Billiga processorer tar över

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...Prissättningen sker genom en annan mekanism, en "bra-eller-anus"-mekanism ...

Jag har länge misstänkt att så är fallet, känns skönt att kunna sätta ett namn på det.
(själv brukar jag kalla det äger/suger-fenomenet, f.ö. ej bara applicerbart på ekonomi... )

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Men om dom dyraste modellerna är nästan lika billiga att tillverka som dom billigaste varför har dom så högt pris på dom bästa?

För att det är mycket svårare att tillverka de dyra. Om man förenklar det ganska ordentligt så säg att att maskin tillverkar 100 processorer, men bara 2 exemplar blir tillräckligt bra för att säljas som de dyraste modellerna. Har man ett litet utbud och en stor efterfrågan så blir priset högt.

Dessutom när du köper dom dyrare modellerna betalar du även mer i utvecklingkostnader för nästa generations processor.

Permalänk
Medlem

inte konstigt att dom tar över med såna klockningsmöjligheter som det finns, folk är ju prismedvetna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Klaga på stavning är bara så jävla fel överlag

Tycker inte jag. Dyslexi är inte samma sak som att bara skita i att anstränga sig lite.
Väldigt ignorant att skriva slarvigt och sedan alltid lägga in en brasklapp att man dyslektiker.

Permalänk
Medlem

Även dagens processorer med låg prestanda fyller med lätthet upp dom användarkrav dom flesta personer har...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Även dagens processorer med låg prestanda fyller med lätthet upp dom användarkrav dom flesta personer har...

Ja, och så har det inte alltid varit. Om vi tittar tillbaka en sisådär 15 år i tiden så var det en rejäl skillnad mellan en budgetprocessor och den snabbaste på marknaden. Tänk 486DX66 som fanns på marknaden samtidigt som Pentium 133 MHz. Var som natt och dag bara i Windows. För övrigt var det populärt att benchmarka med Excel-makron på den tiden.

Nuförtiden är det svårt att märka skillnad mellan en billig dual-core och en svindyr quad vid vanligt kontorsarbete.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Angående om prissättning:
Det man betalar för inom halvledarindustrin är inte själva produkten, utan forskningen som ligger bakom den. (Ja, jag jobbar inom "industrin" så jag vet vilka summor det handlar om).

Poängen med "pretandamodeller" är att tekniken som används i dem tillämpas senare i budgetvarianter. (Se bara inom bilsport där tekniker ofta först utvecklas till Formel 1 ).

Permalänk
Avstängd

jag har en sempron 1,9ghz (clockad till 2,20ghz) som spelserver det funkar bra kostade 365kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Angående om prissättning:
Det man betalar för inom halvledarindustrin är inte själva produkten, utan forskningen som ligger bakom den. (Ja, jag jobbar inom "industrin" så jag vet vilka summor det handlar om).

Poängen med "pretandamodeller" är att tekniken som används i dem tillämpas senare i budgetvarianter. (Se bara inom bilsport där tekniker ofta först utvecklas till Formel 1 ).

Jo men så är det ju för i princip allt inom elektronikindustrin och flera andra industrier. Man betalar för som du säger för utveckling och forskning. Själva produkten i sig brukar sällan vara så dyr i material. Det trodde jag de flesta här visste faktiskt. Men så kanske det inte är?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Även om många som köper datorer inte vet riktigt vad det köper så kommer ändå förnuftiga köp slå igenom överlag eftersom "valet" redan gjorts av inköpare på de stora datorföretagen.

Till viss del stämmer det, men tror helt klart många fel görs av inköpare, både omedvetet och medvetet (som t.ex: http://www.sweclockers.com/nyhet/7289-eu_hardgranskar_intels_... )

Permalänk
Medlem

Uhm OEM uber alles? (saknar möjligheten till tysk y nu) News tone aynone no? Move along nothing to see (ruskigt berrudas svar jajjemensan)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
saknar möjligheten till tysk y nu

Varför är det så många som inte känner till att det finns en jättebra knapp för att skriva ë, ä, ÿ, ü, ï, ö och liknande strax till höger om 'å'. Tryck på denna och sedan 'u'.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför är det så många som inte känner till att det finns en jättebra knapp för att skriva ë, ä, ÿ, ü, ï, ö och liknande strax till höger om 'å'. Tryck på denna och sedan 'u'.

Han kanske sitter på ett tangentbord med annan layout/mobil eller PDA. Hans inlägg innehåller inte heller några å, ö eller ä'n heller.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med, som försäljare så säljer vi mest budgetlaptops runt 5k som innehåller celeron-processorer.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Till viss del stämmer det, men tror helt klart många fel görs av inköpare, både omedvetet och medvetet (som t.ex: http://www.sweclockers.com/nyhet/7289-eu_hardgranskar_intels_... )

Det där har inte riktigt med saken att göra; även om Intel med ohederliga metoder får ett företag att bara återförsälja intelprocessorer så kommer ändå folk köpa främst från nedre mellansegmentet, just från Intel.

Observera att mekanismen jag talar om gäller inom en produkt från ett företag, och säger rätt lite om konkurrenssituationen.

Så dessa "fel" av inköpare påverkar inte resonemanget eller resultatet kring de mekanismer jag tidigare beskrev och som nyheten handlar om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En 486 SX 25 var budget när den kom pris 2000-4000 kr ca.
Sedan kom AMD och Cyrix med med P1 kloner i budget klassen 75-133 mhz 1500 kr ca.
Efter ett tag fick man en K6 133-200 mhz Samma pris där.
Sedan kom K6-2 och Celeron 300A ,tja 1500 kr kostade dom med.
Nästa hopp är nog Celeron 566, för 1200 kr ca.
Ja, nästa pris värda cpu bör vara Celeron 900 och Tullatin. (stavning?)
Sedan ägde AMD detta segment med Duron och XP cpu.
Barton 2500+ var en fin budget Cpu för ca 900 kr fick man en 3200+
Sedan vad det dags för A64 3000-3200+ lite dyrare men klockade bra.
(P4 Celeron var inget bra val i detta segment då den var för slö)
Opterion blev väldigt populär i denna klass då man hade mera minne i den och klockade bra!
Semperion tog en del av marknaden med, både som K7 och K8
Sedan kom Core 2 !
Resten kan nog dom flesta.

Det jag vill peka på är att nu får man en otroligt kraftfull cpu nu för några hundralappar.Så klart att budget segmentet växer!

Edit: Nej har inte ägt så många CPU !

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
En 486 SX 25 var budget när den kom pris 2000-4000 kr ca.
Sedan kom AMD och Cyrix med med P1 kloner i budget klassen 75-133 mhz 1500 kr ca.
Efter ett tag fick man en K6 133-200 mhz Samma pris där.
Sedan kom K6-2 och Celeron 300A ,tja 1500 kr kostade dom med.
Nästa hopp är nog Celeron 566, för 1200 kr ca.
Ja, nästa pris värda cpu bör vara Celeron 900 och Tullatin. (stavning?)
Sedan ägde AMD detta segment med Duron och XP cpu.
Barton 2500+ var en fin budget Cpu för ca 900 kr fick man en 3200+
Sedan vad det dags för A64 3000-3200+ lite dyrare men klockade bra.
(P4 Celeron var inget bra val i detta segment då den var för slö)
Opterion blev väldigt populär i denna klass då man hade mera minne i den och klockade bra!
Semperion tog en del av marknaden med, både som K7 och K8
Sedan kom Core 2 !
Resten kan nog dom flesta.

Det jag vill peka på är att nu får man en otroligt kraftfull cpu nu för några hundralappar.Så klart att budget segmentet växer!

Ddu har gått budget vägen med massor av CPU'er ser jag. Jag har gått en annan väg, färre uppgraderingar men ganska feta när de gjordes (frågan är ju vem som kommit billigast undan? ). Min första egna PC blev ett hemmabygge med en P166MMX, dyr men bra... polarens P90 kunde ju slänga sig i väggen. Den höll ganska länge men en dag räkte det inte längre och då blev det en P3 450 från Gateway... Den var attans snabb och klarade allt... ett tag... sen var man inte snabbast i stan och alla sprang ifrån en... P4 kom och man var bra efter, tänk er 2Ghz!! gee!!! När det fanns pengar på kontot blev det till en P4 1.8Ghz Compaq... men gick på en nit för valde en small formfaktor vilket ju var snabb och smidig men värdelös att uppgradera. Den fick dock en P4 2.4 och ett Radeon9200 low profile samt mer minne men var duktigt begänsande iaf. Nästa burk då hade jag tröttnat på innovativa (läs värdelösa) OEM lösningar och bygde min egen burk, blev en P4 3.4Ghz, det var 3år sedan så var ju inte billig men det var allt jag hade råd med och både grafikkort och minne blev lidande så CPU'n kunde bli lite fetare. Använder samma moderkort idag men grafikkort och minnen har uppgraderats och nu i vintras blev det även till en 840EE, bästa CPU moderkortet klarade av... inte en värsting i dagens sammanhang men den klarar av det jag behöver den till.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Det jag vill peka på är att nu får man en otroligt kraftfull cpu nu för några hundralappar.Så klart att budget segmentet växer!

Helt riktigt.
Den Celly 420 singelcore jag har i mitt system köpte jag för att köra lite tester och jämföra med tidigare prollar jag haft i min ägo, och överklockning såklart. Men efter att ha haft prollen ett par dagar så beslöt jag att låta den ligga kvar i burken. Trivs mycket bättre med den än E6750.an (4,1GHz) jag hade innan. Helt överlägsen i Windowsmiljö, ruskigt snabb. De ynka 1,5-2fps jag går miste om i spel (1680x1050) kan jag leva med. Visst, ska jag encoda en film så tar det lite längre tid, men inte mycket. Sen att den går att överklocka runt 100% och är den strömsnålaste prollen i hela core-familjen är inte helt fel.

Jag köpte denna cpu för att jag var lite nyfiken på vad man får för 300 spänn idag, och jag måste säga att jag blev grymt possitivt överaskad.

Dagens spel ställer inte så stora krav på cpu så min rekomendation är att köpa en riktigt billig cpu och lägga mera krut på ett bra grafikkort, är vad jag tänker göra så länge läget ser ut som det gör idag.
Att lägga 2000 kr på en Intel-prolle idag är enligt min mening att slänga 1200-1400 kr i sjön som skulle gått till ett bättre graffe.

Kom att tänka på min gamla P4 Prescott 3,0HGz med dubbelt så mycket L-2 cache och HT. 420:an ligger ljusår före i allt och behöver jag ens nämna effektförbrukning och värmeutveckling dessa två prollar imellan.
P4:an kostade då (ca 3 år sen) runt 2200 kr, snacka om utveckling och framsteg.

Btw: Min 440 kommer på måndag.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det finns tydligen många dyslexier här på Sweclockers, jag undrar om alla som "skyller" sin dåliga stavning på det har fått en sådan diagnos av en läkare.

Dyslektiker är den korrekta stavningen. Har du fått diagnosen?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Btw: Min 440 kommer på måndag.

Den klockar nog högre, eftersom den har högre multipel. Men den är sämre på att snåla energi än 420 eftersom den saknar "Thermal Monitor" och "Enhanced Halt State" som 420 har(ja, de dyker upp i bios på mitt Asus P5K och går att aktivera). Det innebär att i idle kan 420 dra så lite som 8W. Jag kör Wolfdale-fläkten med automatisk fläktkontroll i Asus-bioset, den fläkten har 4-polig pwm-kontakt till skillnad från Celly-fläkten, och cpu-fläkten brukar aldrig ens höras. Det är bara nätdels-fläkten som hörs litegrann. På en del sätt är 420 den mest imponerande i hela serien

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Den klockar nog högre, eftersom den har högre multipel. Men den är sämre på att snåla energi än 420 eftersom den saknar "Thermal Monitor" och "Enhanced Halt State" som 420 har(ja, de dyker upp i bios på mitt Asus P5K och går att aktivera). Det innebär att i idle kan 420 dra så lite som 8W. Jag kör Wolfdale-fläkten med automatisk fläktkontroll i Asus-bioset, den fläkten har 4-polig pwm-kontakt till skillnad från Celly-fläkten, och cpu-fläkten brukar aldrig ens höras. Det är bara nätdels-fläkten som hörs litegrann. På en del sätt är 420 den mest imponerande i hela serien

Själv hade jag skrivit "alla" istället för "en del" i sista meningen där.
Jag menar, billig, strömsnål, klockar utav bara helvetes, den presterar, men framför allt, den levererar.
Och så tycker jag den är snygg också. (humor)

Klockar 440:an lika bra i %, ja då är det 3,8 GHz som gäller, skulle sitta klockrent. (hehe)

Som du vet så extremklockar jag, så det där med effektförbrukning är inte så viktigt på en redan strömsnål prolle, men visst är det häftigt att en den går att köra på ynka 8watt. Annat var det på Prescott-tiden. Kommer ihåg min 3,2:a som jag körde i 4,1GHz på 1,62v. Bara prollen drog väl en 170-180watt, tror det var 115 stock. Den datorn drog typ mer ström än resten av hushållet tillsammans. Allt efter det känns strömsnålt om du förstår vad jag menar.

Btw: Går det att ändra multi på 400-serien, eller är det bara högsta och lägsta som gäller. Får nämligen inte upp någon inställning i Bios om detta, bara Speed-step på/av. Vill fläska på med mer fsb än de ynka 380 jag kör nu. Har å andra sidan inte flashat Bios på den nya brädan.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Dyslektiker är den korrekta stavningen. Har du fått diagnosen?

Den diagnosen fick jag när där var 3 veckor kvar av gymnasiet för min del... tack för den. :/

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Jag köper bara billiga prollar ^^ dels för att jag inte har råd med kraftigaste grejerna, men även för att jag inte har så himla höga krav på CPU:n oftast. Dagens CPU:er är ju jävligt snabba faktist när man väl tänker på det. Som det känns idag kommer jag nog få en chock när jag köper en CPU för 1000-lappen om nåt år.

Jag sköter videoredigering med en E2140 med Intel GMA950 utan problem medan jag gör mitt photoshoppande samt spelande på en AMD64 Athlon 3000+@2.35GHz med GeForce 7600GT och tycker det funkar utmärkt faktist.

Ska överklocka min E2140 när jag väl får tag på bakrutereparationssats så jag kan ändra FBS:en till 266MHz med BSEL-modden.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

"Billiga processorer tar över"

Intressant rubrik, med tanke på att det segment som här kallas för budget processorer, alltid stått för merparten av de producerade och sålda processorerna.

"High End" är en försvinnande liten del av produktionen, först i en arkitekturs slutskede utgör dessa processorer en större del, den saken ser vi tex nu med AMD´s Athlon 64 X2 serie, där den sista prestanda potentialen pressas ut.
Men det är vid en tidpunkt där serien som helhet, inte längre är att betrakta som "High End".

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?