Rad, och tankar - HP DV2000 - installation

Permalänk
Medlem

Rad, och tankar - HP DV2000 - installation

Ja, da har jag da kopt en HP Pavilion DV2000 laptop. Den kom med Vista forinstallerat, da forra agaren hade uppgraderat fran XP.
Vilken hog med skit Vista verkar vara. Jag lyckas inte installera min logitech tradlosa mus, min microsoftmus funkar inte, webcamen funkar inte och OS:et anvander ofta 50% av cpu trots att jag knappt gor nat.
Aja, jag hade anda tankt installera om den.

Jag vill garna ha lite synpunkter pa vad ni tycker skulle vara bast, speciellt med tanke pa min hardvara.
Jag ar inte radd att pilla lite for att fa det ratt, jag ar ganska van linuxanvandare.
Jag korde Ubuntu pa min forra dator och det funkade valdigt bra. Nu funderar jag lite pa PC-BSD for jag har kort FreeBSD en del innan och jag gillade det valdigt mkt.
Har kommit till en punkt nu dock dar jag inte orkar pilla med os:et hela tiden for att grejer ska funka. Jag uppskattar CLI och allt det dar, men jag vill garna ha ett grafiskt OS som funkar fran i princip dag ett.

Jag ska installera om med Win XP pa en liten partition och sen installera linux eller bsd pa resten av disken.

Vad tycker folk? Tankte kanske nan som har installerat nat pa samma modell, eller har erfarenhet av hardvaran. Ubuntu, Mint, PC-bsd, eller nat annat?

Jag tankte kanske skriva en liten artikel eller liknande pa hela processen, alla steg from forinstallerat Vista till XP + *nix, om nagon ar intresserad.

Har ar lite info fran Everest:
For att klargora, det ar en AMD turion 64 X2

Computer Operating System Microsoft Windows Vista Home Edition OS Service Pack - DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c) Computer Name USER-PC User Name user Motherboard CPU Type Unknown, 1600 MHz Motherboard Name Wistron 30B5 Motherboard Chipset Unknown System Memory 960 MB BIOS Type Phoenix (10/18/06) Display Video Adapter GeForce Go 6150 Video Adapter GeForce Go 6150 Monitor Generic PnP Monitor [NoDB] Multimedia Audio Adapter High Definition Audio Controller [NoDB] Storage IDE Controller NVIDIA nForce 430/410 Serial ATA Controller IDE Controller Ricoh Memory Stick Controller IDE Controller Ricoh MMC Host Controller IDE Controller Ricoh xD-Picture Card Controller IDE Controller Standard Dual Channel PCI IDE Controller SCSI/RAID Controller Microsoft iSCSI Initiator Disk Drive HTS54101 0G9SA00 SCSI Disk Device (100 GB, 5400 RPM, SATA) Optical Drive SONY DVD RW DW-G520A ATA Device SMART Hard Disks Status Unknown Partitions C: (NTFS) 95393 MB (69329 MB free) Input Keyboard HID Keyboard Device Keyboard Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard with HP QLB Mouse Synaptics PS/2 Port TouchPad Network Network Adapter Broadcom 802.11 Multiband Network Adapter (192.168.1.65) Network Adapter NVIDIA nForce Networking Controller Modem HDAUDIO Soft Data Fax Modem with SmartCP Peripherals Printer Microsoft XPS Document Writer USB1 Controller Standard OpenHCD USB Host Controller [NoDB] USB2 Controller Standard Enhanced PCI to USB Host Controller [NoDB] USB Device HP Pavilion Webcam Battery Microsoft AC Adapter Battery Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery

Permalänk
Avstängd

Med din bestyckning skulle jag gå direkt till Ubuntu 8.04 betan

http://www.ubuntu.com/testing/hardy/beta

Du har nVidia kretsar som kan vara upphov till "pillrande", både diskar, grafik, ljud o nätverk....ev en del googlande.

Hursomhelst så har man kompletterat Hardys kärna 2.6.24 för
att klara ännu mer.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

Hm, Hardy kan vara lite pilligt också...fick sitta rätt länge innan jag fick igång mitt trådlösa, vilkte också är ett Broadcom. Det fungerar inte optimalt nu heller, får ganska kass signalstyrka och spikes här och var. Jag skulle isåfall rekommendera Ubuntu 7.10, där var det väldigt enkelt och det trådlösa fungerade klockrent.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
[B] Hm, Hardy kan vara lite pilligt också...fick sitta rätt länge innan jag fick igång mitt trådlösa, vilkte också är ett Broadcom.]

Njau... Broadcom lösningen finns ju i Hardys utvecklingsforum

Utmaningen med den här burken är nVidia kretsarna, nu finns det
"facit" även för den här i Hardys forum så det borde gå.

2.6.24 kärnan inkl vissa 2.6.25 patchar överväger nog nackdelarna.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

antva, din burk innehåller till stor del samma hårdvara som min Pavilion tx 2020oe samt föregångaren tx10XX, slutsatser jag har dragit är;
Debian GNU/Linux 4.0 (etch) 64bitars: trådlösta är lätt att få igång, minneskortsläsaren fungerar, ljudet verkar hopplöst att få igång, multipla skärmar får inte jag att funka vidare bra.

Ubuntu hardy efter alfa 5: glöm det trådlösa övrigt går hyfsat lätt att få igång.

Ubuntu 7.10, många fina guider till ljud, trådlöst nätverk och webcam. minneskortsläsaren fungerar direkt.

Gemensamt för alla: problem med hörlursutgångarna.

Själv ger jag nu upp med debian och går tillbaka till Ubuntu 7.10 eftersom jag inte klarar mig utan ljudet.

hoppas mitt inlägg hjälper, lycka till med övergången

EDIT: lägger till införmation om min hårdvara för lättare kunna jämföra.

Model AMD Turion(tm) 64 X2 Mobile Technology TL-60 @ 49°C
CPU Speed 2 GHz
Cache Size 512.00 KB
System Bogomips 7988.66
PCI Devices
- Audio device: nVidia Corporation MCP51 High Definition Audio
- Bridge: nVidia Corporation MCP51 Ethernet Controller
- Co-processor: nVidia Corporation MCP51 PMU
- Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
- Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
- Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
- Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
- IDE interface: nVidia Corporation MCP51 IDE
- IDE interface: nVidia Corporation MCP51 Serial ATA Controller
- ISA bridge: nVidia Corporation MCP51 LPC Bridge
- Network controller: Broadcom Corporation Unknown device 4328
- (2x) PCI bridge: nVidia Corporation C51 PCI Express Bridge
- PCI bridge: nVidia Corporation MCP51 PCI Bridge
- (2x) RAM memory: nVidia Corporation C51 Host Bridge
- RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 0
- RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 1
- RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 2
- RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 3
- RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 4
- RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 5
- RAM memory: nVidia Corporation MCP51 Host Bridge
- SMBus: nVidia Corporation MCP51 SMBus
- (2x) USB Controller: nVidia Corporation MCP51 USB Controller
- VGA compatible controller: nVidia Corporation C51 PCI Express Bridge
IDE Devices
- hda: Slimtype DVD A DS8A1H
SCSI Devices
- ATA WDC WD1600BEVS-6 (Direct-Access)
USB Devices
- Microsoft Corp.
- Hewlett-Packard
- Wacom Co., Ltd
- AuthenTec, Inc.
- Chicony Electronics Co., Ltd
- Cypress Semiconductor Corp. CY7C65640 USB-2.0 "TetraHub"

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Ok, tror jag nästan har bestämt mig för att dra in Ubuntu.

Vad tror ni, är det lönt att dra in 7.10 och uppgradera till 8.04 när det kommer ut, eller ska jag köra på betan direkt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antva
Vad tror ni, är det lönt att dra in 7.10 och uppgradera till 8.04 när det kommer ut, eller ska jag köra på betan direkt? [/B]

8.04, betan direkt utan att blinka, "rock solid" för närvarnade och småfixar pågår.

Nya kärnan inkl all ny identifiering ligger på en helt ny dimension för Linux.

Se till att du direkt uppdaterar allting direkt efter installation, mycket fixar
man gett ut.

Efter det kan det bli lite "pillrande"...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Borde fungera utmärkt sitter på en liknande maskin, och kör debian (testing), trådlösa nätverkskortet gick i gång om jag svartlistade bcm43xx, och sen installerade b43-fwcutter och lät den ladda ner firmwaren, alltså ingen ndiswrapper. Och linux fungerar överlag bra på den.

Permalänk

Kan vara bra att veta exakt vilket Broadcom kort det är då inte alla bcm43xx kort fungerar smärtfritt med b43 modulen i Hardy.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
[B]Borde fungera utmärkt sitter på en liknande maskin, och kör debian (testing), trådlösa nätverkskortet gick i gång om jag svartlistade bcm43xx, och sen installerade b43-fwcutter och lät den ladda ner firmwaren, alltså ingen ndiswrapper. Och linux fungerar överlag bra på den.

Ok, och det var inte sa krangligt att gora eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394 Kan vara bra att veta exakt vilket Broadcom kort det är då inte alla bcm43xx kort fungerar smärtfritt med b43 modulen i Hardy.

Nat tips pa hur man kollar vilken exakt modell man har i win?
Everest ger inget intressant.

Nu vet jag inte vad du har for modell Kejsarn, men later din flakt mkt?
Jag kor Vista justnu iofs, men flakten gar igang efter ett par minuter och tystnar aldrig. Jag funderar nastan pa att oppna upp och rensa, ha pa kylpasta.
(Jag har blivit sa van vid min gamla Thinkpad som vad dodstyst)

Samma fraga till er andra, Joltcola tex.