Så gör man om en dator till router

Permalänk
Medlem

kan bara rekomendera pfsense jävligt bra har kört med dena sedan ur minners tider inga problem alls mycket snabbare internet får man om man gämför med en vanlig router vill man köra trådlöst så kommer det upp en speciel meny i pfsense som är mycket lovande eller så kopplar man bara in en router till sitt WLAN nät så kan man köra med detta ochså. finns ett svenskt forum på pfsense om man behöver hjälp. läste att det var nån som undra hur pfsense klarar fler dator kan bara ge tummen up funger utmärkt med upp till 20 datorer sen vet jag inget mer har inte kunnat prova med fler heller.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Re: Som vanligt program i windows istället för eget OS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frelle218
Finns det inget hyfsat enkelt gratisprogram man kan köra på datorn med windows för att göra den till router? Har liksom inte möjlighet att byta OS på servern...

Har sett NAT32 och det verkar vara något sådant jag letar efter, men det stänger av sig efter ett par timmar om man inte köper det :/

Och det gör inte windows när du inte köper det då? Vad är billigast? Linux= gratis om du har lite tid - installera VM-ware på din windos burk så kan du köra linux i den - blir ios inten bra brandvägg - men vill dubara köra internet connection sharing så skall det nog finka - annars har ju Ms slämgt med internet connection sharing eller vad dom nu kallar det i de flesta window för att få burken att aggera router.

Permalänk
Medlem

Ett problem som man måste kolla upp innan man tex köper ett trådlöst pci-nätverkskort till en gammal dator (tex P2) är ju att pci-porten på de moderkorten stöder oftast bara pci 2.1, 2.2 medans nya pci-kort kräver pci 2.3. Samma sak gäller ju även vanliga nätverkskort men där kanske man kan hitta endel äldre kort som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Bra guide, även om det kändes som pfsense var lite överdrivet premierad.

Har dock lite frågeteckom om hur lite sån här programmvara kräver, installerade Smoothwall på en gammal burk förra sommaren. Fungerade perfekt å så, krachade aldrig, men fick en peak på 3-400kb/s mellan de två datorerna som var anslutna till den.

Nu var det iof en rätt gammal dator (P160, 64mb EDO, 2GB HD och några gammla 10Mbit nätverkskort). Enligt systemkraven skulle den dock klara mer än 2 datorer. Kan i.o.f. bero på att nätverkskorten inte var av senaste snitt och förmodligen la det mesta av beräkningarna på processorn.

Jaja, i vilket fall så fungerade det ju bra, och med bättre hårdvara hade det nog presterat bättre också.

Beror på diina nätverkskort och ev minnena. Jag kör en P2-233 512MB ram 2st 100/10 kort. Jag ligger alltid på max runt 7-8MB mellan burkarna. och 8-11MB från internet med en 100 lina.

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Har läst som hastigast något om 4-portars nätverkskort, finns sånt eller läste jag som sagt för snabbt?

Ok, fast ska jag behöva inhandla en switch så känns det inte längre lönsamt, tyvärr.

Jo. Du Läste rätt! Fanns sådana på Webhallen fram till för en vecka sedan, dom kostade ca 700kr styck, billigt verkligen. Men nu finns dom tydligen inte kvar, synd.

Kan man köra "Routring", FTP, Torrent, Webserver och Proxy på en och samma dator?

Permalänk

Hur kan man köra pfsense och samtidigt använda datorn som filserver. Vi är 6 användare i nätverket varav 4 har pesonliga mappar på servern. Samtidigt så används servern till att lagra kort, musik och filmer som jag sen använder en HTPC till att spela upp med direkt från servern. Någon som vet och evt. kan guida lite?

Permalänk
Medlem

Blev ruggigt sugen på att sätta upp en sån här router. Vad tror ni om detta kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197564

Billigt, dubbla gbit portar. Borde väl även gå att klocka ner så man kan ta bort cpu-fläkten.

Permalänk

Har kört PFSense i lite över ett år nu tror jag, fungerar riktigt bra. Dock är det bara en beta-version jag har än så länge, men en stabil version ska installeras inom kort, när jag orkar

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag använde m0n0wall på en gammal dator med 333 MHz AMDk6-2 processor, och då verkade det som att processorn inte räckte till. Jag kom aldrig över 7.5 MB/s (60 megabit per sekund) och den använde 100% CPU time när jag använde så mycket bandbredd. Jag testade klocka upp den till 350 MHz men jag fick ingen märkbar ökning i bandbredd, men med denna klockfrekvens låste sig datorn ibland vid maxbelastning.

Nu kör jag med en Athlon 64 3000+ som router istället och kan nu utnyttja 11.5 MB/s (92 megabit per sekund) och detta tar nästan ingen processorkraft alls

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Jag har bredband via 3 (mobilt) på en av mina datorer. Detta är kopplat med USB-kontakt (två stycken) till en liten "dosa" som ser ut som ett vanligt USB-minne.

Detta går just nu, utan router, direkt till datorn. Jag måste därför förlita mig på mjukvarubrandväggen i datorn. Har flera gamla datorer som skulle kunna byggas om till router, så detta verkar mkt intressant.

Är det möjligt att använda PFsense och ha inkommande bredbandsanslutning via USB-port istället för nätverkskort?

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Hej alla,

Vilken intressant tråd.

Jag undrar vilken hastighet man kan komma upp i?
Är det nätverkskorten som är avgörande här?
Kan man samtidigt ha burken till tex fil-server?
När man väl installerat programet är det då webbaserat interface så att jag config via en annan burk?

Guud så spännande jag måste nog se om jag inte har en burk över...eller se till att jag får en burk över.

Tack för en bra guide.

Permalänk

Help?

Någon som har haft problem med att installera pfSense på datorn? Försöker slänga in det på en P3 500Mhz, 384MB RAM, 13GB disk, men den säger att det ej finns någon hårddisk som den kan använda. Saken är den att jag har testat både med den 13GB'aren som sitter i samt en extra 2GB'are.. Vet att diskarna fungerar.

Har iofs XP liggande på 13GB'aren, kan det sabba så att den inte hittar ngn. hdd?

Edit: Löst problemet, den ville tydligen att jag skulle flytta diskarna till den andra IDE-kanalen.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Går ju inte att argumentera emot. (Off topic varning) Men världsproblemen kommer inte försvinna för att vi i väst tänker på våran strömkonsumtion, det enda som är hållbart i längden är miljövänliga alterantiv för att producera strömmen. Som tidigare nämnts så är ju inte Sverige några gigantiska miljöbovar när det kommer till elproduktion, så jag kan med gott samvete ha min router på.

För att fortsätta offtopic:

Jag håller med dig, problemet ligger egentligen inte hos privatkonsumenten. Största problemen ligger hos stora företag samt i politiken. Jag var på en föreläsning som en Proffessor vid Linköpings universitet höll i, han berättade bland annat att de flesta företag i Sverige kräver 3ggr så mycket energi för att få samma slutprodukt som en fabrik något annat land (minns inte vilka han specificerade just).

Största problemen är ventilation/uppvärmning och belysning (tro det eller ej). Ofta finns det både värme- och kylanläggningar som jobbar mot varandra. Lokaler på flera tusen kvadrat som är belysta 24/7 året runt etc. Han har kört projekt i flera kommuner i sverige och lyckats sänka stora företags energikostnader med ~50% med små medel.

Slutligen vad jag fattade det som av föreläsningen: Sverige som land är ingen direkt miljöbov om man ser till våra lokala utsläpp. MEN, vi är ändå bland de sämsta (om inte sämst) av alla då våra behov påverkar utsläpp globalt.

OnT: Om man bara struntar i att skruva i en glödlampa i hallen eller köket på runt 60-75W och kör en dator istället så kan man ju känna att det är lugnt att köra en dator som router

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla vad min "router" drog.
Ungefär 40 Watt när jag tankade i 6MB/s, ingen nämdvärd ökning när jag tankar för fullt, dvs 11,5MB/s.

Detta med en P3 850, två intel 10/100 nätverkskort, ett netgear WG311 wlan kort, 512MB och en 80GB S-Ata disk.

Jag undrar vad en t.ex Dlink DIR655 drar vid samma belastning.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Var tvungen att kolla vad min "router" drog.
Ungefär 40 Watt när jag tankade i 6MB/s, ingen nämdvärd ökning när jag tankar för fullt, dvs 11,5MB/s.

Detta med en P3 850, två intel 10/100 nätverkskort, ett netgear WG311 wlan kort, 512MB och en 80GB S-Ata disk.

Jag undrar vad en t.ex Dlink DIR655 drar vid samma belastning.

Vilket mätverktyg använde du?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Jag använde m0n0wall på en gammal dator med 333 MHz AMDk6-2 processor, och då verkade det som att processorn inte räckte till. Jag kom aldrig över 7.5 MB/s (60 megabit per sekund) och den använde 100% CPU time när jag använde så mycket bandbredd. Jag testade klocka upp den till 350 MHz men jag fick ingen märkbar ökning i bandbredd, men med denna klockfrekvens låste sig datorn ibland vid maxbelastning.

Nu kör jag med en Athlon 64 3000+ som router istället och kan nu utnyttja 11.5 MB/s (92 megabit per sekund) och detta tar nästan ingen processorkraft alls

du kunde ju testat att köpt ett bättre nätverkskort så är jag rätt säker på att du skulle kunnat tanka fullt med 333mhz också. Nätverkskorten gör rätt mycket när man inte har mycket processor att leka med.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Vilket mätverktyg använde du?

En sån där mätare man sätter imellan uttaget och stickkontakten.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
En sån där mätare man sätter imellan uttaget och stickkontakten.

http://pici.se/pictures/LjVeDHQty.jpg

Får man fråga vart du köpt den? Är den tillförlitlig?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Får man fråga vart du köpt den? Är den tillförlitlig?

Nu är det inte precis en sån som det är på bilden jag har.. Men något liknande.. Köpte den på lidl. Antar att den visar +/- 10 Watt.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Nu är det inte precis en sån som det är på bilden jag har.. Men något liknande.. Köpte den på lidl. Antar att den visar +/- 10 Watt.

Ah ok, får väl sticka till kjell & co eller clas ohlson och införskaffa mig en.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

intressant artikel men ni har glömt elförbrukningen, något som är viktigt med dagens sviniga elpriser.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

vekar nice och köra m0n0wall på ett cf minne..

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet, mer sånt här!
Jag har dock stött på ett mystiskt problem. Jag har kört IpCop länge på min routerdator, men nu tänkte jag testa Pfsense,så jag försökte installera det på en gammal compaq presario som jag hade liggandes.

Men när jag skall börja installationen så säger den bara "panic: pmap_mapdev: Couldn't alloc kernel virtual memory" och så startar den om efter 15 sek. Dock kan man få igång installationen om man väljer att ta "safe mode" eller vad det kallades, men då hänger datorn sig när man skall boota istället. Då får jag meddelandet "BTX halted", någon som vet vad detta kan bero på ?

Jag har försökt söka på google osv. och har hittat lite som tyder på att det kan ha något med ide-kanalernas läge att göra?
Det går tex. att välja mellan PIO 0, MAX UDMA, MAX PIO, UTÖKAD DMA, ULTRA DMA 0. Vilken skall man välja?
Sedan har jag även läst om att man skall ändra från AUTO till LBA, på datorn ifråga kan man välja på Bit-Shift, LBA Assisted eller User.

Skulle vara mycket uppskattat med lite hjälp här

Edit: Jag löste problemet med "BTX halted" genom att ställa in MAX PIO och LBA Assisted nu, men nu får jag samma fel som förut igen. "panic: pmap_mapdev: Couldn't alloc kernel virtual memory" fattar inte vad man skall göra åt saken.

Visa signatur

Cooler Master Mystique | Gigabyte GA-P35C-DS3R | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,51 GHz | OCZ Reaper HPC PC8500 | Inno3D Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
intressant artikel men ni har glömt elförbrukningen, något som är viktigt med dagens sviniga elpriser.

Man får väl köpa nåt liknande en sån här....om det duger som hårdvara.

http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1336

Annars finns ju massa Mini-ITX lösningar som inte drar mer än 20-30W vilket ju kan räknas som ok för en riktigt stabil router i värsta fall....

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hedersmedlem

Efter mycket problem med att få igång Pfsense så bytte jag till m0n0wall, ioch har kört det några timmar. Måste säg aatt jag är riktigt nöjd. Har en PIII 600 MHz Celeron, Två stycken Intel Pro 1000GT nätverskort och 290 mb RAM.

Kan tillägga att jag kör allt på ett cf-kort, mycket smidigt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Får tacka så hemskt mycket för denna artikeln, passade perfekt till mitt projektarbete nu

Permalänk
Avstängd

Om man kör pfsense i en burk med tex 4 nätverks kort kan man då tex 1 kabel till filmservern 1 till spel serven och 2 st till en switch ifall man ska dra över polare som ska lana lite o dom kopplar in sig på switchen?!

Är det möjligt o ställa hastigheterna på dom olika nätverkskorten? alltså om man kan styra en viss bandbredd till olika ändamål.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Om man kör pfsense i en burk med tex 4 nätverks kort kan man då tex 1 kabel till filmservern 1 till spel serven och 2 st till en switch ifall man ska dra över polare som ska lana lite o dom kopplar in sig på switchen?!

Är det möjligt o ställa hastigheterna på dom olika nätverkskorten? alltså om man kan styra en viss bandbredd till olika ändamål.

http://devwiki.pfsense.org/TrafficShapingGuide

Permalänk
Medlem

En praktisk fråga. Jag kör windows som operativsystem på mina datorer men ska låte pfsense aggera brandvägg. Dock hade jag hoppats på att det skulle gå att ansluta med windows vpn-client till servern då. Detta verkar inte vara möjligt. Finns det någon av brandväggarna, Moonwall etc. som fixar detta?

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Jag har ett moderkort med dubbla nätverksportar och trådlöst nätverk integrerat och funderar på om man kan ha dem datorn som router och server? Alltså att den fungerar som router som tar emot trafik från internet och delar ut den till andra datorer i nätverket samtidigt som datorn är server? I och med att den har trådlöst nätverkskort borde det ju gå att ha den som trådlös router?

Är jag helt ute och cyklar eller går det?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum