HP tävlar med Asus Eee

Permalänk
Melding Plague

HP tävlar med Asus Eee

Datortillverkaren HP lanserade idag sin mini-dator 2133 Mini-Note. Datorn är en direkt konkurrent till Asus Eee som introducerades på marknaden i höstas. Av de första testerna att döma verkar det dock som att HP inte nått ända fram, då både pris och prestanda lämnar övrigt att önska.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

SKulle helt klart ta HP före Asus...

Permalänk
Medlem

Hade priset varit det samma så hade jag valt HP, men 100 USD tycker jag den inte är värd

Permalänk
Medlem

Helst inte vista på den lilla maskinen, den är ju som gjord för nån linux dist.!!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

HP känns mer rejäl med större skärm och tgb men batteritiden var ju mindre bra och att köra Vista på den känns inte så optimalt, och till sist att den var 100 dollar dyrare gör ju inte saken bättre.

De kunde väl ha samarbetat med Microsoft och lanserat ett nerbantat Vista (kanske inte praktist möjligt men vore ju helt klart bra).
Annars ser det ju ut som en riktigt fin dator

Permalänk
Medlem

ehrum, eee pc väger 940 gram alltså 0.94 kg och den har en 900mhz celeron som är underklockad! Om den presterar som en 1,6Ghz via c7 vid 630mhz, tänk då om den hade haft standardfart!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Den är dels för dyr och dels så borde den vara baserad på Atom istället. Men den är i alla fall snyggare än eeePC

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Hur bra grafik har asus eee, är den kompitabel för några spel!

Permalänk

vad har eee för grafik då, kan man spela några spel, i så fall vilka!

Permalänk
Medlem

HP'n ser fin ut, men varför lägga in Vista på den?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Att använda sig av ett sådant prestandakrävande operativsystem som Windows Vista i en dator av den här kalibern känns underligt. Å andra sidan finns det säkerligen användare som ser valet som ett plus då man får den senaste mjukvaran från början.

Jag ställer mig frågande till hela argumentet om "den senaste mjukvaran". Vilken senaste mjukvara för endast Vista skulle någon kunna använda på en så pass begränsad hårdvaruplattform? DX10 är uteslutet, samt att oavsett Windows version så blir det nödvändigt med antivirus program.

Ni får ursäkta, men jag kan faktiskt inte se skälet till varför Windows överhuvudtaget installeras på denna typ av maskiner. Vill de ha något snyggt, ok välj då en tweakad KDE version, och användaren får allt lull-lull för ringa prestandakrav.

Eller har det återigen med Microsofts stängda dokumentformat att göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datanisse100
Hur bra grafik har asus eee, är den kompitabel för några spel!

Skulle tippa att Diablo 2, CS 1.6, StarCraft skulle funka prima på den, men vem vill spela på en sån dator?

Permalänk

eee har gma 950 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att använda sig av ett sådant prestandakrävande operativsystem som Windows Vista i en dator av den här kalibern känns underligt.

Inte ett dugg underligt egentligen. Påtryckningar från Microsoft helt enkelt. Dessutom vill de kunna ha en chans på företagsmarknaden med med den, och då är det Windows gäller (dock ej tvunget Vista) Men visst är det dumt att slösa bort halva prestandan på... ja... vad nu Vista kan som inte XP kan...

Annars tycker jag den var snygg, betydligt trevligare skärmupplösning.

Permalänk
Medlem

Första intrycket var bra när jag såg bilden, men sen...
Varför Vista? Den datorn kommer ju bli segare än sirap och dessutom missar HP det viktigaste, att hålla priset nere, vilket inte riktigt motiveras av att använda sig av Vista...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

samt att eee har en nerklockad processor på 900mhz
och vill man se vilka spel som funkar på eee finns där en lista på:
http://www.eeewiki.org/list:games

All annan övrig information finns att hitta på http://www.eeewiki.org

Visa signatur

Reserverar Mig För Eventuella Stavfel. Dessa kan ni skriva ner i notepad och spara för arkivering.
:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datanisse100
vad har eee för grafik då, kan man spela några spel, i så fall vilka!

Har testat half life 1 på ee pc:n lite laggigt med musen men grafiken var det inte så mycket fel på, Fast dumnt spel att jämnföra med. En kompis köpte den på ebay men sålde den efter 4 dar grrrr annars hade ni fått veta mer

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

helt klar trevlig. Det är en bärbar i den här storleken som jag förmodligen kommer köpa snart. Men det kommer nog inte bli med 4 gb ssd iaf... Hade ju tänkt att se på film med den på mina resor:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Najs. HP owns:)
Väldigt intressanta modeller men(!) varför inte satsa på Intels Atom istället?

Permalänk
Avstängd

En gång i tiden gjort HP faktiskt riktigt bärbara som rymdes i en (förviss rymlig) innerficka. "Riktiga PC" var de också med 8086-processor och DOS. Och ett underskönt tangentbord (samma slag som på deras legendariska miniräknare)!

http://rskey.org/detail.asp?manufacturer=Hewlett-Packard&mode...
http://rskey.org/detail.asp?manufacturer=Hewlett-Packard&mode...

Varför, är frågan, gör ingen sådana här pytterdatorer längre? De behöver inte vara kraftfulla. Men åtminstone jag känner att jag ofta skulle vilja bära med mig något som var mer flexibelt än en programmerbar miniräknare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ge mig den där med VIAs Isiaah istället för C-7 så blir det köp. Skulle om jag är ute i en annan stad med polare hällre ha den i väskan än min nuvarnade HP Pavilion. 3 kg dator är inte jättekul att bära runt.

Permalänk
Medlem

MBY, om du inte tycker att UMPC är tillräckligt små så finns ju handdatorer.
OT så tycker jag att det är bra att många företag försöker att hänga på Asus och göra små billiga datorer men jag tycker inte att HP verkar ha någon vidare produkt i den här datorn.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre tagit Asus datorn och några anledningar:
-Skulle inte vilja köra Vista på en sån dator eller Windows överhuvudtaget.
-Asus kör på en kommersiell Linux distribution: Xandros 4.5 OCE (vilket är gratis) vilket jag kör på alla datorar här hemma.
-Väger mindre och längre batteri tid

Permalänk
Medlem

Hur står sig C7 mod celeron?? Sitter själv med en 1,5GHz C7 i server så kul att veta vad den står sig emot. För övrigt hade jag nog valt hp då det tangentbordet såg betydligt skönare ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag antar att HP (eller Microsoft) finjusterat Vista på något sätt, och det med tanke på den lilla SSD-disken? Utrymmeskravet (enligt Microsofts hemsida) för Vista är fem gånger större än gällande dator erbjuder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
En gång i tiden gjort HP faktiskt riktigt bärbara som rymdes i en (förviss rymlig) innerficka. "Riktiga PC" var de också med 8086-processor och DOS. Och ett underskönt tangentbord (samma slag som på deras legendariska miniräknare)!

http://rskey.org/detail.asp?manufacturer=Hewlett-Packard&mode...
http://rskey.org/detail.asp?manufacturer=Hewlett-Packard&mode...

Varför, är frågan, gör ingen sådana här pytterdatorer längre? De behöver inte vara kraftfulla. Men åtminstone jag känner att jag ofta skulle vilja bära med mig något som var mer flexibelt än en programmerbar miniräknare.

De gjorde jornada 6xx och 7xx i början av 2000talet, http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?cc=us&product=6167...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
MBY, om du inte tycker att UMPC är tillräckligt små så finns ju handdatorer.
OT så tycker jag att det är bra att många företag försöker att hänga på Asus och göra små billiga datorer men jag tycker inte att HP verkar ha någon vidare produkt i den här datorn.

Visst. Men dessa är oftast inte utåt sätt generellt programmerbara utan är ju mer mail/kalender/mobil/surf-maskiner och mycket ändamålsenliga sådana. Jag vill ha en nördpryl med en DOS- eller linux-prompt som man aldrig stänger av (alternativt har omedelbar på/av-verkan), qwerty-tangentbord och ett omedelbar åtkomligt programmeringsspråk som man ska kunna behärska på fyllan på krogen. Förslagsvis intepreterande. Det ska vara en dator som kan je svar på krogdiskussioner som "vad är sannolikheten för", etc. Något man kan dra upp ur fickan och hacka ett par rader kod på några sekunder. Lite som en programmerbar grafritare fast helst mindre (varför är de så klumpiga? Mobiltelefoner innehåller mer jox men är betydligt mindre) och naturligtvis med qwerty-tangentbord.

Men, on-topic så tycker jag om dessa UMPC också. Jag ska nog skaffa en i den omdelebara framtiden. Eee är en i tankarna, men jag har inte bestämt mig för vilken än...

Som folk redan påpekat hör ju Vista inte hemma på en sådan här maskin (om det hör hemma någonstans ö.h.t.). Lustigt är också att Eee nu kan komma med Windows XP fast priset är oförändrat. Jag vet att Xandros inte är helt gratis, men varför inte inkludera något riktigt GNU- eler BSD-OS och sänka priset ytterligare? Eller ännu bättre, utan OS ö.h.t.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Den ska visst vara riktigt slö viaprocessorn, går segt att surfa och annat enligt previews. Men det blir väl bättre när isaiah kommer, denpassar ju i samma sockel.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommer fler modeller Dock känns det som om varken Eee eller HP:n är riktigt 100%. När Intel Atom kommer blir det nog ett köp av den modell som verkar bäst Och förstås med Linux.. usch för Vista i en sån maskin.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Den var inte så bra med 6-cells batteri så väger den bara 200gram mindre än min laptop med 12,1" skärm 2 gb minne core 2 duo cpu. Dock så kostar den en fjärdedel så mycket.