Metod för att visa en kontinuerligt slumpmässig slideshow?

Permalänk
Medlem

Metod för att visa en kontinuerligt slumpmässig slideshow?

Syfte: Träna gitarrackord.

Problem: Använda samtliga bilder från en förutbestämd katalog som material för en kontinuerligt slumpmässig slideshow (gärna i helskärm och med fade).

Exempel: Katalog Q innehåller tre bilder: X,Z,Y. Bilderna i fråga ska presenteras i en liknade sekvens: Y>X>Z --(nästa runda)--> Z>Y>X ----> X>Z>Y etc.

Använder för närvarande en screensaver men ett problem som uppstår är att samma bild kommer flera gånger i rad. Innan dess användes gthumb men där uppstår ett mönster, t.ex. Z>X>Y ----> Z>X>Y ----> Z>X>Y etc.

Tack i förväg, alla tips är välkomna!

P.S: Timingmöjligheter måste finnas.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, en snabb lösning from the top of my head vore ett bash-script som skapade symlänkar till bilderna i en katalog, symlänkar som heter t ex "001" osv uppåt. Med tillräckligt många symlänkar uppnår du tillräcklig uppfattad slumpmässighet innan bildspelet börjar om från 0. Visa sedan katalogen med bildspel i Gthumb om det funkade bra förutom att det var i ordning.

Finns säkert någon slumpfunktion redan i något bildvisarprogram, eventuellt Gthumb. Men sättet ovan är mer universellt och mer hackigt.

EDIT: Hade väl för mig det. Jag använder GQView (ibland qiv) för att visa bilder, och i GQView kan man välja random och ställa in tid mellan bilder iaf. Om den beter sig som så att alla bilder visas exakt en gång innan den repeterar katalogen vet jag inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Ok, en snabb lösning from the top of my head vore ett bash-script som skapade symlänkar till bilderna i en katalog, symlänkar som heter t ex "001" osv uppåt. Med tillräckligt många symlänkar uppnår du tillräcklig uppfattad slumpmässighet innan bildspelet börjar om från 0. Visa sedan katalogen med bildspel i Gthumb om det funkade bra förutom att det var i ordning.

Finns säkert någon slumpfunktion redan i något bildvisarprogram, eventuellt Gthumb. Men sättet ovan är mer universellt och mer hackigt.

EDIT: Hade väl för mig det. Jag använder GQView (ibland qiv) för att visa bilder, och i GQView kan man välja random och ställa in tid mellan bilder iaf. Om den beter sig som så att alla bilder visas exakt en gång innan den repeterar katalogen vet jag inte.

Testade symlänkar tidigare men resultatet blev: Z>Z(2)>Z(4)>Z(7)>X>X(4) etc. GQView funkar utmärkt! Grymt med tack!

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Annars har du ju feh. I den katalog med bilderna du har, feh -c -D 2 .

Visa signatur

» Well, tough titties...