Lämplig Linux dist för en liten server?

Permalänk
Medlem

Lämplig Linux dist för en liten server?

Jag tänkte höra om det är någon som har ett tips på någon lämplig dist att köra lite små serverprogram på.

Det som skall köras är Maven Archiva och Maven Continuum (http://maven.apache.org/) som är en sorts byggverktyg främst för Java, samt eventuellt Subversion och en webserver.

Det enda jag veterligen vet behövs är Java. Eventuellt slänger jag in Apache webserver och Tomcat. Ingen fönsterhanterare.

Det hela är tänkt att snurra i VMWare.

Jag har kikat lite på Ubuntu, Mandriva och Fedora, men de känns lite onödigt stora. Så en lite mer slimmad distribution skulle kännas bättre.

Några tips?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Typ Ubuntu Server/JeOS eller Debian.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Kika lite på ArchLinux, det kan nog passa dig ganska bra. Det är lite mer pill än med t.ex. Ubuntu, men inte särskilt svårt. Maven verkar t.ex. finnas som ett paket, så det är bara att köra "pacman -Sy maven" så har du maven och allt du behöver för att köra det installerat.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen. Skall kika på ArchLinux som verkar intressant.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Inte för att vara jobbig men Ubuntu-användare som man är så måste jag bara skriva. Maven, eller maven2 iaf, finns till Ubuntu också

Permalänk
Medlem

Slackware, Gentoo, Debian & FreeBSD kan du titta på.