Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Kan ju lägga till en "idiot" i trafiken när jag ändå är i farten

Inget jag sett själv men som hänt här i piteå.

En ung kille med nyfått körkort kommer och kör på vägen nedanför där jag bor, Snabbt.

Där finns ett lite speciellt farthinder

http://img182.imageshack.us/img182/9545/imageaspxku5.jpg

Det speciella är att det bara är ett farhinder man måste väja för om man kommer från stans riktning. Åt andra hållet är det bara raksträcka.

Nu var denna Unga kille såklart "smart" och ville impa på sina polare i bilen, Så han slänger över sig på fel sida av vägen för att undvika hindret.

Tyväär kommer en kvinna och går över övergångstället just, och är självklart inte beredd att en bil ska komma på fel sida.

Så hon blir prejjad, Jag vet inte hur fort det går.. men jag vet att han inte började bromsa förräns efter farthindret och bromsspåren är 50-100m.

;/

Kvinnan ligger på sjukhus än för den som undrar.

Detta var i september förra året.

Hoppas idioten blev av med både körkort och vänner, sen slängd i fängelse med borttappad nyckel. Stackas kvinna.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Hoppas idioten blev av med både körkort och vänner, sen slängd i fängelse med borttappad nyckel. Stackas kvinna.

Tror inte att han gick oberörd av denna händelse heller. Även om hans korkade beslut ledde till att en kvinna blev väldigt allvarligt skadad så betyder ju inte det att han är kallhjärtad och skiter i vad som hänt. Tror nog inte att killen brydde sig speciellt mycket om körkortet i detta läget.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har två små, here goes:

På väg från Rimbo till Norrtälje, har smått brottom, kör ändock så lagligt jag vågar.
Bil framför mig, vit gammal nissan om jag inte minns fel. Inte fullt så gammal gubbe vid ratten, om jag inte såg fel.
Han håller sig under hastighetsbegränsningen, god bless him for that. Det är inte varje dag man ser någon ta det ordentligt försviktigt på vägarna, men det ser ni gjorde den här gubben. Lite glad blir jag, jag har trots allt lite brottom.
Det blir 50, från 70, när vi närmar oss tätare ort, gubben håller fortfarande 60.
Det gillar jag inte.
Jag kommer snart ikapp ändå när det blir 70 igen,, gubben håller för fasen _konstant_ 60.
Jag minns att vägverket ska testa nya hastighetsbegränsningar. Det är inte idag det sker ivf.
Jag ser en raksträcka, lång och fin, perfekt sikt, nu kör jag om.
Han lägger sig närmare mitten, blinkar att han ska vänster. Jag saktar ner och lägger mig bakom i höger igen.
Gubben slutar blinka och lägger sig perfekt i höger igen.
Nästa raksträcka, testar igen, myyyycket tydligt. Jag blinkar långt innan, jag vet att det är raksträcka efter den här kurvan.. växlar ner.. gasar snabbt.. lägger mig låååångt ut..
Gubben blinkar och läger sig i mitten, jag får hålla mig bakom honom.
Bakom mig är det nu en mindre karavan.

Motorväg!
Äntligen, gubben kommer ihåg att gasen finns och han börjar närma sig 80.. 90.. oj! 100!!
Perfekt, nu kan jag äntligen gasa på lite. Jag närmar mig hans 105 km/h och då!..
Han bromsar, nästan nitar. Han går ner till 70.. 60.. träffar 55 och jag är såklart tvungen stå på den så milt jag kan för att inte flyga in i honom. Jag _var_ precis 3 sek efter honom, nu är jag 0,5 sek efter honom och jag kan läsa vad det står på hans klisterlappar. Han har varit i Estland, han vet skillnad mellan säl och säl och är ej med i motormännen.
En lätt lsatbil bakom mig får sin last omstuvad hör jag, nästan känner.

Något skärrad håller jag mig bakom honom för att fatta vad han egentligen håller på med. Likadant gör lastbilen. Undertiden blir jag omkörd av arga bin.
Efter att ha hyperventilerat en minut så gasar jag på ordentligt, lägger mig _längst_ ut i vänsterfilen och vägrar bromsa. Lasbilen hänger på.

Sen såg jag honom aldrig mer igen.

Andra historien är kort med delikat.
Skjutsar mor på ön, håller adekvat hastighet om 65 km/h. Kurva 40°, men jag känner vägarna och vet hur jag ska köra.
Bil på min vänster, finns ingen huvudled, högerregel gäller. Den bromsar in innan den ska ut på min väg och gasar strax innan den möter mig.
Jag får bromsa som en skit i kallingarna och mamma sätter av reflex ner vänsterfoten hårt i gummimattan.
Jag lägger förbannat ner växeln på tvåan och gasar med koppling nere. Jag låter som en mycket arg kattunge.
400 meter fram så svänger bilen av på mindre väg. De skulle hälsa på grannen.
Jag gasar till förfärliga 72 km/h för att hinna med färjan.

That's it, folks!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

En fråga till alla er som säger att man tittar mer åt höger vid möte från en stadstrafikant: hur i H ser ni er vägplacering på en smal (omärkt) slingrande landsväg?
De gånger jag kört på sådana så har jag klart varit en av domdär "fartjojon" som gärna släpper gasenhundra meter innan och ogärna sätter högerdäcken för långt ut i flisen på kanten av vägbanan (ingen väggren ju)... och jo, jag lägger klart mer uppmärksamhet på mötande fordonet och dess projektion/kurs...
chansar ni andra på att en tuch i 140 (70+70) på en smal väg inte kommer skicka er i diket eller?

Fråga nummero två: Hur förberedda är ni på dom låga och riktigt lågbelysta långsamtgående fordon som har 100% laglig rätt att befinna sig på vägarna?
Nej det är inte traktoramazonerna och deras ättlingar jag tänker på utan cyklar av alla slag, vissa mer udda än andra...

Oavsett form/cykeltyp så handlar det ju om hastigheter mellan 20 och 30km/h, potthåls- och gruskänslighet, och potthåls-undvikande manövrering (som bilister aldrig tänker på/förutser).
Är ni beredda på dessa fordon? eller är dessa totalt lagliga medtrafikanter "oförutsedda" riskfaktorer enligt er med 100% bilkontroll?

se det som så: min bom av 50x50 fyrkantsrör och alla utstickande plåtdelar kan ge er bilsida rejäla bucklor och skrapskador, men överlever jag så kommer det vara det minsta av era problem...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är 6 minuter för mycket när man som jag har tajmat det exakt för att gå in på jobbet 08.45 exakt

Man kan inte tajma in exakt. Det håller inte.

Hatar folk som har bråttom på morgonen, och blinkar och tutar och är allmänt irriterade, när jag ligger i 90 på 90-väg utan varken stress eller bekymmer. Dom får köra iväg tidigare. Det är INTE mitt fel. Däremot blir jag själv arg när folk kör oförsvarligt långsamt. Men kommer jag sent, och tvingats ligga bakom en bil som kört laglig hastighet så vet jag att det enbart är mitt eget fel, och att jag borde ha kört tidigare.

Bland annat är jag av den principen att om jag ska sätta mig bakom ratten ska jag inte vara stressad. Har förklarat detta för morsan, som är världens minst lugna människa, att om hon ringer och frågar när jag kommer hem över helgen eller liknande, så får hon INTE säga "skynda dig" eller liknande. För då jävlar brinner det för mig.
Jag kommer ihåg den gången jag skulle köra några kompisar till en fest i ett litet samhälle 8 mil bort. Då skulle jag först slänga in CD-spelaren i bilen (bilen var nyköpt) och jag förklarade vänligt men bestämt att bilen åker INGENSTANS innan cd-spelaren sitter.
Ja, likförbannat ringer dom och klagar och frågar när jag är klar, om jag kan skynda mig o.s.v. Sen ringer en av deras morsor och ska ha skjuts till en pub. "Javisst, men ska montera CD:n först.
Efterföljande 20 minutrarna blir ett jävla ringande av om jag kan komma nån gång. Höll å mordhota dom jävlarna.
Min bil, mina villkor, duger det inte får ni tamejfan GÅ till den där jävla festen.

Så, CD:n är monterad (bilen har inte ISO, därav tiden..), då ringer till råga på moset morsan och frågar när jag kommer tillbaka. Sen avslutar hon med ett "skynda dig då". Jag höll på att köra av vägen i rent ursinne. Gav dom alla en rejäl avhyvling senare.

Numera gör jag bara med folk som har jobb, och alltså har råd. Blir det min bil blir det ett jävligt saftigt pris per mil, och jag ska ha i princip allt jag pekar på. Men oftast har jag bättre saker för mig :).

Nåja, det var historien om trafikidioter utanför trafiken.

Själv har man dock gjort något som kunde sluta illa. Dom i bilen jag körde om måste ju ha trott att jag var världens största idiot.
Körde på motorvägen (2+1), var dubbelfiligt för tillfället, och jag ligger bakom nån med fet husvagn. Tänker köra om, men jag MISSAR alltså skyltarna som säger att det blir enfiligt, eftersom husvagnen skymmer den ena skylten och jag hade ingen aning att det fanns en på varje sida. Så jag kör om, och märker helt plötsligt att de två filerna blev jävligt smala :). Sen fattar jag att det blev enfiligt för 30 meter sedan, jag trycker plattan i mattan och husvagnsekipaget ställer sig antagligen på bromsen. Det var nämligen försent för att bromsa för min del, för då hade jag plockat husvagnen. Klämde mig förbi som en ål, samtidigt som räcket och bilen bredvid i princip slickade backspeglarna. Höll på att slå ihjäl mig själv efter den incidenten. :).

På tal om EU-moppar så måste det vara bland de mest störande momenten i trafiken. Inte nog med att 80% inte har några tända lysen, så kör dom ju som jävla idioter. Jag var mitt inne i en rondell och skulle snart köra ut. Det var så nära avfarten att jag då kunde köra 100% rakt framåt för att köra ut. Men just innan så ser jag hur två snorhyvlar på EU-moppe kommer mot rondellen. Jag tänker inte så mycket på det, men tro fan att han bränner in i rondellen med ungefär 4 dm marginal till min front? Jag blev så arg att jag fick mordiska tankar.

Angående helljus/halvljus. Det finns en fruktansvärt ENKEL regel för detta. När mötande bil bländar av, då bländar jag av. När jag blir bländad, då bländar jag av. Man slår på helljusen igen i samma tusendels av en sekund som ens egna halvljus inte befinner sig framför mötande förare.

Permalänk

Har haft körkort i 5 år snart samt att jag jobbar som yrkeschaför så jag har sett endel.

Klockan är runt 16.30 och folk slutar jobben.
En äldre dam kör fel i rondellen och stannar bilen för att lägga i backen och börja backa, Tyvärr går det inte så bra eftersom det är fullt med bilen både i rondellen samt runtom.

Ligger bakom en gubbe som blinkar höger och svänger upp på trodarkanten och tar en lite genväg som håller på att sluta riktigt illa när han nästan kör över några gående.

Kommer körandes på E18 där det är dubbla filer åt båda hållen, Ligger bakom en lastbil som jag kör om i en kura och till min förvåning så håller jag på att smälla med en bil som har av någon anledning kommit in på fel sida av E18.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Ja rondeller är ju enormt svårt för en del människor tydligen.
Här uppe i hudiksvall har vi inte många rondeller, tror vi har runt 5-6 stycken totalt kanske varav EN är dubbelfilig.

Det här skapar så klart stor förvirring för iallfall 8 av 10 förare här omkring.
I en rondell (cirkulations plats jajajaa) om man ska svänga vänster så lägger man sig förslagsvis på vänster körfält innan man kör in, brummar in o liggerk var i vänster medans man blinkar vänster. God tid innan man ska bege sig ur rondellen så blinkar man ju höger och sticker ut.

Kan nån människa förklara för mig varför en del knasbubblor häromkring lägger sig i högerfilen, blinkar HÖGER genom hela rondellen, varpå utfarande dom blinkar VÄNSTER.
Är det nåt som slagit slint i skallen på dem eller?

Eller tex mr pensionär som an såg igår mitt i "rusning" klockan fyra som inser att han kört fel i rondellen och kör ut ur den och stannar bilen just i utfarten o börjar blinka vänster.. o drar en U sväng in i rondellen igen.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Ja rondeller är ju enormt svårt för en del människor tydligen.
Här uppe i hudiksvall har vi inte många rondeller, tror vi har runt 5-6 stycken totalt kanske varav EN är dubbelfilig.

Det här skapar så klart stor förvirring för iallfall 8 av 10 förare här omkring.
I en rondell (cirkulations plats jajajaa) om man ska svänga vänster så lägger man sig förslagsvis på vänster körfält innan man kör in, brummar in o liggerk var i vänster medans man blinkar vänster. God tid innan man ska bege sig ur rondellen så blinkar man ju höger och sticker ut.

Kan nån människa förklara för mig varför en del knasbubblor häromkring lägger sig i högerfilen, blinkar HÖGER genom hela rondellen, varpå utfarande dom blinkar VÄNSTER.
Är det nåt som slagit slint i skallen på dem eller?

Eller tex mr pensionär som an såg igår mitt i "rusning" klockan fyra som inser att han kört fel i rondellen och kör ut ur den och stannar bilen just i utfarten o börjar blinka vänster.. o drar en U sväng in i rondellen igen.

Enligt lagen så har man ju bara skylldighet att blinka när man ska ur en rondell, Men kör man in i en mindre rondell så kan man faktiskt förtydliga för andra bilister att man ska längre än till första avfarten och då blinka höger.
Finns rätt många som skiter helt i att blinka och det är värre.

mr pensionär skulle nog behöva ta några körlektioner i rondellkörning.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Intel4Ever, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=799...

ha! där ser man
tycker nån borde lämna förslag om blinkersregel i cirkulations plats isåfall

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig förstått vad som är så svårt med cikulationsplatser. Jag tänker mig dem som en rad T-korsningar. Att man vecklar ut vägen så den blir rak och sätter en teleporter i ena änden som leder till andra.
En rad T-korsningar, inte svårare än så.

EDIT: Där huvudvägen är "taken" på T:na, om ni förstår vad jag menar

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Enklare än så här kan det inte vara?

PS. Artikeln är tagen från SvD 12 Januari 2008

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

hehe minns en äldre dam i en nyare bil, som stannade i rondellen för att släppa före folk.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
hehe minns en äldre dam i en nyare bil, som stannade i rondellen för att släppa före folk.

Skulle gärna vilja fråga henne, Sen när har det varit väjningsplikt för dem som är I rondellen ? xD

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

alla vart så där lagom förvånad över den snälla damen i rondellen.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
hehe minns en äldre dam i en nyare bil, som stannade i rondellen för att släppa före folk.

Kom att tänka på en polare som körde uppp 14-15ggr o kuggade varje gång.
Hans morsa ringde till trafikskolan o skällde ut dem varpå de rekomenderade damen att prova övningsköra med sin kära son.

Hon trodde hon skulle dö typ
snubben körde just den grejen, höger regel i rondellen tex.
Tvärnitade mitt i vägen i stan o visste inte vad han skulle göra.
fick panik när han skulle parkera bilen.
körde fast i en snödriva när han varvade upp motorn vid utfart från parkering.

osv osv.

Det skumma är att han enligt sin morsa och sig själv har körkort nu.
Men andra folk som umgås i närheten av honom så kommer frågan "ska han inte ta körkortet snart?" lite då o då.

Misstänker att han helt enkelt ljugit för sin morsa att han tagit körkortet.

ååå just ja, han lånade familjens bil till hultsfred förra året. och har tappatbort den.. ja just det tappat bort familjens bil.
Han vägrar säga vad som hänt med den.

Så nog finns det idioter i trafiken alltid.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Kom att tänka på en polare som körde uppp 14-15ggr o kuggade varje gång.
Hans morsa ringde till trafikskolan o skällde ut dem varpå de rekomenderade damen att prova övningsköra med sin kära son.

Hon trodde hon skulle dö typ
snubben körde just den grejen, höger regel i rondellen tex.
Tvärnitade mitt i vägen i stan o visste inte vad han skulle göra.
fick panik när han skulle parkera bilen.
körde fast i en snödriva när han varvade upp motorn vid utfart från parkering.

osv osv.

Det skumma är att han enligt sin morsa och sig själv har körkort nu.
Men andra folk som umgås i närheten av honom så kommer frågan "ska han inte ta körkortet snart?" lite då o då.

Misstänker att han helt enkelt ljugit för sin morsa att han tagit körkortet.

ååå just ja, han lånade familjens bil till hultsfred förra året. och har tappatbort den.. ja just det tappat bort familjens bil.
Han vägrar säga vad som hänt med den.

Så nog finns det idioter i trafiken alltid.

Låter ju som en hederlig vanlig idiot, ingen specifik trafik-idiot

Ska passa på berätta om det mest idiotiska _jag_ gjort i trafiken.

På 70-väg på väg till motorväg, två filer. Polaren i framsätet klagar högt på en idiot som kör om alldeles för långsamt och jag stämmer in. Bilen snett framför oss till vänster kör verkligen 1 km/h fortare än bilen den försöker köra om. Det tar den precis så lång tid att den hinner blocka för andra som vill köra om samt stressar mötande trafik när det mer ser ut som ett självmordsförsök från deras håll sett.
Jag bestämmer mig för att köra om och samtidig snackar polaren och jag om hur man ska göra när man kör om, och hur man inte ska göra.
Utan att tänka på hur jag kör så gasar jag på och blinkar vänster. Jag kollar tre punkter och att det är fritt fram. Vad jag dock inte tänker på är att jag inte ser längre än sex sekunder fram pga att vi närmar oss ett krön. Polaren larmar och jag upptäcker det och bromsar kraftigt och svänger snabbt in bakom bilen vi tidigare låg bakom. Föraren framför verkar något irriterad på mig, så mycket som han/hon stirrar i backspegeln.
Hade jag legat ute i en sekund till hade jag behövt tvärnita, då vi precis när jag upptäckte mitt misstag fick mötande trafik över krönet (vilket visade sig även vara en lång högerkurva).
Hej och hå, det är tur man har polare, annars skulle man kanske dö

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Förutom en tant som körde på mig och diverse andra konstiga saker i rusningstrafik etc. så måste det vara när jag hade en gubbe framför mig och han såg ut att vara lagom i åldern då man parkerar för sista gången om man säger så, vi kom till en rondell iaf och mitt i den slänger han in backen.

Jag gissar på att han la in fel för han började ju faktiskt inte backa men de va lite smått oroande ändå.

Pendlar 10 mil varje arbetspass så man ser ju endel konstigheter.

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Medlem

Har på sista tiden funderat och kommit fram till att många trafikanter kan delas in i följande kategorier:

Chrysler Voyager-fanboy #1 - hane/hona, 30-40år: Småbarnsförälder som kör ryckigt och vinglar mellan mittstreck och dike - inte konstigt med tanke på att dom rapplar med nappflaskor, snuttefiltar, bananer, cd/dvd-skivor, who knows what och spenderar huvuddelen av färden med att rikta blicken mot baksätet i stället för på vägen.

Jag har ny firmabil men liten snase - hane, 35-45år: Kostymklädd mellanchef på större företag som precis fått ny firmabil, vanligtvis Volvo V50 eller Saab 9-3/9-5. Det är viktigt att komma till jobbet i tid och eftersom han har ny bil som fått bra resultat i krocktester samt att han har haft körkort i 20 år, rättfärdigar det honom att konstant köra 29km/h för fort (precis så att kortet inte blir indraget). För att kompensera att hårfärstet kryper sig allt längre upp gasar han extra hårt efter rondeller och vid påfarter så att den femcylindriga turbomotorn på 250hk får arbeta. Det är bra för motorn att sotas ur.

Tvätten ska tvättas, barnen ska hämtas, på torsdag ska dottern till tandläkaren 0900 - hona, 30-45år: Stressad mor som finner det svårt att parkera i familjerutan på ICA Maxi:s parkering. När väl handlingen är färdig backar hon ut och nuddar ovetandes bilen bredvid med kofångaren, dock har hon inte tid att lämna ett meddelande till bilägaren eftersom minstingen har bajsat ner sig. Raskt kör hon ignorant över gång/cykelbanan på väg ut från parkeringen. När hon väl kommer ut på landsväg övergår hon till Chrysler Voyager-fanboy #1.

Alltså, jah bah liksom typ? - hona, 18-25 år: Storstadstjej som precis köpt en ny Citroen C1. Eftersom mamma och pappa är skilda har hon i stort sett fått hela bilen betald av vardera förälder som visar sin kärlek i form av gåvor. Hon kan egentligen pendla till jobbet med tåg men eftersom det är jobbigt att gå upp i tid på morgonen missar hon tåget och måste stressköra med nya bilen. Trots att hon blivit stoppad av polisen för fortkörning tidigare samma månad kör hon ändå 29km/h för fort eftersom hon alltid kan flörta/snyfta sig från en böteslapp, något världens alla manliga förare retar sig på.

Eddie Meduza, hembränt och Lasse Stefanz - hane, 18-21 år: Kepsbärande Volvo-älskare från samhälle med inte mer 5000 invånare, kör en 740 Turbo från 89 med 3" hemmasvetsat avgassystem. En fredagskväll spenderas bäst i bilen med 4 fulla kompisar, 7 wunderbaums och donuts på Nettos parkering. Efter midnatt besöks McDonalds via McDriven och klagomål utropas eftersom bollhaven på restaurangen numera tagits bort. Ilskan kommer till uttryck genom häftiga accelerationer ut ur McDriven, en enhjulsburnout på parkeringen och skräpet dumpas på påfarten till landsvägen. Hemfärdens höjdpunkt blir i den långa nerförsbacken då bilen maxas, mätaren visar knappt 195km/h men avrundat uppåt blir det 210km/h vilket stoltseras med på måndag. I själva verket gick det bara i 178km/h men mätarfart låter bättre, eller hur?

Jag är en solidarisk Konsum-medlem! - hane/hona, 55-70 år: Medel- och övre medelålders Volvo/Saab-älskare som betalat skatt i alla år och som minsann byggt upp Sverige! Eftersom personen inte har några tider att passa och synen börjar bli dålig är det helt OK att köra i 60-70 km/h på 90-vägar. När det blir 50-väg fortsätter man hålla 70 eftersom man antingen har missat skylten eller tycker att man nu istället kan kompensera den slöa körningen på stora vägen. Dessutom, genom att hålla jämn fart sparar man bensin!

Vad vore livet utan fördomar?

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk

logoz: Jag må säga att det stämmer rätt bra fast du har missat alla BMW och Saab glidare med ^^

*Ska sparas i något förhistoriskt värde*

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Har på sista tiden funderat och kommit fram till att många trafikanter kan delas in i följande kategorier:

Chrysler Voyager-fanboy #1 - hane/hona, 30-40år: Småbarnsförälder som kör ryckigt och vinglar mellan mittstreck och dike - inte konstigt med tanke på att dom rapplar med nappflaskor, snuttefiltar, bananer, cd/dvd-skivor, who knows what och spenderar huvuddelen av färden med att rikta blicken mot baksätet i stället för på vägen.

Jag har ny firmabil men liten snase - hane, 35-45år: Kostymklädd mellanchef på större företag som precis fått ny firmabil, vanligtvis Volvo V50 eller Saab 9-3/9-5. Det är viktigt att komma till jobbet i tid och eftersom han har ny bil som fått bra resultat i krocktester samt att han har haft körkort i 20 år, rättfärdigar det honom att konstant köra 29km/h för fort (precis så att kortet inte blir indraget). För att kompensera att hårfärstet kryper sig allt längre upp gasar han extra hårt efter rondeller och vid påfarter så att den femcylindriga turbomotorn på 250hk får arbeta. Det är bra för motorn att sotas ur.

Tvätten ska tvättas, barnen ska hämtas, på torsdag ska dottern till tandläkaren 0900 - hona, 30-45år: Stressad mor som finner det svårt att parkera i familjerutan på ICA Maxi:s parkering. När väl handlingen är färdig backar hon ut och nuddar ovetandes bilen bredvid med kofångaren, dock har hon inte tid att lämna ett meddelande till bilägaren eftersom minstingen har bajsat ner sig. Raskt kör hon ignorant över gång/cykelbanan på väg ut från parkeringen. När hon väl kommer ut på landsväg övergår hon till Chrysler Voyager-fanboy #1.

Alltså, jah bah liksom typ? - hona, 18-25 år: Storstadstjej som precis köpt en ny Citroen C1. Eftersom mamma och pappa är skilda har hon i stort sett fått hela bilen betald av vardera förälder som visar sin kärlek i form av gåvor. Hon kan egentligen pendla till jobbet med tåg men eftersom det är jobbigt att gå upp i tid på morgonen missar hon tåget och måste stressköra med nya bilen. Trots att hon blivit stoppad av polisen för fortkörning tidigare samma månad kör hon ändå 29km/h för fort eftersom hon alltid kan flörta/snyfta sig från en böteslapp, något världens alla manliga förare retar sig på.

Eddie Meduza, hembränt och Lasse Stefanz - hane, 18-21 år: Kepsbärande Volvo-älskare från samhälle med inte mer 5000 invånare, kör en 740 Turbo från 89 med 3" hemmasvetsat avgassystem. En fredagskväll spenderas bäst i bilen med 4 fulla kompisar, 7 wunderbaums och donuts på Nettos parkering. Efter midnatt besöks McDonalds via McDriven och klagomål utropas eftersom bollhaven på restaurangen numera tagits bort. Ilskan kommer till uttryck genom häftiga accelerationer ut ur McDriven, en enhjulsburnout på parkeringen och skräpet dumpas på påfarten till landsvägen. Hemfärdens höjdpunkt blir i den långa nerförsbacken då bilen maxas, mätaren visar knappt 195km/h men avrundat uppåt blir det 210km/h vilket stoltseras med på måndag. I själva verket gick det bara i 178km/h men mätarfart låter bättre, eller hur?

Jag är en solidarisk Konsum-medlem! - hane/hona, 55-70 år: Medel- och övre medelålders Volvo/Saab-älskare som betalat skatt i alla år och som minsann byggt upp Sverige! Eftersom personen inte har några tider att passa och synen börjar bli dålig är det helt OK att köra i 60-70 km/h på 90-vägar. När det blir 50-väg fortsätter man hålla 70 eftersom man antingen har missat skylten eller tycker att man nu istället kan kompensera den slöa körningen på stora vägen. Dessutom, genom att hålla jämn fart sparar man bensin!

Vad vore livet utan fördomar?

Du missade de "nya" volvo ägarna!

När man kör i rusningstrafik så har det ju mestadels vart "merca ägarna" som inte vill släppa in en i rätt fil om man inte kör merca eller motsvarande.

Detta har försvunnit mer och mer och gått över till volvo och det är då senaste modellen som gäller.

Själv kör jag fortfarande 740 och ibland är det ett helvete att hamna rätt i rusningstrafiken och jag gör ganska mycket i just denna typ av trafik.
Även min far märkte detta då han gick över till saab, ny tjänste bil (dock ej mellan chef utan säljare) och han hade samma problem som mig.
Detta försvann när han bytte jobb och skaffade sig en volvo s60 igen

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Har på sista tiden funderat och kommit fram till att många trafikanter kan delas in i följande kategorier:

[..] Riktigt härliga fördomar[..]

Haha! Underbar text och läsa.
Tragiskt nog stämmer mycket av det, om inte det mesta.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Stör mig på alla som inte kan hålla jämn hastighet och sådana som inte kan planera sin körning, t.ex de som gör följande:

Blinkar, bromsar, men svänger inte utan svänger tillbaka in i sista sekund.

Tokbromsar och svänger i sista sekund, utan att blinka.

Upptäcker aldeles för sent att han/hon egentligen skulle ha legat i högerfilen istället för vänsterfilen, nu råkar det vara kö i högerfilen och föraren tvingas bromsa ner hela vänsterfilen för att försöka tränga sig in i den högra.
Ofta gör folk detta med flit för att tränga sig före, jag tycker det är OK om det finns tillräckligt stora luckor att smita in i utan att folk tvingas tvärnita när man svänger in.
De som inte gör detta med flit hade kunnat undvika pinsamheter genom att titta på skyltarna, Sverige är ändå skyltarnas paradis.

Stör mig mycket på velare i allmänhet, speciellt taxiförare.

Sen har vi ju självklart Ronny, 22. Han lägger sig 30cm bakom en med sin stylade Golf '88 samt glider ut en halv bilbredd till vänster och blinkar aggressivt med sina Rally-lysen för att man verkligen ska förstå att han är arg på en och vill förbi. Ingen vet varför Ronny har så bråttom, men när man släppt förbi honom ser han till att gasa häftigt för att hans ilska skall höras.

50plusare i Volvo S80, BMW 5-serie etc. brukar också bete sig ungefär som Ronny gör.