylare:
http://www.inventgeek.com/Projects/IonCooler2/overview.aspx

cool länk! verkar dock lite opraktiskt att det behövs ett par tusen volt..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
elbågar och skit, känns som den kommer dra lite ström och vara farlig att peta på, värsta med dagen fläktar är ju att en fingertopp ryker. få se om den är tyst, då kan den säkert vara något.

Ljusbåge heter det väl. Den kanske blir en storsäljare som fön

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
cool länk! verkar dock lite opraktiskt att det behövs ett par tusen volt..

Hur skulle man annars kunna jonisera luften?
Undrar dock hur mycket ozon som bildades, kanske inte så smart att ha den i ett slutet litet rum 24/7 om man riskerar att bli förgiftad

Permalänk
Medlem

Ge mig SSD-diskar och en fet kylare med SSD-fläktar!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
"Produkten fungerar tack vare ett fenomen som kallas för koronaurladdning." Det är ju bild på en krona, ska det då inte stå kronaurladdning?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Farligt, strömmen åker ut i chassit eller dig själv. KOLLA MIN LJUDLÖSA FLÄKT *PEETTARR* **><zzBUUZzZZ><<* Helvetet! 112 snabbt!

Snart kommer solidstate bilar också

Permalänk
Medlem

Längtar efter att detta ska kunna komma ut till privatpersoner så att man kan få sin burk nästintill helt ljudlös för även om jag nu kör vattenkylning med radiator i rummet intill så är jag antigen tvugena tt ha chassit öppet eller att ha fläktar i chassit för att HDDerna inte ska dö av värmeslag

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Plasma, joniserad gas, shit, värsta Star Trek rullen ju .

Hehe du han före mig där! Star Trek Rules men visst kylning utan oväsende skulle ju vara mumma själv har jag datorn bredvid dörren till uteplatsen och öppnar jag den nu så kyls hd ner till +19C men jag kyls snart ner till +10C så nej tack.

Har annars en låda med en 250mm fläkt i sidan http://www.webhallen.com/prod.php?id=60643 som är avstängd iom att den inte behövs och jag redan har en 120mm i fronten och en 120mm där bak så kylningen är nog bra men om man kunde slippa dessa kylare så skulle mina öron trivas ännu bättre på huvudet.

Permalänk
Medlem

Hehe, Hade en sådan joniserande fläkt på jobbet i rök rummet. Fan vad den small hela tiden. konstant kortslutning då rökarna inte fattade att dom skitade ner den och att dom behövde rengöra den.
Nä ....dom hostade vidare som om inget hade hänt.
Nä ingen bra ide för damm kommer att kortsluta den på ett par månader:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Hehe du han före mig där! Star Trek Rules men visst kylning utan oväsende skulle ju vara mumma själv har jag datorn bredvid dörren till uteplatsen och öppnar jag den nu så kyls hd ner till +19C men jag kyls snart ner till +10C så nej tack.

Har annars en låda med en 250mm fläkt i sidan http://www.webhallen.com/prod.php?id=60643 som är avstängd iom att den inte behövs och jag redan har en 120mm i fronten och en 120mm där bak så kylningen är nog bra men om man kunde slippa dessa kylare så skulle mina öron trivas ännu bättre på huvudet.

OnT:
Seriöst, som många andra redan länkat så är själva tekniken i grunden old shit, det enda som är nytt är att den är liten och kan användas i små prylar. Ni på redaktionen borde ha lite större koll och kanske länka till det där InventGeekchassit (det är faktiskt grymt intressant iom att man själv kan bygga det och ha det i sin dator, istället för en pryl som kommer kyla nått om 10 år).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
Hur skulle man annars kunna jonisera luften?
Undrar dock hur mycket ozon som bildades, kanske inte så smart att ha den i ett slutet litet rum 24/7 om man riskerar att bli förgiftad

Dom där luftrenarna som använder samma teknik, har inte dom nån form av katalysator som tar bort ozonet? Det reagerar ju jättelätt så det borde ju inte vara så svårt. O_o
Lite smågiftigt annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hehe, Hade en sådan joniserande fläkt på jobbet i rök rummet. Fan vad den small hela tiden. konstant kortslutning då rökarna inte fattade att dom skitade ner den och att dom behövde rengöra den.
Nä ....dom hostade vidare som om inget hade hänt.
Nä ingen bra ide för damm kommer att kortsluta den på ett par månader:)

Tur man inte röker då!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det låter helt underbart imo.

Låter förjävligt i mina öron.
Jag gick inte i en bra skola, men jag vet mer eller mindre när jag ska använda "de" eller "dem" i en mening.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Bästa nyheten 2008 enligt mig.

Absolut. Teknologin har ju gått väldigt långt när det gäller prestanda. Nu känns det som man kan börja kolla på de mindre viktiga sakerna. Nu blir ju sakerna ännu mer kompakta också vilket är lite coolt. Om SSD nu får fördel över mekaniska på alla sätt och kan öka lagringskapaciteten så kommer ju även stationära att bli mindre och mindre, tystare och tystare.

Nu ska bara trafiken bli tystare så lever vi snart i ett samhälle där man kan höra en nål falla under dagstid

Permalänk
Medlem

Jag är också orolig för ozonet och den effekt som krävs för att skapa det..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Absolut. Teknologin har ju gått väldigt långt när det gäller prestanda. Nu känns det som man kan börja kolla på de mindre viktiga sakerna. Nu blir ju sakerna ännu mer kompakta också vilket är lite coolt. Om SSD nu får fördel över mekaniska på alla sätt och kan öka lagringskapaciteten så kommer ju även stationära att bli mindre och mindre, tystare och tystare.

Nu ska bara trafiken bli tystare så lever vi snart i ett samhälle där man kan höra en nål falla under dagstid

Jo, intressant som katten!

Jag håller med, trafikoljudet är ju sjukt om man tänker efter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Wireless Power Now A Reality
Posted by Zonk on Sun Apr 01, 2007 01:21 AM

Hade ju varit ännu roligare om det faktiskt var ett aprilskämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

tänk ett par såna där 120mm ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner