Internetabbonemang avslutat utan vetskap! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Internetabbonemang avslutat utan vetskap! Hjälp!

Min syster är Glocalnetkund.

Hennes internet slutade helt enkelt fungera och får ett papper hem en dag där det står något i stil med:

"-Härmed avslutar vi ditt internetabbonemang enligt dina önskemål."

Problemet är bara att hon aldrig bett om det..
När hon då ringer till kundtjänst och ställer dom mot väggen så säger dom att någon har sagt upp det.
Hon frågar då om någon på Glocalnet har fått någon underskrift eller något som bekräftar att det verkligen ÄR hon som sagt upp abbonemanget, då kan ingen svara på det.. hon slussas vidare från den ena i supporten till den andra och ingen vet någonting.

Tillslut så hamnar hon hos en tjej som råkar säga till henne att en telestation har lagts ner i området, men att hon inte vet någonting mer.
Efter att min pappa då ringer till Glocalnet får vi reda på att telestationen är full och att vi inte får "plats" där vi en gång var.

Glocalnet säger åt farsan att signa ett nytt avtal, därav en summa för startavgiften osv.. detta är enligt mig helt ÅT HELVETE!!
Vad FAN håller dom på med egentligen?!
Dom fyller telestationen med nytt folk och slänger ut de som var där innan och säger sen att de gamla ska signa nytt?!

Är dom helt flippade!?
Jag blir totalt förbannad och undrar nu vart vi kan vända oss?
Ska vi dra detta vidare och anmäla detta någonstanns eller vad säger ni?

Snälla SC, hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Det där var riktigt fucked up.

Så jävla stört om dem kan göra så.

känns som att det borde finnas folk att ta kontakt med om sånt här.

Permalänk
Medlem

Ring arn direkt! Annars kommer ni stå och stampa i månader innan det händer något!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

skriv gärna ett inlägg på fairshopping.se oxå!

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

I korthet, Glocalnet har sagt upp er då en telestation är nedlagd och då använt ett vanligt formulär för uppsägning från kundens sida istället för en från ISP'ns sida. Det finns inte plats till er i någon av deras andra stationer för tillfället och de ber er därför ansöka om nytt abonemang så att de kan se er och ansluta er när där finns plats i någon station. Jag hade satt mig ner och lusläst kontraktet ni har med ISP'n vad gäller uppsägning av abbonemang från ISP'n sida, sen hade jag kontaktat konsumentvägledaren i kommunen (hittar du på konsumentverkets hemsida ko.se) för att få mer kött på benen, finns det redan ett ARN beslut i ett liknande ärende? Om inte och Glocalnet inte förstår det orimliga i att kräva ny avgift för anslutning så ta det vidare till ARN alla gånger (kan mycket väl vara så att de inte har plats till er men när de har bör anslutningsavgift vara slopad, dessutom borde ni ha kontaktats i god tid innan en sk basstation togs bort så ni hade en möjlighet att hitta ett alternativ).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Det var lågt, men inte lika lågt som.. eh

(någon var tvungen att säga det )

Permalänk
Medlem

Uppsägning av avtal kan man ofta göra med ett telefonsamtal, så det kan ju tänkas att någon annan person sagt upp hennes avtal (av misstag eller medvetet) eller att Glocalnet helt enkelt begått ett misstag.
Att hoppa upp på en pinne och proklamera att Glocalnet medvetet kopplat bort henne för att ge plats för nya kunder är inget annat än gissning vilket verkar tämligen löjligt att elda upp sig över tills man kan befästa sin förmodan.
Lämpligtvis kontaktar man Glocalnet igen för att förklara sitt ärende och få lite bättre svar. Så vitt jag såg från mitt korta ögnande av deras tjänsteavtal har de ingen rätt att säga upp avtalet utan att ha en anledning (missbruk, sena räkningar) och isåfall är det ett kontraktsbrott från deras sida. Förhoppningsvis är de kundinriktade nog att försöka lösa problemet om ni förklarar att ni ej sagt upp avtalet, om inte så får man väl be om en kopia av uppsägningen. Har de inget sätt att påvisa att en uppsägelse faktiskt är gjord så har de inte mycket att sätta emot i en tvist.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Glocalnet är dock värdelösa, gav mig en massa trubbel med när dom ringde för några år sen o ville erbjuda 8/2 ADSL, något som var intressant på den tiden, frågade om dom verkligen erbjöd 2 upp och japp, det var korrekt, så sa ok, koppla in mig. Dom körde det vanliga att det blir 20 minuters glapp kanske, men du märker inget mer osv. Kollade runt lite nån dag senare och det visade sig inte alls stämma med 2 Mbit upp, så jag ringde och använde min ångerrätt för att säga upp avtalet, vilket var lugnt. Nån månad senare funkar inte mitt internet, ringer Telia och frågar vad som är fel och dom säger att jag är glocalnet-kund...dom skötte visserligen flytten smidigt, hade sync, men dom aktiverade inte mitt konto hos dom förrän 4-5 dagar senare, så kunde inte surfa, och dom ville inte låta mig byta tillbaka heller först, dom hävdade bara att jag inte alls hade sagt upp det. Tog några dagar att få dom att ge upp, och när jag väl kunde byta igen så fick jag bindningstid på Telia igen eftersom att jag...eller, glocalnet avbröt mitt avtal med dom. Sen dess rör jag inte glocalnet med tång och råder alla andra att köra på andra bolag också.

Hoppas iaf det löser sig, ge inte upp, fortsätt ringa och var jobbig, kan inte tänka mig att dom kan göra som dom har gjort i ert fall. Kolla gärna med telia om stationen har lagts ner osv med kanske.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

verkar som någon granna inte har fått internet pga. att telestationen är full och säger upp alla andra grannar så att han får ett abonemang...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

detta med avtal via telefon tycker jag är lite ja sjukt, visst borde man kunna ringa in och säga ja vill INTE ha glocalnet mer men då ska man fansiken ha hem ett papper så man kan skriva under och skicka tillbaka. Ska vara skriftligt på papper som gäller! tycker då jag iaf..

Permalänk
Avstängd

Byt till telia! dom är dryga men inte så låga som glocalnet!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Borde dom inte ha en inspelning på uppsägningen? Så du borde kunna få lyssna på vem som sagt upp ditt avtal.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Borde dom inte ha en inspelning på uppsägningen? Så du borde kunna få lyssna på vem som sagt upp ditt avtal.

Men jo!
Det är det man undrar..
Det känns värdelöst om vem som helst kan ringa upp en internetleverantör och avsluta folks internetabbonemang hursomhelst..

Vore jävligt larvigt om det är på detta vis, att en person ringt in och sagt upp abbonemanget.

Ska dra detta vidare om Glocalnet envisas med att säga att det är VI som avslutat det.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådrubrik ändrad, på trådskaparens begäran*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
verkar som någon granna inte har fått internet pga. att telestationen är full och säger upp alla andra grannar så att han får ett abonemang...

Bästa teorin hittils.

Men Glocalnet borde skärpa sig, de kan inte påstå att man sagt upp sitt internet via telefon om det inte är en fast linje till samma bostad som bredbandet finns på?

Permalänk
Medlem

Pratade med pappa idag.
Han samtalade med GN igår och dom sa att det hade blivit ett missförstånd efter en massa strul med telestationen.
Nu skiter vi totalt i Glocalnet, inte enbart pga det som hänt, utan för att deras uppkoppling suger helt enkelt på alla plan.

Nu byter syrran till Telia.
Direkt kräsen är hon inte och någon datornörd är hon inte heller, men när t.om hon stör sig på uppkopplingen så hajjar man att det inte står rätt till.

Fuck Glocalnet säger jag bara.
Strul med telestationen.. tss..
Är det nåt JAG eller Syrran ska behöva tänka på eller bli offer för?
Hell no.
Feting ban på dom fr.om nu säger jag bara.
Och att skicka in modemet? Det kan dom fetingglömma det med.
Vill dom ha modemet så får dom komma och hämta det eller betala för det så skickar jag det.

Dom kan inte begära att jag ska lämna tillbaka något som jag inte gått med på att lämna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Dom kan inte begära att jag ska lämna tillbaka något som jag inte gått med på att lämna tillbaka.

Säker på det? Läs kontraktet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

bäst o skcka in modemet annars kanske det dimper ner 500kr i påminnelse hände mig när jag avslutade mitt BBB ADSL

Permalänk
Medlem

Modemen äger man inte, utan man lånar det under tiden som man har abbonemnaget så skiter du i det lär du garanterat få en räkning på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Modemen äger man inte, utan man lånar det under tiden som man har abbonemnaget så skiter du i det lär du garanterat få en räkning på det.

fast i mitt fall vara det BBB som hade glömt o skicka en "retur lapp"

Permalänk
Medlem

Dom lever iaf upp till sin slogan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Men jo!
Det är det man undrar..
Det känns värdelöst om vem som helst kan ringa upp en internetleverantör och avsluta folks internetabbonemang hursomhelst..

Vore jävligt larvigt om det är på detta vis, att en person ringt in och sagt upp abbonemanget.

Ska dra detta vidare om Glocalnet envisas med att säga att det är VI som avslutat det.

jag hade för mig att man måste säga upp ett avtal skriftligt.. och det är bökigt och besvärligt.. det räcker inte med att skicka email til dom utan det ska vara med riktigt hederligt gammaldags post..

kolla upp det där.. tror bara dom gjort en tavla och sen försöker skylla på nån..

avtal med glocalnet vet jag i allafall mobil.. måste sägas upp skriftligt och inte via telefon samtal eller epost..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning