AMD lanserar världens första trekärniga x86-processor

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant vad den kommer kosta i Sverige och prestera.

Kanske blir ett alternativ till att ersätta min 4400+.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

En del fyrkärniga processorer är det fel på redan i fabrik, och istället för att kassera dessa eller sälja som tvåkärniga modeller kan AMD tjäna en hacka genom att införa en helt ny serie, där den felaktiga kärnan stängs av.

Har inte AMD sagt att det inte rör sig om kasserade fyrkärninga processorer utan en "helhjärtad" trekärnig CPU?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Vete sjutton om jag någonsin kommer bli intresserad av att köpa något som har fabriksfel från början. Oavsett om det står Intel, AMD eller what ever på kartongen

De flesta processorer, RAM och andra högintegrerade komponenter har inbyggda fel. Antingen tillverkningsfel, som varierar över exemplaren, eller designfel som buggar och som ärvs över hela linan. Och allt där emellan; fel kan drabba en modell, en "fab", en batch, en leverans, osv.

Dessutom ska man inte tro att det bara blir processorer som är just trasiga som blir trekärninga (eller varför inte tvåkärniga). Blir efterfrågan stor kommer man stänga av fungerande kärnor snarare än att sälja som dyrare fyrkärniga. Det blir helt beroende av tillgång och efterfrågan.

Detta är ej heller något unikt eller nytt. Många processorer har redan fördubblingar av vissa nyckelytor för att höja yielden. De första 486SX var 486DX där man hade stängt av FPUn, och det fanns icke-MMX-pentiums där MMX-delen helt sonika var avstängd. Och den vanligaste sorteringen av de alla är frekvenssorteringen; processorerna provkörs innan de får sin multipel inbränd. Från samma kärnrevision kan man få flera frekvenser. Det betyder inte att de med lägre frekvenser har "fel" på sig som kan drabba en användare. Och vice versa, en processor som har fått en hög frekvens är antagligen stabil i den frekvensen även om dess systrar har en lägre.

Detta är "standard procedure", inget annat. Så köp en trekärnig processor om du på något sätt tjänar på det. Du kommer ha gjort ett bra val antagligen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har inte AMD sagt att det inte rör sig om kasserade fyrkärninga processorer utan en "helhjärtad" trekärnig CPU?

Nej, men det är många som har spekulerat över om så skulle kunna vara fallet.

Permalänk

Känns väl inte som värsta nyheten "Världens första trekärniga x86-processor" när det i själva verket är en fyrkärnig med en kärna avstängd?

Ska bli kul att se hur de presterar i förhållande till pris.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en 10 kärnig prolle, lagom till Geforce 10 kommer. OK! Orka 9 eller 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Vad jag vet så har väl Intel ingen "Native" quadcore än utan bara två st tvåkärniga processorer i samma skal? Måste i så fall betyda att det är Intel som ligger efter (dock inte vad gäller prestanda).

På det rent teoretiska planet så har du en poäng.
Dock skulle många nog vilja se AMD köra säkra kort och gjort som Intel i starten. Men ibland lär man ju sig av (mindre bra) erfarenheter, detta var ju någon Intel fått känna på länga nu.

Permalänk
Medlem

Men herregud.. är alla på detta förum 14-18 år??

Ni agerar som småbarn i varje nyhetsdiskussion..
det är så att man skäms..

Är medlem här för att jag gillar nyhetssidan..
Men folket som hänger här är ju bara tonåringar som
antingen älskar intel eller älskar amd.

Varför måste sådant diskuteras?

Kom igen nu.. visa lite värdighet för fasen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Men herregud.. är alla på detta förum 14-18 år??

Ni agerar som småbarn i varje nyhetsdiskussion..
det är så att man skäms..

Är medlem här för att jag gillar nyhetssidan..
Men folket som hänger här är ju bara tonåringar som
antingen älskar intel eller älskar amd.

Varför måste sådant diskuteras?

Kom igen nu.. visa lite värdighet för fasen..

Okej.

Permalänk
Medlem

En biosuppdatering är inte alls nödvändig sålänge processorerna inte klockas till ~2.4GHz eller högre, det är där TLB buggen uppstår med Revision B2.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
En till effekt är ju att AMD belastar miljön mindre och framstår som ett snällare företag, likt VIA gör (sår ett träd per cpu, eller hur det var).

Jo men vad gör ett eller två träd extra

Så länge kunderna är medvetna om att de köper en produkt med kända fel som dessutom är andrasortering så är det ju lugnt.

Det är som att producera en bil med fyrljulsdrift och sedan funkar det inte riktigt så man säljer den som antingen fram- eller bakljulsdriven och man vet dessutom att även om den hade varit fyrljulsdriven så kan man inte vara säker på att alla ljul roterar åt samma håll.

Lite AMDbashing där :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Desto fler är inte desto bättre eftersom det allmäna behovet eller efterfrågan finns inte än. Även om Intel är först med Quad så är ändå AMD först med tre, och det var ju precis vad saken gällde.

Fler är ju självklart bättre för detta case om man vet vad man skall med all kraft till. Jag hade gärna och hellre velat använda mig av 6 kärnor för mina ändamål där det stöds. Vi talar om musik program, redigeringsprogram, extrahering samt komprimering. Så självklart är fler bättre men inte överlag då man måste veta vad man vill med sin processor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Jag personligen skulle gärna prova på att köpa amd phenom om dom kosta runt 4-500kr som dom är värda i mina ögon och köra som htpc lr nå..

Tycker att amd borde prova på lite nytätnkade kanske muta en intel kille att börja jobba hos dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Detta finns det väl dock inga vettiga argument för? Om man kör program som ej utnyttjar flera kärnor borde man vara intresserad av att varje kärna är så snabb som möjligt. Bäst är då en, eller möjligen två kärnor eftersom de utvecklar mindre värme än flera. Om man däremot kan utnyttja flera kärnor borde man vilja ha så många som möjligt. Att just tre skulle vara särskilt bra är nog tveksamt.

Jag menar det mer ur ett perspektiv på hur man upplever datorprestandan på en hem-pc. Meningen med flera kärnor är just nu främst, i brist på mjukvara som verkligen utnyttjar flera kärnor, att kunna köra flera program utan att datorn upplevs långsam. Det man vill ha är hög en-trådig prestanda, hög multi-trådad prestanda samt hög multi-tasking prestanda. Allt utan att offra för mycket pengar naturligtvis. Där tycker jag att den tre-kärniga processorn som AMD erbjuder träffar på en "sweet-spot" vad gäller pris/prestanda, eftersom en 4-kärnig processor inte kommer upplevas tillräckligt mycket snabbare än en 3-kärnig för att berättiga det högre priset, enligt mitt tycke i alla fall. Och vad det gäller komprimering, videokodning och dyl. som är rätt bra på att utnyttja flera kärnor, så kommer det att upplevas som en mycket större skillnad mellan 2 och 3 kärnor än mellan 3 och 4 eftersom prestanda skalar mindre och mindre när man går upp i antal kärnor. Detta eftersom HT-bussen, minnet och andra system blir flaskhalsar ju effektivare man utnyttjar processorn.

Jag vet inte heller om AMD fortfarande tillverkar de två-kärniga processorerna eller om de bara säljer från lager just nu, men den tre-kärniga processorn kommer tillåta dem att fasa ut X2 och samtidigt tjäna pengar på att sälja en mer kraftfull processor eftersom de nu bara behöver bry sig om en produkt (Den 4-kärniga och den 3-kärniga Phenom är samma produkt)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Jag personligen skulle gärna prova på att köpa amd phenom om dom kosta runt 4-500kr som dom är värda i mina ögon och köra som htpc lr nå..

Tycker att amd borde prova på lite nytätnkade kanske muta en intel kille att börja jobba hos dom

Vad tycker du att en Q6600 är värd då? För du vet väl att Phenoms motsvarighet inte är många procent sämre, va? Det känns lite som om folk går runt och slår in "Phenoms suger" i huvudet på folk, SÅ dåliga är de inte.

F.ö så är det AMD som är nytänkande. Riktigt Quadcore, nu Tricore. Vad har Intel gjort som är så nytänkande?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Deras teknik? som är mycket bättre än amd's?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
F.ö så är det AMD som är nytänkande. Riktigt Quadcore, nu Tricore. Vad har Intel gjort som är så nytänkande?

Nytänkande behöver väl inte vara värdefullt i sig? Dagens phenomrecensioner visar förvisso att amd börjar närma sig, men ingen blir väl gladare av att en långsam processor är mer avancerad än en snabbare?

Permalänk
Avstängd

Tidigt nytänkande = bättre produkter i framtiden.

När AMD får sina prollar att göra som de ska med mindre felmarginal, då kommer de ha ett stadigt övertag över Intel. En nativequad kommer gå snabbare än en fuskquad och då ligger Intel ett par steg bakom.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kommer ju även Nehalem om (förhoppningsvis) inte alltför lång tid, och om den presterar någorlunda väl kommer intel fortsätta ha övertaget.

Permalänk

Phenom behöver högre klock inte ändrat antal kärnor. 3 kärnor tror jag iofs säljer bra. Men det är en rätt så meningslös produkt. vilka riktar den sig till förutom de som nappar på reklam?

Har de användning av tricore har de ännu större nytta av quad till liten prisskillnad. Har du inte nytta av tri får du snabbare dator med dual i högre hz.

Men det lär ju vara ett minimal antal tri´s. Återvinning är bra men mindre fel från start är ju bättre. Man undrar vad det blev av Amd´s uttalande "3ghz är lätt ute innan sommaren 2008". Dom hade behövt det.

45nm penryn går svalare än snus och kickar ass, har ni sett deras minikylare? hur söt som helst. Men för icke tekniknördar är Phenom trots allt hyfsad jämnbördig.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Något säger mig att det blir problem i många OS med ojämt tal med CPU's

Men det är en högst spekulativ gissning.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Något säger mig att det blir problem i många OS med ojämt tal med CPU's

Men det är en högst spekulativ gissning.

1 är ojämnt

Men dom är trekärniga alternativen är ju en Quad-core med en kärna disablad för att den inte höll måttet och säljs som Tri-core istället. Kommer dom här Tri-Core klocka bättre ändå?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Men herregud.. är alla på detta förum 14-18 år??

Ni agerar som småbarn i varje nyhetsdiskussion..
det är så att man skäms..

Är medlem här för att jag gillar nyhetssidan..
Men folket som hänger här är ju bara tonåringar som
antingen älskar intel eller älskar amd.

Varför måste sådant diskuteras?

Kom igen nu.. visa lite värdighet för fasen..

Ålder har inget att göra med hur mogen man är, många på forumet är unga och oerfarna. Dom tar aldrig reda på något och lär sig därför inte - häng inte ut flera generationer ungdomar för att några saknar IQ.

Jag gillar inte nyheterna, de kommer fram sent - mycket bra nyheter sållas bort och kommer aldrig till skott - t.ex C2D-bugglistan med över 70 buggar kom aldrig ut och det är ingen liten lista. Viktig? Nej, inte enligt skribenterna.

Alla är entusiaster och väljer sin sida, några respekterar motsatta företaget och agerar neutralt fastän man gärna ger guldstjärnan till det som ligger närmast hjärtat.

Det är upp till moderatörer att varna användare och använda strikta regler, ända som kan rädda forum från oseriösa användare. Upp till människan bakom skärmen att skärpa sig och har han inte gjort det innan du har sagt till honom kommer han att fortsätta.

Face the truth.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jag gillar inte nyheterna, de kommer fram sent - mycket bra nyheter sållas bort och kommer aldrig till skott - t.ex C2D-bugglistan med över 70 buggar kom aldrig ut och det är ingen liten lista. Viktig? Nej, inte enligt skribenterna.

Innan du drar vatten över ditt eget huvud som du ibland är expert på att göra så får jag fråga varför du tror att skribenterna inte valde att lägga upp detta som en nyhet på Sweclockers? Varför? Varför lade man upp Phenom buggen men inte C2D buggen? Vilken bugg var "allvarligst" (läs mer negativ mot konsumenter) och vad orsakar vilken bugg?

Svara på dessa är du snäll.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Innan du drar vatten över ditt eget huvud som du ibland är expert på att göra så får jag fråga varför du tror att skribenterna inte valde att lägga upp detta som en nyhet på Sweclockers? Varför? Varför lade man upp Phenom buggen men inte C2D buggen? Vilken bugg var "allvarligst" (läs mer negativ mot konsumenter) och vad orsakar vilken bugg?

Svara på dessa är du snäll.

*host*

http://www.sweclockers.com/nyhet/7199-intel_bekraftar_bugg_i_...

http://www.sweclockers.com/nyhet/6121-nya_detaljer_kring_bugg...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jo men vad gör ett eller två träd extra

Så länge kunderna är medvetna om att de köper en produkt med kända fel som dessutom är andrasortering så är det ju lugnt.

Det är som att producera en bil med fyrljulsdrift och sedan funkar det inte riktigt så man säljer den som antingen fram- eller bakljulsdriven och man vet dessutom att även om den hade varit fyrljulsdriven så kan man inte vara säker på att alla ljul roterar åt samma håll.

Lite AMDbashing där :/

Ja så intel har ju aldrig sålt defekta cpuer ?

Intel 386 buggen ?

Pentium buggen ?

PIII 1133 som inte var stabila och fick dras tillbaka ?

486DX med trasig FPU som blev SX ?

För att ta några exempel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Skulle tippa att både Amd och intel kör skiten ur varandras processorer på löpande band nuförtiden, i jakt på den andres buggar. För ett par år sedan hade phenombuggen slunkit igenom lätt, kanske med rätta.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Jag personligen skulle gärna prova på att köpa amd phenom om dom kosta runt 4-500kr som dom är värda i mina ögon och köra som htpc lr nå..

Tycker att amd borde prova på lite nytätnkade kanske muta en intel kille att börja jobba hos dom

AMD har virtuellt samtliga innovationer som nu är standard på marknaden. Nytänkande är ju AMD bra på, vilket även blev problem i Phenom.

Om du vill ge 400-500kr för en Phenom så kan jag inte tänka mig vad du vill ge för ett grafikkort eller andra komponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Ligger AMD inte lite efter?? Intel kör ju med 4 kärninga och snart kommer 6 kärninga

Intels "4-kärniga" är 2 dualcore kärnor på en DIE.. AMDs 4-Kärniga är äkta 4-kärnig... Vem ligger efter vem sa du?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Intels "4-kärniga" är 2 dualcore kärnor på en DIE.. AMDs 4-Kärniga är äkta 4-kärnig... Vem ligger efter vem sa du?

Det är ju dock lite pinsamt att intel presterar bättre trots att de "ligger efter".