Inwarehouse = Komplett.se?

Permalänk

Inwarehouse = Komplett.se?

Var inne på inwarehouse.se och fick en dålig överraskning...

Deras sida är precis 100% kopia på komplett.se!!!

WTF några betalningsalternativ finns inte längre, tex avbetalning med handelsbanken som jag tog för 4 dagar sen. Tur för mig iofs.
För nu är det bara självmordsavbetalningen som komplett har!

Inwarehouse var ju skitbra tills nu!

Synd bara att inwarehouse nu är inkomplett.se även om man kan skicka efter på söndag o ha det på måndag!

Man kan ju inte handla på datorbutiken som har 50% av sortimentet ej i lager o sen sitter o gissar när grejerna kommer in´.

Inte bra det här..... D:

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Nämen där ser man........................

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Hade du gjort dig besväret att kolla lika noga på företagsinfo som avbetalningsplanen, så hade du sett att Inwarehouse är en del av komplett numera.

Sen är det väl inte avbetalningsformerna som gör ett företag bra?
Bara bra att komplett inte har billig avbetalning eftersom det ändå är skit att köpa på krita.

Datorbutiken har 50% i lager...gissar .

Förresten, vad var syftet med tråden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Hade du gjort dig besväret att kolla lika noga på företagsinfo som avbetalningsplanen, så hade du sett att Inwarehouse är en del av komplett numera.

Sen är det väl inte avbetalningsformerna som gör ett företag bra?
Bara bra att komplett inte har billig avbetalning eftersom det ändå är skit att köpa på krita.

Datorbutiken har 50% i lager...gissar .

Förresten, vad var syftet med tråden?

En ensamstående förälder har kanske inte världens bästa ekonomi men visst var ska jag skicka fakturan ?

Ja ett bra företag är ett företag som kan erbjuda kunder ett sätt o betala som kunden själv är nöjd med. Vill dom sälja så har dom bra alternativ.
Att du inte vet nått om försäljning lyser klart igenom.

Sen är datorbutiken sämst på att ha varor inne eller ha rätt datum då dom får in dom. Är GARANTERAT inte den enda som tycker det här på forumet.

Syftet är att inwarehouse är komplett.se
Ja företagsinfo läser alla me Specielt vi som bara vill ha lite datorprylar snabbt!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att datorbutikens lagerstatus håller bättre klass än kompletts, iaf när det kommer till att få iordning grejer som inte finns i lager.

När det kommer till kompletts avbetalningsplan så är det nog den bästa på marknaden när det gäller informativt sett. Du vet exakt hur mycket varje vara kostar på avbetalningen! Visst finns det absurda avbetalningsplaner som t.ex kylpasta men informationen finns klart och tydligt, och inte undanstoppad någonstans i ett hörn där man aldrig klickar.
Det är inte dyrare än i andra butiker, bara mycket mycket tydligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
En ensamstående förälder har kanske inte världens bästa ekonomi men visst var ska jag skicka fakturan ?

Ja ett bra företag är ett företag som kan erbjuda kunder ett sätt o betala som kunden själv är nöjd med. Vill dom sälja så har dom bra alternativ.
Att du inte vet nått om försäljning lyser klart igenom.

Sen är datorbutiken sämst på att ha varor inne eller ha rätt datum då dom får in dom. Är GARANTERAT inte den enda som tycker det här på forumet.

Syftet är att inwarehouse är komplett.se
Ja företagsinfo läser alla me Specielt vi som bara vill ha lite datorprylar snabbt!

Då kan jag upplysa dig om att Inwarehouse är precis lika bra som datorbutiken på att flytta fram leveransdatum. Har nämligen handla en del där också.

Man brukar säga att kan man inte betala en vara har man inte råd att köpa den heller. Ensamstående eller ej, du får inte mer pengar för att du lånar.
Lyser klart igenom att du inte kan ekonomi. Köp när du har råd och kolla på Lyxfällan istället.

Permalänk
Medlem

Borde varit Komplett som tog InWarehouse-designen. Den var mycket bättre tyckte jag. Med deras filtrering av produkter m.m.

Och vad händer med swec-rabatten, och fri frakt nu tro ??

:(:(:(

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett tips:

Lägg undan pengar före ett köp istället fär att betala efter..

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att Inwarehouse.se ser Mycket bättre ut nu, najs färger också . Dock så skulle lite mer avancerade produktfilter behövas jo, men sidan är helt kanon ju.

Permalänk
Medlem

swec-rabatten existerar inte lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Ett tips:

Lägg undan pengar före ett köp istället fär att betala efter..

Glöm det! Länge leve impulsköpen..............

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dustin
swec-rabatten existerar inte lägre.

Det gör den visst... Jag hade en mail konversation denna vecka med dom om att göra så jag fick Swec rabatten på mitt konto och det är fixat.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Man brukar säga att kan man inte betala en vara har man inte råd att köpa den heller. Ensamstående eller ej, du får inte mer pengar för att du lånar.
Lyser klart igenom att du inte kan ekonomi. Köp när du har råd och kolla på Lyxfällan istället.

Det måste alltså betyda att egentligen så är mer än 80% av sveriges husägare dumma i huvet eftersom dom inte hade råd att köpa ett hus kontant men ändå köpte hus?

Det är säkert bra långt över 80% av sveriges husägare som tog lån när dom köpte hus också, bara en gissning.

Permalänk
Medlem

Dryga dig inte nu. Det är viss skillnad på boende och
konsumtionsvaror, eller hur? Husägare är kloka eftersom
husköp är den bästa pensionsförsäkringen. Datorer är ingen
investering och ännu sämre att låna till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Dryga dig inte nu. Det är viss skillnad på boende och
konsumtionsvaror, eller hur? Husägare är kloka eftersom
husköp är den bästa pensionsförsäkringen. Datorer är ingen
investering och ännu sämre att låna till.

Det är du som drygar dig. Bara för att man inte har råd att köpa en dator kontant betyder det inte att man är dum för att man tar den på en räntefri avbetalning på 12 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det är du som drygar dig. Bara för att man inte har råd att köpa en dator kontant betyder det inte att man är dum för att man tar den på en räntefri avbetalning på 12 månader.

Spara och köp när du har pengarna.
Det är ett faktum att folk hamnar i en cykel
där de lånar till allt de "köper".
Men ok, vill man vara skuldsatt och leva på krita
resten av livet är det bara att köra på.

Sen finns det inga "räntefria" avbetalningar.
Du har alltid en kreditkostnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Sen är det väl inte avbetalningsformerna som gör ett företag bra?

För sweclockers som har många ungdomar är olika former av betalalternativ ett bra sätt att nå fler kunder som kan handla direkt från bank.
Jag handlar ofta på det sättet vilket ger för mig ett enkelt och snabbt köp.

Att ändra en service till det sämre och inte notera det gör inlägg som ovan lite oansvarigt för rådgivning på sveriges största forum gällande datorer och prylar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Spara och köp när du har pengarna.
Det är ett faktum att folk hamnar i en cykel
där de lånar till allt de "köper".
Men ok, vill man vara skuldsatt och leva på krita
resten av livet är det bara att köra på.

Sen finns det inga "räntefria" avbetalningar.
Du har alltid en kreditkostnad.

Du driver bara nu eller är du verkligen seriös? Bara för att man köper en dator på avbetalning betyder det inte att man är skuldsatt för livet.

En dator kostar cirka 6 000 för en hyffsad maskin, säg att man lever iaf tills man blir 80 år o köper datorn när du e 20. Det blir alltså 60 år.

Om vi då ska slå ut 6000 kronor som datorn kosta på 60 år så får du en månadskostnad på cirka 8 kronor. Vi säger att dom har 20% ränta så ligger vi lite i överkant så är vi helt plötsligt uppe i 10 kronor månaden. Jag förstår inte hur du får ihop detta, vem i helvete tar en avbetalning på 60 år o betalar 10 kronor i månaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Du driver bara nu eller är du verkligen seriös? Bara för att man köper en dator på avbetalning betyder det inte att man är skuldsatt för livet.

En dator kostar cirka 6 000 för en hyffsad maskin, säg att man lever iaf tills man blir 80 år o köper datorn när du e 20. Det blir alltså 60 år.

Om vi då ska slå ut 6000 kronor som datorn kosta på 60 år så får du en månadskostnad på cirka 8 kronor. Vi säger att dom har 20% ränta så ligger vi lite i överkant så är vi helt plötsligt uppe i 10 kronor månaden. Jag förstår inte hur du får ihop detta, vem i helvete tar en avbetalning på 60 år o betalar 10 kronor i månaden?

Så du menar att du skall ha samma dator resten av livet?
Du skall väl ha en till och en till och en till?
Av inkomna betalningsföreläggande rörande ungdomar 18-25år till kronofogden 2007 är beloppet 5 241 kronor.
Så din hyffsade dator överstiger t.o.m det beloppet.

Jag anser det inte som oansvarigt att ge goda råd som avråder från
att handla på kredit!

Ni som inte håller med mig, läs artikeln nedan så kanske ni förstår
att många får problem.
Jag tror inte speciellt många av de 129189 st hade för avsikt att
få betalningsföreläggande hos kronofogden.

"Svenska ungdomar får allt svårare att betala sina räkningar, trots att många av dem fortfarande bor hemma"

"Det är anmärkningsvärt att man kan handla på kredit och låna pengar när man är 18 år. Många av de här ungdomarna bor fortfarande hemma"

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Så du menar att du skall ha samma dator resten av livet?
Du skall väl ha en till och en till och en till?

Jag anser det inte som oansvarigt att ge goda råd som avråder från
att handla på kredit!

Ni som inte håller med mig, läs artikeln nedan så kanske ni förstår
att många får problem.
Jag tror inte speciellt många av de 129189 st hade för avsikt att
få betalningsföreläggande hos kronofogden.
[i]
"Svenska ungdomar får allt svårare att betala sina räkningar, trots att många av dem fortfarande bor hemma"

"Det är anmärkningsvärt att man kan handla på kredit och låna pengar när man är 18 år. Många av de här ungdomarna bor fortfarande hemma"

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_...

Jag pratar inte om mig själv, jag köper oftast kontant.

Jag snackar heller inte om en prestandajägare utan jag talar om en person som behöver en dator för att kanske läsa nyheter, kolla nån film eller bara surfa lite.
För en sådan människa håller en dator 5-10 år eller längre ifall datorn inte går sönder.

Det är inte oansvarigt att råda folk att inte köpa på kredit, men dom som gör det är inte dumma, visst finns det dom som hamnar i "kreditfällor" o köper allt på kredit, men man ska inte dra alla över en kam. Jag själv har köpt en grej på kredit i mitt liv och det var min TV, den delade jag upp på 3 månader, hamnade jag i en kreditfälla? Nix, är jag skuldsatt för livet? Nope.

Däremot var jag jävligt sugen på en TV o ville inte vänta 3 månader och planerade min ekonomi så att jag skulle klara att betala den på 3 månader så jag köpte den och det kostade mig 300 kronor extra i uppläggningsavgift, utöver detta kosta det mig inte ett öre mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jag pratar inte om mig själv, jag köper oftast kontant.

Jag snackar heller inte om en prestandajägare utan jag talar om en person som behöver en dator för att kanske läsa nyheter, kolla nån film eller bara surfa lite.
För en sådan människa håller en dator 5-10 år eller längre ifall datorn inte går sönder.

Det är inte oansvarigt att råda folk att inte köpa på kredit, men dom som gör det är inte dumma, visst finns det dom som hamnar i "kreditfällor" o köper allt på kredit, men man ska inte dra alla över en kam. Jag själv har köpt en grej på kredit i mitt liv och det var min TV, den delade jag upp på 3 månader, hamnade jag i en kreditfälla? Nix, är jag skuldsatt för livet? Nope.

Däremot var jag jävligt sugen på en TV o ville inte vänta 3 månader och planerade min ekonomi så att jag skulle klara att betala den på 3 månader så jag köpte den och det kostade mig 300 kronor extra i uppläggningsavgift, utöver detta kosta det mig inte ett öre mer.

Jag har inte skrivit dumma någonstans, men det har du.
Så det är ett påstående från dig.

Självklart kan inte du hamna i en kreditfälla, det gör bara andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag har inte skrivit dumma någonstans, men det har du.
Så det är ett påstående från dig.

Självklart kan inte du hamna i en kreditfälla, det gör bara andra.

Vissa andra gör det ja inte alla andra. Jag anser mig inte kunna hamna i en kreditfälla då jag alltid planerar mina inköp.

Permalänk
Medlem

... och här haglar moralkakorna.

Lite synd att bolag går samman/köps upp på detta sätt, konkurens är vad vi konsumenter behöver.
Gillade faktiskt deras tidigare webbdesign oxå.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska unga ta saker på kredit som de inte har råd med? Självklart inte. Jag tycker också hela iden med SMS-lån är farlig då man inte har någon riktig kontroll på personens betalningsförmåga och att allt det egentligen tar är ett SMS på några sekunder.

Men att dra all avbetalning över en kam är ganska löjlig. Jag vet inte hur gamla ni är men med jobb, barn etc. så kommer det alltid finns tillfällen när det är smidigare att välja att dela upp en större kostnad i mindre delar mot att behöva lägga upp allt på en gång.

Jag och min fru t ex tjänar bra men väljer ofta att dela upp betalningar av dyrare varor, t ex en TV, kylskåp/frys eller en bärbar dator, över en period. Det fungerar utmärkt och vi kan få en jämn utgiftsström över året istället för enstaka stora toppar. Skulle vi kunna spara ihop pengarna över 2-3 månader inför varje inköp, definitivt, ibland t om kortare. Men varför ska vi? Varför ska vi känna någon "skuld" för att vi väljer att dela upp en utgift?

På samma sätt som vi väljer att betala vår SVD-prenumeration månadsvis istället för halvårsvis eller vår vattenfallsräkning månadsvis istället för kvartalsvis väljer vi att dela upp större utgifter över ett år.

Sumitomo: Det är inget fel att ge rådet att undvika avbetalning - fast sättet du gör det är lite löjligt. Ja, det finns ungdomar som tar det alldeles för lätt på detta men ska resten av befolking därför inte ta något på avbetalning? Ska jag känna mig som en usel människa för att jag tycker det är smidigt att dela upp betalningar?

I ditt första inlägg i tråden sa du:

"Bara bra att komplett inte har billig avbetalning eftersom det ändå är skit att köpa på krita."

Va fan är det för inställning? Var och en ska utifrån sin egen ekonomi få bedömma om man vill dela upp utgifter. Hur kan det vara bra att försämra denna möjlighet istället för att förbätra den, d v s erbjuda avbetalningsplaner som har en lång extra avgift? Utifrån vad du säger låter det som att även om företag erbjöd en komplett räntefri avbetalning (d v s inga extra avgifter, ingeting) så skulle det fortfarande vara fel då man "skuldsätter sig".

"Men ok, vill man vara skuldsatt och leva på krita resten av livet är det bara att köra på."

Ja herregud. Alla som köper på avbetalning kommer hamna i kronofogdens register och vara skuldsatta för livet? Låt en minoritets problem med att hantera pengar bli riktlinjen hur resten av befolkninge kommer bete sig.

Jag förstår efter dina sista inlägg att du främst pratar om ungdomar och där har du en poäng. Så länge man inte har en fast inkomst så ska man vara väldigt försiktig med att ta saker på avbetalning. Och man ska definitivt inte ta lån för att betala lån. Men Svenska befolkningen består inte bara av dessa ungdomar och det gör inte Sweclockers besökare heller.
Jag tycker inte man kan generalisera som du gör.

En sista reflektion: jag är gift med en revisor som är väldigt noga med att vår ekonomi är i bra balans. Inte ens hon ser något problem med avbetalning så länge det inte handlar om ocker-räntor (t ex GE-Moneybanks 20% ränta hos Dell). Kanske är det så att hon är van att periodisera utfigter/kostnader över en längre tid och ser fördelen med att kunna få en jämn utgift.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Syftet är att inwarehouse är komplett.se
Ja företagsinfo läser alla me Specielt vi som bara vill ha lite datorprylar snabbt!

Jag kan personligen inte tycka att det är en speciellt stor nyhet. Inwarehouse blev uppköpt av komplett för strax över ett år sedan. Detta var andra störra sammanslagningen som skedde ungefär i samma veva. Var väl bara någon månad senare JME och Datorbutiken gick samman.
Tror större delen av personerna som är någerlunda datorintresserade och det antar man väl om folk "hänger" här veta att det är ett och samma företag? Eller?

Detta betyder väl egentligen bara att deras integrationsprocess nu äntingen är klar och att man kan förväna sig samma saker från både komplett och inwarehouse.

Ang. Leveranstider så skickas det väl både från samma centrallager i Norge.

(bara för att slänga in att det är gammal så finna en artikel från swec daterad mars förra året här: http://www.sweclockers.com/nyhet/5638-komplett_vill_kopa_inwa... Det stod även på alla andra stora affärssidor på nätet samma dag.)

Permalänk

Tråkigt att man inte längre kan se om en vara finns i lager eller ej i butikerna. Det har hänt mer än en gång att jag kollade på inwarehouse.se, såg att prylen fanns i butiken och därefter promenerade de ca 500 meterna till butiken och handlade över disk.

Permalänk
Medlem

Avbetalning är i de allra flesta fall idiotiskt att använda, det är ett faktum.
Finns självklart undantag men till skillnad från vad vissa här verkar tro är det alldrig gratis att ta avbetalning, de som ger "lånen" vill ha avkastning på sina pengar precis som andra utlåningsinstutitioner.

Sen om folk vill betala för att få kostnaden uppdelad utan att behöva lägga ner någon tanke själv okej men säg inte att avbetalning är ekonomiskt bra för det är det inte, det är från ekonomiskt ok till uselt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Blubben - gör mig en tjänst och tagga ner lite. Det är inget "faktum" att avbetalning i de flesta fall är idiotiskt att använda. När du kommer ut i verkligheten från din skyddade verkstad som student kanske du ser att avbetalning varken är något att skämmas för att man tar eller en ekonomisk katastrof. Och att säga att det automatiskt är ekonomiskt "uselt " är bara löjligt.

Det finns avbetalningsplaner med usla villkor och det finns de med bättre villkor eller bra villkor. Självklart vill butiken också tjäna pengar men du kan lika gärna vända på det och säga att du är beredd att betala en liten extra avgift för att dela ut utgiften över en tidsperiod.

Missförstå mig rätt nu - jag håller helt med att man inte ska köpa hur mycket som helst på avbetalning. Precis som man måste bedömma om man har råd att köpa något kontant måste man bedömma vilket utrymme man har att lägga ut varje månad för en avbetalning. Att ha koll på sin ekonomi är lika viktigt med eller utan avbetalning så jag förstår inte riktigt problematiken.

Det jag vänder mig emot är hur vissa försöker stigmatisera alla som väljer avbetalning som om vi är idioter som inte förstår att det faktiskt kostar lite extra. Självklart finns det oansvariga personer men det kommer det alltid finnas och jag vägrar att buntas ihop med dem och kallas dum.

Blubben - tar du eller några av dina kamarater studielån eller klarar du dig på studiebidraget? Är det lika oansvarigt att ta studielån då? Många får problem att betala tillbaka sina studielån och hamnar hos kronofogden. Är du beredd att kalla dina kamrater idoter för att de inte istället jobbar extra för att klara sig?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Blubben - gör mig en tjänst och tagga ner lite. Det är inget "faktum" att avbetalning i de flesta fall är idiotiskt att använda. När du kommer ut i verkligheten från din skyddade verkstad som student kanske du ser att avbetalning varken är något att skämmas för att man tar eller en ekonomisk katastrof. Och att säga att det automatiskt är ekonomiskt "uselt " är bara löjligt.

Det finns avbetalningsplaner med usla villkor och det finns de med bättre villkor eller bra villkor. Självklart vill butiken också tjäna pengar men du kan lika gärna vända på det och säga att du är beredd att betala en liten extra avgift för att dela ut utgiften över en tidsperiod.

Missförstå mig rätt nu - jag håller helt med att man inte ska köpa hur mycket som helst på avbetalning. Precis som man måste bedömma om man har råd att köpa något kontant måste man bedömma vilket utrymme man har att lägga ut varje månad för en avbetalning. Att ha koll på sin ekonomi är lika viktigt med eller utan avbetalning så jag förstår inte riktigt problematiken.

Det jag vänder mig emot är hur vissa försöker stigmatisera alla som väljer avbetalning som om vi är idioter som inte förstår att det faktiskt kostar lite extra. Självklart finns det oansvariga personer men det kommer det alltid finnas och jag vägrar att buntas ihop med dem och kallas dum.

Blubben - tar du eller några av dina kamarater studielån eller klarar du dig på studiebidraget? Är det lika oansvarigt att ta studielån då? Många får problem att betala tillbaka sina studielån och hamnar hos kronofogden. Är du beredd att kalla dina kamrater idoter för att de inte istället jobbar extra för att klara sig?

Jag sa faktiskt att det går från ekonomiskt ok till uselt altså beroende på avtal så kan det vara ok att göra det men ofta är det uselt.

Använd avbetalning om du vill men jag tycker fortfarande att i de allra flesta fall är det idiotiskt. Det kostar bara pengar till ingen nytta, skaffa en vettig buffert så har du inga problem längre. Jag säger ingenting om att folk som tar avbetalning inte vet vad de ger sig in i.

Och att säga att jag borde komma ut ur min skyddade verkstad pga. denna åsikt är faktiskt dumt, det är många som har samma åsikt och inte är studenter.

Sen när det gäller studentlån så tar jag faktiskt det, mindre ränta på det lånet än det jag får på mina pengar på banken. Dessutom är utbildning ungefär som ett hus, det är en investering till skillnad från en TV som man kan vara utan eller hitta mycket billigare.

Sen om något uppfattas som att jag kallar folk idioter så ursäkta, det är inte min mening. Jag tycker bara att avbetalning är idiotiskt, tycker inte att andra är idioter för att de använder det.
(Om man undantar Leasy som är otroligt och endast riktiga idioter hyr saker av dem).

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

"Jag sa faktiskt att det går från ekonomiskt ok till uselt altså beroende på avtal så kan det vara ok att göra det men ofta är det uselt."

Ahh, jag tolkade det som att om man inte använder avbetalning så är det ok och om man gör det är et "uselt". Fel av mig. Sorry.

"Skaffa vettig buffert" är fina ord men det är inte alla som kan skapa en buffert på 20000-30000Kr som lätt kan byggas upp igen efter ett större inköp. Se det så här, låt oss säga hypotetiskt att jag efter räkningar, huslån, min del av mat har ca 5000 över varje månad att konsumera för. Sen vill jag köpa mig en ny dyrare bärbar dator (t ex en Mac Book pro) för runt 18000 kronor. Jag kan välja mellan att spara i 4 månader och sedan köpa datorn (och inte ha några pengar över för något annat) eller att lägga upp en avbetalning på 1 år för runt 1500/månad.

Personligen väljer jag avbetalningen av flera skäl: ett är att även om jag redan har en buffert så kommer ett sådant köp troligtvis i stort sett tömma den, ett är att genom att dela upp betalningen så kan jag fortsätta att spara undan pengar till det som jag anser en buffert ska vara till: oväntande större utgifter när t ex en kylskåpet går sönder eller bilen måste in på reparation.

De mindre avgifterna som avbetalning kostar (återigen pratar jag inte om avbetalning från t ex Finax lån etc.) kompenseras väl av fördelarna.

Ok, kommentaren om "skyddad verkstad" var kanske lite elak. Men du får själv se vad det handlar om när du kommer ut i arbetslivet, skaffar familj etc.

Utbildningen har du oavsett om du tar lån eller inte. Du har studiebidrag. Inget som hindrar dig att spara och jobba in extra pengar. Så det är minst lika "idiotiskt" att skaffa sig 1000000-200000 kronors studieskulder när du lika väl kan klara dig utan som det är "idiotiskt" att välja att dela upp ett 10000-20000 kronors köp i 12 delar. Och det är ju även dessa studieskulder som många har problem att betala och som leder till kronofogden. För att inte tala att du sitter fast med skulderna resten av ditt liv.

Det är bara att inse att vi har väldigt olik syn på detta. Inget fel i det men återigen, jag förstår inte hela stigmatiseringen av avbetalning och de som tar det. Känns som någon Luthersk kvarleva.

När det gäller LEasy så kan jag inte hålla med dig mer. Där snackar vi om ocker. Såg en TV som skulle kosta nästan dubbelt mot kontantpris. För att inte tala om deras hemska reklam. Jag blir bara förbannad varje gång jag ser den.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com