Vilken Distor passar mej bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken Distor passar mej bäst?

Har sökt runt lite efter en distro som skulle passa mina behov men vet inte riktit vad ja ska bestämma mej för:

Kraven är bara:
- Distrot får inte dra mycke processorkraft
- Lättanvändt
- pga att det ska vara server så vill jag inte ha nått GUI utan bara console
- MYCKET stabilt

Har testat Debian och Ubuntu Server, dom är ju i princip samma men endå.
Funderade lite på Slackware, vad har ni för åsikt om den?

mvh Conny // Finland

Permalänk
Medlem

Slackware eller Arch Linux (min favorit) låter som om de skulle kunna fungera alldeles utmärkt om man dömer efter dina önskemål. Glöm inte heller BSD-familjen som gör sig utmärkt som server-OS.

Permalänk
Medlem

Hur mycket skillnad är det mellan kommandon.. Tänkte altså. klarar man sej med Linuxkunskaper då man börjar med BSD?

Permalänk

Det finns den del saker som skiljer men kan du Linux kan du komma igång med BSD utan större problem. Den största skillnaden man märker av i början är att paketsystemet fungerar annorlunda samt hur startupscripten fungerar, men allt sånt finns väl dkokumenterat och tar inte lång tid att lära sig.

Större skillnader blir det först när man börjar gräva ner sig djupare.

Permalänk
Medlem

ArchLinux är snabbt, bootar under 10 sekunder.

Permalänk
Medlem

Okej.. ska pröva Arch idag då.. Hoppas Arch fungerar bättre än Debian.. hade stora problem med stabilitet på Servern och serverprogrammen. kan ha med komatibilitet att göra.. vet inte alls.. men tack för svaren..

Troligtvis hör jag av mej efter ett par dagar med lite resultat då..

Conny // kimitogamers.net

Permalänk
Medlem

Kör FreeBSD om du ska ha nåt stabilt. Undvik Ubuntu. Debian är bra!

Permalänk
Medlem

Ubuntu har ja aldrig tyckt om, men det var med Debian som allt bara sket sej.. vet inte vad orsaken är. Men nu med Arch fungerar det iaf hittils som det skall Spelservern hålls igång (Med Debian crashade spelservern efter ca 15min) uptimen ligger inte på nåt så maffigt ennu.. men ca 15h under relativ belastning. och som sagt fungerar det som det skall, enda som jag funderade över var RAIDen, Debians installation är ju så simpel med tanke på software RAID, men hur skall det göras i Arch? vill ha datan speglad..

Har 2 st Identiska 80Gb Och RAID-1 är ju aldrig fel..