Får inget ljud ur mitt audiophile 2496.

Permalänk
Medlem

Får inget ljud ur mitt audiophile 2496.

Köpte mig ett nytt ljudkort, ett audiophile 2496 men jag lyckas inte få fart på det.

Vet inte vad jag ska göra heller...

rc.conf

# MOD_AUTOLOAD="yes" #MOD_BLACKLIST=() #deprecated MODULES=(e1000 snd-ice1712 soundcore)

mkinitcpio.conf

MODULES="pata_acpi pata_amd ata_generic sata_nv ext2 snd_ice1712"

Jag har envy24control installerat men det ger mig detta output:

No ICE1712 cards found

Vad har jag missat och/eller gjort fel?

Jag använder Arch.

EDIT: Kortet funkar fint i Freebsd samt windows.

EDIT2:

$cat /proc/asound/cards --- no soundcards ---

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Har du testa följa guiden här?: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-ice1...

Guiden säger att jag ska installera: alsa-lib alsa-utils och lägga till några modules så ska det vara klart.
Funkar inget vidare det inte....Nån mer idé?

Visa signatur
Permalänk

Den säger också att du ska konfigurera/ändra några config filer också (det kanske vad det du menade?). Mitt ice1724 ville inte fungera innan allt det var klart

Får du upp något med alsamixer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Den säger också att du ska konfigurera/ändra några config filer också (det kanske vad det du menade?). Mitt ice1724 ville inte fungera innan allt det var klart

Får du upp något med alsamixer?

Hmm du har en poäng
Efter att ha klippt in den här delen:

# ALSA portion alias char-major-116 snd alias snd-card-0 snd-ice1712 #module options should go here # OSS/Free portion alias char-major-14 soundcore alias sound-slot-0 snd-card-0 # card #1 alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss alias sound-service-0-1 snd-seq-oss alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss alias sound-service-0-8 snd-seq-oss alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

Så ger:

$cat /proc/asound/cards 0 [M2496]: ICE1712 - M Audio Audiophile 24/96 M Audio Audiophile 24/96 at 0xa400, irq 18

Men fortfarande inget ljud och ingen tillgång till alsamixer eller envy24control, vad har jag missat nu?

Det står mer grejer där men det fattar jag inte vart det ska eller varför det skulle hjälpa när jag redan har klistrat in det en gång i modprobe.conf :S

EDIT: La även till .asoundrc grejen, ingen förbättring.

Visa signatur
Permalänk

Jag tar det som att du redan har kört "update-modules".
När alsa startar laddar den in alla moduler den behöver. Därför behöver iallafall jag starta om min alsa server när jag pillat med vilka moduler den ska använda.
Min ligger i "/etc/init.d/alsasound" (/etc/init.d/alsasound restart)
Den brukar då printa ut om den lyckas ladda in modulen osv

Permalänk
Medlem

Har du kollat på guiden för ALSA på Archs wiki? Du måste ju t.ex. lägga till din använda i gruppen audio för att kunna använda ljudkortet som en vanlig användare. Fast du kanske har gjort allt som root? Du kan också testa att köra alsaconf och se om det programmet kan konfigurera kortet åt dig.

Sen förstår jag inte riktigt varför du lägger till modulen i både mkinitcpio.conf och rc.conf. Det verkar ju lite onödigt att både kompilera in modulen i kärnan och försöka ladda in den som en vanlig modul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Jag tar det som att du redan har kört "update-modules".
När alsa startar laddar den in alla moduler den behöver. Därför behöver iallafall jag starta om min alsa server när jag pillat med vilka moduler den ska använda.
Min ligger i "/etc/init.d/alsasound" (/etc/init.d/alsasound restart)
Den brukar då printa ut om den lyckas ladda in modulen osv

Jag har startat om datorn t.o.m så den ska då vara "restartad" och modulerna ska vara inlästa.

$lsmod snd_seq_oss 34304 0 snd_seq_midi_event 8064 1 snd_seq_oss snd_seq 56960 4 snd_seq_oss,snd_seq_midi_event snd_pcm_oss 44064 0 snd_mixer_oss 17408 1 snd_pcm_oss snd_ice1712 68448 0 snd_ice17xx_ak4xxx 4352 1 snd_ice1712 snd_ak4xxx_adda 9088 2 snd_ice1712,snd_ice17xx_ak4xxx snd_cs8427 9600 1 snd_ice1712 snd_ac97_codec 119384 1 snd_ice1712 snd_pcm 83848 3 snd_pcm_oss,snd_ice1712,snd_ac97_codec snd_timer 22920 2 snd_seq,snd_pcm snd_page_alloc 9360 1 snd_pcm ac97_bus 3072 1 snd_ac97_codec snd_i2c 6272 2 snd_ice1712,snd_cs8427 snd_mpu401_uart 8704 1 snd_ice1712 snd_rawmidi 23712 1 snd_mpu401_uart snd_seq_device 8084 3 snd_seq_oss,snd_seq,snd_rawmidi snd 60008 14 snd_seq_oss,snd_seq,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_ice1712,snd_ak4xxx_adda,snd_cs8427,snd_ac97_codec,snd_pcm,snd_timer,snd_i2c,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device soundcore 8096 1 snd

modules.conf som dom snackar om i guiden måste motsvara min modprobe.conf

och /etc/init.d/alsasound som du sa måste motsvaras av /etc/rc.d/alsa.

Finns risk för att jag missförstod dig nu om så var fallet så får du gärna rätta mig.

EDIT: Just ja glömde detta:

]$ sudo /etc/rc.d/alsa restart :: Saving ALSA Levels [DONE] :: Restoring ALSA Levels [BUSY] /usr/sbin/alsactl: set_control:1300: incompatible field type for control #6 /usr/sbin/alsactl: set_control:1300: incompatible field type for control #35 [DONE]

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius

EDIT: Just ja glömde detta:

]$ sudo /etc/rc.d/alsa restart :: Saving ALSA Levels [DONE] :: Restoring ALSA Levels [BUSY] /usr/sbin/alsactl: set_control:1300: incompatible field type for control #6 /usr/sbin/alsactl: set_control:1300: incompatible field type for control #35 [DONE]

Verkar som att den inte laddar in några kort. Eller så "klipper" arch bort den delen.

/etc/init.d/alsasound restart * WARNING: you are stopping a boot service. * Storing ALSA Mixer Levels ... [ ok ] * Killing processes using ALSA ... [ ok ] * Unloading ALSA modules ... [ ok ] * Loading ALSA modules ... * Loading: snd-card-0 ... [ ok ] * Loading: snd-card-1 ... [ ok ] * Restoring Mixer Levels ... [ ok ]

OBS: jag har två ljudkort.

Permalänk
Medlem

Om det funkar i Freebsd så kan du väll köra OSS i linux också? Jag föredrar oss4 över alsa vilken dag som helst.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Om det funkar i Freebsd så kan du väll köra OSS i linux också? Jag föredrar oss4 över alsa vilken dag som helst.

Hade inte en tanke på det... Aja det är installerat nu och ljud har jag! TACK!
Dock så hänger inte ljudet med helt, ska kolla configen.

EDIT: Får det inte att funka nå vidare, blir typ eftersläpningar i ljudet...

Jag kör med:

options osscore max_intrate=500 src_quality=3

Suck... blir inget vidare iaf, har testat med 1000, 500 och 50 inget verkar hjälpa, nått tips?

EDIT2: HERREGUD!? Jag hatar mig själv.... hade helt missat perost's kommentar...
Installerade om idag och glömde joina audio gruppen...
En hel jävla dag wasted på en sånn strunt sak... Fy fan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius

EDIT2: HERREGUD!? Jag hatar mig själv.... hade helt missat perost's kommentar...
Installerade om idag och glömde joina audio gruppen...
En hel jävla dag wasted på en sånn strunt sak... Fy fan...

Du är inte den första att göra det misstaget

Permalänk
Medlem

Hur funkar/låter det? Jag har funderat på att byta ut mitt gamla Soundblaster 5.1 för att kanske få lite bättre ljudkvalitet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defcon
Hur funkar/låter det? Jag har funderat på att byta ut mitt gamla Soundblaster 5.1 för att kanske få lite bättre ljudkvalitet.

Nu har jag inte 2496. Men ett audiophile 192. Jag tycker att det fungerar bra. Men du ska nog helst ha en förstärkare att koppla den till. Det jag blev mest förvånad över var att jag kunde dra på max i datorn och på förstärkaren (utan någon musik på) och det var helt tyst. Inget brus eller något i den stilen.
Om du ska använda den i linux går det med alsa. Men du kan du inte spela in något ljud då alsa drivrutinerna inte är helt färdiga (OBS detta gäller inte för 2496). I OSS4 fungerar det dock.

Edit: Nu är detta testet gjort i windows men ändå: http://www.digit-life.com/articles2/multimedia/m-audio-audiop...
Här har du på 2496 också: http://www.digit-life.com/articles/maudioaudiophile/index.htm...

Permalänk
Medlem

Ska kolla in det.

Vad jag förstår så om man vill ha ett bra ljudkort till Linux så är det M-audio man ska välja. Fördelen (vad jag gissar) med mitt nuvarande kort är att det har HW-mixning vilket man normalt sätt bara hittar på mycket dyrare kort. Det är därför jag fortfarande har kvar mitt gamla Soundblaster. Har tänkt att det kanske blir problem om man vill spela 2 ljudkällor samtidigt, tex spela spel och lyssna på mp3 samtidigt med andra kort än det jag har nu.

Utvecklingen vad gäller ljudkvalitet på ljudkort måste väl ha kommit rätt så långt sedan mitt kort tillverkades. Fast märker man ingen skillnad känns det ju dumt att man bytt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defcon
Det är därför jag fortfarande har kvar mitt gamla Soundblaster. Har tänkt att det kanske blir problem om man vill spela 2 ljudkällor samtidigt, tex spela spel och lyssna på mp3 samtidigt med andra kort än det jag har nu.

Utvecklingen vad gäller ljudkvalitet på ljudkort måste väl ha kommit rätt så långt sedan mitt kort tillverkades. Fast märker man ingen skillnad känns det ju dumt att man bytt. [/B]

Det händer även en massa på mjukvarufronten och PulseAudio som alla stora distar plockar in som standard, http://pulseaudio.org/

Fedora 8 kör det redan, Ubuntu 8.04 och OpenSuse 11 kommer att ha det.
Mycket småkrångel med alla applikationer men det mesta funkar nu.
Kan man ha hur många källor som helst igång samtidigt.

Jack är väl sedan vanligast för mjukvarumixning av källor.
Alsa finns kvar för själva hårdvarudrivningen.

Men garanterat en massa krångel med nya o gamla kort....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y