Permalänk
Medlem

aMSN

Har nu kört aMSN på min Macbook med OSX ett tag, då jag finner att just aMSN är den klient som har flest funktioner som jag vill ha för tillfället.
Frågor;
Varför i tusan är aMSN så sjuuuukt segt? Både i OSX och i Windows är ju det ubersegt. Skrivet i något sketet programmeringsspråk? När man ska göra saker tar det ju hur lång tid som helst, bara t.ex. att dubbelklicka på någon kontakt för att få upp en ruta upplever jag som ganska segt. Dålig respons från programmet på något sätt.
Likaså fungerar ju inte webkamerastödet alls. Skicka vibbar fungerar inte för mig. Programmet kraschar med någon skum felruta som jag inte känner igen, utan verkar vara något inbyggt i programmet. Det är ju inte så att det kraschar ibland, utan varje gång man råkar trycka på den knappen så dör programmet som om funktionen inte är inbyggd eller nåt sånt? Störigt och tråkigt är det iallafall. När det gäller webkameran så fungerar heller inte den alls och det borde den ju göra, med tanke på att alla macbookar har samma kamera, så det är ju inte som hos PC med Windows, att alla har olika kameror.. visserligen kanske aMsn är utvecklat för någon annan form av kamera som sitter i nån iMac eller nåt??
Vad tror ni? Har ni samma problem?

Klart segaste klienten iallafall anser jag, av de som finns att tillgå till OSX. Och som sagt så är den ju precis lika seg i Windows, så det är ju inget direkt fel här..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

aMSN är väl främst utvecklat för Linux, det är väl nästan tveksamt att de lagt till stöd för macbookens kamera alls. Testade det själv igår, men det rykte rätt fort. Fult, segt och jobbigt var mina kommentarer. =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

aMSN är ju en skräckhistoria. Adium uppfyller mina krav förutom att den inte har stöd för webbkamera men då kör jag bara igång Skype, får man dessutom mycket bättre kvalité också.

Permalänk
Medlem

jag har kört webbkamera med aMsn och inte upplevt några problem alls på min macbook, likaså har jag skickat ett X antal vibbar i mitt liv i aMsn utan några problem. Så vet inte vad det är som är fel för dig.

Men jag kör inte aMsn så ofta då jag håller mig till adium.

Permalänk
Medlem

aMSN är skrivet i tcl/tk, ett scriptspråk. Den prestanda man får är en följd av det, då tk (grafiken) är ganska långsam, åtminstone den variant som implementerats.

Det har varit en hel del diskussioner om huruvida man borde byta språk eller inte, och såvitt jag vet är planerna inför aMSN 2 att bara ha protokollkod osv i tcl och resten skrivet i ett eller flera toolkit, men det kan mycket väl ha ändrats sedan jag läste det.

Kan också nämna att de som utvecklar aMSN har varit först med att lyckas med RE av ganska många MSN-funktioner.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
ket väl ha ändrats sedan jag läste det.

Kan också nämna att de som utvecklar aMSN har varit först med att lyckas med RE av ganska många MSN-funktioner.

Hm, jag kom precis att tänka på en sak. Hur kommer det sig egentligen att inte libpurple (aka gaim/pidgin) inte "kopierat" vissa av de funktionerna? Jag antar att aMSN har en licens som tillåter det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hm, jag kom precis att tänka på en sak. Hur kommer det sig egentligen att inte libpurple (aka gaim/pidgin) inte "kopierat" vissa av de funktionerna? Jag antar att aMSN har en licens som tillåter det.

Ingen aning varför, allt aMSN använder är GPL2. Har dock för mig att skaparen av Mercury snodde en del av deras kod för webcam, skrev om den en aning och sedan sade att det var han som gjort RE av alltihop.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Jo aMSN är klart segast grafiskt men är snabbast att skicka filer (port 6891-6900) bland OS X klienterna idag. Den enda som kör p2p filetransfer och inte genom någon skiten MS server i snigelfart.
Är nog den enda anledningen varför jag kör den.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Okej jag upplevde också att aMSN var segt innan jag bytte till senaste betan och körde cold-skinet, eftersom inte det använder sig av de sega .png filerna som tar 80 år att ladda.

Webcam och filöverföring fungerar perfekt, t.o.m. att rita, det enda jag inte kan göra är att spela spel (msns spel såklart) samt att jag inte får iTunes-funktionen att fungera (så andra kan se vad man lyssnar på för musik)

Så med nyaste aMSN betan och coldskinet och fixar du drivrutiner till din cam så skall den nog kunna jämföra sig med Adium.

Adium tycker jag känns riktigt stabilt men saknar lite grejer såsom cam (ja, jag vet att det planeras men finns inte än?), personliga meddelanden (fast det fanns en plugin till det va?)

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk

Testar aMSN nu. Känns okej, so far.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hm, jag kom precis att tänka på en sak. Hur kommer det sig egentligen att inte libpurple (aka gaim/pidgin) inte "kopierat" vissa av de funktionerna? Jag antar att aMSN har en licens som tillåter det.

För det är ju såklart inte bara att kopiera och klistra in. Det måste läggas till så att det överhuvudtaget stöds dessa medier i libpurple, vilket är mycket jobb.
De har en vill inte tillåta en massa fulhack för specifika protokoll, vilket jag är tacksam för.

Det vore upp till pluginet att kopiera dessa funktioner, och då måste det finnas ett interface for att just skicka ut dessa signaler till GUI/CLI-et. Det jobbet är nog bra mycket enklare än att lägga till mediahantering i purple.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
För det är ju såklart inte bara att kopiera och klistra in. Det måste läggas till så att det överhuvudtaget stöds dessa medier i libpurple, vilket är mycket jobb.
De har en vill inte tillåta en massa fulhack för specifika protokoll, vilket jag är tacksam för.

Det vore upp till pluginet att kopiera dessa funktioner, och då måste det finnas ett interface for att just skicka ut dessa signaler till GUI/CLI-et. Det jobbet är nog bra mycket enklare än att lägga till mediahantering i purple.

Självklart kan man inte kopiera Tcl och klistra in som C. Det var ju inte direkt copy/paste jag syftade på heller, utan snarare att "kopiera" funktionaliteten.
Jag kan inte påstå att jag har koll på sourcen till varken libpurple eller aMSN, men det ser simpelt ut i sourcen till aMSN hur som helst.
Nåja, nog med off topic - någon bra anledning lär det ju finnas att det tar sån himla tid med P14-stöd

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det går att kompilera in msnp14-stöd redan nu i pidgin med växeln "--enable-msnp14"

Permalänk
Medlem

Finns det customs smileys i Adium som det finns i AMSN, dvs skickar någon en smiley som man inte har så får man fram den iallfall?

Webkameran fungerar också fint för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -SaLZa-
Okej jag upplevde också att aMSN var segt innan jag bytte till senaste betan och körde cold-skinet, eftersom inte det använder sig av de sega .png filerna som tar 80 år att ladda.

Webcam och filöverföring fungerar perfekt, t.o.m. att rita, det enda jag inte kan göra är att spela spel (msns spel såklart) samt att jag inte får iTunes-funktionen att fungera (så andra kan se vad man lyssnar på för musik)

Så med nyaste aMSN betan och coldskinet och fixar du drivrutiner till din cam så skall den nog kunna jämföra sig med Adium.

Adium tycker jag känns riktigt stabilt men saknar lite grejer såsom cam (ja, jag vet att det planeras men finns inte än?), personliga meddelanden (fast det fanns en plugin till det va?)

Var hittar man senaste betan då?
Jag kör 0.97 och det är den enda jag kan hitta på tillverkarens hemsida..?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Var hittar man senaste betan då?
Jag kör 0.97 och det är den enda jag kan hitta på tillverkarens hemsida..?

tror han menar SVN snapshot: http://amsn.sourceforge.net/amsn_dev.tar.gz

OBS:
You may want to test our development version. But, as it's a development version, it may contains more bugs than the official versions, and may also be completely broken sometimes. You will find more information on how to install that development version on our wiki

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Självklart kan man inte kopiera Tcl och klistra in som C. Det var ju inte direkt copy/paste jag syftade på heller, utan snarare att "kopiera" funktionaliteten.
Jag kan inte påstå att jag har koll på sourcen till varken libpurple eller aMSN, men det ser simpelt ut i sourcen till aMSN hur som helst.
Nåja, nog med off topic - någon bra anledning lär det ju finnas att det tar sån himla tid med P14-stöd

Jag menade inte ens så. Även om det var skrivit i C hade man inte kunnat klistra in.
Det är ju helt andra bullar att göra något som är MSN specifikt, och att göra ett GUI som är *helt* oberoende av protokoll, sedan ett ramverk som stöder alla protokoll med samtliga varianter av röstchat, videochat och andra finesser.
Ramverket i purple har ej något interface för röst och video, det måste finnas först. Att skriva pluginet efter det är lätt. Finns långa diskussioner på pidgins hemsida kring detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Var hittar man senaste betan då?
Jag kör 0.97 och det är den enda jag kan hitta på tillverkarens hemsida..?

http://www.notjustanothermacuser.com/0_97/ Där har du den senaste "amsn-0.97-1.dmg"

Vet inte om man kompilerar eget om det är lite mer cut edge technology men men, som sagt tanka cold skinet med så får du en fin msn klient

EDIT: Fan länken funkade inte så du får nog kompilera eget, bara att dra ner en SVN (typ smartSVN) klient tror jag och se till att du har xcode installerat (föutsatt att du kör leopard / tiger, xcode finner du f.ö. på leopard install dvdn)

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag menade inte ens så. Även om det var skrivit i C hade man inte kunnat klistra in.
Det är ju helt andra bullar att göra något som är MSN specifikt, och att göra ett GUI som är *helt* oberoende av protokoll, sedan ett ramverk som stöder alla protokoll med samtliga varianter av röstchat, videochat och andra finesser.
Ramverket i purple har ej något interface för röst och video, det måste finnas först. Att skriva pluginet efter det är lätt. Finns långa diskussioner på pidgins hemsida kring detta.

Vad tusan. Jag läste igenom mitt inlägg nu, och märkte att jag glömt nämna vad jag pratade om ens. Duktigt, Thomas.

Jag syftade på "personal messages" och inget annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rife
Finns det customs smileys i Adium som det finns i AMSN, dvs skickar någon en smiley som man inte har så får man fram den iallfall?

Jepp.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne och pratar aMSN, hur får man bort den där tribalen som verkar vara original.
Har stylat mitt så, i mitt tycke, sjukt nice nu (kör win vista) och det är bara den kvar som stör.

Den grön-bruna historian på vänstra sidan.
För övrigt fungerar det utmärkt med Vista. Har allt som windows live messenger har och lite till. Riktigt snabbt och responsivt också i mitt tycke. Inga problem här inte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
När vi ändå är inne och pratar aMSN, hur får man bort den där tribalen som verkar vara original.
Har stylat mitt så, i mitt tycke, sjukt nice nu (kör win vista) och det är bara den kvar som stör.
Den grön-bruna historian på vänstra sidan.
För övrigt fungerar det utmärkt med Vista. Har allt som windows live messenger har och lite till. Riktigt snabbt och responsivt också i mitt tycke. Inga problem här inte.

Om du går in i amsn/skins/default/pixmaps/ och tar bort filen back.png så ska den försvinna. Annars kan du ju alltid byta ut den mot valfri annan bild (.png) som du tycker bättre om.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Installera vanliga msn och kör sedan Apatch ---> http://apatch.org/ så kan du i vanliga msn ta bort allt du vill inkl reklamen, även lägga till saker som stöd för winamp osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Om du går in i amsn/skins/default/pixmaps/ och tar bort filen back.png så ska den försvinna. Annars kan du ju alltid byta ut den mot valfri annan bild (.png) som du tycker bättre om.

Haha, förstår inte att jag kunde missa det.
Var inne i mitt nya skin och letade.
Tack ska du ha!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?