iTunes säljer bäst i USA

Permalänk
Melding Plague

iTunes säljer bäst i USA

Internet har underlättat distributionen av ett flertal olika varor. Musik och film var exempelvis något som tidigare var tvungen att köpas fysiskt ute i butik, men som nu går betydligt smidigare och snabbare att köpa ifrån soffan. Under januari månad var det för första gången i historien som en fysisk butik inte var störst på musikförsäljning i USA.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk om även svenska musikbranschen kunde göra samma sak. Jag undrar vad det är som stoppar dom tro, det kan väl inte handla om okunskap om IT och modern marknadsföring va?!...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

När kommer vi få se filmer på Itunes och Live i Sverige?

Permalänk
Avstängd

Klart det gör,amerikanare är ju helt blåsta:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

För att de köper musik?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tänk om även svenska musikbranschen kunde göra samma sak. Jag undrar vad det är som stoppar dom tro, det kan väl inte handla om okunskap om IT och modern marknadsföring va?!...

Uhm, vad menar du? iTunes Store finns i Sverige och alla stora svenska skivbolag säljer sin musik där.

Mindre svenska bolag har redan kommit bra mycket längre så och pröver en hel del nya grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Uhm, vad menar du? iTunes Store finns i Sverige och alla stora svenska skivbolag säljer sin musik där.

Mindre svenska bolag har redan kommit bra mycket längre så och pröver en hel del nya grejer.

aha, va bra. de var mer än vad jag visste faktisk. my bad...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Klart som fan då iTunes är den bästa tjänsten för nerladdning av musik, iaf om man ska betala för den.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Sådana tjänster är vidriga. Hoppas aldrig att de tar över helt, skulle få mig att lsuta köpa spel/film osv.

Permalänk
Medlem

Det bevisar väl om något att det faktiskt går att sälja musik och annan media via internet och låta bli att ge sig ut på korståg och försöka tvinga folk att köpa musik på omodernt media på ett osmidigt och extremt långsamt sätt. Det enda som stör mig är all DRM som man får på köpet..

När ska skivbolagen vakna?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

Övriga säljer bäst inte Apple ^^

Konstigt namn på ett företag dock, speciellt i USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det bevisar väl om något att det faktiskt går att sälja musik och annan media via internet och låta bli att ge sig ut på korståg och försöka tvinga folk att köpa musik på omodernt media på ett osmidigt och extremt långsamt sätt. Det enda som stör mig är all DRM som man får på köpet..

När ska skivbolagen vakna?

bah.. dom vill inte vakna. skivbolagen är lite maffia vet du...film industrin ochså haha.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Så det är Itunes fel att skivbolagen inte kan sälja plastbitar längre???

Visa signatur
Permalänk

Problem finns även med att drm-fria audio-filer via itunes inte kan spelas upp i alla spelare. Tänk vilket lyft om ogg (eller flac) implementerades i ipod och såldes via itunes. Snabbt skulle alla lägga till ogg och flac stöd pga apples dominans (och att det är utan licensavgifter...) och apple skulle kunna sälja mera... visst, i usa har ipoden redan 75-80% av marknaden, men EU är ändå två USA befolkningsmässigt...
Bättre vore förstås en butik som säljer många format. Mp3 för bakåtsträvarna (eller diplomatiskt de som vill ha allt spelbart av alla/allt), ogg och nyare format för de mer progressiva och flac för audiofilerna, förstås i 192kHz och 24bit, och driva in i en välljudande framtid. Loseless och högre kvalité är verkligen märkligt att industrin inte redan anammat. (96kHz och 24bit används i studion så det vore ingen sak att sälja utan att behöva sampla ner).
Lösryckta tankar bara

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Problem finns även med att drm-fria audio-filer via itunes inte kan spelas upp i alla spelare. Tänk vilket lyft om ogg (eller flac) implementerades i ipod och såldes via itunes. Snabbt skulle alla lägga till ogg och flac stöd pga apples dominans (och att det är utan licensavgifter...) och apple skulle kunna sälja mera... visst, i usa har ipoden redan 75-80% av marknaden, men EU är ändå två USA befolkningsmässigt...
Bättre vore förstås en butik som säljer många format. Mp3 för bakåtsträvarna (eller diplomatiskt de som vill ha allt spelbart av alla/allt), ogg och nyare format för de mer progressiva och flac för audiofilerna, förstås i 192kHz och 24bit, och driva in i en välljudande framtid. Loseless och högre kvalité är verkligen märkligt att industrin inte redan anammat. (96kHz och 24bit används i studion så det vore ingen sak att sälja utan att behöva sampla ner).
Lösryckta tankar bara

Eh, om andra tillverkare inte har stoppat in AAC i sina spelare än så lär dom inte stoppa in OGG den närmaste framtiden. Så gott som alla spealre har stöd för AAC idag. För lossless väljer dom nog hellre Apple Lossless.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det bevisar väl om något att det faktiskt går att sälja musik och annan media via internet och låta bli att ge sig ut på korståg och försöka tvinga folk att köpa musik på omodernt media på ett osmidigt och extremt långsamt sätt. Det enda som stör mig är all DRM som man får på köpet..

När ska skivbolagen vakna?

Menar du något i stilen med det här? Premiär för oskyddad musik på iTunes Store synd att det kostar 3kr mer bara, men det är väl inte så farligt

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

OM jag skulle jag köpa över internet så ska det vara okomprimerat och det behöver även vara billigare. 9kr per låt som det verkar kosta på itunes, kan ha fel men står så på deras hemsida, eller 90 kr för album är löjliga priser för sådant som inte kostar dom "någonting". Och som dessutom inte är i full kvalitet och späckat med DRM.

Sen hoppas jag att sådant här inte kommer ta över istället för riktiga cdskivor, däremot så är det en fördel om itunes med flera gör så att skivbolagen kanske äntligen skulle sänka priserna på CDs. 50 kr för en riktig skiva är rimligt pris.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
50 kr för en riktig skiva är rimligt pris.

Eftersom det ungefär är en fjärdedel av vad en ny skiva kostar idag, måste man sälja fyra gånger så mycket för att det ska löna sig. Det kan vara värt att tänka på.

-

Såg ett estimat på att Apple har 10% marginal på iTunes frågan är vad Wal-mart har på cd-skivor?
Jag har gjort några köp på itunes, men kvaliten är för låg för min del. Dom har börjat erbjuda lite i 256 kbps men skulle helst se Apple Lossless.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på det, är inte direkt som att dom går +/- noll. Är nog så att skivbolagen tjänar rätt bra som det är nu även fast dom skriker att folk bara piratkopierar istället.

Kostar ju inte skivbolagen någon speciell summa efter att dom väl stått för kostnaden att producera skivan. När dom väl har materialet färdigt skulle jag tippa på att varje pressad skiva kostar dom max 1 kr.

Visst sen lite pengar till gruppen/artisten men det är nog oftast inte så stora summor. Så 50 kr per skiva tror jag skulle räcka ganska långt.
Skivbolag lär ha rätt stor vinstmarginal på deras "produkter".

Vill dom ha mer pengar kan dom ju sluta slösa pengar på reklam för skräpartister. Är inte så brydd att betala hutlösa summor för mina skivor bara för att dom har andra "populära" artister som de skämmer bort.

Nu är givetvis detta mestadels spekulation från min sida så är öppen för fakta.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
OM jag skulle jag köpa över internet så ska det vara okomprimerat och det behöver även vara billigare. 9kr per låt som det verkar kosta på itunes, kan ha fel men står så på deras hemsida, eller 90 kr för album är löjliga priser för sådant som inte kostar dom "någonting". Och som dessutom inte är i full kvalitet och späckat med DRM.

Sen hoppas jag att sådant här inte kommer ta över istället för riktiga cdskivor, däremot så är det en fördel om itunes med flera gör så att skivbolagen kanske äntligen skulle sänka priserna på CDs. 50 kr för en riktig skiva är rimligt pris.

mjoo 50 kr är ett rimligt pris för en cd, dvs ett fysiskt objekt, 150-200 får man ju en film eller ett rabatterat spel för. digital distribution kan de låta användarna stå för själva, jag antar att det är rädslan för riaa som gör att itunes över huvud taget säljer i usa.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
[B]Eftersom det ungefär är en fjärdedel av vad en ny skiva kostar idag, måste man sälja fyra gånger så mycket för att det ska löna sig. Det kan vara värt att tänka på./B]

Det kan vara värt att tänka på att när musiken säljs på nätet krävs mycket mindre personal-arbetstid och butiker för att få musiken från artist till kund. Inga skivor att tillverka, och ingen butik som måste hållas öppen osv.

Man behöver knappast sälja 4 gånger så mycket för att det ska löna sig.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

Jag har inte köpt en cd i hela mitt liv trots detta har jag all musik jag kan önska mig!

I tunes är skit!

Detta är min åsikt tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Det kan vara värt att tänka på att när musiken säljs på nätet krävs mycket mindre personal-arbetstid och butiker för att få musiken från artist till kund. Inga skivor att tillverka, och ingen butik som måste hållas öppen osv.

Man behöver knappast sälja 4 gånger så mycket för att det ska löna sig.

Det jag avsåg var att om prissänkningen ska löna sig måste man i sälja fyra gånger så mycket. Halverar du priset måste försäljningen dubblas annars minskar intäkterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Det jag avsåg var att om prissänkningen ska löna sig måste man i sälja fyra gånger så mycket. Halverar du priset måste försäljningen dubblas annars minskar intäkterna.

Du får nog sälja bra mycket mer än fyra gånger för att det ska löna sig. Säg att en skiva som i affär kostar 150 kr genererar, efter alla fasta och rörliga kostnader, 30 kr i vinst. Detta innebär att en prissänkning med 15 kr måste leda till en fördubblad försäljning för att få samma vinst som tidigare (jag bortser från det faktum att en fördubblad försäljning även ger vissa stordriftsfördelar).

Till kotan och femkantig: om en skiva kostar 50 kr så är först och främst 10 av dessa moms, det ger 40 kr. Återförsäljaren tar 30 procent (minst) av 40 kr, då har vi 28 kr kvar, av dessa ska artisten ha nånstans kring 25 procent. Då har vi en tjuga kvar som ska bekosta inspelning, tillverkning, distribution, tekniker, marknadsföring, bokföring, lokaler, transporter, teknisk utrustning, vinst m.m. Man får helt enkelt sälja en jävla massa skivor för att det ska gå ihop. Men det är ju lätt att tycka saker om man inte behöver ha sådana obekväma saker som fakta att luta sig mot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peth
Du får nog sälja bra mycket mer än fyra gånger för att det ska löna sig. Säg att en skiva som i affär kostar 150 kr genererar, efter alla fasta och rörliga kostnader, 30 kr i vinst. Detta innebär att en prissänkning med 15 kr måste leda till en fördubblad försäljning för att få samma vinst som tidigare (jag bortser från det faktum att en fördubblad försäljning även ger vissa stordriftsfördelar).

Till kotan och femkantig: om en skiva kostar 50 kr så är först och främst 10 av dessa moms, det ger 40 kr. Återförsäljaren tar 30 procent (minst) av 40 kr, då har vi 28 kr kvar, av dessa ska artisten ha nånstans kring 25 procent. Då har vi en tjuga kvar som ska bekosta inspelning, tillverkning, distribution, tekniker, marknadsföring, bokföring, lokaler, transporter, teknisk utrustning, vinst m.m. Man får helt enkelt sälja en jävla massa skivor för att det ska gå ihop. Men det är ju lätt att tycka saker om man inte behöver ha sådana obekväma saker som fakta att luta sig mot.

Min poäng var att man måste öka försäljningen i relation till en prisänkning, sant det går inte att säga något om lönsamhet i det sammanhanget.

Men du verkar missa att den fasta kostnaden per skiva minskar med ökad volym.
Produktionen/lancering av albumet borde rimligtvis vara den högsta kostnaden, den får man slå ut på antalet sålda skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Min poäng var att man måste öka försäljningen i relation till en prisänkning, sant det går inte att säga något om lönsamhet i det sammanhanget.

Men du verkar missa att den fasta kostnaden per skiva minskar med ökad volym.
Produktionen/lancering av albumet borde rimligtvis vara den högsta kostnaden, den får man slå ut på antalet sålda skivor.

Helt klart är det så, men att säga att med halverat försäljningspris måste man sälja dubbelt så mycket för att nå samma lönsamhet är helt fel, du måste kanske sälja 10-20 ggr så mycket och det är kanske inte helt realistiskt alla gånger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
För att de köper musik?

För att dom tror att dom kan gå ut i krig bara för oljans skull och slakta såkallade ondskans axelmakter,bara för att dom själva har en snuskigt hög oljeförbrukning per dag som innebär att amerika bränner ca 1/4 av den totala världens förbrukning av bensin per dag globalt,så dom tycker att det berättigar dom att kriga mot alla svagare oljenationer med såkallade påhittade terroristhot.......

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Käre Kamrat alban...

Vi på KPML(R) har beslutat att utesluta dig ur vårat parti, dina extrema åsikter har kommit till våran kännedom vilka vi helt enkelt inte kan svara för.

Mvh

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?