Permalänk
Medlem

Smart host sendmail

Tjena, sitter och försöker få mail funktionen i php att fungera. Använder mig av sendmail. Även smart host, så har skrivit in i sendmail.cf

# "Smart" relay host (may be null)
DS194.112.0.1

Tror det skall vara så 194.112.0.1 är ip:n till min ISP:s mailserver.

Är det någonting annat jag bör tänka på? Då detta inte fungerade...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Är Sendmail ett måste? Använd Postfix om du kan, mycket lättare. Vad kör du för OS?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ubuntu server edition. Postfix har jag för mig att finns, skall kolla upp det alternativet. Hur fungerar det med php?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Fungerar bra. Installerar du Postfix synkas det med PHP direkt, så (phpmail) fungerar direkt. Allt du behöver göra är att konfiguera "relay_host", vilken SMTP-server den ska använda.

Lycka till.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Googlah, tackar, har googlah't fram en fin liten guide som jag fljer, och försöker få det att fungera nu..

Vet du om det är skillnad om jag använder ip eller namn till min ISP's mailserver?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Nope, det ska inte vara nån skillnad. Jag kör med smtp.bredband.net under relay_host, då jag kör genom Bredbandsbolaget.

Lycka till.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com