Om vi får två miljoner år på oss.

Permalänk
Medlem

Om vi får två miljoner år på oss.

I serien Stargate SG1 och Stargate Atlantis kretsar ju mycket av handlingen kring uppfinningar av de så kallade "Ancients". Detta släkte lyckades överleva i flera miljoner år utan att gå under och kom upp i en teknisk nivå som ingen annan ras i serien kommer i närheten av.

Om vårt släkte mot förmodan lyckas överleva i säg 2 miljoner år till, vilka tekniska framsteg kommer vi då ha gjort tror ni?

Permalänk
Medlem

Vid det laget kommer någon smartskalle råkat omvandla all massa in universum till risgrynsgröt för länge sen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

matte_a, för att serier såsom Stargate ska fungera så utgår man från att tekniken i serierna är linjär. Tekniken i verkligheten är inte linjär, utan logaritmisk, därför är det meningslöst att försöka sia om vad som kommer att hända om två miljoner år. Det du tror kommer ta två miljoner år behöver egentligen inte ta så mycket längre än några hundra år, tack vare den logaritmiska utvecklingen av tekniken.

...På två miljoner år så tror jag att universum håller på att förvandla sig till en enorm räknemaskin, om vi inte uppfunnit någon form av FTL tills dess då (då hade hela synliga universum redan varit en räknemaskin, sedan länge).

"vårt släkte" (människa 1.0) lever nog inte kvar, men om de gör det så består de troligtvis av ett gäng förvirrade luddister. Alla andra har sedan länge gått vidare till betydligt mer avancerade livsformer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag tror att människan har uppfunnit mycket bättre droger då.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har någon uppfunnit en manick med vilken man diskret kan klia skrevet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vem vet vi kanske har botat förkylning och får längre armar så man kan klia sig på ryggen utan besvär.

Permalänk

Sando och Kryll, det bör nog inte vara så svårt att se till att skrevet eller ryggen inte börjar klia, bara om några få decennier. Nanobottar som konstant håller koll på allt som händer, och fort tar bort kliandet innan du ens hinner märka det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
matte_a, för att serier såsom Stargate ska fungera så utgår man från att tekniken i serierna är linjär. Tekniken i verkligheten är inte linjär, utan logaritmisk, därför är det meningslöst att försöka sia om vad som kommer att hända om två miljoner år. Det du tror kommer ta två miljoner år behöver egentligen inte ta så mycket längre än några hundra år, tack vare den logaritmiska utvecklingen av tekniken.

...På två miljoner år så tror jag att universum håller på att förvandla sig till en enorm räknemaskin, om vi inte uppfunnit någon form av FTL tills dess då (då hade hela synliga universum redan varit en räknemaskin, sedan länge).

"vårt släkte" (människa 1.0) lever nog inte kvar, men om de gör det så består de troligtvis av ett gäng förvirrade luddister. Alla andra har sedan länge gått vidare till betydligt mer avancerade livsformer.

Jag hävdar bestämt att den tekniska utvecklingen inte alls är logaritmisk utan snarare exponentiell. Teknologiska framsteg leder till ökad utveckling och ännu fler teknologiska framsteg. Tyvärr har civilisationer den otrevliga förmågan att kollapsa och därmed tar mänskligheten ett stort steg bakåt i utvecklingen då och då.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

It's a brave new world...

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

För två hundra år sedan kunde man väl tänka sig att maskiner skulle ha blivit så billiga nu att varje familj har råd med en egen ångmaskin. Tänk vilken avancerad framtid. Typ så.

På andra hållet så skulle vi enligt 50-talets förutsägelser ha hela månen och mars täckta av kolonier vid det här laget dit folk åker på semester varannan helg. ^^ Det är svårt att förutse utvecklingen och utvecklingen som utvecklingen leder till.

Om man tänker efter så går den tekniska utvecklingen i mångt och mycket ut på att frigöra oss från våra kroppars begränsningar. T.ex. kommunikation som skriften, bilar, telefoni så man slipper transportera sig själv fysiskt. Maskiner som utför fysiskt arbete. Datorer och register så vi slipper hålla saker i huvudet.

Arthur C Clarke hade tanken att vi i förlängningen kommer frigöra vårt psyke helt från vår fysiska kropp och sväva runt i universum som ett slags energier. Faktiskt inte så flummigt som det låter om man tänker efter lite.

Permalänk
Medlem

vi får väl se, ibland kan tekniken ta ett jätteskjut framåt, sen stå nästan stilla ett bra ta, ta bara transistorn, den bettyde mkt för datorernas utveckling;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sando och Kryll, det bör nog inte vara så svårt att se till att skrevet eller ryggen inte börjar klia, bara om några få decennier. Nanobottar som konstant håller koll på allt som händer, och fort tar bort kliandet innan du ens hinner märka det.

Nej, jag vill att det ska klia! Det är ju så skönt att skrapa lite då... fast inte bland folk

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Förhoppningsvis har någon uppfunnit en manick med vilken man diskret kan klia skrevet.

Du kan fästa en sån här innanför byxorna, du lär ju få gå lite bredbent men det är bara att säga att du är hjulbent eller något.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Du kan fästa en sån här innanför byxorna, du lär ju få gå lite bredbent men det är bara att säga att du är hjulbent eller något.

http://demo.icdevgroup.org/demo4/images/items/os28113.gif

Och att jag är glad över att se dem

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

2 miljoner år var väl att ta i...Ingen kan ens gissa hur det kommer se ut om 10.000, speciellt inte om du utesluter gissningen att vi dör. Så diskussionsvärdet är lågt, vilket visar sig i tråden

Själv hoppas jag starcraft 2 kommer släpps innan år 2.002.008 iaf.

Permalänk
Medlem

http://www.mkaku.org/articles/physics_of_et.php

Om 2 miljoner år ska vi alltså för länge sen nått till ett typ 3 samhälle och mer eller mindre kunna göra allt med andra ord

Permalänk
Medlem

Om två miljoner år så är vi utrotade på grund av brist på intelligens och ansvar, end of story. Jag skulle bli förvånad om vi klarade oss i 2000 år till, det är ju ett rent mirakel att vi överlevt 1900-talet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om två miljoner år så är vi utrotade på grund av brist på intelligens och ansvar, end of story. Jag skulle bli förvånad om vi klarade oss i 2000 år till, det är ju ett rent mirakel att vi överlevt 1900-talet.

Äsch, med tanke på att både fattigdom och död i krig och sjukdomar minskar så ska man nog inte vara allt för orolig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Äsch, med tanke på att både fattigdom och död i krig och sjukdomar minskar så ska man nog inte vara allt för orolig.

Här är en mening jag håller för den absoluta sanningen i världen: "People are stupid"

Att folk inte dör kan vara ett precis lika stort problem som att folk dör, speciellt när detta folk inte har tankeförmåga att inse detta. Detta leder till precis vad som händer idag (om än på andra områden), d.v.s. att saker börjar rulla nerdåt och ingen märker det eftersom det vid första anblick ser positivt ut. I bristen på insikt så kommer detta först märkas när snöbollen redan är så stor att den är närapå ostoppbar, och för att stoppa den kommer man behöva ta sig över hinder så som folks egoism, ignorans och ansvarslöshet. Och vi vet väl alla ur ofta det händer att någon tar sig över de hindren (Japp, noll gånger har det hänt hittills)...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Om 2 miljoner år så har nog allt nollställts igen.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Om 2 miljoner år, sitter nog ungdomarna och väntar på att Duke Nukem Forever kommer att släppas, för enligt tillverkaren 3D realms kommer spelet snart att bli färdigt.

Annars är det svårt att sia om utvecklingen, själv tror jag mycket på tillbakagång för oss. Om inte utrotning, så har vi gjort slut på på naturresurser som olja, miljöförstört sjöar, förökat oss som råttor etc..
Visst olja kan vi framtiden klara oss utan (syftar råolja såklart, Petroleum), men om detta händer innan vi är så långt fram i utvecklingen så kommer det bli en katastrof för vårat samhälle som helt kommer rasa, då vi inte ens får mat på bordet och lantbrukarna inte kan skörda sina åkrar.
Efter denna katastrof kan vi förlora mycket, såsom bl.a. egyptierna, de gamla grekerna en gång gjorde.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om 2 miljoner år, sitter nog ungdomarna och väntar på att Duke Nukem Forever kommer att släppas, för enligt tillverkaren 3D realms kommer spelet snart att bli färdigt.

Hehe, men med "snart" menar de väl typ ytterligare 1000 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Annars är det svårt att sia om utvecklingen, själv tror jag mycket på tillbakagång för oss. Om inte utrotning, så har vi gjort slut på på naturresurser som olja, miljöförstört sjöar, förökat oss som råttor etc..
Visst olja kan vi framtiden klara oss utan (syftar råolja såklart, Petroleum), men om detta händer innan vi är så långt fram i utvecklingen så kommer det bli en katastrof för vårat samhälle som helt kommer rasa, då vi inte ens får mat på bordet och lantbrukarna inte kan skörda sina åkrar.
Efter denna katastrof kan vi förlora mycket, såsom bl.a. egyptierna, de gamla grekerna en gång gjorde.

Och romarna.

Men oljan ja. Man kan ju hoppas att man hinner byta ut den innan den tar slut, men fortfarande är vi ju mycket beroende av olja.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om 2 miljoner år, sitter nog ungdomarna och väntar på att Duke Nukem Forever kommer att släppas, för enligt tillverkaren 3D realms kommer spelet snart att bli färdigt.

Annars är det svårt att sia om utvecklingen, själv tror jag mycket på tillbakagång för oss. Om inte utrotning, så har vi gjort slut på på naturresurser som olja, miljöförstört sjöar, förökat oss som råttor etc..
Visst olja kan vi framtiden klara oss utan (syftar råolja såklart, Petroleum), men om detta händer innan vi är så långt fram i utvecklingen så kommer det bli en katastrof för vårat samhälle som helt kommer rasa, då vi inte ens får mat på bordet och lantbrukarna inte kan skörda sina åkrar.
Efter denna katastrof kan vi förlora mycket, såsom bl.a. egyptierna, de gamla grekerna en gång gjorde.

Grekerna hade ju inte direkt problem med folkmängd eller miljöförstöring som t.ex. romarna hade. Grekernas kulturella sfär blev ju invaderad av makedonier (Alexander den Store) och den antika kulturen blev ersatt för att sen tas upp igen av romare och araber.

Egyptiernas kultur gick ju också under på grund av yttre orsaker. Bland annat blev man invaderade av både Assyriska och Libyiska folk för att sedan tas över av Alexander den Store. Efter det blev Egypten persiskt för att sedan bli romerskt.

Å andra sidan gick romarna under till stor del på grund av ekonomiska problem och inre tvister.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_a
Detta släkte lyckades överleva i flera miljoner år utan att gå under och kom upp i en teknisk nivå som ingen annan ras i serien kommer i närheten av.

Nu är detta off-topic men asgards teknologi knäcker i många fall teknologi av ancients, inte minst inom vapenteknologi. Se exempelvis säsong 4 av stargate Atlantis och säsong 10 av SG1/Stargate ark of truth

Tillbaka till topic, jag är övertygad om att om mänskligheten lyckas med att överleva och att civilisationen består att vi kommer att fortsätta att utveckla produkter som tidigare har ansetts vara "omöjligt".
Exempel på framsteg som kan göras är interställara rymdfärder a la stargates hyperdrive (som förresten känns bra mycket mer realistisk än warp fart som man har i star trek), rena energikällor, kollonisation av andra planeter utanför vårt solsystem,....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Äsch, med tanke på att både fattigdom och död i krig och sjukdomar minskar så ska man nog inte vara allt för orolig.

= större mängd människor = brist på... allt? = krig.
Skillnaden mellan krig i dag och krig för bara 100 år sedan är att i dag kan man jämna ett helt land med marken på en dag.
Krigen är måhända färre, men långt mycket farligare.

Människan kommer bli dess egna undergång.

Religiösa, politiska, ekomoniska, ja, you name it skillnader kommer alltid att finnas och det kommer alltid att vara ett frö för konflikter.

Folk är idioter, så är det bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
= större mängd människor = brist på... allt? = krig.
Skillnaden mellan krig i dag och krig för bara 100 år sedan är att i dag kan man jämna ett helt land med marken på en dag.
Krigen är måhända färre, men långt mycket farligare.

Människan kommer bli dess egna undergång.

Religiösa, politiska, ekomoniska, ja, you name it skillnader kommer alltid att finnas och det kommer alltid att vara ett frö för konflikter.

Folk är idioter, så är det bara.

Ja, krig har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Verkar som det finns alltid nåt som går att tvistas om. Men nog överlever vi väl på nåt sätt iaf.

Jag undrar förresten hur vi kommer se ut om 2 miljoner år? För 2 miljoner år var det väl homo erectus eller vad de hette som gick runt här på jorden. Det tror det var innan istiderna och neanderthalarna iaf. Och evolutionen ska tydligen gå fortare i större populationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

detta är iaf ett helt klart intressant ämne om än svårt att sia om framtiden om 2 miljoner år^^

men det finns enligt mej 2 vägar vi kan ta ifrån "här"

1: självutrotande, kortfattat.

2: männsklighetens enas under ett demokratiskt styre, anledningen enligt mej till att det inte blir diktatoriskt är att det skulle bli mkt svårare för en "pelle-hussein" att kontrollera allt, för att sedan kolonisera andra planeter, dom andra planeterna skulle även dom bli svåra för "pelle-hussein" att ha järnkoll på, kan han verkligen lita på sina närmsta män?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Alla fysiska åkommor bör vara botade, inklusive åldrande. Jag skulle också bli förvånad om vi inte lyckats hitta metoder för att kolonisera, eller iaf utvinna råvaror från, andra planeter.

Det mer troliga är dock att vi gått under sen länge. Såhär kanske det kan gå till.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ja, krig har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Verkar som det finns alltid nåt som går att tvistas om. Men nog överlever vi väl på nåt sätt iaf.

Jag undrar förresten hur vi kommer se ut om 2 miljoner år? För 2 miljoner år var det väl homo erectus eller vad de hette som gick runt här på jorden. Det tror det var innan istiderna och neanderthalarna iaf. Och evolutionen ska tydligen gå fortare i större populationer.

Angående evolutionen så har jag klurat lite. Med dagens framsteg inom främst medicin, har man inte då försatt evolutionen lite i kläm i vissa avseenden?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>