Permalänk

Hur OOXML blev en ISO-standard

Lite förtext: Tydligen har OOXML blivit ISO-klassat idag. Blev aningen upprörd av detta och skrev ihop ett par rader om hur detta har gått till. En hel del av min text nedan är gamla nyheter men jag saxade rubb och stubb från min blogg. Rätta mig gärna om jag har fel information någonstans.

-------------------------------------------------------------------------------

För 14 månader sen började Microsoft sin kamp för att få sitt nya dokumentformat OOXML ISO-klassat. OOXML eller Office Open XML (inte att förväxla med OpenOffice XML) är Microsofts nya filformat tillgängligt i Microsoft Office 2007. Detta ska vara ett öppet format men har tydliga defekter som med all säkerhet är ett medvetet val för att förhindra andra program än Microsoft Office 2007 att enkelt använda detta format.

Om jag rullar tillbaka bandet lite ska jag försöka förklara lite mer om ISO-standarder. ISO står för International Organization for Standardization och är en internationell organisation styrd av lokala standardiseringsorganisationer i olika länder. ISO defenierar olika standarder som sedan används av myndigheter (att använda ISO-format blir ofta krav enligt lag). Detta gör ISO till en otroligt mäktig organisation på en global nivå.

Det finns sen tidigare ISO-klassade filformat som ODF, PDF och HTML. ODF blev ISO-klassat 2006 och är ett format för textdokument precis som OOXML. ODF har redan stöd från företag som IBM (Lotus Notes), Google (Google Docs) och OpenOffice.org (vilket är “plattformsoberoende”) och öppen källkod / fri mjukvara. ODF kan därför ses som en redan etablerad standard på många sätt.

Efter Microsoft släppt sitt OOXML-format gav de sig ut på en turné för att försöka etablera sitt format på ett sätt som "bara Microsoft kan göra". När omröstningar ska genomföras i ISO finns det medlemmar som är P-klassade, vilket betyder att de i princip är i “högsta skiktet”. Det snabbaste sättet att få ett filformat ISO-klassat är att få två tredjedelar av ISOs P-klassade medlemmars röster. Innan OOXML-kampanjen började fanns det 11 P-klassade medlemsländer men detta tal höjdes helt plötsligt till 23 st.

Så hur gick det hela till? Eftersom vi är svenskar tar vi väl och ser till hur det gick till i Sverige. Vi har här ett institut kallat SIS (Swedish Standards Institute). För att få rösta där kan man köpa sig ett medlemskap för 17,000 SEK. När det var SIS tur att rösta om OOXML anmälde sig helt plötsligt 23 nya företag. Dessa företag hade aldrig tidigare varit med på något av SIS möten eller på något sätt engagerat inom SIS.

Dessa företag var:
Camako Data AB (Microsoft Gold Certified Partner)
Connecta AB (Microsoft Gold Certified Partner)
Cornerstone Sweden AB (Microsoft Gold Certified Partner)
Cybernetics (Microsoft Gold Certified Partner)
Emric AB
Exor AB (Microsoft Certified Partner)
Fishbone Systems AB (Microsoft Gold Certified Partner)
Formpipe Software (Microsoft Gold Certified Partner)
FS System AB
Google
HP (Microsoft Gold Certified Partner)
IBizkit AB (Microsoft Certified Partner)
IDE Nätverkskonsulterna (Microsoft Gold Certified Partner)
IT-Vision AB
Know IT (Microsoft Gold Certified Partner)
Modul1 (Microsoft Gold Certified Partner)
Nordic Station AB (Microsoft Certified Partner)
ReadSoft AB (Microsoft Certified Partner)
Sogeti (Microsoft Gold Certified Partner)
Solid Park AB (Microsoft Gold Certified Partner)
SourceTech AB
Strand Interconnect AB (Microsoft Gold Certified Partner)
TietoEnator (Microsoft Gold Certified Partner)

Av 34 deltagare blev röstfördelningen 25 ja och 3 nej. Johan Westman som representerade IBM lämnade mötet i protest tillsammans med Jonas Bosson från Foundation for a Free Information Infrastructure. Vi kan utan att tveka anta att dessa två tillsammans med Google var de tre som röstade nej. Sannorlikt är dessa tre nej-sägare var några av de få, om inte enda, som sett formatet och hade kunskap om hur detta var uppbyggt.

Om det är några oklarheter hur detta har gåt till saxar jag en text rakt från os2world.com:
Vote Yes to OOXML and we'll make sure that you get extra marketing money for you campaigns; this is Microsoft's Sweden's own words when they rounded up their Gold Partners in Sweden. Klas Hammar, Microsoft Sweden now regrets the formulation and regrets that the e-mail was sent out.

En tid senare blev SIS resultat ogiltigförklarat – men antagligen inte av den anledning ni tror. Det visar sig nämligen att ett företag lagt två röster även att reglerna tydligt säger att företag endast får lägga en röst var. Detta företag var Microsoft Sverige som hade tre representanter där.

Liknande resultat kan vi se världen över. Går vi till vårt grannland Norge kan vi läsa en formell protest från Steve Pepper:
Formal protest regarding the Norwegian vote on ISO/IEC DIS 29500
I am writing to you in my capacity as Chairman (of 13 years standing) of the Norwegian mirror committee to ISO/IEC JTC 1/SC 34. I wish to inform you of serious irregularities in connection with the Norwegian vote on ISO/IEC DIS 29500 (Office Open XML) and to lodge a formal protest.
You will have been notified that Norway voted to approve OOXML in this ballot. This decision does not reflect the view of the vast majority of the Norwegian committee, 80% of which was against changing Norway’s vote from No with comments to Yes.
Because of this irregularity, a call has been made for an investigation by the Norwegian Ministry of Trade and Industry with a view to changing the vote.
I hereby request that the Norwegian decision be suspended pending the results of this investigation.
Yours sincerely,
Steve Pepper
Chairman, SN/K185 (ISO/IEC JTC 1/SC 34 mirror committee)

I September 2007 röstade ISO-medlemmarna om OOXML med resultatet 57% för. Som tidigare noterat måste två tredjedelar (+66%) rösta ja för att förslaget ska gå igenom. Detta resulterade i att OOXML inte blev ISO-klassat i denna röstomgång.

En otrevlig sidoeffekt till att Microsoft mutade in länder att bli P-klassade medlemmar var att de egentligen inte brydde sig mer än om pengarna de fick. Trots att flertalet nya format i andra frågor sedan dess har lagts fram som förslag har alla dessa underkänts. Detta beror på att minst 50% av de P-klassade medlemmarna måste rösta för att ett förslag ska godkännas och eftersom inga av de nya medlemmarna egentligen brydde sig röstade de inte i någon av de nya frågorna vilket automatiskt gjorde alla dessa underkända.

"As someone who has spent a great part of my life working to support open standards over the past 20 years, I have to say that this is the most egregious, and far-reaching, example of playing the system to the advantage of a single company that I have ever seen. Breathtaking, in fact."
Andrew Updegrove

Tyvärr var detta inte slutet för idag, den 2 April 2008, gjorde ISO offentligt att OOXML nu är en godkänd ISO-standard. Så efter 14 månader av vedervärdig lobbyverksamhet, eller som Microsoft själva valde att uttrycka det - “After more than 14 months of intensive review”, har Microsoft nu vunnit och OOXML är idag en godkänd ISO-standard.

Endast tio av ISOs 85 medlemsländer röstade nej till OOXML. Dessa var Brasilien, Kanada, Kina, Kuba, Ecuador, Indien, Iran, Nya Zealand, Syd Afrika och Venezuela.

Jag undrar varför...

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem

Fan också, de lyckades.

Vad jag har för mig så ska väl Office 2007 stödja ODF också? Men om det sedan blir så välanvänt då OOXML lär vara det format som väljs per default när man sparar dokument är en annan femma. =/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt att det får gå till så här utan att någon som har mer makt.. (ISO själva?!) stoppar Microsoft.

Dock är väl ISO också köpta.. sjukt! Vad jag förstått så finns det inte ens en komplett och fungerande dokumentation över OOXML heller, hur kan det då vara en öppen standard?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Fan också, de lyckades.

Vad jag har för mig så ska väl Office 2007 stödja ODF också? Men om det sedan blir så välanvänt då OOXML lär vara det format som väljs per default när man sparar dokument är en annan femma. =/

Absolut. Det flesta tänker ju sällan längre än ett steg och om OOXML är standard i Word och nu även ISO-klassat kommer det helt klart dra med sig många - båda av lathet och "okunskap".

Finns en kort artikel om det på IDG.se. Vi kan ju hoppas att i alla fall Sverige nobbar OOXML och kanske drar med sig fler på den vägen.

Men men, lyssna på IT-världens "Se och hör" (IDG) känns ju inte direkt betryggande. Vi får helt enkelt hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Bah, då hände det som inte fick hända. >.< Även om jag på sätt och vis alltid visste att det skulle bli på detta sätt, allt har ett pris och MS har gott om pengar. Får en att fundera hur datorvärlden skulle se ut idag om MS aldrig funnits.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Just nu är jag rent ut sagt jävligt förbannad.

Nåt nytt seriöst standardiseringsorgan måste dyka upp som ersätter ISO, för ISO har ju uppenbarligen tappat kontrollen.

m0REc: Det finns en plugin men inget inbyggt stöd. http://odf-converter.sourceforge.net/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal

Endast tio av ISOs 85 medlemsländer röstade nej till OOXML. Dessa var Brasilien, Kanada, Kina, Kuba, Ecuador, Indien, Iran, Nya Zealand, Syd Afrika och Venezuela.

Jag undrar varför... [/B]

"This is business" är väl den enkla förklaringen.

Det finns ett företag som har en trovärdig helhetsklösning och det är just MS, oavsett
hur standarden ser ut så väljer alltid industrin det som fungerar.

Bakom motståndet finns det krafter som både ville radera ut OOXML samt Adobes PDF, vidare en liten kärntrupp som till varje pris ska ha sina burkar helt rena.

-------------

Om man sedan tittar på konkreta lösningar så visst finns OpenOffice, fungerar alldeles utmärkt och säkert 90% av alla MSOffice licenser skulle kunna skrotas.

Men... pga av den här lilla kärntruppen med en religiös syn på mjukvara så
saknas en fundamnetal funktion i OpenOffice dvs en ordlista med rättstavning inkl synonymer.

OO blir aldrig trovärdigt utan en kvalificerad ordlista. För mig kan den vara kommersiell via SAOL

----------

Inom EU pågår det mycket arbete med öppna standarder men man vill INTE beblanda sig med FSF fundamentalism.

Den svenska utredningen:
http://www.regeringen.se/sb/d/8605/a/84558

Tar ev lite tid att sätta sig in i pdf dokumenten, hursomhelst kliniskt befriade från FSF dogmer.

------------------------------------

Konkret så gäller det att fixa till OpenOffice, studenter som har MSOffice gratis eller mycket billigt, pirateriet med MSOfficelicenser.

OO måste användas.

Novells konverter
http://www.oooninja.com/2008/01/openxml-translator-odf-conver...

Vistas typsnitt
http://www.oooninja.com/2008/01/calibri-linux-vista-fonts-dow...

Min åsikt är att det här var bra för att se till att det blir en mix av lösningar både kommersiella samt öppen källkod.

Öppen köllkodsrörelsen har det här helt i sina egna händer.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Varför detta eviga tjat om OpenOffice rättstavning/ordlista?

Det handlar inte om MS Office vs OpenOffice. Den stora frågan här är hur man skall kunna garantera att dokument är kompatibla med olika organisationer och att tillgängligheten garanteras även om Microsoft skulle förlora intresset att stödja just den versionen av formatet. Det handlar om att offentliga dokument skall vara tillgängliga för alla oavsett vilket operativsystem de använder.

Av den anledningen behövs en standard som kan implementeras fritt av vem som helst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
[B] Varför detta eviga tjat om OpenOffice rättstavning/ordlista?

Standarder och fungerande helhetslösningar går hand i hand.

Under ytan hittar du ett riktigt fulspel där man från en liten grupp
ville rensa både OOXML samt PDF.

OOXML är inget problem med ett fungerande OpenOffice.
Är väl enbart knäppgökar som skulle betala för MSOffice.

Tittar man på svenska myndigheter så ser det ut som pdf är gällande standard,
skolor samt Universitet verkar dito föredra PDF formatet.

Det är väl inget fel med en mix av kommersiella samt öppen källkodslösningar... eller ?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Standarder och fungerande helhetslösningar går hand i hand.

Under ytan hittar du ett riktigt fulspel där man från en liten grupp
ville rensa både OOXML samt PDF.

OOXML är inget problem med ett fungerande OpenOffice.
Är väl enbart knäppgökar som skulle betala för MSOffice.

Tittar man på svenska myndigheter så ser det ut som pdf är gällande standard,
skolor samt Universitet verkar dito föredra PDF formatet.

Det är väl inget fel med en mix av kommersiella samt öppen källkodslösningar... eller ?

Jag säger ju att det inte har med öppen vs sluten källkod att göra. Det handlar om att formaten/protokollen som används för offentlig kommunikation är fria. Jag litar inte på Microsofts goda vilja när det gäller att inte stämma eller utnyttja sin marknadsställning för att skjörta upp konkurrenterna, baserat på deras tidigare beteende. Många delar min skepsis och vill därför ha ett format som inte har de här problemen.

EDIT: Låt mig ställa frågan så här: Exakt vilken funktionalitet skulle MS Office förlora på att implementera ODF?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
EDIT: Låt mig ställa frågan så här: Exakt vilken funktionalitet skulle MS Office förlora på att implementera ODF? [/B]

Nu har då MS utvecklat OOXML och många inkl tex ECMA tycker det ser helt Ok ut.
Novell har utvecklat konvertern som gör att det blir läsbart i även OpenOffice.
Lagringsmässigt inga större problem.

Många föredrar sin egen standard med Adobes pdf dokument som funkar utmärkt.

Däremot kan då MS förändra OOXML men det är då en sak för konkurrensbegränsande myndigheter att titta på.

Det stora problemet är att en samling RMSare som suttit och gaddat ihop sig
och bränt även OpenOffice och trots åratal av funderande inte kommit längre än hit.

http://sv.openoffice.org/spraakstoed.html

Kommer härifrån...
http://dsso.se/download.html

Finns väl ingen trovärdighet i detta... ? Än för en samling som hatar all form av
kommersiella licenser inkl MS.

Rena löjan...!!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Nej, det svarar inte på frågan. Jag ställde frågan för att det redan fanns en standard. Varför dög inte den? Varför är det bättre att MS får igenom en konkurrerande standard istället för att bidra till utvecklingen av ODF så att det klarar av de funktioner hos MS Office som det eventuellt inte klarar idag?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Nej, det svarar inte på frågan. Jag ställde frågan för att det redan fanns en standard. Varför dög inte den? Varför är det bättre att MS får igenom en konkurrerande standard istället för att bidra till utvecklingen av ODF så att det klarar av de funktioner hos MS Office som det eventuellt inte klarar idag?

Därför att i slutändan handlar det enbart om att använda ODF, PDF eller OOXML

Finns det inga användare för ett format så är det inga problem.

Så fixa till OpenOffice så blir det här alldeles bra. Det kommer med säkerhet att reglera sig självt.

Flera standarder och mix av kommmersiella/öppen källkods lösningar är alldeles utmärkt.

Men det tycker ju inte RMS... inkl FSF och det är ju här skon klämmer att de inte accepterar proprietära format.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Flera standarder och mix av kommmersiella/öppen källkods lösningar är alldeles utmärkt.

Tror nog du är väldigt själv om att tycka att början på 90-talet var idealisk vad det gällde filformat - för så många olika standarder (ofta en standard per program, eller till och med version av program) har det aldrig funnits och kommer det aldrig mer att finnas.

Du kan väl - snälla, snälla - tänka två sekunder innan du skriver nästa inlägg…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Frågan är vad en ISO-standard betyder egentligen. Gamla MS office med vanliga .doc kör ju "alla" på trots att det inte är en ISO-standard.

Det återser och se om OOXML hållet måttet i öppenhet och teknik. I vilket fall som helst kommer vi nu få leva med båda formaten.
Sen borde EU tvinga MS att ge MS office default stöd för odf om nu ISO-standarder ska betyda något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tror nog du är väldigt själv om att tycka att början på 90-talet var idealisk vad det gällde filformat - för så många olika standarder (ofta en standard per program, eller till och med version av program) har det aldrig funnits och kommer det aldrig mer att finnas.

Du kan väl - snälla, snälla - tänka två sekunder innan du skriver nästa inlägg…

Njau... nya tider.

En marknad är tämligen självreglerande med att bestämma sina spelregler.

I sak här så finns det då plats för 3 filformat, ODF, PDF o OOXML.

Med PDF gjorde man nu ett försök att även få bort det men Adobe räknas ju liksom inte.
Det finns inga somhelst problem att hantera dessa 3 format inkl standarder..

Men om man höjer OpenOffice till ett tänkbart företagsalternativ så infaller sig
direkt en lustig situation där man med största sannolikhet tvingar MS att ändra.

OpenOffice användarna läser ju alla formaten samt även sparar utan problem.

Slutligen var jag myndighet i Sverige så skulle jag absolut vara kvar i pdf filerna.

Men för en riktig RMSare är det ju katastrof med dessa proprietära format...:)
inkl kanske en oren SAOL licens.... "Hemska tanke"...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
En marknad är tämligen självreglerande med att bestämma sina spelregler.

Du är allt bra ´go du…

Har du några egna åsikter? eller är du bara full av floskler samt smädelser och pikar till RMS, FSF osv.?
Tala då om något egen åsikt i så fall - för det vore bra för diskussionens skull.

Så länge du bara håller på och slingrar dig med tomma floskler ("This is business", "Njau... nya tider", "Finns det inga användare för ett format så är det inga problem", "Många föredrar sin egen standard", osv.) som man nästan kan klämma in i vilket inlägg som helst vart som helst utan att det ändrar något i sak i inlägget; och skickar pikar ("Men för en riktig RMSare är det ju katastrof", "Men det tycker ju inte RMS... inkl FSF", "Det stora problemet är att en samling RMSare som suttit och gaddat ihop sig" m.m.) som inte säger vare sig något om vad du tycker i sakfrågan eller tillför fakta till sakfrågan - Ja då kan man man hålla på i evigheter att skriva inlägg till en gigantisk evighetstråd utan att det för diskussionen framåt en endaste tum.

Så snälla…

(Detta var sista jag skrev till dig om det inte kommer upp något med substans från dig…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Jo men det är ju här skon klämmer.

En samling som bränner sin tid på att hata MS isf att fixa OpenOffice.

Du hittar svansen till RMS hos tex Boycott Novell
http://boycottnovell.com/

Slutligen, LÄS !
http://www.regeringen.se/sb/d/8605/a/84558

Vissa börjar tom att rekommendera Emacs o LaTeX i sin desperation..

Det här är inget problem om man accepterar att det finns proprietär kod.

Enkelt...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Detta har egentligen mycket lite med RMS och FSF att göra. Även om jag förstår RMS är världen inte svart/vit och han har lätt att bli alldeles för extrem. Det har inget med fri mjukvara att göra utan helt enkelt att använda öppna och standardiserade format för att slippa bli utelåst. Sen får regeringarna ha möjligheten att använda proprietära program som Word bäst de vill.

Vad det går ut på är ju att Microsoft har tagit fram en "defekt" standard bara för att slingra sig från konkurrensen från "riktiga öppna format". Även om OOXML hade varit helt utmärkt är det vedervärdigt vilka metoder de använt för att få den att bli en ISO-standard.

Det som stör mig (och säkert de flesta andra) allra mest är att ännu en gång får Microsoft precis som de vill genom rena mutor. De skapar otroligt mycket "collateral damage" och får ISO och länder som Sverige att framstå som lättköpta idioter.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Avstängd

Nej om du lyfter på några stenar och tex läser debatten hos Groklaw så
har det mycket med FSF att göra.

Bemödar man sig att läsa regeringsutredningen inkl EU dokument förstår man ännu mer.

Ingen vill ha med FSF fundamentalism att göra.

Med största sannolikhet även det som fick ISOs medlemmar att godkänna OOXML.
Industrin sa OK för länge sedan via ECMA, det här är inget problem.

Däremot den stora utmaningen är att sprida OpenOffice samt få till en kvalitetsförbättring.

MS Kista-Redmond iaktar med säkerhet hur "friknådarfolket" hanterar frågan och
jag har ingen större förhoppning att man skulle lyckas.

Det största hotet mot MS o OOXML är att OpenOffice får rejält fotfäste och
då behövs det med säkerhet uppoffringar. Ubuntu ska ju även de ha tagit med konverteraren, OpenSuse dito.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Enkelt...

Naivt och infantilt.
(En rapport från 2006 baserar sig på info från 2004 och är således från "MSfieringens" glansdagar.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Naivt och infantilt.
(En rapport från 2006 baserar sig på info från 2004 och är således från "MSfieringens" glansdagar.)

Njau... om jag studerar publikationen så är det ett annat datum.
http://www.regeringen.se/sb/d/8605/a/84558

Den här är då "synkad" tidsmässigt mot utredningar hos EU-Bryssel.

Nu vet jag sedan att många friknådare även är anarkister alternativt
politiskt vindkantrade med en egen syn på vår demokrati och spelregler.

Hursomhelst har jag ingen större förhoppning att dagens friknådare
ska ta sig samman och göra det som är viktigt dvs OpenOffice.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

http://video.google.com/videoplay?docid=2158978033860797863&q...

kolla på den så förstår ni vad som är fel med formatet..

det finns en container för binär data, com sedan kan exikveteras... oj då undra hur de kommande virusarna kommer spridas?

edit:
till er som är anti-FSF: hur kan det vara en standard när det är patenterat?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men väntat.

Eftersom Microsoft erbjuder helhetslösningar så lockar det politiker mer. Att dessutom större delen av medlemmarna där redan sitter i Microsoft-båten gör inte saken bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Det största hotet mot MS o OOXML är att OpenOffice får rejält fotfäste och
då behövs det med säkerhet uppoffringar. Ubuntu ska ju även de ha tagit med konverteraren, OpenSuse dito.

Mycket möjligt. Var dock en intervjuv med Mark Shuttleworth i TechWorld som jag såg idag:
"Ubuntus grundare, Mark Shuttleworth, säger att ISOs beslut att standardisera OOXML underminerar förtroendet för ISO som standardiseringsorgan. Canonical kommer inte lägga pengar på att implementera en dålig standard."
Källa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Nu vet jag sedan att många friknådare även är anarkister alternativt
politiskt vindkantrade med en egen syn på vår demokrati och spelregler.

Detta måste vara det absolut dummaste jag hört på länge. Finns säkert några få som är det, precis som det säkert finns inom den proprietära världen. Världen är nog inte så stereotyp som man kan tro. Folk som kodar open-source är av alla slag. Allt från mormoner till gud vet vad.

Men att majoriteten eller över huvud taget påstå att många är anarkister eller liknande är det dummaste jag hört. De flesta som tar ställning till open-source är ofta tänkande och smarta individer så det lär vara smarta nog att ta avstånd från anarkism.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
[B] Mycket möjligt. Var dock en intervjuv med Mark Shuttleworth i TechWorld som jag såg idag:
"Ubuntus grundare, Mark Shuttleworth, säger att ISOs beslut att standardisera OOXML underminerar förtroendet för ISO som standardiseringsorgan. Canonical kommer inte lägga pengar på att implementera en dålig standard."
Källa

Njau.. nu har Ubuntu redan lagt pengar på detta ihop med Novell.

Det är 2 distar som haft en *specialversion* av OO och det är OpenSuse samt just Ubuntu.

http://katana.oooninja.com/w/odf-converter-integrator

Typiskt projekt där man betalt professionella utvecklare anställda hos Novell för att
göra en högklassig produkt.

Men MarkS måste ju vara "politiskt korrekt"...

Efter lite funderande så skulle nog Adobes pdf format vara alldeles utmärkt för lagring. Sedan kunde MS lägret och FSF lägret föra ett evigt krig....:)

OpenOffice kunde man också slänga i soptunnan för det är en medioker samling "loosers" som verkar tycka om detta program.

Lycka till..!!!

EDIT Förtydligande

Ubuntu har då inga ekonomiska medel däremot Canonical och MarkS
olika holdingbolag.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Njau.. nu har Ubuntu redan lagt pengar på detta ihop med Novell.

Det är 2 distar som haft en *specialversion* av OO och det är OpenSuse samt just Ubuntu.

http://katana.oooninja.com/w/odf-converter-integrator

Typiskt projekt där man betalt professionella utvecklare anställda hos Novell för att
göra en högklassig produkt.

Men MarkS måste ju vara "politiskt korrekt"...

Efter lite funderande så skulle nog Adobes pdf format vara alldeles utmärkt för lagring. Sedan kunde MS lägret och FSF lägret föra ett evigt krig....:)

OpenOffice kunde man också slänga i soptunnan för det är en medioker samling "loosers" som verkar tycka om detta program.

Lycka till..!!!

EDIT Förtydligande

Ubuntu har då inga ekonomiska medel däremot Canonical och MarkS
olika holdingbolag.

Först trodde jag du trollade medvetet - sedan tänkte jag till lite och kom fram till att du nog bara är lite ung och "dråplig". Spara på detta tills du blir vuxen och bestäm då om du vill länka till det i ditt CV eller inte

Permalänk
Medlem

plunn: Jag måste bara fråga, vad är det med dig och ditt hat mot OpenOffice? Brukade någon av de som utvecklar OO vara elak mot dig när du var liten eller vad?

Visa signatur

MacBook / 2.16 ghz / 2gb ram / 120 gb hdd

Permalänk
Medlem

Alla barnen följer standard utom Bill, han gör en till...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Alla barnen följer standard utom Bill, han gör en till...

Alla barner är nöjda med antalet standards utom Ballmer, han vill allt ha några fler...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!