Söker testare till två OS X-program

Permalänk
Hedersmedlem

Söker testare till två OS X-program

Tjo
Har skapat två små projekt nyligen, båda riktade till OS X-användare - dvs båda kräver OS X (och Leopard därtill). Lägger därför tråden här istället för i Programmering, eftersom jag inte nödvändigtvis letar folk med programmeringskunskap.

Det första - Lyricus - är ett program som laddar hem/sparar/visar sångtexter. Jag tröttnade på att ha ett litet Firefox-fönster uppe och skrev ihop ett program istället!
Tanken är att det ska vara minimalt, dvs inte en massa bloat och ett så litet UI som möjligt: http://pici.se/242526/
Det laddar hem texter från darklyrics (metal/rock) och songmeanings/lyricwiki (allt möjligt). Mer info finns på sidan, men på engelska förstås. För att vara så smidigt som möjligt kan man bara kryssa i en checkbox, så byter det ut texten som visas till den låt som iTunes spelar.

Det andra riktar sig till en aningen snävare användarbas: de som använder Quicksilver samt taggar sin musik på last.fm. Fattar mig kort här pga det. Du får helt enkelt upp dina taggar i QS's catalog, och kan skapa playlists med de låtar som du taggat. Lite som att spela taggen som en radiostation på deras sida, men med dina filer så att man kan byta låt hur man vill.
Använder den mycket själv, t ex om man vill ha lugnare musik är det bara trycka ctrl+space för QS, skriva början av "mellow" och trycka enter.
Rekommenderar starkt att köra iScrobbler och fixa en hotkey (via Applescript) till att tagga låtar, förresten.

Båda är släppta under en BSD-licens, dvs man kan göra lite hur man vill med det, inkl. källkoden, som förstås finns uppe på google code redan.

Meningen med tråden då? Jo, som ensam utvecklare kan jag ju omöjligt testa allt. Dels vill jag ha hjälp med att testa, men det finns förhoppningsvis de som är intresserade av att använda programmen också.
Båda bör vara stabila nog för normal användning, de flesta problemen dyker upp när man verkligen försöker. Rapportera gärna buggar/requests på issue-trackern på google code, men det går självklart bra att skriva här också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Lyricus verkar riktigt trevligt. Håller på och testar det nu, gillar verkligen att det är så strippat som möjligt från onödiga funktioner, ingen bloat som sagt.

En ikon borde du skaffa rätt omgående, ser så tråkigt ut i dockan annars.

Sen borde ju alla lyricssidor vara enablade som default-värde. Darklyrics tycker jag det är osmidigt att den söker igenom först också eftersom det är antagligen där minst låter finns, iaf i min musiksamling. Bäst vorre ju om man kunde byta plats på källorna.

Teckensnitt borde man kunna välja själv också.

Follow iTunes borde nästan vara kryssat i som default-värde också, är väl vad de flesta kommer använda den till. Follow iTunes tycker jag dessutom att borde ligga under preferences istället för höst upp i programmet, man sitter väl inte och slår av och på den hela tiden? Sen borde det finnas en ikon för "Get new lyrics..." i toppen av programmet där "Follow iTunes" står. Sen också så kan man välja om man vill ha text eller ikoner i översta raden på programmet. Tycker laddnings-grejen är lite jobbig när den inte laddar alls, då borde den försvinna.

Har inte testat det andra programmet för jag använder inte Last.fm längre.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt med lite feedback, tackar
Ska sova, men lite snabba svar blev det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx

En ikon borde du skaffa rätt omgående, ser så tråkigt ut i dockan annars.

Jo, minst sagt. Saken är den att om jag gör den själv så blir det sämre än det nuvarande.
Behöver lite hjälp där med andra ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx

Sen borde ju alla lyricssidor vara enablade som default-värde. Darklyrics tycker jag det är osmidigt att den söker igenom först också eftersom det är antagligen där minst låter finns, iaf i min musiksamling. Bäst vorre ju om man kunde byta plats på källorna.

Jo, ska nog sortera om lite. Byta plats kan man dock, bara köra drag and drop!

(orkar inte köra småcitat längre )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx

Teckensnitt borde man kunna välja själv också.
Follow iTunes borde nästan vara kryssat i som default-värde också, är väl vad de flesta kommer använda den till. Follow iTunes tycker jag dessutom att borde ligga under preferences istället för höst upp i programmet, man sitter väl inte och slår av och på den hela tiden? Sen borde det finnas en ikon för "Get new lyrics..." i toppen av programmet där "Follow iTunes" står. Sen också så kan man välja om man vill ha text eller ikoner i översta raden på programmet. Tycker laddnings-grejen är lite jobbig när den inte laddar alls, då borde den försvinna.

Hm ja, har funderat lite här om Follow iTunes. Har inte riktigt bestämt om den ska vara i preferences eller inte, men oftast är den ju på som sagt, så det blir nog så.
Men, ang. toolbar, om follow itunes-rutan försvinner och spinnern är dold, så blir det ju inte mycket till toolbar kvar.

Ang. teckensnitt så ska det fixas det med, när jag fått ordning på hur man gör det. Standardprylen är främst till för texteditors, så att man kan ändra font/färg på en viss text. Här är det ju allt eller inget som gäller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Re: Söker testare till två OS X-program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Tjo
Har skapat två små projekt nyligen, båda riktade till OS X-användare - dvs båda kräver OS X (och Leopard därtill). Lägger därför tråden här istället för i Programmering, eftersom jag inte nödvändigtvis letar folk med programmeringskunskap.

...

Meningen med tråden då? Jo, som ensam utvecklare kan jag ju omöjligt testa allt. Dels vill jag ha hjälp med att testa, men det finns förhoppningsvis de som är intresserade av att använda programmen också.
Båda bör vara stabila nog för normal användning, de flesta problemen dyker upp när man verkligen försöker. Rapportera gärna buggar/requests på issue-trackern på google code, men det går självklart bra att skriva här också.

Tipsa på #mac.se på efnet och #mac på pienet, så kan du nog hitta en massa testare.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut. Får testa dem sen efter föreläsningen

Permalänk
Medlem

Synd att de endast funkar i Leopard, annars hade jag gärna testat i Tiger.

Visa signatur

http://www.flickr.com/photos/peterbrunni/ - Flickr

iMac, iBook, iPhone, iPod

Permalänk

Re: Söker testare till två OS X-program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
[B]Tjo
Har skapat två små projekt nyligen, båda riktade till OS X-användare - dvs båda kräver OS X (och Leopard därtill). Lägger därför tråden här istället för i Programmering, eftersom jag inte nödvändigtvis letar folk med programmeringskunskap.

Det första - Lyricus - är ett program som laddar hem/sparar/visar sångtexter. Jag tröttnade på att ha ett litet Firefox-fönster uppe och skrev ihop ett program istället!
Tanken är att det ska vara minimalt, dvs inte en massa bloat och ett så litet UI som möjligt: http://pici.se/242526/
Det laddar hem texter från darklyrics (metal/rock) och songmeanings/lyricwiki (allt möjligt). Mer info finns på sidan, men på engelska förstås. För att vara så smidigt som möjligt kan man bara kryssa i en checkbox, så byter det ut texten som visas till den låt som iTunes spelar.

Lyricus ska undersökas när jag kommit hem ifrån jobbet.
Jättekul att du delar med dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Släppte precis en ny version av Lyricus med ett helt gäng fixar.
Tror nästan jag ändrade allt zightx bad om.

uniform: Jo, det är lite synd, men det är en hel del träliga saker i Cocoa som blivit bra mycket trevligare sedan Leopard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200