Permalänk
Medlem

Linux HTPC

Jag undrar om det finns någon speciell Linuxdisp som lämpar sig till HTPC eller om man bara ska köra någon form av Ubuntu eller liknande?

Jag kommer inte ha något TV-kort i datorn från början åtminstonde utan den ska i princip bara streama filmer och musik direkt över nätverket.

Jag har en singelcore på 1.6Ghz samt 512Mb RAM och en 6Gb HDD.
Håller även på att undersöka fortfarande om mbm klarar av att boota ifrån USB-minne, i sådana fall ska jag nämligen använda mitt 4Gb USB-minne istället.

Permalänk

Jag har snubblat på LinuxMCE, men aldrig hunnit med att testa så jag törs inte säga nåt. Den använder sig av MythTV, den vanligaste(?) HTPC-mjukvaran i linuxmiljö.

Permalänk
Medlem

Ok, får testa den i helgen då

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tackar för linken deegan men den verkar mer fokusera på hårdvaran, inte mjukvaran, iaf dom första 10 sidorna eller så...
Sen började den med speciella inställningar för olika upplösningar men det väntar jag med tills jag har hittat en bra disp

Permalänk
Medlem

Re: Linux HTPC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Excard
Jag undrar om det finns någon speciell Linuxdisp som lämpar sig till HTPC eller om man bara ska köra någon form av Ubuntu eller liknande?

Jag kommer inte ha något TV-kort i datorn från början åtminstonde utan den ska i princip bara streama filmer och musik direkt över nätverket.

Jag har en singelcore på 1.6Ghz samt 512Mb RAM och en 6Gb HDD.
Håller även på att undersöka fortfarande om mbm klarar av att boota ifrån USB-minne, i sådana fall ska jag nämligen använda mitt 4Gb USB-minne istället.

Att boota linux från USB är ganska smutt (har ett dedikerat usb minne i jobbet för just den funktionen), att lägga en tweak'ad installation med htpc funktionalitet på dito låter lite jobbigt men teoretiskt fullt möjligt. KnoppMyth heter en rätt schyst patchad Knoppix med MythTV funktionalitet, bootbar från CD (samma media fungerar både för server- och klient, du behöver inte ens formatera hdd'n om du inte vill )
Jag kör SLES10 + MythTV och det går bra (efter lite pill), men det låter som om du egentligen inte behöver full htpc funktionalitet om du "bara" skall strömma film/musik. Kanske ta en titt på icecast/shoutcast + vlc?
Rätt mycket mindre, mer "pang på rödbetan". Skall du skaffa TV kort i förlängningen är dock en linux mce/mythtv/freevo installation att föredra...

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spela upp film skulle jag vilja rekommendera GeeXboX, i vilket man enkelt kan montera SMB och NFS över nätverk. En ISO på enbart 8.9 MB, och med extra stöd för proprietära format utöver det MPlayer erbjuder växer den till runt 30 MB. Ska inte vara några problem att installera på de flesta minneskort

Permalänk
Hedersmedlem

http://video.google.com/videoplay?docid=2176025602905109829&h... - Demonstration av vad LinuxMCE kan göra. Men som sagt, är du inte ute efter någon av den funktionaliteten så kanske något annat passar bättre.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Mythbuntu

Enkelt, pillerfritt... nästan

http://www.mythbuntu.org/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

XBMC skulle jag satsat hellre på, verkar passa dig perfekt. Det har inte stöd för TV-kort, men är riktigt grym på att spela upp media över nätverk via smb t ex. Och att kunna spela upp rar- och iso-filer utan att ens behöva packa upp dem är rätt grymt.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
XBMC skulle jag satsat hellre på, verkar passa dig perfekt. Det har inte stöd för TV-kort, men är riktigt grym på att spela upp media över nätverk via smb t ex. Och att kunna spela upp rar- och iso-filer utan att ens behöva packa upp dem är rätt grymt.

XBMC är väl rätt långt ifrån att vara färdigt? Går det ens att använda i nuläget?

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering i detta caset...

Jag har upptäckt att jag inte kan boota från USB-minne med detta moderkortet och för tillfället har jag ingen ODD inkopplad på datorn :-/

Jag ska testa GeeXboX för det verkar mest intressant, jag har även kollat lite på LinuxMCE men det verkar har lite fler funktioner än vad jag behöver just nu.

Det sista alternativet, XBMC, låter intressant, ska ta och kolla upp det

Tackar för all respons iaf

Permalänk
Medlem

XBMC är endast användbart på en Xbox idag, de ska porta det till Linux - men det fungerar (vad jag vet) inte ännu.

Det överlägset vanligaste alternativet när man kör HTPC med Linux är MythTV:

http://www.mythtv.org

Permalänk
Medlem

LMCE är den absolut överdjävligaste dist jag någonsin testat..

säkert bra om det primära intresset är att automatisera ljussättningen och integrera en massa tjänster som bara finns i USA, men hyfsat värdelöst i resten av världen.

dessutom var gränssnittet en veritabel katastrof. (både estetisk och funktionsmässigt) vad jag än gjorde riskerade jag hoppa in i en inställning som sen ledde in i ett hål det inte fanns en logisk väg ur igen tex, helt obegripligt sen hur man ens spelar en CD-skiva tom. har en känsla av att det är ett fall av överförenkling som så ofta sådana gör slagit fel.

Geekbox duger fint däremot om man vill se filmer och lyssna snabbt och lätt, (snyggt och prydligt är det dessutom) sen hur det står till med inspelning återstår att se för min del iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
XBMC är väl rätt långt ifrån att vara färdigt? Går det ens att använda i nuläget?

Jag tycker det fungerar rätt ok, speciellt med tanke på att det är alfa för tillfället. Enda problem som jag har för tillfället är att vissa funktioner inte har blivit portade än, som undertext. Har inte kraschat en enda gång för mig på väldigt länge nu, jobbigare att behöva kompilera det hela tiden varje gång man vill uppdatera, det går inte snabbt på en slö Celeron baserad på P4.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Re: Linux HTPC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Excard
Jag undrar om det finns någon speciell Linuxdisp som lämpar sig till HTPC eller om man bara ska köra någon form av Ubuntu eller liknande?

Jag kommer inte ha något TV-kort i datorn från början åtminstonde utan den ska i princip bara streama filmer och musik direkt över nätverket.

Jag har en singelcore på 1.6Ghz samt 512Mb RAM och en 6Gb HDD.
Håller även på att undersöka fortfarande om mbm klarar av att boota ifrån USB-minne, i sådana fall ska jag nämligen använda mitt 4Gb USB-minne istället.

Söker samma funktionalitet som dig, har du hittat det du söker i nån av nämnda distar?.

mvh /d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

ditx:
Jag har inte riktigt haft tid att testa den senaste tiden men det lutar åt GeeXboX då den verkar ha precis den funktionaliteten som jag(vi) eftersöker och inget mer.

Återkommer med besked om hur det fungerar när jag har testat den fullt ut.

Permalänk
Medlem

Elisa Media Center har ingen nämnt, det kan installaras på flera olika distributioner och är väldigt trevligt, väldigt enkelt dock.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man installerar Elisa pluginsen som finns att hämta?

Permalänk
Medlem

Re: Linux HTPC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Excard
Jag undrar om det finns någon speciell Linuxdisp som lämpar sig till HTPC eller om man bara ska köra någon form av Ubuntu eller liknande?

Jag kommer inte ha något TV-kort i datorn från början åtminstonde utan den ska i princip bara streama filmer och musik direkt över nätverket.

Jag har en singelcore på 1.6Ghz samt 512Mb RAM och en 6Gb HDD.
Håller även på att undersöka fortfarande om mbm klarar av att boota ifrån USB-minne, i sådana fall ska jag nämligen använda mitt 4Gb USB-minne istället.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Verka fint, tro jag skulle sattsat på den

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Om du bara ska spela upp film skulle jag vilja rekommendera GeeXboX, i vilket man enkelt kan montera SMB och NFS över nätverk. En ISO på enbart 8.9 MB, och med extra stöd för proprietära format utöver det MPlayer erbjuder växer den till runt 30 MB. Ska inte vara några problem att installera på de flesta minneskort

GeexBox är fint.

Synd att det inte har uppdaterats på ett tag bara. :/