HardOCP förutspår kort livslängd för Geforce 9800

Permalänk
Melding Plague

HardOCP förutspår kort livslängd för Geforce 9800

Enligt Kyle Bennett på HardOCP kommer Geforce 9800 GX2 och 9800 GTX inte finnas kvar längre än till Juni eller Juli i år. Därefter är det möjligt att vi får se Geforce 9900 GTX ta över i högprestandasegmentet för Nvidia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men det är såklart dom skulle inte kallat serien det dom gör. 9800gtx borde varit 8900gtx och 9800gx2 för 8900gx2. 8800gt borde varit 8850gt och 8800gts g92 borde varit 8850gts. Så hade du kunnat utnyttja 9000 senare. Hoppas ati sprakar ner nvidia på marken och trampar på dom lite. Inte ens 8800gtx är långt från 9800gtx.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer med nåt bättre vid nästa lansering, ny arkitektur nu och inte nån ynka överklockning av äldre kort!

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Heja ATi 4870x2!!! Med över 2 teraflop mot Nvidias ca 0,5? teraflop (deras bästa singlekärne kort, vet inte hur gx2 ligger till).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

För långsamt för Sweclockers

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...
vi hoppas dock att ATIs nya modeller ger Nvidia tillräcklig konkurrens så att utvecklingen går lite snabbare framåt för båda tillverkarna.

Det är nog bara Sweclockers redaktör som tycker att utvecklingen på grafikkortsidan är för långsam och hoppas att det går snabbare i framtiden att komma med nya kort.

/Sefu

Permalänk
Hedersmedlem

Re: För långsamt för Sweclockers

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sefu
Det är nog bara Sweclockers redaktör som tycker att utvecklingen på grafikkortsidan är för långsam och hoppas att det går snabbare i framtiden att komma med nya kort.

/Sefu

Snabbare framåt med ny teknologi, istället för varianter av äldre Tror det är fler som vill se en förändring där. Hur länge fick Geforce 8800 Ultra hålla prestandatronen?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Re: För långsamt för Sweclockers

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sefu
Det är nog bara Sweclockers redaktör som tycker att utvecklingen på grafikkortsidan är för långsam och hoppas att det går snabbare i framtiden att komma med nya kort.

/Sefu

Nej, absolut inte Dagens kort är för långsamma för min smak, och antagligen för alla andra som spelar på över 24". Visserligen har jag ännu ett kort från förra generationen, men denna har inte kännts tillräckligt bra för att uppgradera till.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Oj vilken förutspåelse, kort livslängd för 9800 och sen kommer möjligen 9900GTX att ta över högprestandasegmenter för nVidia. Men snälla nån, vad är det som är att förutspå över detta?!

Det är ju det mest normala som kan hända, nästa kort blir det bättre...?!

Som redan har nämnts också här, det är väl inte så konstigt att 9800-serien blir kortvarig när nVidia har fuckat upp när det kommer till serie-benämningarna på G92-kärnorna.

zzzzzzzzzZZZZZZZZZ

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att ATI tagit sig i kragen med RV700 och inte gör en repeat av R600. Nvidia verkar mest glida på att det går bra för dem på marknaden utan riktigt motstånd.

Permalänk
Medlem

De nya korten kommer säkert också heta 9800

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ja det skall ju bli kul att se RV770 som nu sägs husera hela 800 shaderenheter och nvidias nya kort står sig mot detta. Ryktas om att GT200 kommer bli en dubbelkrets (enligt vissa baseras den på G94).

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidias taktik att återanvända äldre arkitektur har fått en hel del kritik, vi hoppas dock att ATIs nya modeller ger Nvidia tillräcklig konkurrens så att utvecklingen går lite snabbare framåt för båda tillverkarna.

Behöver det gå snabbare framåt? Man hinner ju inte köpa ett nytt kort förrens det är så gammalt att tre nya har kommit ut. Men visst, spä på köphysterin, Swec, gör det. Som om inte folk sätter sig i skuld oftare än nödvändigt som det är redan idag.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Ny utveckling av grafikkort är bra för oss alla. Spelen följer kortens utveckling. Står denna stilla som senaste åren så skapas spelen utifrån detta. Hade det istället kommit grymma kort nu så hade vi haft framtidens grafik redan nu.

Det bästa just nu är att mellan/budget som 9600Gt/x3850 prestandan gör det möjligt att boosta grafik i spel lite mer. Men hade 9600gt varit 9800Gtx till det priset hade det ju varit ännu bättre.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Behöver det gå snabbare framåt? Man hinner ju inte köpa ett nytt kort förrens det är så gammalt att tre nya har kommit ut. Men visst, spä på köphysterin, Swec, gör det. Som om inte folk sätter sig i skuld oftare än nödvändigt som det är redan idag.

Jaha? Jag hänger inte riktigt med dig där. Visst skulle det vara lite charmigt om jag kunde sitta på en 486:a fortfarande men det vore inte så kul. Så jag är ansvarig för om någon skuldsätter sig nu?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Inaktiv

Men hallå, det är ju nyheter, på Internet eller på TV, spelar ingen roll. De som gör nyheterna ska ju hålla sina åsikter på ett neutralt stadium så att innhehållet inte störs ut av det.

Permalänk
Medlem

usch på allt detta gnäll

man behöver inte direkt vara smartare än ett bröd för att förstå meningen med både den utpekade meningen samt varför de ska ha med nyheten. G_G

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

Som jag har sagt tidigare...

9xxx serien är bara en utfyllnad så att de skall kunna släppa sin nästa stora arkitektur som Geforce 10 (troligtvis X) som bygger på GT200.
Den Arkitekturen skall enligt rykten vara färdig att släppas under andra halvan av detta året.

Det kommer inte finnas något 9900 kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Men hallå, det är ju nyheter, på Internet eller på TV, spelar ingen roll. De som gör nyheterna ska ju hålla sina åsikter på ett neutralt stadium så att innhehållet inte störs ut av det.

Kontroversiellt att tuffare konkurrens ger bättre produkter?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Heja ATi 4870x2!!! Med över 2 teraflop mot Nvidias ca 0,5? teraflop (deras bästa singlekärne kort, vet inte hur gx2 ligger till).

768 har gx2 mot atis 1056 å ändå får det stryk, så teraflop hit å dit är inte livsviktigt,
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=560&card2=549

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Nu hoppas jag verkligen inte att Nvidia döper nästa serie till 9900 Dags att komma på med något nytt ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

jag kmr iaf vänta till intels nya cpuer kmr innan jag börjar tänka på att uppgradera:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nu hoppas jag verkligen inte att Nvidia döper nästa serie till 9900 Dags att komma på med något nytt ^^

Jo jag håller med, lite booring med samma samma...men men, dom fortsätter att leverera bra kort så egentligen spelar det ju ingen roll.

Dom kanske behåller namnet just för att folk har något gammalt att relatera till.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhippeH
usch på allt detta gnäll

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Kontroversiellt att tuffare konkurrens ger bättre produkter?

Inte direkt. Du missförstår min kommentar. Läs om, läs rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Kontroversiellt att tuffare konkurrens ger bättre produkter?

Ta inte åt dig av idioterna, finns alltid folk som ska klaga på något...

Det ligger i vissas natur helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Inte direkt. Du missförstår min kommentar. Läs om, läs rätt.

Sorry

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
768 har gx2 mot atis 1056 å ändå får det stryk, så teraflop hit å dit är inte livsviktigt,
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=560&card2=549

Håller med.. sluta att titta på SPECS.. Om man hade gjort det så hade ATI varit ledande länge. Håller dock tummarna att ATI´s nästa kommer vara ett riktigt monster.

Jag har 8800GTX och kommer inte byta på ett bra tag. Kanske köpa ett till eftersom det har blivigt mycket billigare.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Ta inte åt dig av idioterna, finns alltid folk som ska klaga på något...

Det ligger i vissas natur helt enkelt.

...och det ligger i vissa personer natur att kyssa fötter utan att egentligen ta reda på fakta...sånna personer ser bara riktigt dumma ut...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
...och det ligger i vissa personer natur att kyssa fötter utan att egentligen ta reda på fakta...sånna personer ser bara riktigt dumma ut...

Öhhh... OK. Makes sense.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vilket fall är det bra att båda Nvidia och ATI fläskar på sig lite. Mer intresserad av STARKA SINGLEGPU's jämfört mot deras dubbelmackor.
Som förklaring och flamecoat så spelar jag typ bara spel som kan använda 1 GPU

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner