Permalänk
Medlem

flera OS?

Hade Windows XP från början, installerade sedan Kubuntu på datorn, men när jag kom till skolan med den så vägrade internet fungera för den. Hårddisken har tre större partioner, så jag installerade Xubuntu en tom. Det gick skitbra allting förutom att jag inte kommer in på skolans servrar med den, men det gör inget tänkte jag. Kan ju starta windows då jag behöver gå in dit. Nu när jag startar datorn ser jag att jag inte kan boota upp windows! Det brukar alltid frågas om jag vill starta med Kubuntu eller windows. Nu är det Xubuntu eller Kubuntu. Windows har försvunnit från listan men om jag kollar på C: hårddisken där den ligger så finns WINDOWS-mappen där.

Någon idé på hur man skulle kunna fixa tillbaka windows?

Permalänk

Dubbel posta inte threads.
Det är MBR som har ändrats om så du måste kanske göra en MBR fix eller installerar om XP, men backup är ganska smart att göra på XP innan. Windows PE är en Windows version där du bootar en XP port utan att installera den perfekt för dessa situationer.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Prova och lägg till sökvägen till Windows-paritionen i "/boot/grub/menu.lst"

T.ex:
title Windows XP Professional x64 Edition
root (hd0,0) #<-- Ändra denna raden till det du ska ha. hd0,0 borde vara sda1 om jag inte är ute och cyklar.
savedefault
makeactive
chainloader +1

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Prova och lägg till sökvägen till Windows-paritionen i "/boot/grub/menu.lst"

T.ex:
title Windows XP Professional x64 Edition
root (hd0,0) #<-- Ändra denna raden till det du ska ha. hd0,0 borde vara sda1 om jag inte är ute och cyklar.
savedefault
makeactive
chainloader +1

Det finns redan med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnibbex
Det finns redan med.

Pekar den till rätt hårddisk och partition?
Vad får du för felmeddelande när du väljer den i GRUB?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnibbex
Det finns redan med.

Säker på att det är rätt menu.lst du kollar i? eftersom du har 2 partitioner med /boot (där den med Xubuntu bör vara den som används?)

Permalänk
Medlem

Har kollat i menyerna på både Kubuntu och Xubuntu. Det står likadant.

EDIT:
Okej.. nu står det inte där. (mycket konstigt) Och när jag sparar står det "Couldn't open file to write"

Permalänk
Medlem

Använd sudo när du startar editorn. Du måste ha rooträttigheter för att skriva till /boot/grub/menu.lst.

Visa signatur

Fagerja