Tangentbordsdatorns återkomst

Permalänk
Medlem

Älskade idén ända tills jag kom på varför jag har 3 tangentbord framför mig just nu. Två av dom är reserv inför kommande groggar som råkar vältas under sena kvällar. Skulle vara en mardröm att göra det rätt i datorn

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raynee_666
finns folk som inte slår sönder tangentbordet bara för att dom förlorar på cs...

Ja minsann, det finns alla sorter!

Visa signatur

Saker

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se tangentbord med inbyggd dvd spelare dock. hade varit najs så man slipper böja sig hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Sluta tänk speldator, tänk på arbetsdator!
Tänk vad PLATS det skulle spara om ett stort företag hade sådana här datorer.

Jaaa!
Äntligen så tänker folk till lite!

Tänk dig en arbetsdator. Sen byter du ut fläktarna mot små sketna 40mm-fläktar så att man får tinnitus efter en vecka. Sen så tar du (i praktiken) bort alla möjligheter till att kunna byta tangentbord efter smak utan låser alla kunder till jusst ett tangentbord. Sen när du gjort det så tar du och ignorerar allt vad ergonomi heter och gör det sämsta skit-tangentbord du kan komma på. Sen så lägger du datorn i det tangentbordet så att alla sladdar till/från datorn går så mycket på skrivbordet som möjligt.

Sen bara för att det är roligt så lägger du in en trackpad på tangentbordet till en stationär dator. För man har antagligen vid användbarhetstester kommigt fram till att det är vad alla arbetsplatser skriker efter.

Seriöst?
Tycker man om den här datorn tror jag inte man tänkt längre än att den är cool. Utöver det så har man bara kompromissat med sig själv och inte med hårdvaran (precis så det ska vara kanske? ).

Skärmdatorer förstår jag inte heller riktigt, men jämfört med denna är dom ju rena gudagåvan. Poängen med skärmdatorer är alltså att man tar datorn och istället för att gömma den så lägger man den så att den tar upp så stor del av synfältet som möjligt. Bara för skojs skull liksom, jag menar, vem kan få tanken att titta på något annat än själva datorn på dagarna?
Och självklart, ergonomin är ju som vanligt urkass även på de skärmarna. Och sen så är det ju helt otänktbart at byta en dator utan att byta en skärm. Vad hände med de gamla råden att man skulle köpa en bra skärm som hängde med ett par datorgenerationer? Det gäller fortfarande bara så att ni vet. Fast det är klart, köper man den billigaste TN-22" skärmen idag så förstår jag att man är sugen på att uppgradera varje år.

Nae, detta får mac-minin och liknande att framstå som en framtidsmaskin. En dator man kan gömma, en dator som man inte kompromissat med skärmen/tangentbordet eller låst fasst folk helt vid viss annan hårdvara som man normalt inte alls brukar byta i samband med själva datorn. En dator som går att kombinera med ergonomi och anpassa till olika folks behov (jag vet, visst låter det otroligt? Framtiden kom tidigt).

Ok, jag vet inte hur denna dator låter så klaga inte skiten ur er på det argumentet. Däremot så får jag dåliga vibbar av prioriteringarna, man har tagit en liten dator men inte tummat på prestandan. Nähä, vilken arbetsdator behöver ha senaste processorn egentligen? Med tanke på hur vältänkt resten av datorn är så skulle jag inte tvivla på att den låter en del, och med tanke på datorns position kommer den låta mer än en vanlig dator för användaren.

Trotts att jag klankar ner på mycket i det här inlägget så låt inte fokuset gå för långt ifrån den här tangentbordsdatorn, för den behöver mer kritik än vad den någonsin kan få.

EDIT:
Sen som demodatorer så fungerar dessa datorer fint. Då är ju halva poängen att de ska vara coola och de används sällan i mer än en halvtimme av en och samma person. Sen vill man ju i och för sig ofta skydda själva datorn i sådana miljöer och det blir ju svårt med tangentbordsdatorn.

Permalänk
Medlem

Tänkte också på vissa Apple-datorer när jag såg denna, de har säkert sin marknad förstås.

Slot-in DVD gjorde Pioneer länge till PC (har en sån i burken just nu faktiskt, används knappt dock), men inte sett dom säljas på ett bra tag nu.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
måste bara säga att det gjordes ett försök att återinföra dessa datorer med "commodore64" loggan redan i slutet på 90talet. Datorn hette "Web.it internet computer".

Den hade inbyggt windows CE i ROM med C64 emulator.
Ägde en sån och sålde den lika snabbt. Operativsystemet var på "holländska dessutom :).

http://ruel.net/top/box.feature.web.it.win.ce.htm

Woho, inte bara jag som har gott minne!

Jag minns en annan tangentbordsdator också, exakt samma koncept som denna men med en propp på ca 500 MHz osv. Detta var runt milennieskiftet, jag läste om den i en datortidning men det hördes ju aldrig ett knäpp om den igen.

Permalänk
Medlem

Tänker bara på familjens gamle amiga när jag ser sådana

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna sett att processorkylaren sticker ut ur chassit, med tanke på hur trångt det måste vara, ev. grafikkortskylaren också. behövs kanske inte på en processor som inte ska (kan?) överklockas, men om det går så..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Inte om man vill ha en dator med hög prestanda för då finns inte många bärbara för vettiga pengar att tillgå.

Fasen också, där fick du mig!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

I vissa specifika fall skulle det kunna vara ett alternativ.
Annars tror jag betydligt mer på att ha datorn i skärmen borde vara mycket vanligare än vad det är.
Men det gäller billiga datorer på företag och inget för oss på swec

Permalänk

jag förstår inte vad som ska va så bra då kan man ju lika gärna köra en bärbar dator fördelen med de stationära är ju att man kan pillra med dom själv.

Permalänk

Vissa har svârt för att förstâ meningen med en sân här dato, men folk åtminstone borde veta ãr att detta ãr en smidig arbetsdator, inte en lam speldator bara för man inte kan ha 4 grafiikkort i eller ha slangar dinglandes för sin vattenkylning.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Läste du mitt inlägg längre upp?