Permalänk
Medlem

NAS + Skrivarserver

Hej!

Jag söker ett OS som skall fungera som NAS-server samt skrivarserver.
jag skulle även vilja ha någon form av backup. Så att man säkert kan lagra sina semesterbilder och skolarbeten på den utan att vara orolig. Då vill jag även att den skall "skrika" om någon av diskarna havererar. Gärna med stöd för torrentnts, samt gärna väldigt lätt att installera samt underhålla.

Jag kör nu för tillfället Ubuntu-server samt samba, men här är problemet att utskrifterna från mina windowsmaskiner blir helt värdelösa. Snett på pappret o.s.v... jag har antagligen gjort något fel med efter ett antal försök så har jag gett upp och kopplat skrivaren till en av windowsburkarna istället. Kör även här en backup på semesterbilderna varje natt så att inget skall kunna förstöras, men känner att jag inte litar spec mkt på mitt backupsystem. Annars tycker jag att det fungerar väldigt bra, men omväxling förnöjer

Det enda alternativ jag har till Ubuntu är Clark Commuity som det har getts en recension av här på sweclockers, men ser inget stöd för skrivarserver?

Hårdvaran jag hade tänkt använda mig av är
---------------------------------------------------------

DFI Lanpart NF3 s939 (AGP) / AsRock dual SATAII s939 (PCI-Express)
Opteron 148
X850xt (AGP) /9600pro (AGP) /6200GS (PCI-Express)
1x 512mb Twinmos Winbond + 2x 256mb Corsair TwinX
1x 80GB Maxtor för OS:et
2x 400Gb Samsung till lagringen

Skrivare: Brother HL-2030

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem

hmmm... jag letar också efter ett OS som förvandlar min gamle burk till en NAS.
Just nu tuggar windows home server på den och det ska ut, funderar på att testa freenas istället...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Du kan installera tillägg i Clark Connect som gör att den fungerar som skrivarserver med.

Permalänk
Medlem

Vilken Linux- eller BSD-distribution som helst skulle antagligen gå alldeles utmärkt. Varför inte ladda ner ett gäng CD-images och lattja runt i påsk (när du sluppit undan släkten med ursäkten att det var så gott att du blev för mätt...)?

Cups, det numera vanligaste skrivarhanteringssystemet till Unix-varianter, finns till alla moderna Unixar och kommer ju med Mac OS också. Om det inte ingår per default i den distribution du väljer så kan du alltid enkel installera det i efterhand.

FreeBSD, Debian, Arch, CentOS, vad som helst. Läs på, prova och använd det som funkar bäst för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Du kan installera tillägg i Clark Connect som gör att den fungerar som skrivarserver med.

Tack, det hade jag missat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LGH
Vilken Linux- eller BSD-distribution som helst skulle antagligen gå alldeles utmärkt. Varför inte ladda ner ett gäng CD-images och lattja runt i påsk (när du sluppit undan släkten med ursäkten att det var så gott att du blev för mätt...)?

Cups, det numera vanligaste skrivarhanteringssystemet till Unix-varianter, finns till alla moderna Unixar och kommer ju med Mac OS också. Om det inte ingår per default i den distribution du väljer så kan du alltid enkel installera det i efterhand.

FreeBSD, Debian, Arch, CentOS, vad som helst. Läs på, prova och använd det som funkar bäst för dig.

Ja, visst men hade gärna sett några konkreta tips på vad du/ni tycker har fungerat bra/hört ska fungera bra och som är relativt enkelt, för att underlätta valet lite...

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem

FreeNas http://www.freenas.org kan nog vara vad ni letar efter. Hittade det själv för att just göra om en gammal burk till NAS. Skall sätta upp FreeNAS på en USB tumme och sen köra raid på 6 gamla diskar vilket torde landa på sådär 1.3 terabyte...