Försäljare ljög om försäkring, vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Försäljare ljög om försäkring, vad kan man göra?

Det är så att min syster nyligen köpte en systemkamera, en Nikon D80. Hon skulle utomlands några veckor senare vilket gjorde att hon frågade försäljaren vad som gäller om kameran skulle bli stulen ifall hon skulle köpa försäkringen. Han hade då svarat att hon skulle få ut en ny på försäkringen.

När min mamma köpte en kamera från samma kedja, fast i en annan stad, så pratade de om försäkgringar där och hon fick då reda på att försäljaren som sålde till min syster hade lurat henne.

Så, nu undrar jag, vad kan man göra åt detta? Går det åtminstone att försöka få försäkringen "hävd"? Den kostade trots allt runt 1500:-

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om hon visste vad försäljaren heter och tar kontakt med de som "säljer" försäkringen. Har ni ej någon skrivligt bevis står det ord mot ord vilket gör saken lite svårare.

Vet inte om en konsumentombudsman skulle kunna hjälpa till..?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Vet inte om en konsumentombudsman skulle kunna hjälpa till..?

Som det ser ut på det i den här forumavdelningen så kan man undra varför konsumentombudsmannen inte har en person permanent stationerad här...

Permalänk

Säljarens namn står ibland på fakturan.. kolla!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Säljarens namn / säljarnummer står garanterat på kvittot / fakturan. Är aningen lättare att kolla vad nissen skall få för provisioner då. Sedan är det bara ord mot ord som gäller, kan ju vara så enkelt så att dom missförståd varandra eller att säljaren hade fel uppgifter.

Att ljuga om något sådant unnar knappast försäljaren.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!
Jag ska ta och kolla upp det så fort jag kan. Att det är ett missförstånd tror jag inte då även min mamma hörde honom säga det.

Dock så är de utomlands nu, så får väl ta det nästa veckar när de kommer hem. Kan ju testa att prata med säljaren först och se vad han säger i alla fall. Vet ni om han har "makten" att ta tillbaka en såld försäkring?

Permalänk
Medlem

Att ta tillbaks en försäkring ska inte vara något problem då dessa behandlas som vilka varor som helst, problemet är väl hur lång tid det har gått sen den köptes, på OnOff där jag jobbar så är det ju 30 dagar som gäller.

Men däremot behövs det en Butikschef eller Butiksledare för att göra återköp på kvitton äldre än 30 dagar.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk

Ursäkta om jag lånar tråden en snabbis.

Mina föräldrar köpte LCD-TV på Expert och vart lovad att pixelfel skulle vara inkluderat i den stendyra (2500kr) försäkringen. Dom upptäckte det först 1 månad efter köpet, pixelfelet var enda anledningen att skaffa försäkringen över huvud taget.
Har dom någon möjlighet att häva försäkringen alls?

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Ursäkta om jag lånar tråden en snabbis.

Mina föräldrar köpte LCD-TV på Expert och vart lovad att pixelfel skulle vara inkluderat i den stendyra (2500kr) försäkringen. Dom upptäckte det först 1 månad efter köpet, pixelfelet var enda anledningen att skaffa försäkringen över huvud taget.
Har dom någon möjlighet att häva försäkringen alls?

Vadå upptäckte? De vet väl vad de skrivit upp sig på, lättare och läsa försäkringsvillkoren innan man skriver på, tror nog det e rätt kört i ditt fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad exakt upptäckte de? Det var inte helt klart från din beskrivning. Menar Expert att pixelfel inte täcks av försäkringen eller upptäckte de ett pixelfel på TV'n?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Ja om det inte står på papper är det ord mot ord, kanske din syster inte var ensam när hon handlade för då är där plötsligt vittne för saken och då är det bra mycket lättare att framtvinga det som muntligt blivigt låvat. Muntilga avtal är lika bindande som skriftliga, bara bra mycket svårare att bevisa.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Brukar det inte vara så att sådana försäkringar bara gäller i Sverige?
Kan det vara så att din mamma pratade med försäljaren angående utomlands medan din syster glömde nämna detta?
Lite osäker men har för mig att det är något sånt.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Eftersom det muntliga avtalen är såpass omöjliga att "dokmentera" så kan man nog säg att de ej är giltiga.
Sen så är det väl så att det ligger i ens egna intresse att noga LÄSA igenom vad som stöds av försäkringen innan man skriver ett avtal.

Man får nog tyvärr lita på att butiken är lite samarbetsvilliga annars är det nog kört.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Givetvis ligger det i köparens intresse att lusläsa alla villkor, men om säljaren felinformerat kunden har man ångerrätt utöver vad butiken normalt erbjuder. Minns inte exakt vad konsumentlagstiftningen säger, men alla vettigare butiker borde vara måna om att kunder inte skall känna sig missledda/lurade och således köpa tillbaka försäkringen. Viktigt är naturligtvis att man så snabbt som möjligt kontaktar butiken, helst genom ett besök, och förklarar ärendet. Dyker man upp 2-3 månader efter köpet då resan (vilken kanske var anledningen till att man tecknade försäkringen) är över har man inte mycket som talar för sin sak längre.
Viktigt att ha i bakhuvudet är att vara saklig och vänlig även om man känner sig lurad, jobbar själv i en ONOFF-butik och som säljare blir man mycket mer benägen att hjälpa en vänlig kund med dennes problem än en som skriker och anklagar istället för att behandla en som människa.
Som tur var är de sistnämnda väligt få

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Spelar roll om amn är utomlands när kameran stjäls. Man väntar ju ändå till man är hemma med at anmäla det och så blev den stulen i Svergie iställe^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Eftersom det muntliga avtalen är såpass omöjliga att "dokmentera" så kan man nog säg att de ej är giltiga.

Är du på riktigt eller? Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal! Dess giltighetsgrad har inget med hur svårt det må vara att bevisa ett sådant avtal existerar eller inte. Det ligger i ett muntligt avtals natur att det kan vara svårare att bevisa detaljer av ett sådant avtal men knappast omöjligt. Om man vill slippa stå med ord mot ord i en tvist så är det bra att ha vittnen till avtalet eller banda det.

Normalt så är ren felinformation vid ett köp grund till en reklamation, hur det fungerar i detta läget var produkten (del av produkten då garantin var en del av produkten i sig) blivigt stulen vet jag faktiskt inte men jag skulle först ta kontakt med försäljaren och lägga fram mitt ärende med vad som blivigt lovat vid köpet. Skulle det strula sig så är konsumentvägledaren nästa steg.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Spelar roll om amn är utomlands när kameran stjäls. Man väntar ju ändå till man är hemma med at anmäla det och så blev den stulen i Svergie iställe^^

Försäkringsbedrägeri is teh shit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man vill slippa stå med ord mot ord i en tvist så är det bra att ha vittnen till avtalet eller banda det.

Hehehe, du verkar vara en kul kille att shoppa med, alltid roligt att ha någon med nån form av bandspelare med sig vid inköpen.
Säljarna i butiken får nog också sig ett gott skratt.

Låter på dig som om det vore fråga om en rättegång, skilj på tvist och rättegång e du snäll, det ända jag säger är att "muntliga avtal" är nästintill omöjliga att påvisa, såvida du nu inte bandar skiten vill säga:=)

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Hehehe, du verkar vara en kul kille att shoppa med, alltid roligt att ha någon med nån form av bandspelare med sig vid inköpen.
Säljarna i butiken får nog också sig ett gott skratt.

Låter på dig som om det vore fråga om en rättegång, skilj på tvist och rättegång e du snäll, det ända jag säger är att "muntliga avtal" är nästintill omöjliga att påvisa, såvida du nu inte bandar skiten vill säga:=)

Ja jag sa att banda ett muntligt avtal är ett alternativ till att kunna bevisa att ett sådant avtal har ägt rum... inte ett särskilt praktiskt sådant i alla lägen men det kan användas. Därimot så är det ganska vanligt att man handlar tillsammans med någon och då har man ju vittne till vad som sagts.

Ja, muntligt avtal kan vara svårt att påvisa, men du påstod i ditt förra inlägg att detta faktum skulle betyda att ett muntligt avtal är ogiltigt och det är det bestämmt inte, utan muntliga avtal är lika bindande som ett skriftliga avtal.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ja jag sa att banda ett muntligt avtal är ett alternativ till att kunna bevisa att ett sådant avtal har ägt rum... inte ett särskilt praktiskt sådant i alla lägen men det kan användas. Därimot så är det ganska vanligt att man handlar tillsammans med någon och då har man ju vittne till vad som sagts.

Ja, muntligt avtal kan vara svårt att påvisa, men du påstod i ditt förra inlägg att detta faktum skulle betyda att ett muntligt avtal är ogiltigt och det är det bestämmt inte, utan muntliga avtal är lika bindande som ett skriftliga avtal.

Visst visst. Vi är ju i detta forumet för att vädra åsikter och ge varandra tips, mitt tips lyder som följer: in till butiken, prata med säljaren funkar inte detta prata med butikschefen, vad du gör var inte irriterad eller otrevlig även att säljaren var ett bär.

funkar inte detta så TROR/TYCKER jag inte det är någon ide att "trixa" vidare. Det är vad jag tycker så försök inte övertala MIG det är inte min kamera som stulits.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Skulle inte ödsla tid på att försöka övertala/övertyga DIG om dina rättigheter. Det rör mig inte att du verkar befinna dig i en bubbla av orättvisa och laglöshet som du accepterar, men när du sprider dessa felaktigheter känner man ju sig tvungen att informera andra om det felaktiga i dina påståenden så de får korrekt information som de kan använda om de känner för det.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Men däremot behövs det en Butikschef eller Butiksledare för att göra återköp på kvitton äldre än 30 dagar.

Ovan gäller endast om man handlar hos en sekt, exempelvis OnOff eller SIBA.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Ovan gäller endast om man handlar hos en sekt, exempelvis OnOff eller SIBA.

Nämen, coolaste bruden i stan har talat, riktigt nice;=)

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Nämen, coolaste bruden i stan har talat, riktigt nice;=)

Hey, det är ju sant!

Du talar om butikschefer och butiksledare som om det vore en universell sanning. Det är bara inom strikt hierarkiska bolag som de jag nämnde där denna struktur bland medarbetarna existerar.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Hey, det är ju sant!

Du talar om butikschefer och butiksledare som om det vore en universell sanning. Det är bara inom strikt hierarkiska bolag som de jag nämnde där denna struktur bland medarbetarna existerar.

Vill du veta exakt varför det funkar som det funkar.

Onoff, Siba mfl är stora företag med många anställda runt om i landet, i data systemen finns det koder som bara ex butiksledare och butikschefer har, dessa koder används bla till att sänka priser, återköpa varor äldre än 30 dagar och mycket mer.
Med denna kod kommer ju givetvis också ett större ansvar, och om alla anställda kunde göra som de ville med priserna skulle det nog bli kalabalik.

Klart att Bosse på Karl-Axel's Radio o TV kan ändra priser lite hur som helst, och det är ju inte heller så svårt att härleda vissa fel.

Ta bara ett exempel som Volvo, inte kan alla ha samma befogenheter där, fattar inte varför elektronikhandeln alltid ska vara något annat än ett företag som alla andra.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Vill du veta exakt varför det funkar som det funkar.

Onoff, Siba mfl är stora företag med många anställda runt om i landet, i data systemen finns det koder som bara ex butiksledare och butikschefer har, dessa koder används bla till att sänka priser, återköpa varor äldre än 30 dagar och mycket mer.
Med denna kod kommer ju givetvis också ett större ansvar, och om alla anställda kunde göra som de ville med priserna skulle det nog bli kalabalik.

Klart att Bosse på Karl-Axel's Radio o TV kan ändra priser lite hur som helst, och det är ju inte heller så svårt att härleda vissa fel.

Ta bara ett exempel som Volvo, inte kan alla ha samma befogenheter där, fattar inte varför elektronikhandeln alltid ska vara något annat än ett företag som alla andra.

Hur ser man då vilka som har dessa befattningar? Kan ju vara bra för att slippa snacka med någon som ändå inte kan och vet nånting

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Vanligvis bär dessa namnbrickor med befattningen på, annars ser jag inte problemet i att fråga vem som helst i personalen.
Eller du kanske alltid är på språng så att du inte kan vänta ett par minuter extra.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Troligen inget som hällst att göra med vetskap om koder utan snarare en klar avgränsning av ansvarsområden och vad som personalen får ta ställning till själv, inte ta ställning till själv. Är jobbigare både för personal (som oftast vet vad som ska göras men inte får låv att ta beslut om det själv och därför behöver höra på surare kunder) som för kunder (som oftast behöver vänta längre på en lösning) men det är ett måste för att hålla ihop ett större företag helt enkelt.

Ju större företag, destor fyrkantigare tankesätt... på gott och ont.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Troligen inget som hällst att göra med vetskap om koder utan snarare en klar avgränsning av ansvarsområden och vad som personalen får ta ställning till själv, inte ta ställning till själv.

Koderna är det rent praktiska i det hela, men visst klart det har med ansvarsområden att göra.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

1. Säljare säger vad som helst för att sälja
2. Du har ingen rättighet mot en säljare eftersom ord står mot ord och säljaren har en företags-/garantipolicy att luta sig mot

Alltså: gå inte med på något som inte är skriftligt, eller att du spelar in samtalet (med hjälp av mobilen t.ex.)

Jag överdriver inte, jag jobbar och har jobbat med försäljning och reklamationer. Du kan tyvärr aldrig lita på en säljare, inte ens om säljaren låter övertygande eller det den säger är högst rimligt. Se till att ha kunskap om hur saker förhåller sig innan du går med på något.

Påstår säljaren något, se till att den kan styrka det med något skriftligt.

Däremot är det inte ovanligt att kunder missuppfattar både det ena och det andra, ofta till sin fördel - hur orimligt det än må vara.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad