Permalänk
Medlem

Am2+ & Cpu

Håller på och kollar efter ett billigt datorsystem med AMD CPU som man i framtiden kan uppgradera.
Tänkte först köpa Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X och en Athlon 64 X2 4800+ CPU. Men såg att det krävs ett moderkort med 790FX Chipset för att kunna köra en Pehnom 9850, och när jag sen vill uppgradera vill jag ha nått bättre än det.

Kommer 790FX klara bättre CPU'r än Phenom 9850, eller skall man vänta tills det kommer ett bättre chipset? Eller helt enkelt lägga mer pengar och köpa snabbare grejjer från början?

Permalänk
Medlem

Om det som AMD tidigare sagt om att även kommande generation ska vara AM2 kompatibel så kommer de passa i 790FX, tror inte det finns heller fysiska problem som skulle orsaka att snabbare AM2+ processorer inte funkar på 770 och 790X moderkort så kontrollera att detta inte kan lösas med en flashning av bios. Var hittade du att det inte funkar med X4 9850BE?

Finns ju fördel att vänta till AM3 moderkorten pga ddr3 men pga av prisnivån idag antar jag att det kommer dröjja innan dessa blir "standard".

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Om det som AMD tidigare sagt om att även kommande generation ska vara AM2 kompatibel så kommer de passa i 790FX, tror inte det finns heller fysiska problem som skulle orsaka att snabbare AM2+ processorer inte funkar på 770 och 790X moderkort så kontrollera att detta inte kan lösas med en flashning av bios. Var hittade du att det inte funkar med X4 9850BE?

Finns ju fördel att vänta till AM3 moderkorten pga ddr3 men pga av prisnivån idag antar jag att det kommer dröjja innan dessa blir "standard".

Har inte sett nått ställe där det direkt står att det inte funkar med 770 eller 790X moderkort. Men om man på AMD's sida kollar på deras Recomended Motherboards för x4 9850BE så står det 790FX. Kan hända att andra fungerar med flashning av BIOS, men jag vill undanröja alla "kanske".

Fast e det som du säger inga fysiska hinder, utan bara en eventuell BIOS uppgradering som behövs. Så kanske tex ett 790X kan hålla ett år eller två till.

Permalänk
Medlem

Kollade nyss på gigabytes hemsida och de har inte uppdaterat processorkompatiblitet för någon av AM2+ korten så finns inget som ger garanti för att den skulle passa något av korten så jag tror inte det spelar någon roll ur den synvinkeln. Däremot klockar ju 790FX bättre med bättre kylning osv vilket kan vara anledningen att AMD rekommenderar kortet då X4 9850 är tänkt som överklocknings processor, så ska du klocka en del kan det finnas skäl att välja 790FX.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dom flesta AM2 korten ska kunna klara ALLA AM2+ CPUer när tillverkarna släpper BIOS stöd för det.

AM2+ Kommer att klara ALLA AM2/AM2+ CPUer. Kommer även kunna klara av AM3 CPUer när BIOS stöd kommer. Detta gäller även AM2

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ett moderkorts kompatibilitet med Phenom 9850 har inget med att göra om moderkortet även klarar crossfire (790X), crossfire X (790FX) eller inte alls klarar crossfire (770).

Givetvis rekommenderar AMD det mest funktionsspäckade chipsetet till den snabbste processorn liksom budgetprocessorerna rekommenderas ett enklare chipset.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ett moderkorts kompatibilitet med Phenom 9850 har inget med att göra om moderkortet även klarar crossfire (790X), crossfire X (790FX) eller inte alls klarar crossfire (770).

Givetvis rekommenderar AMD det mest funktionsspäckade chipsetet till den snabbste processorn liksom budgetprocessorerna rekommenderas ett enklare chipset.

Nu frågade jag inget om Crossfire. Utan mer om ifall de chipsetten kommer att hålla för framtida CPU'r efter Phenom 9850. Kollade på 790X och 790FX mest för att dom har bättre komponenter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Nu frågade jag inget om Crossfire. Utan mer om ifall de chipsetten kommer att hålla för framtida CPU'r efter Phenom 9850. Kollade på 790X och 790FX mest för att dom har bättre komponenter.

Ja. Du kommer kunna använda AM3 till och med som jag skrev.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Nu frågade jag inget om Crossfire. Utan mer om ifall de chipsetten kommer att hålla för framtida CPU'r efter Phenom 9850. Kollade på 790X och 790FX mest för att dom har bättre komponenter.

Jag berättade vad skillnaden är mellan de olika chipseten. Funktionsmässigt är de identiska förutom grafikmöjligheterna. Kvalitén på komponenter som i övrigt sitter på moderkorten är upp till moderkortstillverkaren.

Har du inget behov av crossfire så fungerar 770-baserat moderkort lika bra som 790X eller 790FX.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Jag berättade vad skillnaden är mellan de olika chipseten. Funktionsmässigt är de identiska förutom grafikmöjligheterna. Kvalitén på komponenter som i övrigt sitter på moderkorten är upp till moderkortstillverkaren.

Har du inget behov av crossfire så fungerar 770-baserat moderkort lika bra som 790X eller 790FX.

Ok. Var medveten om crossfire skillnaderna, men trodde att 790 chipsettet var nyare i allmänhet oxå.
Får kolla runt lite mera helt enkelt. Kanske satsa på ett mb med SB700 istället då tex. Jaja får se vart jag hamnar nånstans. Tack för hjälpen med att reda ut ett par saker iaf!