64 kärnor kan bli vanligt redan 2012

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte alls läst tråden nu men tänkte jag bara skulle slänga ut en tanke iaf.

En bit ner finns ju tråden om den 6-kärniga processorn som du skulle finnas till 2010 eller vad det var. Känns lite udda med ett hopp från 6-kärnig till 64-kärnig på 2 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Har inte alls läst tråden nu men tänkte jag bara skulle slänga ut en tanke iaf.

En bit ner finns ju tråden om den 6-kärniga processorn som du skulle finnas till 2010 eller vad det var. Känns lite udda med ett hopp från 6-kärnig till 64-kärnig på 2 år.

Nej det är inte konstigt. 6-kärnigt kommer redan i år, före nehalem. Men bara servervarianten (Xeon).
Av någon anledning vill inte Intel släppa det här till konsumenterna.
Man tycker ju att extreme-varianter för skulltrail-plattformen borde dyka upp både med 6 kärnor och sen med nehalem 8 kärnor (som den värsta servervarianten ska ha).
För visso går det ju idag att köra Xeon-processorer på skulltrail-moderkortet.
Jag minns inte om den här 6-kärniga som kommer i år använder socket 604 eller socket 771. Om det är det senare så finns ju förhoppningen att man kan plugga i den i skulltrail-moderkortet.

Om intel (ska de väl?) uppdatera skulltrail-plattformen när nehalem kommer så kanske samma möjlighet visar såg då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag tänkte på en sak till, om man ska överklocka datorn så måste man ju ha ett program som kan belasta alla 64 kärnorna. Låter lite hi-tec för mig i alla fall.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Jag tänkte på en sak till, om man ska överklocka datorn så måste man ju ha ett program som kan belasta alla 64 kärnorna. Låter lite hi-tec för mig i alla fall.

Att skriva ett program som _bara_ ska belasta kärnorna utan att för den sakens skull behöva göra något nyttigt är fullständigt trivialt.

Detta är en applikation, om någon, som kan skalas oändligt och där 2N kärnor ger exakt dubbel "prestanda" mot N kärnor. Prestana inom fnuttar då det inte handlar om något nyttigt arbete.

Lösningen är enkel: Skriv ett trådat program där tunga beräkningar görs i tråden. Skapa 64 instanser av tråden. Klart! (Om operativet inte kan förmås att fördela trådarna som man vill ha dessa, är det bara att fortsätta "forka" tråden tills alla kärnor går för fullt).

Således behöver man inte vara orolig för att det ska bli svårt att syntetiskt belasta kärnorna, oavsett antal.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."