PC Power & Cooling börjar sälja billigare nätdelar

Permalänk
Melding Plague

PC Power & Cooling börjar sälja billigare nätdelar

PC Power & Cooling har länge varit kända för att tillverka nätdelar med bra prestanda och hög kvalitet. För att kunna nå ut till fler kunder kommer företaget nu börja sälja mindre kraftfulla modeller. De nya nätaggregaten är i Silencer-serien och är specificerade till 370 watt, 420 watt och 500 watt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YES!!! ÄNTLIGEN!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Men ååhhh, 80mm fläkt är ju så passé!

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Avstängd

80mm funkar för mig, håller nätagget tillräckligt hög effektivitet behöver det inte bli särskillt varmt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Men ååhhh, 80mm fläkt är ju så passé!

Gör inte så mycket ifall de fungerar bra och kyler väl. Kör ett PC Power & Cooling i en två-socket 1207 server, och det är bland de stabilaste aggregat jag använt med fantastiskt bra värden, OCH MYCKET TYST (jag kan inte påstå att jag överhuvudtaget märker någon skillnad på detta och t ex ett Corsair HX 620W).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Men ååhhh, 80mm fläkt är ju så passé!

Finns olika åsikter om det också, jag föredrar 80mm på agg iaf.

" 6. SHOULD AN ATX POWER SUPPLY BE COOLED WITH A 120MM FAN?

Most low-noise ATX power supplies today utilize a top-mounted 120mm fan rather than a rear-mounted 80mm fan. The 120's favorable reputation is based on the fact that under low to medium load conditions, the 120mm fan provides sufficient cooling at low RPM and low RPM fans are generally very quiet.

However, problems occur with this design when the load exceeds 50%-60%. Because the 120mm fan consumes about 1.5" of vertical space inside the PSU, heat sinks, capacitors, and other components are about 30% smaller in height compared to a PSU with a rear-mounted fan. The smaller parts can handle less current, so the maximum power available with the 120mm design is limited. And, because the heat sinks have less surface area, more air flow is needed with this design to keep the thermal situation under control. With 80%-100% load, the 120's fan speed can double and the noise level can jump by up to 20dB.

In conclusion, for systems that require more than 50% of the power supply's capacity, a well-engineered PSU with a rear-mounted 80mm fan will provide superior performance and reliability (due to larger components) at a noise level comparable to a PSU equipped with a 120mm fan."

http://www.pcpower.com/technology/myths/#m6

http://www.pcpower.com/images/top_v_back.jpg

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk

Problemet är ju att ett agg med 80mm fläkt oftast låter mer än ett agg med 120mm, då själva fläkten måste snurra fortare för att blåsa ut samma mängd luft som en 120mm skulle göra. När systemet inte belastas nämnvärt kan då 120mm fläkten gå väldigt långsamt vilket ger låg ljudnivå men ändå bra kylning, d.v.s. agget är tyst när man vill att det ska vara det.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

I dom nya chassina typ antec p182 osv så är de ju fördel med bak monterad 80 fläkt då de är väldigt begränsat med platts över och under PSU'n.

Sen om man har en Psu med 80 fläkt så är de ju inte så jätte svårt att modda dit en extra så de blir gött kors drag vilket lär hålla tempen nere och oxå då varvtalet på fläktarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

SLÅÅÅL! SES PÅ MÅNDAG

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
SLÅÅÅL! SES PÅ MÅNDAG

Inte om vi ser dig först

Lagom ovanligt att nätagg heter något med Silent, Ultra silent osv.
Bra dock att de har lägre specade nätagg i sin line.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Problemet är ju att ett agg med 80mm fläkt oftast låter mer än ett agg med 120mm, då själva fläkten måste snurra fortare för att blåsa ut samma mängd luft som en 120mm skulle göra. När systemet inte belastas nämnvärt kan då 120mm fläkten gå väldigt långsamt vilket ger låg ljudnivå men ändå bra kylning, d.v.s. agget är tyst när man vill att det ska vara det.

Jo visst men under belastning måste 120mm förflytta ännu mer än 80mm någonsin behöver för att agg med 120mm måste ha mindre=klenare komponenter för att få plats med fläkten.

Jag bryr mig mer om hur agget är under belastning inte hur den är i kartongen den levreras i.

Själv har jag en agg som hade 80mm men gjorde hål för 120mm, visst större mått men fläkten får plats när agget har tomt runtom sig i chassit.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Trevligt!

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Trevligt att man kan komma undan billigt men har lärt mig att man alldrig kan ta den billiga vägen, är så innom bilar, mopeder, datorer ja allt! Om man hittar något som funka riktigt bra så är det alltid det dyraste som man har hittat offtast :S

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Trevligt att man kan komma undan billigt men har lärt mig att man alldrig kan ta den billiga vägen, är så innom bilar, mopeder, datorer ja allt! Om man hittar något som funka riktigt bra så är det alltid det dyraste som man har hittat offtast :S

Oftast är det dyraste det sämsta man kan köpa ur prisvärdhetssynpunkt. Dessutom är de här ju inte budgetklass, utan mer mot mellansegmentet.

Hmm, 100 000 timmar? Den kan alltså stå på i sammanlagt 11,5 år? Säkert överdrivet, men rätt trevligt ändå

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
In conclusion, for systems that require more than 50% of the power supply's capacity, a well-engineered PSU with a rear-mounted 80mm fan will provide superior performance and reliability (due to larger components) at a noise level comparable to a PSU equipped with a 120mm fan."[/I]

Känns väldigt överdrivet och det ser uppenbarligen inte ut så i praktiken där både de mest kvalitativa nätaggen och tysta nätaggen har 120mm fläkt (eller större).

Det är bara ta en titt på silentpcreviews lista över rekommenderade nätagg:
http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

De sju tystaste nätaggen (400W+) har alla en 120mm fläkt eller större.

Sen om de har rätt men att marknaden har låst fasst sig på 120mm såpass mycket att de bästa nätaggen görs med en sämre design så innebär det ju fortfarande att man bör eftersträva ett bra nätagg med 120mm fläkt - i praktiken.

Men självklart så får man kolla upp varje nätagg för sig, inte direkt så att 120mm fläkt är en kvalitetsstämpel
Men som det ser ut idag så är de nätagg som har bäst rykte om sig för kvalitet och som är tystast oftast en 120mm fläkt.

Faktum är att de enda nätaggen på listan ovan som har 80mm fläkt är antec (som har två modeller där). Det är inte alls dåliga nätagg men av allt att döma finns det både bättre och tystare nätagg med 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
massa text

Det är nog sant att det finns förmodligen fler tysta och bättre modeller med 120mm fläkt för tillfället.

Däremot ett fel som dom själva på spcr på pekat är att de testar i relativt svala omständigheter 20-23 grader, vilket kan gynna vissa aggregat.

Här t.ex är antecs 80mm modell tom. tystare än corsairs 120mm när den omgivande temperaturen överstiger 25grader och loaden är +50%. Skulle våga påstå att de flesta användare har temperatuer över 25 i sina chassien, mitt ligger alltid 4-5 grader överrumsteperatur iaf.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Där har du en poäng, men jag tycker inte att det rättfärdigar det där citatet:

Citat:

a well-engineered PSU with a rear-mounted 80mm fan will provide superior performance and reliability (due to larger components) at a noise level comparable to a PSU equipped with a 120mm fan."

Vilket jag inte sett några belägg för i praktiken.

Men jag ska erkänna att jag normalt är snabb på att dissa 80mm nätagg, får kolla mer noggrannt på dem i framtiden. Ganska lätt eftersom det är såpass få (om man är ute efter bra och tysta nätagg)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då det hamnar inom samma tema. Vad tror ni om att ta ett valigt nätagg och ta bort kylflänsarna och ersätta dem med mosfett-vattenblock?? Och kanske en tyst fläkt för de mindre komponenter som det inte finns block till. Skulle vara lite coolt då vattenkylda nätagg koster knasmycket gämnfört med vad man får i prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Där har du en poäng, men jag tycker inte att det rättfärdigar det där citatet.

Vad hade du annat förväntat dig av en tillverkare?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Oj, det var illa av mig, kollade inte ens vilken sida det var på. Trodde det var en review-sida

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Verkar vara bra nätagg för priset...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det här är ju intressant, har alltid fått intrycket av att pc power & cooling är bland dom absolut bästa nätaggstillverkarna. Sitter på ett tagan med dubbla 80mm som är helt knäpptyst vilket visar att det räcker med 80mm fläktar, kommer säkert köpa ett pc power & cooling nästa gång, gillar konstruktionen med en 12voltslina också, känns bara puckat att dela på den.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

vem fan bryr sig om det är 80 eller 120mm fläktar i aggen? så länge dom är tysta och fungerar...bra att tillverkarna fattar att man ska göra lågwatt agg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T10000
Det här är ju intressant, har alltid fått intrycket av att pc power & cooling är bland dom absolut bästa nätaggstillverkarna. Sitter på ett tagan med dubbla 80mm som är helt knäpptyst vilket visar att det räcker med 80mm fläktar, kommer säkert köpa ett pc power & cooling nästa gång, gillar konstruktionen med en 12voltslina också, känns bara puckat att dela på den.

Dom är bland dom bästa.

Permalänk

Hur är det med verkningsgraden 80%?
Om jag ska köpa ett nätagg till min server vad ska jag ha för nätagg då om jag vill att den ska bli så strömsnål som möjligt?

EDIT

asså 100% verkningsgrad fattar jag-.-
men vilket nätagregat menar jag:P
typ vilket nätagg är bäst?! ;D