Linux 2 nic kan man brygga dem som en switch funktion?

Permalänk
Medlem

Linux 2 nic kan man brygga dem som en switch funktion?

Hej.

Kommer inom kort få en ny server. Den har 2 nätverks kort. Vill använda ena till routern och andra till min stationära dator. Detta för att få GBit fart mellan server/stationära. Vill helst låta min nuvarande router agera DHCP/NAT/Brandvägg och bara ha servern som en simpel switch.

Hur görs detta på lätt sätt? Länk till guider tas gärna. Sökt men inte hittat rätt ännu själv.

Servern kommer bli installerad med Mandriva one 2008 och ha samba/ftp-ssl/torrent/appache/logg program installerade.

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

är det inte enklare att köpa en gigabitswitch?.

annars

http://www.linuxjournal.com/article/8172

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Re: Linux 2 nic kan man brygga dem som en switch funktion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Kommer inom kort få en ny server. Den har 2 nätverks kort. Vill använda ena till routern och andra till min stationära dator. Detta för att få GBit fart mellan server/stationära. Vill helst låta min nuvarande router agera DHCP/NAT/Brandvägg och bara ha servern som en simpel switch.

Om jag förstår dig rätt så vill du låta den stationära (arbets)datorn använda DHCP'n i routern, men genom den nya servern??
Jag brukar vara optimistisk av mig, men jag har svårt att tro att DHCP tjänsten i routern skulle acceptera att ge den stationära datorn en IP adress då det är den nya serverns nätverkskort den kommer att se.
Det du tänker på verkar vara en linux motsvarighet på Windows ICS men jag har aldrig sett någon sådan.

Om du nu ändå får en ny server ("får"? yeah right ) kan du t.ex. låta den vara dhcp & router (bakom den befintliga routern)
D.v.s. Låt den nya servern dela ut ip adresser "på det andra" nätverkskortet (alltså det till den stationära datorn, eth1?) och i DHCP'n för den nya servern pekar du allt på servern. Sätt upp routingen så allt som kommer från eth1 automatiskt routar vidare till den fysiska routern via det första nätverkskortet (eth0?).

Detta skulle iofs lösa din önskan om gb länk och tillgänglighet mellan den nya servern/den stationära arbetsstationen men du får "router på router" vilket inte alltid är att föredra, speciellt inte om dom ligger i samma reserverade ip segment (t.ex. 192.168.x.x), i så fall bättre att låta den nya servern heta 192.168.x.x på utsidan - eth0 - (mot den fysiska routern/brandväggen) och 172.20.x.x mot insidan - eth1 - alltså den stationära arbetsdatorn.
Jag kan tänka mig att det skulle bli en del pillande med konfigurationen innan rarp'en fungerar felfritt (och därmed t.ex. spel eller andra program som svarar tillbaka)
Nu flamsar jag bara med benämningarna för nic'en och dom reserverade näten, det är du säkert med på men det var bara för att ha underlag till ett exempel.

Om det hade varit min egen maskin hade jag antingen skrotat (läs; slutat använda) den fysiska routern och låtit den nya servern ta över samtliga dess sysslor (dhcp, router, brandvägg) ALTERNATIVT hängt in den stationära arbetsstationen parallellt med den nya servern - alltså på den fysiska routern och därmed missat möjligheten till gigabit länk på nic'en.

När jag tänker på det hade absolut låtit den nya servern ta över alla tjänster och kört den direkt mot nätet.. Men vänta lite, det gör jag ju redan

Edit: Se där, det var en rackarns intressant länk Petrucci kom med... Problem solved?

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

klart det går men det är ruskigt krångligt.
Försökte med ubuntu med lyckades aldrig.
I XP är det däremot dö lätt.
Möjligt att det finns någon enkel lösning i någon udda dist någonstans tycker att det borde tass fram i alla fall.

Alternativ kanske det är bättre att bara ha en enkel länk och sedan låta din stationära vara kopplad till routern också.

Permalänk

brctl addbr br0
brctl addif eth0
brctl addif eth1
ifconfig eth0 0.0.0.0 up
ifconfig eth1 0.0.0.0 up
ifconfig br0 <ip> up
route add default gw <routerns ip>

Permalänk
Medlem

Får en server ja (har ett par oanvända hörlurar som byts mot min kompis gamla saker.)

Vill inte köpa en switch pga jag kan lösa/klara mig utan det.

Jag vill få linux burken till switch om det går.
Det går lätt i windows därav jag trodde linux borde klara det iaf.

Tack för alla seriösa svar. Kommer utvärdera alla. Hur jag löste det ska jag försöka avhandla runt mitten av nästa vecka då jag bör ha den nya servern "upp and running" runt tisdag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Läs länken.

det tar inte mer än 2 minuter att fixa igång det...

skit i det som står under "Firewalling" längre ner

Mycke enklare än i windows.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Läs länken, eller kan du inte engelska.

det tar inte mer än 2 minuter att fixa igång det...

skit i det som står under "Firewalling" längre ner

Läs själv Jag har inte den nya servern hemma nu. Får den i början av nästa nästa vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Läs själv Jag har inte den nya servern hemma nu. Får den i början av nästa nästa vecka.

ja men du ser ju hur du ska göra där. Då slipper du lyssna på allt annat skit.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
ja men du ser ju hur du ska göra där. Då slipper du lyssna på allt annat skit.

Bara för en lösning fungerar betyder det inte att andra inte kan vara bra veta om. Jag kommer testa det som står i länken och fundera på alla åsikter som gets för att ta den lösning jag anser passa mig bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Bara för en lösning fungerar betyder det inte att andra inte kan vara bra veta om. Jag kommer testa det som står i länken och fundera på alla åsikter som gets för att ta den lösning jag anser passa mig bäst.

vad hade du tänkt dig då annars?, NAT igen som dom andra föreslår...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Gav upp efter 6h försöka få igång bridge i linux. Gick lätt i windows men känns säkrare köra linux ändå på en renodlad server. Blir till att köra via min vanliga router. Orkar inte strula med att fimpa routningen i den och köra nat via linux burken.

Gick bra följa alla guider på bridge mode. Servern fick kontakt med internet men den stationöra blev helt utrfyst. Den kunde ej pinga server/router eller annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Du har säkert fel inställningar på klienten

I windows om du kör ICS kommer du att få ett till NAT...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Gav upp efter 6h försöka få igång bridge i linux. Gick lätt i windows men känns säkrare köra linux ändå på en renodlad server. Blir till att köra via min vanliga router. Orkar inte strula med att fimpa routningen i den och köra nat via linux burken.

Gick bra följa alla guider på bridge mode. Servern fick kontakt med internet men den stationöra blev helt utrfyst. Den kunde ej pinga server/router eller annat.

Får du fler än en ip adress då? Annars lär du köra NAT med iptables i linux.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Får du fler än en ip adress då? Annars lär du köra NAT med iptables i linux.

Routern kan tilldela tillräkligt många ipn. Det funka perfekt med att brygga som jag ville i windows xp. 2 ipn en per dator. Så der är inte felet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB