Permalänk
Medlem

Ny X2? Vad tror ni?

Hallå
Satt o funderade lite när jag bläddrade bland hårdvarusidor. Tror (eller kanske vet) ni AMD om kommer släppa fler X2-CPU's till AM2(+)? T ex 45nm, kanske med nya instruktioner och/eller arkitektur som gör att dom kan tävla med C2D, eller bara rent av snabbare? Eller är 6400+ den sista CPU'n vi sett i den produktlinjen?
Jag hade gärna sett fler. Har en 6000+ idag och är väl egentligen ganska nöjd, den har inte gjort mig besviken någon gång iaf. Samtidigt vet jag att om jag vill ha bättre prestanda så måste jag gå över till ett intelsystem. Är ingen fanboy så i sak kvittar det, men det blir ju jäkligt dyrt och krångligt. Mycket enklare och framförallt billigare att bara plugga i en ny CPU.
Sen har det blivit så att man hör C2D överallt, så till den grad att man nästan blivit hjärntvättad, och tror man sitter med ett hopplöst föråldrat system som enbart duger till surfning och ordbehandling.
Så vad tror ni vi kan förvänta oss under året? En helhjärtad satsning på Phenom (som inte intresserar mig ett dugg, iaf inte med dagens prestanda), eller finns det utrymme för nya X2's?

Vore också trevligt om nån kunde förklara vad de här "BE"-CPU'erna är för något. Sett dom på Prisjakt men står inte så mycket info om dom.

Permalänk
Medlem

Det är nog så att gamla hederliga K8 har tjänar sitt syfte och är på väg att fasas ut. De kommer väl hänga kvar ett tag till som budget alternativ, i alla fall till AMD får klart sina två- och trekärniga Phenoms. K8 har ju hängt med ganska länge nu, så det kanske är bäst att låta den gå i graven. Som arkitektur är den väl ganska omodern vid det här laget.
Jag har för mig att jag läste nån nyhet här på SweC att 6400+ skulle bli den sista, ta och sök lite i nyhetsarkivet från hösten nån gång så kanske du hittar den.

Angående BE-cpuerna så är jag inte helt säker, jag har för mig att det egentligen bara är strömsnåla X2-or, fast det kanske är något annat som skiljer dem från vanliga X2.. nån som vet?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Väntar själv på att få byta ut min 65nm dual core till en 45nm när dom kommer. Då blir det leka, mumma

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

BE är nog bara ett säljtrick som någon marknadsavdelning hittat på för den jag har skiljde bara att lådan var svart istället för grön och saknade fläkt, den drar 125w.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

BE står för black edition och 5000+be har upplåst multipel, men det gäller inte 6400+be! Sen ska procossorerna vara speciellt utvalda för att klocka bättre,om det stämmer låter jag vara osagt men 5000+be gör åtminstånde 3200 - 3500 stabilt!

Permalänk
Avstängd

Min fick jag upp till 3.6 GHz men fick gå ner till 3.52 GHz för att den låste sig i viss situationer (troligen vid hög belastning), men 3.52 GHz duger ju gott

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det var Black Edition han menade utan de som faktiskt heter BE-2300, BE-2350 samt BE-2400. Dessa ligger på 1,9-2,3GHz och drar 45W (strömsnåla, med andra ord )

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag tror inte det var Black Edition han menade utan de som faktiskt heter BE-2300, BE-2350 samt BE-2400. Dessa ligger på 1,9-2,3GHz och drar 45W (strömsnåla, med andra ord )

Word.

Däremot finns 5000+BE och 6400+BE som är Black Edition med upplåst multi = bättre klockning.

BE-XXXX modellerna är singlecore/strömsnåla.

Alltså C2D presterar kanske 10% bättre på sån höjd per mhz (väntar på intel fanboy ska komma och skälla på mig)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja precis, dåligt uttryckt av mig, men menade såklart de långsammare BE-2xxx.

Då var det ungefär som jag misstänkte, vi kommer att dras med undermåliga CPU's (jämfört med Intel) ett bra tag framöver.
Jaja huvudsaken att alla program man vill köra funkar som dom ska, men undrar när spelen börjar säga ifrån. Än har jag inte märkt att min 6000+ haltar i nåt spel (i kombination med 8800GTS 512), men om ett halvår lär det nog märkas. Då kan man ju iofs byta grafikkort, men på CPU-fronten kommer det vara dött. Lär inte komma någon Phenom detta året som kan mäta sig med C2D eller C2DQ.
Jäkla AMD, jag skyller detta tappet på CPU-sidan på att dom köpte upp ATi-kloaken, snacka om svart hål för pengar till utveckling mm? :/

Smartidiot89> Blir väl ändå ganska mycket utslaget på de 4000MHz de påstår sig kunna klocka till med originalkylningen.

Permalänk
Avstängd

Re: Ny X2? Vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
Hallå
Har en 6000+ idag och är väl egentligen ganska nöjd, den har inte gjort mig besviken någon gång iaf. Samtidigt vet jag att om jag vill ha bättre prestanda så måste jag gå över till ett intelsystem.

Även om du köpt en snabbare processor på papperet så hade du förmodligen inte märkt det när du använder din dator.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

De nya Phenom ska visst vara bra. De har fixat HLT buggen nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
De nya Phenom ska visst vara bra. De har fixat HLT buggen nu.

Ingen som vet om det ger skillnad?

Permalänk
Medlem

Asså vad det gäller bugen i B2 så tappar man bara prestanda om man acktiverar ett fix för buggen i bios. så en B2 med bugg är lika snabb som en B3 utan buggen.
Det är itne föresn man acktiverar bugfixet så att säga som man kan tappa restanda.

Fins inte heller några kända fall där TLB buggen ställt till pracktiska problem.

Själv har jag nu en X2 6000+ i min HTPC och grymt snabb. Dagsens spel så är en phonom eller en almänt lägre clockade quad core oftast slöare än en högreclockad dualcore av samma eller liknande architectur då spelen helt enekelt inte nytajr mer än 1-2 kärnor.

Ska du ha en pehonome B3 med vettig spelprestanda i dagens spel out of the box så är det nog phenom 9850 som gäller på 2.5Ghz. Motsvarar väl en Q6600 i det mästa. Sedan ska dom väl clocka till en 2.7Ghz i vissa fall upp mot 3Ghz men verkar för till fället inte finas några säkra kort så det är rena gambligen hur mö dom kan tänkas clocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
T ex 45nm, kanske med nya instruktioner och/eller arkitektur som gör att dom kan tävla med C2D, eller bara rent av snabbare? Eller är 6400+ den sista CPU'n vi sett i den produktlinjen?
Jag hade gärna sett fler. Har en 6000+ idag och är väl egentligen ganska nöjd, den har inte gjort mig besviken någon gång iaf. Samtidigt vet jag att om jag vill ha bättre prestanda så måste jag gå över till ett intelsystem.

Sitt kvar på den processor du har och överklocka den tills AMD's 45nm processorer kommer som till 99% kommer fungera på ditt befintliga moderkort beroende på vad du har. K8 är fortfarande en snabb processor fortfarande som räcker för det mesta. Skillnaden mellan 6000+ och 6400+ är ingen förutom klockfrekvensen. Min egna 6400+ gör 3811MHz och många 6000+ klockar också helt ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Ingen som vet om det ger skillnad?

Att aktivera TLB patchen ger enorma prestandaförluster och är totalt vansinne då buggen på B2 steppade K10 processorer aldrig uppkommer i praktisk användning. Som jämförelese så kan Intel också köra labbtester på sina Core2 processorer som gör att dom krachar/räknar fel. Alla processorer lider av buggar, något man kringgår genom att göra rätt kod många gånger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
så en B2 med bugg är lika snabb som en B3 utan buggen.

B3 är snäppet bättre med högre klockfrekvens på minneskontrollern och L3 cachen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Varför denna hysteri över att ha ett snabbt system hela tiden? Mitt system, som är rätt gammalt vid det här laget, fungerar perfekt. Går som ett schweciskt urverk, ger mig den prestandan jag behöver. Inga spel som haltar, har spelat igenom Crysis på HIGH (1680x1050), med medel FPS på 30-35 (exakt samma som en kompis som har en C2D). Skulle tro att trådstartarens rigg håller ett bra tag till.

Det jag är lite fundersam över, är om man ska handla nytt, är det bara Quad/Phenom som gäller? Ska bygga en dator till en kompis (han spelar och lyssnar på musik mest) och min första tanke var att självklart ska han ha en Quad, men han vill inte ha Vista. Min tanke är att riggen ska hålla ett bra tag framöver (då han inte är den som uppgraderad och grejjar).