Fler men billigare grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"från tyskland eller england då dom är med i EU så då blir det ingen moms"
Inom unionen är leverantören ålagd att ta ut och redovisa motagarlandets moms.

Gäller inte det enbart om företaget säljer för mer än x kr/år till mottagarlandet? Hörde nåt om det men vet inte hur väl det stämmer

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"från tyskland eller england då dom är med i EU så då blir det ingen moms"
Inom unionen är leverantören ålagd att ta ut och redovisa motagarlandets moms.

Knappast. Finns massvis med webshoppar som säljer mycket utomlands (exempel mc-tillbehör) och då betalar man moms osv i Tyskland/Italien/GB/Spanien. Butiker som louis.de och fcmoto.de har definitivt omsättning i Sverige över miljonbelopp.

Edit: On topic
Prisfallet beror väl mest troligen på att AMD tvingats konkurrera med pris vilket gjort att nvidia varit tvungna att hänga med neråt i pris.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

ha ha... fatta om länderna inte hade moms mellan sig bara inom landet. Det skulle bli helt sjuk marknad. Ingen köper inom sitt eget land.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Tror den ökade försäljningen har berott mycket på att HD-TV-apparater slått igenom allt mer, vilket gör att många fler konsumenter har en högupplöst skärm hemma som kräver mer kräm. Tom HD-filmer kräver ju grafikkort av någon klass för att visas ordentligt (iaf i 1080p)

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

"Under kvartal fyra förra året såldes hela 52 procent fler grafikkort jämfört med samma tidpunkt året innan. Men eftersom det genomsnittliga priset samtidigt sjönk steg den totala omsättningen för marknaden enbart med 46 procent. Detta låter kanske inte extremt på något sätt, men om priset varit konstant hade industrin haft ungefär 200 miljoner dollar extra att fördela mellan sig."

Öh, har tanken slagit er att om priset hade varit lika högt som förra året så hade det inte sålts "hela 52 procent fler grafikkort jämfört med samma tidpunkt året innan"?
Om dom sänker priset ytterligare så kommer det säljas ännu fler grafikkort. Jag tycker det är en helt perfekt utveckling. Hellre att man köper billigt grafikkort ofta än att man spenderar en förmögenhet på ett kort och sedan tvingas vänta mycket längre innan plånboken tillåter nästa köp.

Permalänk
Medlem

...Kanske inte fullt lika positiv utveckling för miljön bara, om det leder till fler inköp av billigare kort, istället för dyrare kort lite mer sällan...
Ungefär samma mängd råvaror går ju troligtvis åt att producera båda typerna kort ändå...

Permalänk

Tror jag köpte mitt Radeon X800XL för kring 2000kr, så att man kan köpa ett 8800GT 512mb (G92) för under 2000kr tycker jag är en bra utveckling.

Skulle bara önska att utveckligen gick lite mera framåt så att vi kan få grafikkort som är lika kraftfulla men som är svalare och mera energisnåla.

Tycker det börjar verka lite grann som hetsjakten på Mhz på cpus som höll på förr (och även nu) utan tanke på värme.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk

För inte talan om hur ovänligare det blir för miljön. Nej, det ska börjas satsas ännu mer på strömsnåla ovh mindre varma komponenter tycker jag.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
ha ha... fatta om länderna inte hade moms mellan sig bara inom landet. Det skulle bli helt sjuk marknad. Ingen köper inom sitt eget land.

Är exakt så mellan olika delstater i USA. Dvs. beställer från ett företag baserad i någon annan delstat än just den du bor i, betalar du ingen moms ("Sales tax")

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"från tyskland eller england då dom är med i EU så då blir det ingen moms"
Inom unionen är leverantören ålagd att ta ut och redovisa motagarlandets moms.

Momsen är redan inräknad i priserna från tyskland och england

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
importera dem hit och säga mig vad priset blir när tullen lägger beslag på beställningen

Det jag menade var att de i USA har billiga priser.
Så grafikkorten är väldigt billiga redan!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
...Kanske inte fullt lika positiv utveckling för miljön bara, om det leder till fler inköp av billigare kort, istället för dyrare kort lite mer sällan...
Ungefär samma mängd råvaror går ju troligtvis åt att producera båda typerna kort ändå...

Tur är ju att råvarupriserna är så pass höga så det lönar sig att återvinna grejorna!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Tror jag gav 4195kr st för mina 8800GTS men då va dom bland det vassaste som fanns.Bra sugen på 3st 9800GTX för dom klarar väl 3-Way SLi ??

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

De syns tydligt när detta problem började bli större hos nVIDIA: Precis vid lanceringen av G92. Min teori e att om dom helt enkelt hade kallat G92 för serie 9, inte ersatt "gamla" GTS me "nya" GTS å allt skit, å höjt priserna ett snäpp på den nya serien så hade de blivit bättre. Fan, de e ju orimligt att ett billigt mellansegmentkort presterar lika bra som flaggskeppet i samma serie, de e klart att de skapar förvirring å på så sätt påverka ekonomin. Asså de e väl självklart att en processor tillverkad me ny teknik och som dessutom presterar bättre än föregångaren ska ta över nästa series namn? Ja fattar verkligen inte hur nVIDIA tänkte där.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

För liten graf för att man skall kunna göra en bedömning hurvida det där påståendet är sant.

Annars tycker jag omsättningen totalt var ganska låg och även antalet sålda enheter är ingen imponerande siffra när man ser till världen.

Bara att konstatera att diskreta grafikkort är en liten nischprodukt, tex senaste 3 åren har jag byggt en maskin med graffakort och 10 utan. För flertalet funkar det alldeles utmärkt med tex AMDs inbyggda som ger riktigt bra prestanda för att vara inbyggt, framförallt när man ser till effektförbrukning och pris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Apropå billiga grafikkort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346501

256MB minne, vilket är för lite för många av oss.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det borde vara skatteavdrag på integrerat och strömsnålt på datorer precis som med bilar.

600 W för en dator.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
De syns tydligt när detta problem började bli större hos nVIDIA: Precis vid lanceringen av G92. Min teori e att om dom helt enkelt hade kallat G92 för serie 9, inte ersatt "gamla" GTS me "nya" GTS å allt skit, å höjt priserna ett snäpp på den nya serien så hade de blivit bättre. Fan, de e ju orimligt att ett billigt mellansegmentkort presterar lika bra som flaggskeppet i samma serie, de e klart att de skapar förvirring å på så sätt påverka ekonomin. Asså de e väl självklart att en processor tillverkad me ny teknik och som dessutom presterar bättre än föregångaren ska ta över nästa series namn? Ja fattar verkligen inte hur nVIDIA tänkte där.

Jo jag förstår att "de blivit bättre" för dig om man "höjt priserna ett snäpp på den nya serien". Inte lika surt att ha köpt en Ultra isf va ? Men egentligen så får du skylla dig själv, även om prissänkning på high-end kort kom ganska dramatiskt, så har Ultra aldrig varit ett prisvärt kort. Ditt inlägg är bara löjligt, det är ju uppenbart att du är sur för att ha köpt ett Ultra dyrt, istället för att ha väntat! Visserligen är namnsättningen förvirrande, men egentligen inget problem för oss som är insatta, eller hur ? Problemet för dig är som sagt någonting annat, du hade nog innerst inne varit lika sur om 8800gt/gts släppts under namnet 9800gt/gts istället men kostat lika mycket.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

"Detta beror troligen både på att fler datorer säljs, och att antalet personer som ej vill ha ett integrerat grafikkort ökar."

- Kan det ha något med Vista att göra också kanske? Vista är mer krävande så folk behöver bättre datorer, grafikkort inräknat!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
De kanske måste sälja korten billigare för att de inte presterar motsvarande som tidigare kort gjorde när de var nya. Snart har vi så dåliga kort att vi måste köpa två kort för att få ut prestanda som ett = priserna motsvarar prestandan.

Att begagnatmarknaden är dyrare än nykorten är ju bara pga alla snåla människor som ska ha ut nypris för sina begagnade kort. Det är ju bara att kolla på marknaden här så ser man vilka löjliga överpriser folk försöker ta ut. Ett bra exempel på det är 8800GTS (G92), det kostar inte ens 2000kr nytt, men vissa vill ta ut 2300-2400kr för sitt begagnade, löjligt.

det kan ju vara lite lurigt och köpa begagnat också en gång fick jag hem ett 7800gt med artifackts eller vad det nu heter ähh funkade inte mer än 5 min sen så blev det svart.