root file problem vid installation av ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

root file problem vid installation av ubuntu 7.10

Har sökt runt lite på internet och antligen är jag blind men hittar inget ställe som förklarar mitt problem.

Försöker installera ubuntu 7.10 64bit på min fujitsu siemens xa1526.
och tänkte använda den partionen som fuji har lagt av(12gb) för nått meningslöst som jag har nu har formaterat.
Men när jag försöker lägga in ubuntu på den så står det hela tiden "root file någonting saknas" va är det som är felet då?
provat olika filformat som ext3 och dom men hjälpte inte.

nån trevlig själ som kan tala om hur jag ska få det att funka?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag vet tyvärr inte vad som är felet, men ett tips är att kolla upp exakt vad felet säger. Man brukar oftast ganska enkelt kunna hitta lösning på problemet genom att bara googla felmeddelandet.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte bara så enkelt att du glömmer att montera partitionen som / i installationsprogrammet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det är inte bara så enkelt att du glömmer att montera partitionen som / i installationsprogrammet?

har läst om nå "/" men fattade inte va som menas med det.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

du ska "mounta" partitionen som / så blir det rootsystemet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
du ska "mounta" partitionen som / så blir det rootsystemet.

men i den rutan ska man ju skriva nått, och har provat skriva / ellr /root osv osv....men den säger samma sak ändå?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem