Varför ska man inte använda dammsugare i datorer?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Varför ska man inte använda dammsugare i datorer?

Sugen på att göra det men hört att det inte är bra. Varför?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Re: Varför ska man inte använda dammsugare i datorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacob
Sugen på att göra det men hört att det inte är bra. Varför?

finner inget skäl att inte göra det (gör det själv 2 gånger om året minst)... var bara försiktig och skrapa inte emot komponenter. Kylningen brukar påverkas märkbart av allt damm genom att dammet sätter sig på kylflänsar och fläktgaller.

Permalänk
Medlem

blire inte statisk el? Plaströret och dammen bilder väll statiskt el och kan hoppa till kretsar? kanske har fel

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
blire inte statisk el? Plaströret och dammen bilder väll statiskt el och kan hoppa till kretsar? kanske har fel

Typ nåt sånt jag hört. Rövare eller sant?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jo så är det, det blir som sagt statisk elektricitet som kan skada datorns komponenter.

Tryckluft är att föredra om man vill vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Jo, men då virvlar mest dammet runt..

Permalänk
Avstängd

Det var väl mest md stål/järn rör på dammsugarna förr? tror inte plast gör nån skada!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Det var väl mest md stål/järn rör på dammsugarna förr? tror inte plast gör nån skada!

precis tvärt om...
statisk el skapas mellan isolatorer (dvs t.ex plast)
inte mellan ledare (metall)

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Avstängd

Ok tack då har jag lärt mej något nytt idag

Permalänk

Går det inte att jorda dammsugaren?

Permalänk
Medlem

Så länge man inte ä i närheten av komponenterna och har datorn pluggag i ett jordat uttag måste det vara lugnt så länge man är försiktig väl?

om man jordat chassiet och nuddar det med damsugaren hela tiden borde det ju inte skapas någon laddning?

Permalänk
Medlem

Eller så blåser man av sakerna utomhus så är det inga problem med att dammet yr runt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Sötast

Eller smartast av allt tada. Tryckluft på luft för att blåsa upp dammet, och dammsugaren precis bakom (dock på säkert avstånd från komponenter)

Tryckluften blåser rent dammet hundratals gånger lättare och bättre än vad en dammsugare kan göra, och dammsugaren tar upp dammet som försöker virvla iväg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hmm... Alltså själv komponenterna är inte trasiga. Tänkte mest att jag kunde dammsuga fläktarna som sitter i och CPU kylaren. Men får väl göra på det jobbiga sättet och ta ut allt -.-

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa och kanske lättaste är att ta tryckluften. Gäller bara att inte vara inomhus när man gör det. Det blir överlägset renast, skadar inte komponenterna osv:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Re: Varför ska man inte använda dammsugare i datorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacob
Sugen på att göra det men hört att det inte är bra. Varför?

att dammsuga datorn funkar väl bra..

vad du ska tänka på är.. ESD = Electro static discharge.. det inkluderar dammpartiklar som virvlar runt i luften..

det finns special dammsugare om man ska kalla det så med en gummislang istället för gamla vanliga plast eller plåtmunstycket.. typ såna som alla händiga servicekillar som gör rent skrivare med har..

dammsuga ej av moderkortet eller rakt på komonenter.. finns ju luft på burk att blåsa med för att göra rent komponenter.. ha ej ström inkopplad.. kör skiten på en ESD matta

var försiktigt med när du dammsugar av dina fläktar.. finns risk att dom tappar sin balans..

men ett bra sätt att minimera damm är ju att ha rent runt datorn.. och kanske köra med dammfilter i insugen...

många anser att damm inte är skadlig för datorn..

jag personligen tror att damm är skadligt

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: Re: Varför ska man inte använda dammsugare i datorer?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Akarr
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Sugen på att göra det men hört att det inte är bra. Varför? [/QU
OTE]

att dammsuga datorn funkar väl bra..

vad du ska tänka på är.. ESD = Electro static discharge.. det inkluderar dammpartiklar som virvlar runt i luften..

det finns special dammsugare om man ska kalla det så med en gummislang istället för gamla vanliga plast eller plåtmunstycket.. typ såna som alla händiga servicekillar som gör rent skrivare med har..

dammsuga ej av moderkortet eller rakt på komonenter.. finns ju luft på burk att blåsa med för att göra rent komponenter.. ha ej ström inkopplad.. kör skiten på en ESD matta

var försiktigt med när du dammsugar av dina fläktar.. finns risk att dom tappar sin balans..

men ett bra sätt att minimera damm är ju att ha rent runt datorn.. och kanske köra med dammfilter i insugen...

många anser att damm inte är skadlig för datorn..

jag personligen tror att damm är skadligt

[/QUOTE]
Damm kan bli skadligt med värmen ja... Svårt att hålla rent runt datorn när man har 2 katter men får hitta på nån lösning ^^

Nylonstrumpor som fläktskydd?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Damm kan bli skadligt med värmen ja... Svårt att hålla rent runt datorn när man har 2 katter men får hitta på nån lösning ^^

Nylonstrumpor som fläktskydd?

det funkar skitbra kan jag säga

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
det funkar skitbra kan jag säga

Då blir det sånna För feg för att köpa det själv får fixa nån att göra det >_>

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Jorda datorn.. dvs ha kvar strömkabeln i den när du skall dammsuga..

Precis som alla andra skriver ovanför: Undvik direktkontakt mot komponenterna..

Undvik att sätta fläktar i "snurr" med dammsugaren då det kan orsaka missljud i vissa fall..

Och nej, det är inget farligt i att dammsuga datorn och sannolikheten för att datorn skall gå sönder är obefintlig och beror på all sannorlikhet av andra skäl än av dammsugaren.

"Du skall suga... inte blåsa..." -från film

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Jorda datorn.. dvs ha kvar strömkabeln i den när du skall dammsuga..

Precis som alla andra skriver ovanför: Undvik direktkontakt mot komponenterna..

Undvik att sätta fläktar i "snurr" med dammsugaren då det kan orsaka missljud i vissa fall..

Och nej, det är inget farligt i att dammsuga datorn och sannolikheten för att datorn skall gå sönder är obefintlig och beror på all sannorlikhet av andra skäl än av dammsugaren.

"Du skall suga... inte blåsa..." -från film

Ah ok vad bra blir fortfarande nylon strumpor

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Du skall suga... inte blåsa...

Tryckluft kommer åt och rensar bättre än en hushållsdammsugare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akarr
många anser att damm inte är skadlig för datorn..

Jag hjälpte en anhörig med hans dator en gång, den krashade hela tiden. kunde knappt vara igång 10min. visade sig att cpuflänsen var så igendammad att temperaturen där kom upp i runt 80 grader. efter en blåsning (utomhus) kom den ner till 40 och puttrade på som den skulle.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Tryckluft, fast det skadar inte mig om ni dammsuger, go ahead.
Jag råkade komma åt ett par minnesstickor bra länge sedan och ett gick sönder direkt medans den andra dog ett par månader senare, bytte ut dom och tryckte in nya som lever än idag, samma märke.
Men det kan med all säkerhet vara något annat som orsaka det.

Släng datorn i bilen och kör ner till macken och låna tryckluften, dock jag kör med antistatiska borstar istället... lite dyra.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hehe vem har tryckluft inne? Eller syftade ni på sånna där burkar man kan köpa?

Tryckluften har man ju i garaget

Får man esd-skador på datorn så är det inte säkert att den går sönder direkt, utan kan det kan uppstå blåskärmar (Windows) och annat skoj också, vilket är väldigt svårt att diagnostisera. Jag rekommenderar därför att vara väldigt försiktig när man damsuger datorn.

Visa signatur

Yay!

Permalänk

Jag brukar dammsuga och det är inga problems men man får ju vara försiktig..

Sen att blåsa med tryckluft, då flyttar man ju bara på skiten..

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Jorda datorn.. dvs ha kvar strömkabeln i den när du skall dammsuga..

Precis som alla andra skriver ovanför: Undvik direktkontakt mot komponenterna..

Undvik att sätta fläktar i "snurr" med dammsugaren då det kan orsaka missljud i vissa fall..

Och nej, det är inget farligt i att dammsuga datorn och sannolikheten för att datorn skall gå sönder är obefintlig och beror på all sannorlikhet av andra skäl än av dammsugaren.

"Du skall suga... inte blåsa..." -från film

det är ju dammpartiklarna som snurrar runt som skapar den statiska elektriciteten.. inte precis så att snubben kör ner munstycket i moderkortet och skrapar rent...

och eftersom du inte kan jorda dammpartiklarna så.............

men tänker du komma åt datorchassit med ditt metallmunstycke kan det vara god ide att jorda..

dom special munstycken som finns för detta är gjorda i gummi eller en gummislang.. men det är för skrivare..

det blir obalans i fläktarna om du sätter dom i spinn med din dammsugare eller blåser på dom...

som sagt jag är ingen vetenskapsman på att dammsuga datorer men annvänd lite sunt förnuft så ska det gå bra..

skulle det vara så att dina komponenter får en stöt så är det inte säkert att dom går sönder endå utan att du kanske bara kortar ner livslängden på dom..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

RENGÖRING/DAMMNING AV DATORN.

Det allra bästa sättet att damma datorn med är (dammsugaren)

#1: Det du gör är att ta ELTEJP tejpa i änden av damsugarröret med ca:3lager . Ca: 5cm upp på röret.. (bara att dammsuga ^^)
ELTEJPEN's klister och material tar bort (statisk EL) KANON..

#2: DETTA ÄR DET ABSOLUT BÄSTA TILLBEHÖRET FÖR DAMMNING:
TEX:

http://www.elgiganten.se/is-bin/intershop.static/WFS/store-el...

Dammsugar borsten KANON ger inte ifrån sig någon form av statiskel
inget + att den tar bort minsta lilla lager av DAMM..

har man bara ett RÖR så blir det bara sträck efter röret i dammet fast det ligger kvar en YTA av damm.. mkt dåligt..

Men jag REKOMENDERAR att använda DAMMSUGAR-BORSTEN.

(om du ska rengöra KYLFLÄNS osv.. så finns det små BORSTMUNSTYCKEN till dammsugaren att köpa. som inte är större än 3mm i diameter. ^^

köp det om ni inte redan har dom ^^ man får med sånna oftast till nya DAMMSUGARE idag .

MVH: Mini_BULTEN

Permalänk
Medlem

Re: RENGÖRING/DAMMNING AV DATORN.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Bulten
Det allra bästa sättet att damma datorn med är (dammsugaren)

#1: Det du gör är att ta ELTEJP tejpa i änden av damsugarröret med ca:3lager . Ca: 5cm upp på röret.. (bara att dammsuga ^^)
ELTEJPEN's klister och material tar bort (statisk EL) KANON..

#2: DETTA ÄR DET ABSOLUT BÄSTA TILLBEHÖRET FÖR DAMMNING:
TEX:

http://www.elgiganten.se/is-bin/intershop.static/WFS/store-el...

Dammsugar borsten KANON ger inte ifrån sig någon form av statiskel
inget + att den tar bort minsta lilla lager av DAMM..

har man bara ett RÖR så blir det bara sträck efter röret i dammet fast det ligger kvar en YTA av damm.. mkt dåligt..

Men jag REKOMENDERAR att använda DAMMSUGAR-BORSTEN.

(om du ska rengöra KYLFLÄNS osv.. så finns det små BORSTMUNSTYCKEN till dammsugaren att köpa. som inte är större än 3mm i diameter. ^^

köp det om ni inte redan har dom ^^ man får med sånna oftast till nya DAMMSUGARE idag .

MVH: Mini_BULTEN

Säljer du dammsugare?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Dammsugare = Risk för statisk elektrisitet, rör inte komponenter med röret, använd deffintivt inte soff-munstycke då detta skapar extra mycket statisk elektrisitet.

Tryckluft från kompressor = Kontrollera att där inte är vatten i utluften.

Tryckluft på burk = Samma som ovan men brukar vara bättre.

Statisk elektrisitet som förstör komponenterna hör till ovanligheterna men det förekommer så försiktighet är ett plus men rädsla behöver där inte riktigt vara, fukt från tryckluft är inte farligt om du kopplar ur datorn och låter den vara avstängd tills eventuellt vatten kan ha dunstat bort innan du kopplar in den igen. Tänk alltid på att oavsett vilken metod du väljer så lås fast eventuella fläktar (håll med finger om inte annat) då de annars lätt kan övervarva vilket kan leda till skador på fläktens lager.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Om du har en antistatisk armlänk så kan du trä denna runt dammsugarröret och jorda i chassit. Bör minimera risken för esd. Om du inte har en antistatisk armlänk kan du köpa en på t.ex komplett för en dryg hundralapp.