MAC OS X Panther boot problem : \

Permalänk
Medlem

MAC OS X Panther boot problem : \

Hej alla!

Har fått hem en iMAC av lite äldre modell, ca 4 år, ingen Intel-MAC alltså. Problemet är följande, efter man loggat in så kommer bakgrundsbilden fram och man kan röra muspilen men sen händer det inget mer. Då jag är helt novis så har jag ingen aning om vad jag ska göra.

Har googlat och gjort alla basic-grejer, kört fsck, resetat nvram osv. Kan inte heller boota från Panther-skivan, håller in ALT, får fram bootmenyn med Hårddisken och Pantherskivan, väljer skivan, den läser ett par sek sen kommer det fram en ring med ett diagonalt streck i, en stopikon typ. Fattar inget?

Om ni undrar så är det inte min MAC så därför kan jag inget

Hoppas på hjälp!

Permalänk
Medlem

Testa boota med c intryckt, lär ge samma sak som opt + välja panther-skivan, men man vet ju inte.
Har du testat resetta pr-ram:et? om inte, testa boota med cmd + opt + p + r.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Har testat C, funkar inte heller, MAC-iconen kommer fram, sen låser den sig. PR-Ramet har jag resetat 5 gånger tror jag, ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Verkar det inte som om HDn eller IDEsladden är kass?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

eller som en windowsbränd os x skiva..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Nej det är original.

Edit: Öppnade MAC'en, alla kondensatorer var svullna. Inget att göra åt alltså.

Permalänk
Medlem

Så nu har den fina datortillverkaren Apple gått i samma fälla som alla moderkortstillverkare som köpte kondingar med piratrecept för ett antal år sedan.

Samma förfarande fungerar väl på en Mac, löd bort och byt ut ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Så nu har den fina datortillverkaren Apple gått i samma fälla som alla moderkortstillverkare som köpte kondingar med piratrecept för ett antal år sedan.

Samma förfarande fungerar väl på en Mac, löd bort och byt ut ?

Apple använder Asus som tillverkare, fast ibooken är tillverkad av något annat taiwanesiskt företag, minns inte namet, troligtvis den de använder för imacarna också på den tiden.

Power-produkterna hade mycket bättre kvalitet...

Permalänk
Medlem

Mac, inte MAC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Apple använder Asus som tillverkare, fast ibooken är tillverkad av något annat taiwanesiskt företag, minns inte namet, troligtvis den de använder för imacarna också på den tiden.

Power-produkterna hade mycket bättre kvalitet...

Har du några källor på det där eller är det bara taget ur luften som vanligt?